Attraktiv Hemtjänst Lägesuppdatering, framgångsfaktorer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Grupparbete 2 Hur tar vi nästa steg vidare ?
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Projekt in- och utskrivningsklar patient
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Introduktion till FYRA STEG FÖR BÄTTRE ARBETSMILJÖ – 4-stegsmetoden
Välkommen till ESF:s seminarium
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Värmland Missbruks- och beroendevård för Värmlänningen!
Attraktiv Hemtjänst Program som pågår
Stimulansbidrag för regional utveckling i samverkan inom eHälsa 2013.
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Införa IT-stöd i verksamheten Anna Lena Westman. Status Införa IT-stöd i verksamheten 2 Upphandling av IT-stöd för planering och uppföljning genomförd.
Attraktiv Hemtjänst Program som pågår
Attraktiv Hemtjänst Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Attraktiv Hemtjänst Skapa Goda Arbetsplatser.
Införa välfärdsteknologi Åsa Ericson. 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Kunskapen om och användandet av tjänster via teknik som kan bidra till ökad trygghet,
Attraktiv Hemtjänst Program som pågår Kerstin Karlsson, Chef Senior Göteborg – Samordnare AH.
En hållbar stad – öppen för världen 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Kort om tidsplanen för verksamheten äldreomsorg Hösten 2015 planering för pilotprojekt. Januari 2016 start pilot vårdboende. Våren 2015 fortsatt planering.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiva jobb för medarbetarna.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Patientförening för.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 9 februari 2016.
Utvärdera hemtjänst (UH) Information till utförare av hemtjänst November HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Så följer SLK upp Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiva jobb för medarbetarna.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 6 november 2015.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.
Införa rambeslut Bedöma tid för hemtjänst Bildspel för introduktion av handläggare Bildspel för information till utförare.
Attraktiv Hemtjänst Grov tidsplan Handlingsplan arbetsmiljö Milstolpar Attraktiv Hemtjänst färg = HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN 2015.
Agenda E-hälsostrategi Testbäddar
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
Framtidens välfärdslösning
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en närstående.
Attraktiv Hemtjänst Webbaserad Introduktionsutbildning
Attraktiv hemtjänst LAGA uppdragsbeskrivning
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Case- Heltid som norm i Vimmerby kommun
Väster(norrlands)modellen att öka barns delaktighet i den sociala barnavården EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Avtal familjecentrerat arbetssätt familjecentraler
Välfärdens processer En kort orientering.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Från 20 stadsdelar till 10 - Kommunikation i samband med stadsdelsreformen i Göteborgs Stad A: Norra Hisingen  B: Angered C: Östra Göteborg D: Västra Hisingen.
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Syfte för samverkan inom Vård och omsorgscollege Södra Norrland
Processen utgår ifrån förvaltningens vision internt och externt
Enkät i gymnasieskolan 2015
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Verksamhetsplan 2018 Sektor ÄO/HS LSG
FLG + OC 29 januari 2018.
Nästa steg mot en attraktiv och hälsofrämjande arbetsplats
PoPS: Processkartläggning av, och pilotutredning inom, utveckling av stödtjänster Driftrådet 28 maj 2019.
Presentationens avskrift:

Attraktiv Hemtjänst Lägesuppdatering, framgångsfaktorer Frukostmöte 1 september 2016 Lisbeth och Kerstin

Program 08.00 Frukost serveras. 08.30 Syfte och mål med program för Attraktiv Hemtjänst. Lisbeth Olsson, OC Norra Hisingen och Kerstin Karlsson, samordnare programmet 08.45 Vad är på gång i programmet? Strategiledarna 09.00 Vad visar uppföljningen av programmet? Charlotte Nyberg, strategiledare införa rambeslut 09.15 Framgångsfaktorer och förbättringsområden för att hantera många olika aktiviteter samtidigt. Rundabordssamtal som leds av områdescheferna för hemtjänst. 09.45 Sammanfattning av frukostmötet. Ulrica Reibring, OC Östra Göteborg och Kerstin Karlsson 10.00 Slut för dagen HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Satsningen och målen Mål: Den enskilde ska få ökat inflytande och självbestämmande Mål: Medarbetarna ska uppfatta yrket attraktivt Syfte och mål med Attraktiv Hemtjänst HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

”Framtiden kommer av sig själv, framsteg gör det inte.” Poul Henningsen ”Förändring kommer av sig själv, förbättringar gör det inte.” Charlotte Nyberg

FÖR HEMTJÄNSTEN I GÖTEBORG ÄR INGET OMÖJLIGT!! 2022-10-24 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

”Jag trivs och är stolt över mitt jobb” Mål Den enskildes inflytande och självbestämmande ska öka Medarbetarna i hemtjänsten ska uppfatta yrket attraktivt ”Jag trivs och är stolt över mitt jobb” ”Utifrån mina behov, kan jag bestämma vad, när och hur stöd och hjälp ska ges” Styrgrupp med representanter från: SDF, SLK & Intraservice Strategier Införa rambeslut Charlotte Nyberg Införa välfärdsteknik Åsa Wall Införa IT-stöd för planering och uppföljning Anna Lena Westman Skapa goda arbetsplatser Margaretha Häggström Samordnare Strategiledare OC Hemtjänst Facklig referensgrupp Projekt Samråds-grupper Processledare Projekt-medlemmar LAGA HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Införa rambeslut, aktuellt 2016-2017 Införa rambeslut: följa upp MI-utbildning för omsorgshandledare/handleda omsorgspersonal, följa upp vägledning för att bedöma tid, följa upp att utvärdera hemtjänsten, följa upp att införa rambeslut Införa ÄBIC steg 2 utan IT-stöd: följa upp MI-utbildning för handläggare, följa upp steg 2, följa upp lansering IBIC Förbereda att införa ÄBIC steg 3 med IT-stöd: processledare utförare utbildas, material/upplägg för lokal utb. Fortsätta samla nätverk för processledare ÄBIC bistånd Starta nätverk för processledare ÄBIC utförare Lokal processledare för ÄBIC bistånd deltar i nätverk, utbildar/stöttar handläggare i rambeslut samt ÄBIC steg 2, deltar i att förbereda steg 3. Omsorgshandledare handleder omsorgspersonal lokalt i rambeslut och ÄBIC steg 2. Säkerställa att handläggare, enhetschefer och medarbetare kan arbeta med rambeslut, samt ÄBIC steg 2. Säkerställa att samtliga brukare med hemtjänst har en aktuell genomförandeplan. Säkerställa att handläggare kan arbeta med utvärdering av hemtjänst (UH) och utförare med ev. förbättringar. Utse processledare för utförare för utbildning i ÄBIC inför att utbilda lokalt i steg 3 och delta i att förbereda steg 3. CENTRALT VIA SLK LOKALT PER SDF Aktuellt i respektive strategi framöver… Denna bild är ifrån 2015. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Införa välfärdsteknik, aktuellt 2016-2017 Arbete kring mobila trygghetslarm / gps-funktion som en framtida tjänst pågår Upphandling av digital larmmottagare genomförd. Upphandling digitala larm pågår. Införande 2016-2018 Genomföra pilot för bild- och ljudkommunikation 2016 Behovsanalys 2016 Införa tjänsten Trygghetskamera inom IFO / FH och fortsatt inom ÄO Trygghetsjouren Majorna-Linné genomför omläggning från analoga larm till digitala larm Delta i arbetsgrupper i de centrala uppdragen Delta i pilot bild- och ljudkommunikation ( Norra Hisingen, Västra Hisingen, Askim-Frölunda-Högsbo ) Delta i ev. piloter för införande av framtida tjänster Intervju av brukare i behovsanalysarbetet och delta i fokusgrupper med medarbetare / chefer CENTRALT VIA SLK LOKALT PER SDF HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Införa IT-stöd, aktuellt 2016-17 Medverka i revidering av gällande bemannings- och socialtjänstprocess Upphandla och införa ett kommungemensamt it-stöd för planering och uppföljning Utbilda och stödja lokalt införande av nytt mobilt arbetssätt Ta fram centrala rekommendationer inför inköp av it-utrustning och supportorganisation Köpa /leasa it-utrustning och organisera en lokal support som stödjer ett mobilt arbetssätt Planera för och bemanna lokala införandeprojekt i samråd med de centrala projekten Ansvara för att verksamheten inför det nya mobila arbetssättet CENTRALT VIA SLK LOKALT PER SDF HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Inför it-stöd – mobilt arbetssätt HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Skapa goda arbetsplatser, aktuellt 2016-17 Fortsatt arbete med att säkerställa användningen av Kompetensmodellen Utifrån strategisk plan, aktiviteter för marknadsföring av vård- och omsorgsyrken Beställa utbildningar genom Vuxenutbildningsförvaltning för att öka andelen grund- och vidareutbildade medarbetare Planering av administratörsutbildning, start ht 2016 Ta fram aktiviteter för att möta upp prioriterade utvecklingsområden utifrån chefsförsörjningsplanen Ta fram aktiviteter för att möta upp prioriterade utvecklingsområden utifrån handlingsplan för arbetsmiljöarbetet CENTRALT VIA SLK Driva implementeringen av Kompetensmodellen – arbeta med karriärvägar Rusta och nyttja yrkesambassadörerna Delta i arbetsgrupper i de centrala uppdragen, ex. chefsförsörjningsarbetet Använda och följa upp introduktionsutbildningen för sommarvikarier och nyanställda Använda checklistan för förvaltningslokala aktiviteter för att förbättra arbetsvillkor och arbetsmiljö, ex. erbjuda goda arbetsplatser vad gäller lokaler, teknik mm. Göra det möjligt för medarbetare i hemtjänsten att studera uppdragsutbildningar, grund- /vidareutbildning, administratörsutbildningen. Länk till Kompetensmodellens planeringsverktyg på Personalingången: http://www.kvalitet.goteborg.se/processer/PA%20Publik/index.html#/model=5ccc21ae-e437-40fc-9961-91ee5ecbecfd LOKALT PER SDF HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Programmets uppföljning Charlotte Nyberg

Bakgrund Mätetal för uppföljning tagits fram i dialog med SDF, kan bytas ut över tid. Följa utvecklingen mot måluppfyllelse. Ge stadsdelarna möjlighet att jämföra sig med andra stadsdelar. Följa upp att stadsdelarna gör vad som är beslutat. Resultat och effekter efterfrågas även politiskt. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Bakgrund forts Analys av resultat krävs av stadsdelarna för att uppföljningen ska bli meningsfull. Stadsdelarna har önskat att uppföljningen läggs in i verktyget Rappet. Samt synkroniseras med annan uppföljning som krävs av stadsdelarna. Uppföljning 2 ggr/år, vår o höst. Pilotuppföljning genomförts i vår. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Andel genomförande- och arbetsplaner Vår och höst Vad följs upp? Hur ofta? Andel genomförande- och arbetsplaner Vår och höst Är du med och bestämmer VAD som ska göras Är du med och bestämmer HUR hjälpen ska utföras? Är du med och bestämmer NÄR hjälpen ska utföras? Hur nöjd är du med personalens bemötande Hur nöjd är du med hemtjänsten? Hur nöjd är du med kontinuiteten? Hur nöjd är du med tidsåtgången? Antal trygghetskameror Vår och höst (samt 1g/mån till styrgrupp) * Inom orange ruta är frågor i modell Utvärdering av hemtjänst (UH) HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Hur många som genomfört webbaserad introduktion Vår och höst Vad följs upp? Hur ofta? Hur många som genomfört webbaserad introduktion Vår och höst Chefsomsättning Mina kunskaper och min förmåga tas tillvara Höst Jag får den kompetensutveckling jag behöver I vår grupp utgår vi från kundernas behov/synpunkter i utvecklingsarbetet Jag är stolt över att arbeta i Göteborgs Stad Andel arbetad tid som utföras av timavlönade Andel rambeslut/insatsbeslut Antal utvärderade hemtjänstbeslut * Inom orange ruta är frågor i medarbetarenkäten HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Uppföljning vår Ökat självbestämmande och inflytande för brukarna

Införa rambeslut - ”takt” för inflytande Den enskildes möjlighet till självbestämmande och inflytande Alla SDF bedömer att man ligger i fas och kan uppnå målet alla beslut vara rambeslut senast vid årsskiftet 2016/2017 Men ”gamla insatsbeslut” kan gömma sig i statistiken! Rambeslut fattas enligt plan! HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Genomförandeplaner - ”kvittot” SDF Andel planer 1 mars 2016 Jmfr 2015 Angered 97 % 73 % AFH 61 % 46 % Centrum 51 % 75 % Lundby 56 % 16 % Majorna-Linné 87 % 80 % Norra Hisingen 53 % 42 % Västra Göteborg 100 % 58 % Västra Hisingen 78 % 66 % Örgryte-Härlanda 40 % 33 % Östra Göteborg 62 % 68 % 8/10 SDF har högre andel planer än vid föregående mätning Omsorgshandledarna bl.a. bakom positiv utveckling Stor spridning, vissa SDF långt från målet Sjukfrånvaro, svårt att rekrytera Mer tidskrävande att ta fram genomförandeplaner utifrån rambeslut Avsatt indirekt brukartid behövs Öka kunskap om syftet med planen både för medarbetare och brukare HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Utvärdera hemtjänst - resultatet Stor majoritet av SDF anger att man behöver öka antal utvärderingar – handläggarens dialogintervju med den enskilde Förutsättningar som bemanning och personalomsättning kan spela roll Åtgärd att öka bemanning Medfört att resultat per 31 mars inte varit möjligt att ta ut för jämförelse mellan SDF! Få utvärderingar genomförda! HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Trygghetskamera - valmöjlighet SDF Antal trygghets-kameror 1 jan–31 mar 2016 Tom 31 juli 2016 Angered 3 4 AFH Centrum 2 1 Lundby Majorna-Linné 10 12 Norra Hisingen Västra Göteborg 13 Västra Hisingen 5 Örgryte-Härlanda 7 9 Östra Göteborg Totalt 56 63 Den enskildes möjlighet till självbestämmande och inflytande Majoriteten av SDF anger att man behöver öka antalet trygghetskameror Kartlägga personer med beslut om tillsyn idag Rutin för hur uppmärksamma/initiera behov av trygghetskamera Ta fram plan för implementering HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Uppföljning vår Attraktiva jobb för medarbetarna

Webbintroduktion - för goda arbetsplatser SDF Antal medarb. - ”intyg” 1 jun 2015 - 31 mar 2016 Jmfr tom 26 augusti 2016 Angered 39 56 AFH 61 89 Centrum 158 197 Lundby 107 137 Majorna-Linné 87 112 Norra Hisingen 90 Västra Göteborg 79 Västra Hisingen 105 126 Örgryte-Härlanda 70 Östra Göteborg 42 67 Totalt 806 1091 Majoriteten av SDF anger att man använder webbintroduktionen, ibland i grupp (ger missvisande statistik) De flesta SDF anger att man behöver bli bättre och tydligare införliva webbintron i övrig introduktion Säkerställa att webbintroduktionen används HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Arbetad tid timavlönade - för goda arbetsplatser SDF Andel arbetad tid timavlönade 2015 Angered 11,1 % AFH 14,6 % Centrum 19,6 % Lundby 12,3 % Majorna-Linné 12,4 % Norra Hisingen 7,8 % Västra Göteborg 14,7 % Västra Hisingen 8,2 % Örgryte-Härlanda 9,6 % Östra Göteborg 12,6 % Flertalet SDF vill minska arbetad tid som utförs av timavlönade Arbeta med rekrytering och bemanning Arbeta med organisation av geografiska områden, ”löpare” Arbeta med arbetsmiljö både för medarbetare och chefer HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Efter uppföljningen

Reflektion från programmet Mycket positivt är på gång! Aktiviteter inom programmet för att uppnå mål och få effekter är i olika faser och allt är inte igång; ex. aktiviteter för den goda arbetsplatsen Svårigheter att följa Göteborgs Stads socialtjänstprocess; ex. att ta fram genomförandeplaner, följa upp och utvärdera påverkar införandet av nya arbetssätt som rambeslut Stadsdelarna kan analysera mer – ”berätta mer och bättre” HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Eller HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Samtal runt borden Framgångsfaktorer och förbättringsområden för att hantera många olika aktiviteter samtidigt

Samtala. OC sammanfattar. Framgångsfaktorer för att hantera många olika aktiviteter samtidigt. Lokalt: Centralt: Det viktigaste är: Förbättringsområden för att hantera många olika aktiviteter samtidigt. Lokalt: Centralt: Det viktigaste är: Delaktighet, vilja och våga, tydliggjort förväntningar och krav, samsyn etc. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Summera frukostmötet Ulrica R HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

27 oktober kl. 8.30-12.00 Boka in ny träff med tema förändringsledning. Inbjudan/anmälan kommer! HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Vill du veta mer? Kontakta oss gärna! Kerstin Karlsson, samordnare Ulrika Cedervall, kommunikation Strategiansvariga: Charlotte Nyberg, införa rambeslut Anna Lena Westman, införa IT-stöd Åsa Wall, införa välfärdsteknik Margaretha Häggström, skapa goda arbetsplatser Stadsledningskontoret, Attraktiv Hemtjänst Besök attraktivhemtjanst.goteborg.se www.attraktivhemtjanst.goteborg.se