Omvärldsbevakning Victoria Sörensson Enheten för externa relationer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

DemoskopPanelen 2013.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
Regionalt kompetensforum Utmaningen. Regionalt Kompetensforum Syfte Regionalt kompetensforum ska verka för att säkerställa kompetensförsörjningen i regionen.
Stefan Arbrink Agneta Torstensson
L ILLA E DETS KOMMUN Fiber hem till dig – går det?
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Intervju inför ViV-projektet.
Individuellt utvecklingssamtal - mall
AU Digital samverkan LO Process
E.ONs syn på prisförändringsprövning Hearing om förslag på åtgärder för utvecklade fjärrvärme- marknader till nytta för kunder och restvärmeleverantörer.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Max Wehlin Halmstads Kommun Oktober 2014
Välkommen till ESF:s seminarium
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Agenda Syftet med projektseminarierna (ca 5 minuter)
Tänkande och språk Våga Visa
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Att tillsammans påverka!
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Vi blir Region Jönköpings län
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Professor och forskningschef bodahlbom.se aktivering.se sust.se Staying Alive Bo Dahlbom.
CV & ANSÖKNINGSBREV Per Arvidsson Lina Landström KARRIÄRCENTRUM
Strategiskt utvecklingsarbete
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
Varför omvärldsbevakning?
Miljöteknik i Värmland
Betydelsen av företagsnätverk – pågående studie av Automation region Peter Ekman Universitetslektor/forskare.
BILD 1 1. Frågeställningar - underlag för diskussion med offentliga myndigheter Hur ser arbetskraftsförsörjningen ut i er kommun under de närmaste 20 åren?
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Vård- och omsorgscollege
Vendingfakta 026 –
Projektseminarium 1 Henrik Nehler Linköping
”Målet med den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft i alla delar av landet med stärkt lokal och regional konkurrenskraft”. PROP. 2013/14:1 UTGIFTSOMRÅDE.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
STATUS WP3 Fredrik Grund – Innovatum –. Biogas2020 -tillsammans skapar vi en gemensam Skandinavisk biogasplattform WP3.1.1 Erfarenhetsutbyte, nätverk,
Sverige tillsammans - seminarium arbetsmarknad Gävle Johan Tegnhed MO Södra Norrland.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
Studie om yrkes- och lärlingssystemen i Norden Johanna Enberg och Göran Melin Reykjavik den 22 maj 2014.
Vad är ett samhälle?. Ett nätverk som består av flera individer och relationerna mellan dem Samhället påverkar människors liv (regler, man måste beakta.
Varför behövs KOBRA? Framtidens kompetensförsörjning är en gemensam stor utmaning för Sverige, Norge och Danmark. Arbetsmarknaden förändras allt snabbare.
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Att sätta mål Enligt SMART-kriterierna bör ett mål vara: specifikt
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Ulf Tynelius.
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Inför HeLP 3 den 16 jan vid Noors slott
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Digital plattform Delaktig kommunikation
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Sälja en produkt eller tjänst
Upplägg En nätverksdriven samverkanslösning för smartare etablering på arbetsmarknaden Skellefteå, 31 oktober
Geografi / samhällskunskap
Tips inför workshop Det är viktigt att deltagarna läst på innan - skicka ut läshänvisningar med länkar i god tid! (för exempel på utskick – se nästa sida)
Vad innebär regionbildningen?
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Samordnare samsjuklighet
Marknadsföring av spel via sociala medier – en projektbeskrivning
Kartläggning och analys av anmälningar om barn som far illa
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

Omvärldsbevakning Victoria Sörensson Enheten för externa relationer Victoria.sorensson@umu.se

Varför omvärldsbevakning/analys? Mer välgrundade beslut Löpande koll på utvecklingen Kunskap om möjligheter på marknaden/karriärplanering Möta utmaningar och förändrade förutsättningar Underlag för produktutveckling och innovationer Framtidsperspektiv Med omvärldsbevakning får du: Mer välgrundade beslut Bättre koll på utvecklingen Möjlighet att förutse och möta förändringar och utmaningar Kunskaper om möjligheter på marknaden Underlag för innovation Enheten för externa relationer

Enheten för externa relationer Begreppsdefiniering Omvärldsbevakning Omvärldsanalys Analysen struktureras utifrån trender, aktörer och händelser. Punktinsats Löpande insats Omvärldsbevakning handlar om vad som händer, omvärldsanalys handlar om varför det händer. Tanken med analysen är att kunna identifiera de viktigaste trenderna, händelserna och aktörerna, anlaysen innebär också att du rensar bort mycket av den informationen som du samlar in, för att enbart spara visentlig info utifrån frågeställning. Environmental scanning, business intelleigence, competitive intelligence, market intelligence, Enheten för externa relationer

Enheten för externa relationer Tre centrala frågor Vad händer? Varför händer detta? Vad innebär det på sikt och vad betyder det för företaget/mig? Enheten för externa relationer

Enheten för externa relationer Vad är omvärlden? Invärld Närvärld Omvärld Invärlden är du, din organisation, företag eller den utgångspunkt du har när du ska studera omvärlden. Två dimensioner på omvärlden, Närvärld, här finns t.ex kunder, konkurrenter, underleverantörer, samarbetspartners, arbetsgivare. Den andra dimensionen av omvärlden är den som ligger utanför närvärlden, här sker förändringar som påverkar dig både direkt och indirekt. Det är ofta förändringar som påverkar och förändrar förutsättningarna för hela marknaden, tex värderingsförändring om antiauktoritära medborgare tillsammans med internets tillgänglighet som påverkat musikbranschen. Förändrad demografi, med ensamhushåll för livsmedelsproducenter. Det är vanligt att man har en snedvriden syn på vem som påverkar mest. Det är viktigt att komma ihåg att vi oftast har väldigt små möjligheter att påverka vår omvärld, men det som händer i närvärlden går däremot ofta att påverka, bemöta arbetsgivare, målgruppsanpassa. Det viktiga här är att försöka ha ett utanförperspektiv, se sig själv utanför sin invärld och närvärld. Tanken med det är att du istället för att drabbas av förändringar ska du aktivt kunna möta dem. Enheten för externa relationer

Enheten för externa relationer Trender Trend ofta en kedja av orsak/verkan kännetecknas av en långsiktig förändring i en viss riktning har en riktning –dvs ökar eller minskar. Pågår nu och går att se ska kunna beläggas med fakta Korta trender Kan vara globala, regionala och lokala. Ofta kopplade till lättrörliga förändringar, mat, inredning, mode osv (1-5 år) Identifieras i bloggar, tidningar, ”på gatan” Medellånga trender Ofta konsekvens av metatrender. Kan vara globala och regionala. Exempelvis utlandsresande, handla via internet, öppen planlösning (5-15 år) Identifieras ofta genom statistiska data Metatrender/Megatrender Långa i tid och rum exempelvis urbanisering, globalisering (15-30 år) Identifieras genom analys, statistik, historik Gigatrender Samhällsförändring över längre tid (30 år+) Enheten för externa relationer

Enheten för externa relationer Exempel på en trend Akuta behov Latenta behov Svaga behov Angelägenhet 7 av 10 jobb annonseras ej Enheten för externa relationer

Enheten för externa relationer Händelser och Aktörer Händelser Saknar riktning och varaktighet. Kan identifieras genom omvärldsbevakning Förutsägbara exempelvis val = regimskifte Oförutsägbara naturkatastrofer, epidemier osv kan förutsägas genom simuleringar Aktörer Gör val och kan påverka utvecklingen Kan vara en individ eller ett kollektiv Kan påverka trenders utveckling och vara drivkraft bakom händelser Viktigt att identifiera vilka aktörerna är och hur de anpassar sig till utvecklingen/marknaden/trenden Enheten för externa relationer

Enheten för externa relationer Exempel på aktörer Företag Kunder Eventuella partners Under-leverantörer Konkurrenter Bransch-organisationer Medier Eu och andra beslutsorgan Myndighet Medborgarna Eventuella kunder Under-leverantörer Regeringen & departement Andra myndigheter EU Media Enheten för externa relationer

Några aktörer i regionen Algoryx, Oryx Volvo Lastvagnar/personbilar Komatsu Forest Umeva Element Six Röbäcks mekaniska Interactive institute Indexator Ålö SCA GE Healthcare Knightech… BAE systems Plocka fram kompetenser – vad ställer de för krav, önskemål, meriterande? Motivera era val av annonser och presentera i gruppen.

Enheten för näringsliv och samhälle Utredare Ritare Fordonsingenjör Varumärkesanalytiker Produktionsplanerare Forskare Testledare Elektroingenjör Driftingenjör Maskiningenjör Tekniker Utvecklare CAD-expert Produktionsledare Projektledare Konstruktör Produktionstekniker Enheten för näringsliv och samhälle

Enheten för externa relationer Informationsintervju – att inventera intressanta arbetsuppgifter/arbetsplatser/aktörer Vilka är arbetsuppgifterna? Be arbetsgivaren beskriva organisationen och vad specifikt hen arbetar med. Vad är roligast med jobbet? Hur ser en vanlig arbetsdag/arbetsvecka ut? Vad behöver man vara intresserad av för att trivas med arbetet? Vilken kompetens krävs för att vara framgångsrik i arbetet? Hur ser utvecklingsmöjligheterna ut? Är det mycket självständigt arbete/arbete med andra? Vad är mest viktigt att tänka på om man vill jobba inom området? Vilka trender framtida utmaningar kring arbetsområdet ser man, utvecklingsområden? Finns det förslag på fler ni borde intervjua? Ev kan man göra examensarbete i samband med arbetsgivaren? Egna frågor Tacka för intervjun! Enheten för externa relationer

Enheten för externa relationer Tips – att börja leta Personer Google, LinkedIn, Facebook , Twitter, bloggar - andra sociala medier Företag och organisationer Affärsdata, Företagsfakta, Infoo, Bolagsverket, hitta.se Händelser/trender Mediearkivet, Google trender, af –lediga jobb/anbud, rss-feeds, nyhetsbrev ex.från Företag och framtid, dagensps.se, affärsvärlden, Ny teknik, vakanser.se, ingenjorsjobb.se, ingenjörsförbundet, sveriges ingenjörer Samla Igoogle, dropbox Övrigt – kommuners/länsstyrelsers hemsidor, företag/organisationers hemsidor, dagstidningar, facktidningar, tankesmedjor, formella nätverk, fackförbund Enheten för externa relationer