Mentorcafé – agenda för 17 september Presentation - Ledarskapsakademin en utvecklingsresa för ca 75 adepter i 5 kommuner för att få kunskap, inspiration och förståelse för chefs- och ledarrollen. Hur är Ledarskapsakademin uppbyggd? (Webben) Mentorskap under ett år – ”kittet i utbildningen”! ”Mentorn” – bilder som inspel för reflektion och diskussion. Mentorcafé förberedelser inför starten av mentorskapet.
Forts. agenda för 17 september Personlig reflektion. Gruppdiskussion i ”caféet”. Reflektion i storgrupp. Mentorskap - Styrkor - Svagheter - Möjligheter - Hinder Tips från adepter! Mentorskap tips och reflektioner Boka in tider! Lunch (för Nackas deltagare lunch med adepterna)
Mentorskap ”Mentorskap är en relation mellan två personer med olika erfarenhet”. ” Mentorskap är en process som underlättar och stödjer lärande och utveckling ”.
En mentors roller En mentor är en: Samtalspartner - bollplank och rådgivare. Kontaktbyggare - förmedlar kontakter och öppnar dörrar. Inspiratör - uppmuntrar och ingjuter mod. Tränare - skapar utmaningar och lärtillfällen.
Adepternas förväntningar - Bra få träffa chef/ledare med erfarenhet och som har arbetat på olika nivåer i olika roller kommer från annan verksamhet 2-3 terminer
Hoppas på prestigelös relation humor få ta del av erfarenheter
Önskar få perspektiv bollplank nya idéer / infallsvinklar höra om situationer som uppstår vad kan jag dra igång / pröva
Spegling ärlighet realitetsanpassning från idé till verklighet – är det ”vettigt” väckas från vardagsslentrian – ge mig bränsle till rollen , se möjligheter konfrontera
Adeptens roll Tar tillvara möjligheter till personlig och professionell utveckling. Tydliggör sina behov - sätter agendan - driver! Delar med sig av sin egen kunskap och erfarenhet.
Personlig reflektion inför starten Värden som jag vill att mitt mentorskap ska präglas av: ”respekt - öppenhet - ömsesidig ärlighet - nyfikenhet - glädje” För att utveckla rollen behöver jag/vill jag: ” ha en adept som delar värdena ovan - ha en adept som tar för sig - diskutera mentorskap med andra mentorer - ta tid för träffarna - planera och följa upp mentorskapet - följa Ledarskapsakademin, litteratur som adepten läser etc.” Jag tror att följande händelser, förhållanden, underlättar /försvårar mentorskapet: Detta underlättar: ”att göra en överenskommelse från början - att sätta och hålla tider - neutral/ostörd plats - nyfikenhet - ständigt följa adeptens förväntningar - att vara närvarande” Detta försvårar: ” att ändra tider - att styra adepten - att mentorn tar över”
Forts. personlig reflektion inför starten Vilka av mina personliga egenskaper underlättar/försvårar mitt utövande av gott mentorskap Detta underlättar: ”respekt - öppenhet - ömsesidig ärlighet - nyfikenhet - glädje och att prioritera tid för mentorskapet” Detta försvårar: ”om man blir för privat (- dock gärna personlig)” Jag vill att mitt mentorskap skall utvärderas genom: ”uppföljning av varje träff - få feedback av adepten - få återkoppling på mentorrollen” (formulär för det vore bra)” Övriga reflektioner: ”Det är viktigt att förmedla en nyanserad bild av en framtida chefs- och ledarroll - att våga bjuda på sig själv - svårigheten/utmaningen att förbereda någon för en framtida situation - uppföljning mellan mentor och adept viktig”
Ledstjärnor för mentorskap att båda har intresse av att göra något bra av mentorskapet att båda kan lyssna (att personkemin stämmer)
Etik och spelregler Avsätt tid och planera era möten tillsammans. Visa respekt för er gemensamma planering. Klargör frågor som handlar om tystnadsplikt, lojalitet, sekretess, öppenhet och ärlighet.
Första mötet Ge första mötet tid. Bestäm ramarna och det praktiska. Adepten: Vad vill jag utveckla – hur kan vi gå tillväga? Fundera över olika situationer och hur du som adept skulle hantera dem. Fundera över vilka reaktioner och känslor du som adept kan stöta på. Vad vill jag diskutera? Mentorn: Vad kan jag konkret ge min adept? Vad kan jag ta med adepten på? Vad vill vi få ut av detta samarbete?
Råd från några adepter Det viktiga är att varje mentor och adept bygger sin egen form för mentorskapet. Bestäm vilken typ av mentorskap ni vill arbeta med. Ex.vis: adepten ska vara den drivande. Adepten ska sätta dagordningen, komma med frågorna och bestämma vilka ämnen som ska tas upp och när. Gör en grovplanering för de första träffarna. Teman sätts utifrån adeptens mål. Bestäm om adepten ska skugga mentorn och om mentorn ska besöka adeptens arbetsplats. Följ upp de första träffarna och gör en ny grovplanering för resterande tid. Förberedelserna inför våra träffar såg olika ut. Ibland mailade jag mina frågor till min mentor i förväg, andra gånger diskuterade vi direkt vid mötet, utan förberedelser.
Forts råd från några adepter Bra att träffas ca 1 gång per månad, att ramarna för samtalen är fasta och att man håller sig inom den tid som bestämts. Vi startade gärna träffarna med lunch för ”allmänt småprat”. Därefter fortsatte vi med en träff på max 1 timme . Var tydlig med övergången - ”NU är vi mentor -adept.” Träffas gärna på en neutral plats (exvis mentor som är förskolechef valde att ha träffarna i rum som bokats i stadshuset) Mötena måste vara givande för både adepten och mentorn – utvärdera att de är det!
forts. råd från några adepter Vi talade om ledarskapsfrågor, ledarfilosofi, hur man värderar arbete, löneförhandlingar etc. Ibland handlade det om sådant som kommit upp på mitt arbete där jag också hade en ledarroll. Jag följde även min mentor en dag i hennes arbete. Vi diskuterade de ”chefsdilemman” jag ställdes inför när jag blev vikarierande chef. Jag fick hjälp att ”tänka högt” och reda ut mina egna tankar. Undvik att bli för personlig.
Forts. råd från några adepter Vi bestämde att både jag och min mentor skulle föra anteckningar på träffarna. Det blev enklare att följa den struktur vi bestämt. Låt varje nytt möte börja med en uppföljning. (utgå från anteckningarna från förra mötet)
”Ett gott mentorskap förlänger livet” Till sist… Lycka till! ”Ett gott mentorskap förlänger livet” Jöran Hultman och Lena Sobel Mentorn - En praktisk vägledning