Vad behöver Sverige för att bli bäst på 3D? Mats Falck, Umeå universitet
SVEAT ger möjlighet: att påverka och bidra till Sveriges engagemang och konkurrenskraft inom additiv tillverkning att bygga upp den egna kunskapen genom löpande information om vad som händer på forsknings- och industrisidan både i Sverige och internationellt att bidra till ökad kunskap om additiv tillverkning, såväl inom utbildning och näringsliv som hos beslutsfattare i samhället
Samhällsutveckling Snabb teknikutveckling Behov av kontextuell teknikförståelse Bild: Per Levén, Umeå universitet
Utbildning Vidareutbildning av redan yrkesverksamma ingenjörer och designer/konstruktörer Akademiska utbildningar Utbildningar för lärare på grundskola och gymnasium Additiv tillverkning i den nationella läroplanen 3D-skrivare tillgängliga publikt i till exempel bibliotek Foto: Katarina Elner-Haglund Foto: Malin Grönborg
Forskning och utveckling Design och produktutvecklingsprocessen Mjukvaror för 3D-design och processtyrning Forskning om och test av nya material - Cellulosa/lignin - Metall Ökad kunskap om hela värdekedjan och nya affärsmodeller Miljöpåverkan Foto: Elin Berge
Material Validering och standardisering av material och processer Kombinationer av material Miljövänliga material Foto: Sliperiet Foto: Sliperiet Foto: Elin Berge
Samarbeten Akademi – industri Stora företag – små företag Innovatörer – maker spaces – industri Mötesplatser - Sliperiet - 3D Meetup Center Samarbete kring nya affärsmodeller Foto: Elin Berge
Industri Noggrannhet och tillförlitlighet som gör maskinerna användbara i produktion Produkter ”on demand” i låga volymer och med komplexa geometrier Reservdelar för verktyg På kort sikt Utveckla kompetens i design och produktion Affären och lönsamheten det avgörande
Framtiden Industriell användning Utbildning Forskning Maker spaces Användning i hemmen Foto: GE Healthcare och Sliperiet