Hur vi arbetar med kommunikation i en kommun som Botkyrka?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vision – Värdegrund – Mål
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Är du vår nya kollega i Stockholm?
Nulägesanalys genom frågor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
• Den skapande staden • Den pulserande staden • Den gemensamma staden • Den globala staden • Den balanserade staden.
Vision 2025 Foto: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är passion,
Vision Östra Göteborg Med sikte på år 2021
Ett arbete med att etablera
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
- En presentation av resan dit... Varumärkes- och turismstrategi Öland Per Ekman, Tendensor Borgholm, 24 januari 2012.
Branding Strategimöte den 3 maj , 2010.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 21 augusti 2013 Välkommen!
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Ortsutveckling i Sparreholm Sparreholms Bygderåd 17 januari 2011.
Kommunikationsplan Uppdrag Med bakgrund från GO-konferensen 2008 gavs sekretariatet i uppdrag att arbeta fram en kommunikationsplan för GÖTEBORG- OSLO.
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Att bilda opinion för bibliotek 1. Utgångsläget 2.
Kunskapskrav och matriser
Kommunikatören.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Bakgrund Fem underlag o Kulturens utmaningar och tendenser 2011 o Kommunernas kulturstrategiska arbete 2013 o Kulturplaner i Västra Götaland
ECAR Vi får inte grepp om hela problembilden om vi inte frågar invånarna om deras erfarenheter - En analys av processen med ECAR-forskarcirklarna i Botkyrka.
Vi blir Region Jönköpings län
LIFT MÅL LIFT Ett utvecklingsprogram för deltagaren och deltagarens företag.
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 9 oktober 2013 Välkommen!
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Innovativ sommarjobbssatsning Dag Björklund och Elisabeth Carle.
1 Mötesplatser – Att planera, skapa och utveckla STADSBYGGNADSDAGEN 29 AUGUSTI UPPLANDS VÄSBY Göran Cars Samhällsplanering och miljö KTH.
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Bilden av Botkyrka Hur vi arbetar med kommunikation i en kommun som Botkyrka?
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
- inom Stockholms läns landsting
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Regional Digital Agenda för Gotland. Bakgrund och syfte En digital agenda för Sverige, november 2013 Konkretisering av EU:s mål för Europa Syftet med.
Välkommen till oss! Introduktion om staten och hur det är att jobba och ha praktik här.
Timrå – en stark kommun i en växande region. Varför en vision? En vision är en positivt laddad uppfattning om en önskad framtid. Att enas om en gemensam.
Kristinehamn 2030 – den vänliga och nyskapande skärgårdskommunen.
Vision 2030 Resultat från medborgardialog. En vision i sitt sammanhang (schematisk) Vision 2030 Prioriterat område 1 Prioriterat område 3 Prioriterat.
Välkomna till styrd helpdesk
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
- En analys av processen med ECAR-forskarcirklarna i Botkyrka
Förändringsarbete.
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Heby kommuns kvalitetspolicy
Skövde! välkommen till.
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Strategi för Bästa Heby
Så bemöter vi varandra - och alla andra
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vad innebär regionbildningen?
Ulrika Persson-Fischier,
Förhållningssätten.
Effektkarta för extern webbplats
Där idéer blir verklighet
Bilden av Botkyrka Hur arbetar vi med kommunikation i Botkyrka kommun?
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Resultat av onlineundersökning 2018
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

Hur vi arbetar med kommunikation i en kommun som Botkyrka? Bilden av Botkyrka Hur vi arbetar med kommunikation i en kommun som Botkyrka?

Men först… Vad tänker ni på när ni hör Botkyrka? Låt publiken ropa in spontana associationer och skriv upp dem i form av ett ordmoln….

Associationer till Botkyrka

”Sveriges framtid finns i Botkyrka” Ur Södra Sidan 11/5 2013 ...Arne Dahl, pseudonym för Jan Arnald, som skrivit A-gruppsböckerna. Varför bor huvudpersonen Paul Hjelm i ett radhus i Norsborg? -För mig finns en stor del av Sveriges framtid samlad i Botkyrka. Hur det går hos er, med grannsamverkan, brottslighet, integration, 60-talets miljonprogram med mera, avgör i hög grad hur det går för Sverige. Ni är helt enkelt jäkligt viktiga för landets framtid.

Hur framställs Botkyrka kommun i media?

Hur framställs Botkyrka kommun i media? 2010 - 4000 artiklar 2014 - 6500 artiklar 70 % beskriver den kommunala verksamheten 30 % refererar till Botkyrka som plats

Oroligheterna i Stockholms län 2013 – ett konkret exempel på hur vi jobbade med bilden av Botkyrka

Exempel på hur olika tidningar lyfter våra frågor Södra Sidan 27/9 Mitt i Botkyrka 19/8 18

Kommunikationsuppdraget i Botkyrka kommun Informera om kommunens uppdrag och service och politiska beslut - Samhällsinformation Bidra till välinformerad medarbetare och kommunikativa chefer och ledare - internkommunikation Hantera kriser – kriskommunikation Öka Botkyrkas attraktionskraft – varumärkesutveckling och marknadsföring Attrahera och behålla befintliga och potentiella: Medborgare – Botkyrka som boendekommun Medarbetare – Botkyrka som arbetsgivare Näringsliv – Botkyrka som näringslivskommun och etableringsort Besökare – Botkyrka som besöksmål

Vem gör vad vid kommunikation av politiska beslut Politisk idé – partiet kommunicerar Beredningsuppdrag – ordföranden kan kommunicera, dock ej med stöd av tjänstemannaorganisationen. Förvaltningsberedning med förslag till beslut – ansvarig tjänsteman, förvaltningschef el delegat, kommunicerar först och främst kring ärendeberedningsprocessen (med stöd av kommunikatör) Ordförandens förslag till beslut – ordförande, kommunicerar med stöd av tjänstemannaorganisationen (ansvarig tjänsteman + kommunikatör) Beslut – ordförande, kommunicerar med stöd av tjänstemannaorganisationen. (ansvarig tjänsteman + kommunikatör) Verkställighet – ansvarig tjänsteman ansvarar för kommunikationen, med stöd av kommunikatör

Ett ständigt arbete att stärka ett varumärke Kraftfull grafisk identitet som signalerar kontraster, kreativitet och möten, profilprodukter, skyltar, rapporter, arbetskläder. Skapar intern stolthet. Stärka stoltheten genom ambassadörskap, lyfta upp goda förebilder Bildspråk, Människor från Botkyrka, jämställda och interkulturella Mötesplatser och upplevelser såsom festivalen ”Vi är Botkyrka” och deltagande i Almedalen Förändra bilden av Botkyrka i media

Vi är Botkyrka – festivalen En festival för Botkyrkabor på fyra platser under tre dagar

Botkyrka – långt ifrån lagom Botkyrka – långt ifrån lagom! En kontrastrik, kreativ mötesplats fylld av upplevelser Devisen togs fram 2001 tillsammans med byrån MVH. För att nå framgång i våra både långsiktiga och mer näraliggande ambitioner och mål måste Botkyrka vara en kommun där den enskildes kraft och kreativitet tas tillvara. Det kan vi göra genom att uppmuntra och stimulera både medborgarnas och medarbetarnas kreativitet och entreprenöranda. Långt ifrån lagom hänger så bra ihop med Botkyrkas interkulturella förhållningssätt. Lagom är en grupp. Ingen är en grupptillhörighet. Ingen är lagom. Långt ifrån lagom är att få vara den komplexa människa du är.”   Värna och utveckla ”Botkyrkaandan” För att kommunen ska fungera som kraftsamlare måste vi som verkar här ha mod att prova nya idéer, vara öppna för förändringar och ha kraft att få saker och ting genomförda. Med andra ord måste kulturen i vår organisation, eller Botkyrkaandan om man så vill, kännetecknas av att vara öppen, orädd och energisk. Det här är sidor hos oss som vi hela tiden måste värna och utveckla. Det är också det som devisen ”Botkyrka – långt ifrån lagom” handlar om.

Så här beskriver vi dagens Botkyrka – långt ifrån lagom Botkyrka är långt ifrån lagom – en kontrastrik och kreativ mötesplats full av upplevelser I Botkyrka finns mängder av kontraster; i arkitekturen, naturen, människorna och företagen. I Botkyrka är vi kreativa, nytänkande och satsar på upplevelser inom natur, kultur och idrott. I Botkyrka uppstår oväntade och intressanta möten mellan människor, kulturer, språk och religioner. Botkyrka är fyllt av upplevelser inom kultur, natur och idrott För att nå framgång i våra både långsiktiga och mer näraliggande ambitioner och mål måste Botkyrka vara en kommun där den enskildes kraft och kreativitet tas tillvara. Det kan vi göra genom att uppmuntra och stimulera både medborgarnas och medarbetarnas kreativitet och stimulera till möten. Vi vill också lyfta fram det positiva i alla kontrasterna som finns i Botkyrka.