Mentorcafé – agenda för 17 september

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Advertisements

Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Ta tillvara styrkan i FINSAM och... växla upp.
Active Student Participation ASP Att komma igång med ASP - för lärare Frågor att fundera över.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
 80% av en ledares arbetsdag ägnas åt att kommunicera.  Olika perspektiv på ledarskap inom forskningen  Egenskapsperspektivet  Stilperspektivet 
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Lekterapins behandling av barn och unga med stickrädsla
Svenska som andraspråk 1
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Plantor måste få växa i sin egen takt, du kan inte dra i dem för att få dem att växa – då vissnar de.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Varför läser ni religionskunskap?
Hur viktigt är det här för dig på en skala 0-10?
Konsten att läsa skönlitteratur
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Del 4:1 Samhällets ansvar Svensk lagstiftning
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Nätverk för lärare på fritidshem
Personlig reflektion inför starten
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Nätverk för lärare på fritidshem
Religion.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Balanserad hand öppning i NT
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Hälsokursen - vikt Träff 1 Välkomna!.
Samtalsgrupper - ett sätt att främja hälsa!
Varför sitter vi här? – Har du undrat över vad det tjänar till att ha medarbetarsamtal? - Och hur man gör så att det blir effektivt?
Din lön och din utveckling
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
9...
Diabetesenkäten och Diabetesprofilen på webben
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Gränsöverskridande Prehospital Samverkansutbildning November 2006
SKIDUTBILDNING UTBILDNINGS- OCH TRÄNINGSPROJEKT LÅNGLOPP LÄNGDSKIDOR
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Individuellt lärande tillsammans
Rehabsamtal med arbetstagare inom lagverksamheten Ponf
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Utgångpunkt Alla har ett behov av att lära.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Tips på verktyg som stöd i förbättringsarbetet
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Hållbar utveckling måste vara
Dokumentera rätt i vården
Margareth Jeppson Jarinja Thelestam Mark Jan Halling Eva Wendt.
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Träff 1 Namn på mentor.
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
UppföljningsDialog XX VC
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Återkoppling.
Struktur i modellen, 5 steg
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

Mentorcafé – agenda för 17 september Presentation - Ledarskapsakademin en utvecklingsresa för ca 75 adepter i 5 kommuner för att få kunskap, inspiration och förståelse för chefs- och ledarrollen. Hur är Ledarskapsakademin uppbyggd? (Webben) Mentorskap under ett år – ”kittet i utbildningen”! ”Mentorn” – bilder som inspel för reflektion och diskussion. Mentorcafé förberedelser inför starten av mentorskapet.

Forts. agenda för 17 september Personlig reflektion. Gruppdiskussion i ”caféet”. Reflektion i storgrupp. Mentorskap - Styrkor - Svagheter - Möjligheter - Hinder Tips från adepter! Mentorskap tips och reflektioner Boka in tider! Lunch (för Nackas deltagare lunch med adepterna)

Mentorskap ”Mentorskap är en relation mellan två personer med olika erfarenhet”. ” Mentorskap är en process som underlättar och stödjer lärande och utveckling ”.

En mentors roller En mentor är en: Samtalspartner - bollplank och rådgivare. Kontaktbyggare - förmedlar kontakter och öppnar dörrar. Inspiratör - uppmuntrar och ingjuter mod. Tränare - skapar utmaningar och lärtillfällen.

Adepternas förväntningar - Bra få träffa chef/ledare med erfarenhet och som har arbetat på olika nivåer i olika roller kommer från annan verksamhet 2-3 terminer

Hoppas på prestigelös relation humor få ta del av erfarenheter

Önskar få perspektiv bollplank nya idéer / infallsvinklar höra om situationer som uppstår vad kan jag dra igång / pröva

Spegling ärlighet realitetsanpassning från idé till verklighet – är det ”vettigt” väckas från vardagsslentrian – ge mig bränsle till rollen , se möjligheter konfrontera

Adeptens roll Tar tillvara möjligheter till personlig och professionell utveckling. Tydliggör sina behov - sätter agendan - driver! Delar med sig av sin egen kunskap och erfarenhet.

Personlig reflektion inför starten Värden som jag vill att mitt mentorskap ska präglas av: ”respekt - öppenhet - ömsesidig ärlighet - nyfikenhet - glädje” För att utveckla rollen behöver jag/vill jag: ” ha en adept som delar värdena ovan - ha en adept som tar för sig - diskutera mentorskap med andra mentorer - ta tid för träffarna - planera och följa upp mentorskapet - följa Ledarskapsakademin, litteratur som adepten läser etc.” Jag tror att följande händelser, förhållanden, underlättar /försvårar mentorskapet: Detta underlättar: ”att göra en överenskommelse från början - att sätta och hålla tider - neutral/ostörd plats - nyfikenhet - ständigt följa adeptens förväntningar - att vara närvarande” Detta försvårar: ” att ändra tider - att styra adepten - att mentorn tar över”

Forts. personlig reflektion inför starten Vilka av mina personliga egenskaper underlättar/försvårar mitt utövande av gott mentorskap Detta underlättar: ”respekt - öppenhet - ömsesidig ärlighet - nyfikenhet - glädje och att prioritera tid för mentorskapet” Detta försvårar: ”om man blir för privat (- dock gärna personlig)” Jag vill att mitt mentorskap skall utvärderas genom: ”uppföljning av varje träff - få feedback av adepten - få återkoppling på mentorrollen” (formulär för det vore bra)” Övriga reflektioner: ”Det är viktigt att förmedla en nyanserad bild av en framtida chefs- och ledarroll - att våga bjuda på sig själv - svårigheten/utmaningen att förbereda någon för en framtida situation - uppföljning mellan mentor och adept viktig”

Ledstjärnor för mentorskap att båda har intresse av att göra något bra av mentorskapet att båda kan lyssna (att personkemin stämmer)

Etik och spelregler Avsätt tid och planera era möten tillsammans. Visa respekt för er gemensamma planering. Klargör frågor som handlar om tystnadsplikt, lojalitet, sekretess, öppenhet och ärlighet.

Första mötet Ge första mötet tid. Bestäm ramarna och det praktiska. Adepten: Vad vill jag utveckla – hur kan vi gå tillväga? Fundera över olika situationer och hur du som adept skulle hantera dem. Fundera över vilka reaktioner och känslor du som adept kan stöta på. Vad vill jag diskutera? Mentorn: Vad kan jag konkret ge min adept? Vad kan jag ta med adepten på? Vad vill vi få ut av detta samarbete?

Råd från några adepter Det viktiga är att varje mentor och adept bygger sin egen form för mentorskapet. Bestäm vilken typ av mentorskap ni vill arbeta med. Ex.vis: adepten ska vara den drivande. Adepten ska sätta dagordningen, komma med frågorna och bestämma vilka ämnen som ska tas upp och när. Gör en grovplanering för de första träffarna. Teman sätts utifrån adeptens mål. Bestäm om adepten ska skugga mentorn och om mentorn ska besöka adeptens arbetsplats. Följ upp de första träffarna och gör en ny grovplanering för resterande tid. Förberedelserna inför våra träffar såg olika ut. Ibland mailade jag mina frågor till min mentor i förväg, andra gånger diskuterade vi direkt vid mötet, utan förberedelser.

Forts råd från några adepter Bra att träffas ca 1 gång per månad, att ramarna för samtalen är fasta och att man håller sig inom den tid som bestämts. Vi startade gärna träffarna med lunch för ”allmänt småprat”. Därefter fortsatte vi med en träff på max 1 timme . Var tydlig med övergången - ”NU är vi mentor -adept.” Träffas gärna på en neutral plats (exvis mentor som är förskolechef valde att ha träffarna i rum som bokats i stadshuset) Mötena måste vara givande för både adepten och mentorn – utvärdera att de är det!

forts. råd från några adepter Vi talade om ledarskapsfrågor, ledarfilosofi, hur man värderar arbete, löneförhandlingar etc. Ibland handlade det om sådant som kommit upp på mitt arbete där jag också hade en ledarroll. Jag följde även min mentor en dag i hennes arbete. Vi diskuterade de ”chefsdilemman” jag ställdes inför när jag blev vikarierande chef. Jag fick hjälp att ”tänka högt” och reda ut mina egna tankar. Undvik att bli för personlig.

Forts. råd från några adepter Vi bestämde att både jag och min mentor skulle föra anteckningar på träffarna. Det blev enklare att följa den struktur vi bestämt. Låt varje nytt möte börja med en uppföljning. (utgå från anteckningarna från förra mötet)

”Ett gott mentorskap förlänger livet” Till sist… Lycka till! ”Ett gott mentorskap förlänger livet” Jöran Hultman och Lena Sobel Mentorn - En praktisk vägledning