Referensgruppsseminarium

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Välkommen på tionde minikonferensen om kursutveckling – första gången invid Lärcentrets egna.
Advertisements

IT i undervisning som stöd för genomströmningen TF:s personalmöte Tove Forslund, Lärcentret
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund 1 E-tent Tove Forslund, Lärcentret Februari
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Avslutande seminarium för nätkursprojekt Tove Forslund, Lärcentret
Resurser för kand- och graduskribenter Tove Forslund, Lärcentret Åbo Akademi -
November 2010Åbo Akademi, Lärcentret i Åbo / Fagerlund & Forslund1 Referensgruppsmöte vid BioVet & Natvet Tove Forslund, Lärcentret i Åbo.
Startmöten för nätkursprojekten 2013 Tove Forslund & Maria Sundström, Lärcentret
1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund 1 Elektronisk tentamen och vad kan studentrepresentanterna göra för dess införande på den egna institutionen? Studentrepresentanternas.
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund1 1 e-tent – så här kan man göra i praktiken. Exempel från andra fakultetsområdet Minikonferensen om kursutveckling Minikonferensen.
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Teknik för multimediaproduktion Referensgruppsseminariet, november 2011 Tove Forslund, Lärcentret
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
1 Innan Du börjar … angående Internetbaserade kurser /15 Källa:
Exjobbsinformation för EI studenter Våra rutiner, se Examensarbete: Sök intressant projekt Använd kontakter! Kolla på.
Tentasmart - upplägg och tips Författningar för farmaceutisk behörighet Katarina Öjefors Stark Universitetsadjunkt i samhällsfarmaci Institutionen för.
Active Student Participation ASP Att komma igång med ASP - för lärare Frågor att fundera över.
Distansutbildningar i Sverige Abir Bouzenzana, Larissa Bastos, Nafisa Hassan, Minh Trinh och Semira Abdulkader.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Styckeindelning Anette Wahlandt Språkhandledare.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32
Svenska som andraspråk 1
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
Välkommen till Uppsala universitet!
Varför pluggar jag? Otydliga mål minskar motivationen
Produktdesign 3 årig kandidatutbildning Kunna designa produkter
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
AXIELL|Education WELIB Skolans namn datum.
Hantera kurstillfälle
Välkommen till nätverk för publicerare och redaktörer
Ekonomi och samhälle Introduktion
INLEDNING TILL WORKSHOPSARBETET
Nätverk för lärare på fritidshem
Öka effektiviteten och produktiviteten
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Nätverk för lärare på fritidshem
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Organisation och omvärld 15 högskolepoäng, avancerad nivå (FH2102)
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Öppna universitetens nationella seminarium,
Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö
Dubbelbehörighetsprojektet - utrustning och programvara
Välkomna till Öppna universitetet vid Åbo Akademi!
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Från timplan till schema Kommunadministratörsutbildningen
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
Studentportalen – allt om dina studier
Lärcentrets stöd för nätkursutveckling
Komma igång med Moodle Januari 2016
E-tent Tove Forslund, Lärcentret November 2013
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Mobiltelefonins utveckling
Min läsportfolie.
Enkät i gymnasieskolan
Årskursinformation åk 4-5
Öka effektiviteten och produktiviteten
Referensgrupp
Gun Hedström Att fungera som egenlärare
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Ärendetyper Visning av de olika frågor du kan lägga till i ett formulär.
Maria Eidenskog Föreståndare CMTS
Enkät i gymnasieskolan
För dig – Skatteförvaltningens webbtjänster
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
Digitalisering handlar inte om IT utan om ett sätt att tänka: öppenhet och samarbete eller göra allt själv bakom lyckta dörrar? Bättre och effektivare:
Kursadministration- Aktivitetstillfälle
Återkoppling.
Presentationens avskrift:

Referensgruppsseminarium 14.12.2012 Tove Forslund www.abo.fi/lc tove.forslund@abo.fi

Genomgående tema idag: ”Hur kan nätundervisning/IT i undervisningen stöda genomströmningen och vad kan referensgrupperna/-personerna (tillsammans med LC & EduLab) göra för att utveckla detta”

Presentation av studieklimatundersökningens resultat om studenternas önskemål på nätstödd undervisning

(frågorna var inte obligatoriska) Följande frågor ställdes i alla fyra enkäter år 2012 (till åk 1, åk 3, åk 5 och Masters-studerande): ”I vilken typ av kurser/för vilka situationer skulle du vilja ha nätstöd (t.ex. Moodle, videoföreläsningar, möjlighet delta i seminarier/föreläsningar på distans, e-tent)?” ”Hurudan form av nätstöd skulle i så fall stöda ditt lärande och dina studier?” (frågorna var inte obligatoriska) Totalt antal svar i enkäterna: Första året 198 av 756 (26 %) Tredje året 137 av 503 (27 %) Femte året 113 av 432 (26 %) Master 18 av 42 (43 %) Totalt 466 av 1733 (27 %)

Ur studiklimatundersökningen 2012 Nätstöd för obligatoriska kurser läskurser sommarkurser kurser som går sent period 4 kurser på annan ÅA-ort kurser som ges vartannat år biämnen kand/pro gradu Moodle – 76 önskemål E-tent – 33 önskemål Videoföreläsningar – 35 önskemål E-tent för fördjupade studier läskurser sommarkurser då tenter kolliderar i valbara kurser

Stöd för nätkursutveckling/ IT i undervisningen

Vilket stöd finns? Personalutbildning: Moodle, Adobe Connect (grund- + forts.kurs), Nätkursplanering (+ vid EduLab även sociala medier) Öppna kurser + kurser vid enheten tema och innehåll enligt önskemål Individuell handledning (just-on-time) via larcentret@abo.fi och EduLab Guider, stödmaterial

Var hittas guider? På Lärcentrets webb: www.abo.fi/stodenhet/utrustning (tekniska guider) Handbok för nätkursproduktion www.abo.fi/stodenhet/ anvisningar Moodle-guiderna i Introkurs i Moodle i Moodle

Vilka guider finns? Moodle Adobe Connect (text- och videoguider) E-lomake Bloggverktyget m.fl. Önskemål?

Aktuellt Kursblogg i ÅA:s bloggverktyg? Kyvyt.fi

Vad säger genomströmningsrapporterna om nätundervisning?

Vad säger genomströmningsrapporterna om nätundervisning. www. abo Vad säger genomströmningsrapporterna om nätundervisning? www.abo.fi/stodenhet/genomstromning HF, HHÅA, pol.kand.utbildningen – ingenting BioVet Tyckte att appron i pedagogiken inte ska vara nätstödd (”Nätkursen som inlärningsform ifrågasattes i ett ämne där sociala färdigheter är viktiga”)

Studentkårens 59 förslag: E-tent göra e-tentandet en realistisk möjlighet på alla institutioner och enheter Nätkurser erbjuda ett större utbud av nätkurser och självstudiekurser göra kursmaterial tillgängligt också elektroniskt t.ex. på Moodle Förslag som lätt kan förverkligas i nätkurser göra en kontinuerlig utvärdering av uppnådda lärandemål genom deltest i kurserna. göra det möjligt så att tunga studiehelheter kan tentas, eller examineras på annat sätt, i mindre flexibla delar

IT-insten För att förbättra studiernas framskridande: kontinuerlig examination i st. för stora sluttenter (öka studiemotivationen, sprida arbetsbelastningen) Individuella flexibla lösningar Studieteknik & allmänfärdigheter Elektroniska böcker och artiklar Kursutvärdering Elektronisk kursutvärdering: utvärdering medan kursen pågår; kommentarer på feedbacken Utveckling av undervisningen Fler tenttillfällen, nätkurser, kvällskurser och alternativ till obligatoriska föreläsningar Alternativa examinationsformer (underlättar studiernas framskridande för icke-närvarande studenter) Aktiverande moment i undervisningen (motiverar, håller intresset & koncentrationen uppe, får studenterna att tänka själva & skapa kunskap) Marknadsföring & rekrytering Länka till kursbloggar och utbytesstuderandes bloggar

Arbetsgruppen för genomströmning Beslöt föreslå, bl.a. ÅA bör inarbeta flexibilitet i form av alternativa undervisnings- och examinationsformer (nätundervisning, Moodle, e-tent, fortlöpande examination mm.) ha kurslitteratur som är lättillgänlig (bl.a. e-böcker)

IT i undervisning som stöd för genomströmningen Lärcentret, Åbo Akademi | Fänriksgatan 3 | 20500 Åbo

IT i undervisningen för att åtgärda... boktenter individuella arrangemang handledning åt studenter som inte finns på studieorten likvärdig information om kursen (studiegång, material, deadlines etc) åt alla kurskollisioner skriftlig feedback åt många enkel insamling av feedback ge studenterna i Åbo och Vasa samma möjligheter (till kursutbud) de problem som uppstår då studenterna inte är närvarande heltid (pga jobb, familj)

Lärcentret, Åbo Akademi | Fänriksgatan 3 | 20500 Åbo IT som stöd för genomströmningen: erbjuda flexibilitet + stöda inlärningen E-tent – kan tentera flera kurser, kan tentera på andra tider än allmänna tentdagar och kurstentdatum Inspelade föreläsningar – de som missar föreläsningen kan ta del, man kan repetera Adobe Connect för att möjliggöra att deltagare på annan ort kan ta del av seminarier/föreläsningar Övningsuppgifter/instruktioner + material (text, nätföreläsning) i Moodle för läskurser/indiv. studier/ kurser som inte undervisas varje år/ seminarier-kand-gradu Tydliga strukturer & instruktioner i Moodle för vad studenterna ska göra när för att avlägga kursen Elektronisk litteratur – bättre tillgänglig än kursböcker Lärcentret, Åbo Akademi | Fänriksgatan 3 | 20500 Åbo

Nätföreläsningar/Audio- och videomaterial Distansstudier/-undervisning möjlighet för studerande att ta del av föreläsning fastän de inte kan närvara ej resor till kursorten (t.ex. gästföreläsare, ÖPU-kurser) Repetition studenterna kan repetera, ta del av föreläsningen eller delar av den på nytt Dokumentation och återanvändning gästföreläsning/specialist (obs! Upphovsrätt) föreläsning kan användas på olika sätt/återanvändas ”Rest”: det som läraren inte hinner föreläsa på timmen Sparar in föreläsartid ej upprepning av samma föreläsning i flera grupper Åskådliggörande möjlighet att åskådliggöra processer eller demonstrera något (videofilm, räkneövningar) Lärcentret, Åbo Akademi | Fänriksgatan 3 | 20500 Åbo

Moodle som stöd i kurser För... att underlätta distansstudier och campuskurser! aktivera studenterna – studenterna skickar in övningsuppgifter, diskuterar i forum (efter föreläsning) eller chatt Läraren når enkelt studenterna med info via nyhetsforumet att stöda studerande i deras självstudier och underlätta lärarens jobb i självstudiekurser instruktioner/övningsuppgifter > studenterna aktiva, tar sig genom kursen steg för steg > läraren ger vitsord/feedback/GK endast då får info att ngn lämnat in övningsarbete seminarier, kand, gradu info om & instruktioner för skrivandet processkrivning: studenterna skickar in text > andra studenter/lärare ger kommentarer materialbank lärare och alla studenter har tillgång till samma material (år efter år och oberoende av när man kommit med i kursen) att ha koll på vem som gjort vad i kurs Betyg-funktionen: studenter ser vad de gjort/vad som är ogjort, läraren ser vem som gjort vad om flera lärare på samma kurs/om olika lärare från år till år att uppmuntra studenterna att stöda varandra i studierna (feedback/uppmuntran åt varandra, studiecirkelarbete) forum för studenternas diskussioner & peer feedback Lärcentret, Åbo Akademi | Fänriksgatan 3 | 20500 Åbo

Lärcentret, Åbo Akademi | Fänriksgatan 3 | 20500 Åbo Fördelar med e-tent studenterna kan tentera flera tenter än tidigare (men inte samma tent flera gånger än läraren tillåter!) möjlighet att tentera på valfria tider under tidpunkt specificerad av läraren ämnena/lärarna slipper de praktiska arrangemangen kring tentamina för enskilda studerande korrigeringen av tentamina går snabbare (lättare läsa svar skrivna på dator, tentsvaren genast tillgängliga för läraren via egen dator) korrigerandet av flervalsfrågor kan automatiseras i längden sparar läraren tid då frågor inte behöver skapas för varje tentamen (dvs. i de fall då det för en viss kurs har byggts upp en frågebank) tentsvaren arkiveras av systemet, kan gå tillbaka och jämföra tentsvar + ser vem som tentat när kan ge feedback i samband med vitsordsbedömningen Lärcentret, Åbo Akademi | Fänriksgatan 3 | 20500 Åbo

Vad ska vi göra nu?

Lärcentret, Åbo Akademi | Fänriksgatan 3 | 20500 Åbo Särskilt inspelat Adobe Presenter (ljud/video till ppt) Adobe Connect (ex. muntlig feedback) Videofilmad föreläsning i studio Skrivtavla – skriva för hand (ev. på infogade dokument) och spela in med eller utan ljud Samtidigt då kursen ges Inspelat ljud från föreläsning med diktafon (live) Adobe Connect - visa ppt via Adobe Connect, mikrofon(+ kamera) kopplad till dator, spela in (bra om man har två datorer) Videofilmad föreläsning/demo Lärcentret, Åbo Akademi | Fänriksgatan 3 | 20500 Åbo

Lärcentret, Åbo Akademi | Fänriksgatan 3 | 20500 Åbo Adobe Connect Kan ha olika vyer/”pods” i olika storlek: delade dokument, chat, notes, (anteckningar), föreläsarens (+ deltagarnas kamerabild), gallup, whyteboard www.abo.fi/personal/connectpro Lärcentret, Åbo Akademi | Fänriksgatan 3 | 20500 Åbo

Lärcentret, Åbo Akademi | Fänriksgatan 3 | 20500 Åbo Adobe Connect Föreläsning och handledning via dator Frågor kan ställas via chatten under föreläsningens gång Lärare och studerande kan sitta vid egen dator Studerandena kan visa dokument som läraren kan kommentera i Sessionen kan bandas för dem som missat föreläsningen Inspelning utan deltagare Alla har tillgång till Adobe Connect på egen dator Editeringsmöjligheterna rätt begränsade Exempel på inspelad föreläsning (bl.a. minikonferensen 2011, Hankens feedbackseminarium okt 2011): www.abo.fi/personal/videoforelasning Lärcentret, Åbo Akademi | Fänriksgatan 3 | 20500 Åbo

Lärcentret, Åbo Akademi | Fänriksgatan 3 | 20500 Åbo Stöd för Adobe Connect Tillgänglig via webben > Inloggning: Anställda-portalen > Verktyg t.h. Utrustning och programvara hörlurar med mikrofon (headset) (eller inbyggd) webbkamera (eller inbyggd) (bordsmikrofon eller - kamera för inbandning/sändning av föreläsningar från auditorium kan lånas från LC/boka i resursbokningen) www.abo.fi/lc > Utrustning&programvara > ConnectPro Användarguider för mötesvärdar och -deltagare Info om hur studentdatorer är utrustade med webbkameror och headsets Introkurser eller individuell handledning via Adobe Connect Beställ handledning via larcentret@abo.fi Lärcentret, Åbo Akademi | Fänriksgatan 3 | 20500 Åbo

Adobe Presenter Tilläggsmeny till Ppt, enkel att använda Särskild licens (ca 130 €) men också tillgänglig i Mimers Brunn, LC Banda in ljud Banda in video (Kan lägga till quizzes & surveys) Blir Flash-format då publiceras Så här kan en färdig föreläsning se ut: Ljud + foto av föreläsaren www.abo.fi/personal/presenter Lärcentret, Åbo Akademi | Fänriksgatan 3 | 20500 Åbo

Stöd för Adobe Presenter – för produktion av nätföreläsningar Användarguider, exempel på produktioner: www.abo.fi/lc > Utrustning & programvara > Adobe Presenter Handledning/introduktion: larcentret@abo.fi, Maria Sundström tfn 4532 Tillgänglig i Mimers Brunn och på bokningsbar bärbar dator Mimers Brunn bokas via Resursbokningen på Lärcentret/ASA Bokningsbar dator Lärcentret, Åbo Akademi | Fänriksgatan 3 | 20500 Åbo

Audioinspelning av föreläsning Banda in tal från föreläsningen med diktafon Ex. Olympus (inköp ca 130 €) USB-minne omvandla till mp3-format > spara filerna på webben/ladda upp i moodle Kan lånas från LC (Resursbokningen > Utrustning) Mycke Användarstöd: Maria Sundström, LC, larcentret@abo.fi, tfn 4532 Lärcentret, Åbo Akademi | Fänriksgatan 3 | 20500 Åbo

Lärcentret, Åbo Akademi | Fänriksgatan 3 | 20500 Åbo E-tent Tentutrymme där studerandena kan tentera via dator under videoövervakning Vasa: E2 (1 dator) vardagar kl. 8-20 Åbo: I PharmaCity (gemensamt med TY; 15 platser) vardagar kl. 8-22 Lärcentret, Åbo Akademi | Fänriksgatan 3 | 20500 Åbo

Vilka typer av tenter passar e-tent för? Generellt passar e-tentsformatet särskilt bra för tenter där det inte är viktigt att alla får samma frågor och skriver tenten samtidigt. Individualiserade tenter som tenteras enligt överenskommelse med läraren mognadsprov tentamen för läskurser, fördjupade kurser, forskarstudier Sommartenter Tenter för vilka det går att bygga upp en frågebank boktenter språkens nivåtest (självrättande frågor) Omtentamen (t.ex. istället för på allmän tentamensdag) individuella omtentamina som alternativ för att avlägga viss tentamen 1,2 och 4 h tenter Notera möjligheten att tenta både i Åbo och Vasa! Lärcentret, Åbo Akademi | Fänriksgatan 3 | 20500 Åbo

Lärcentret, Åbo Akademi | Fänriksgatan 3 | 20500 Åbo Exempel på användning av e-tent vid statskunskap och offentlig förvaltning Typer av tenter Mognadsprov (studenten jobbar på annan ort) Som alternativ till kurstent (så att det inte ”äter av” allmän tentdag) Fördjupade kurser (läskurser) Olika sätt konstruera tenterna Frågebank > frågorna lottas ut åt tentanderna Tentbank > kombination av frågor = tent lottas åt tentanderna Indidualiserad tent specifikt åt en viss tentand/grupp Lärcentret, Åbo Akademi | Fänriksgatan 3 | 20500 Åbo

Lärcentret, Åbo Akademi | Fänriksgatan 3 | 20500 Åbo Helt praktiskt vid Statsvet: Ämnessekreteraren beställer tentbotten via blanketten matar in frågor skapar tenten öppnar tenten för studenterna för den tidpunkt tenten ska vara öppen får info via e-post då student tenterat och loggar då in och printar ut tentsvaren åt resp. lärare (som får läsa ”maskinskrivet” tentsvar) för in vitsordet i tentmoodle (efter det kan studenten anmäla sig till samma tent på nytt vid behov) Lärcentret, Åbo Akademi | Fänriksgatan 3 | 20500 Åbo

Lärcentret, Åbo Akademi | Fänriksgatan 3 | 20500 Åbo Så här gör läraren om han/hon vill erbjuda studenterna möjligheten att e-tenta Kontrollera att e-tent lämpar sig för den typ av tent du erbjuder Beställ en e-tent minst en vecka innan studenten ska tentera (görs på blankett) Om du själv vill skapa tenten i ett e-tentområde i moodle beställ endast ett e-tentområde Kontrollera att studenten vet hur han/hon gör för att tentera via e-tent (se webbinfon för studenter) Korrigera tenten via e-tentsystemet (se guide) eller instens etent-kontaktperson printar ut tenten åt läraren Se www.abo.fi/personal/etent www.abo.fi/student/etent Lärcentret, Åbo Akademi | Fänriksgatan 3 | 20500 Åbo