Metod i samhällsvetenskap. Analysmodell: Letar kausala samband OrsakFöreteelseKonsekvens Åtgärd.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Naturvetenskap.
Hypoteser och teorier.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Deduktion och induktion ”Välgrundade” vetenskapliga (slut)satser förutsätter giltiga eller åtminstone trovärdiga slutledningar.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Vetenskaplig Metod.
Rapportskrivning – rep.
Formellt, skarpt och snyggt
Subjektiv / Objektiv. Subjektiv / Objektiv Ontologi (läran om det som är) Av grek. ontos = varande och logia = lära Finns en verklighet oberoende av.
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Svenska p Svenska p.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Den vetenskapliga undersökningen Metod. Att välja problem - att inse vad som man inte vet - att se vad som går att ta reda på - att se vad som är värt.
Ledning och förståelse
Betyg och förmågor.
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Kunskapskrav och matriser
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Källkritik.
Karl Popper ( ) Kritiserade den logiska positivismen och speciellt verifierbarhetsprincipen. Kritiserade marxismen och psykoanalysen för att de.
Källkritik.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
KÄLLKRITIK.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Vetenskapsfilosofi En traditionell indelning av vetenskap som ofta används på universitet och högskoler är följande: Naturvetenskap (Exempelvis: Fysik,
En guide för arbeten i SO
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Institutioner och aktörer
Debattartikel.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Massmedia.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Krav på vetenskaplig tolkning
Metod i samhällsvetenskap
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Klassificeringen av vetenskaper bygger åtminstone delvis på skillnader i metodik. Klassificeringen av vetenskaper kan även baseras på forskningsområden.
VETENSKAPLIG TEXT Att göra en vetenskaplig undersökning Bollnäs Folkhögskola – Svenska 3.
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
generellt deduktion induktion specifikt Deduktiva slutsatser är giltiga och med nödvändighet och sanna, om premisserna är sanna. Induktiva slutsatser.
Källkritik 101.
Svenska som andraspråk 3
Videokonferens 4 Läsa upp dikt Hålla föredrag
Vad är vetenskap? Forskningsprocessen MI-programmets inriktningar
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Sociologi Introduktion.
Att göra en vetenskaplig undersökning Bollnäs Folkhögskola – Svenska 3
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Källors relevans och trovärdighet
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Presentationens avskrift:

Metod i samhällsvetenskap

Analysmodell: Letar kausala samband OrsakFöreteelseKonsekvens Åtgärd

Samhällsvetenskapliga ämnen  Sociologi  Statsvetenskap  Nationalekonomi  Geografi (samhälls-)

Bör sexköp avkriminaliseras?  Hur ska/kan man forska för att komma fram till resultat som kan hjälpa till vid beslutsfattandet? Vilka frågor ska/kan man ställa?  Fundera utifrån de olika samhällsvetenskapliga ämnena och ge olika exempel.

Redskap  Fakta: påståenden om verkligheten  Begrepp: ord som har fått innehåll för att användas i vetenskapliga sammanhang o Definition o Generalisering av verkligheten o Begrepp som hänger ihop med mänskliga rättigheter? Asyl, diskriminering, ras, egendom, stat, kränkt, tortyr, demokrati, diktatur  Värderingar: omdöme, uppfattning, subjektivt    

forts. Redskap  Modeller – hjälpmedel för att förstå  Phillipskurvan, analysmodellen, ekonomiska kretsloppet, lagstiftning i Sverige, hur länder förhåller sig till varandra, demografi, behovstrappan  Teorier – antaganden, välunderbyggda, förklarar (så här blir det om vi gör så här… - framtid)  Internationella relationsteorier  Förhandlingsteorier  Människans behov

Positivism  Vi kan inte tänka fram forskning och teorier…  SamhällsvetenskapNaturvetenskap  Experiment och undersökningar på samhället  Observera och dra slutsatser - empiri

Strukturalism  Risk att positivismen missar i förståelse  Till exempel:  Undersökning visar att kvinnor som bär slöja vill bära slöja…  …men varför vill de bära slöja?  Vid en gruppintervjuundersökning får man fram att tjejer är mer utsatta för mobbning än killar. Tjejerna menar själva att de ”snackar mer skit” om varandra  …men stämmer det att killar inte är så utsatta för mobbning? Vad måste man kanske mer veta?

Hermeneutik  Forskaren är en del av resultatet  Hen kan aldrig vara objektiv  Fundera på:  Kan forskaren aldrig vara objektiv?  Ska hen alltid vara objektiv?  Ge ett konkret exempel på ett arbete där det kan vara viktigt att vara medveten om sina egna åsikter.

Hur tar man reda på hur det är/blir i samhället?  Induktion  Teorier ska grundas på erfarenheter  Observationer mönster, modell, teori  Sann till motsatsen har bevisats  Deduktion  Man måste veta vad man letar efter  Hypotes – påståenden om verkligheten  Grund i rationellt tänkande  Jmf: Varför söker elever inte till Osbeck eller Vår hypotes är att många ungdomar är trötta på Laholm och vill till något nytt och större.

Karl Popper - falsifierbarhetsmetoden  En teori är ”sann tills vidare”.  Två krav:  Bra vetenskap ska vara så precis som möjligt.  Elevernas resultat i svenska nationella provet för åk 5 kommer att förbättras mellan åren  Elevernas resultat i svenska kommer att förbättras.  Bra vetenskap ska vara falsifierbar dvs gå att motbevisa.  Det finns ett samband mellan ålder och glassätande; ju yngre desto mer glass.  I framtiden kommer Laholm att slås ihop med Halmstad

Kvalitativa och kvantitativa metoder  Kvalitativa  ingående undersökning, del av samhället  oftast intervjuer, samtal, observationer  Kvantitativa  Få en uppfattning om utbredningen av en företeelse  Vad är vanligast, mest typiskt  Enkäter eller snabbintervjuer  Ge konkreta exempel på när man kan använda kvantitativa och kvalitativa metoder. Koppla till era program.

Källor och källkritik  Är det relevant?  Är den trovärdig?  Äkthet (Påhittat? Falska sidor? Citat?)  Tendens (En viss vinkling? Avsikt? Motivera och förklara.)  Tid (aktuella artiklar, sidor? Om inte – motivera.)  Beroende (Från samma ursprungskälla? Hitta ”av varandra oberoende”.)  Ge flera konkreta exempel på när man behöver vara extra vaksam. Använd begreppen ovan.

s. 451 Förklara med egna ord uppg. 1, 3 och 5-15

Välj en uppsats på DIVA  Arbeta tre och tre  Hitta en uppsats som berör något inom mänskliga rättigheter.  Läs inledning och metodavsnitt.  Koppla till olika begrepp och forskningsteorier som vi gått igenom.  Sammanfatta och berätta för era andra klasskamrater.  Vad har författaren undersökt?  Hur har författaren gått till väga?  Hur har författaren fått tag på källor?  Var valet av metod bra/mindre bra? Vad skulle man kunna gjort annorlunda?

Litet landarbete  MR i ett land ur ett perspektiv  Syfte + frågeställning  Metod (använd begrepp vi gått igenom)  Resultat  Avslutande diskussion  Minst två källor  Källhänvisningar enligt riktlinjerna  2 sidor

Länder  Albanien  Brasilien  Bangladesh  Thailand  Indonesien  Turkiet  Filippinerna  Vietnam  Zimbabwe  Etiopien  Guatemala  Ryssland