Inköp Dokument- information 20. Reservdelar / artiklar 20. Reservdelar och artiklar planeras utifrån behov i Pyramid (”Bristlistan”). 30. Övriga varor.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Advertisements

Välkommen till en kort presentation av MPS, en ORR®-produkt från ITERIT AB. MPS, material och produktionsstyrning, ett hjälpmedel för administrationen.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Maximo Användarmöte hösten 2005 Från behov till betalning
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Avvikelsehantering våren 2013 av företagen som erhållit avvikelser
Examensarbete - ett projekt
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
December 2012 Förskrivnings- processen. 2 Bedöma behov av insatser Bedömning av hjälpmedelsbehov är en del av en habiliterings-, rehabiliterings- och.
Fallet KoS eller när vi fyra blir ett Akt 2 – Administration av lagret
Företagsexempel SCA Forest Products Ortviken
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Punktprevalensmätning Trycksår och Fall
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
Ny guide för inköp av elkrävande utrustning samt projektering, ändringar och renoveringar.
Teambaserat arbetssätt för
Maximo Användarmöte våren 2006 Utökad inköpsfunktionalitet I MXES
Inköpsrutiner.
SITHS anslutningsprocess
Tillsynsplaner Länsstyrelsens tillsyns- och stödverksamhet enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
Att tillsammans påverka!
Anders Bergström Läkemedelsstrateg BILD 1 Vad innebär Läkemedelsservice ?
Kvalitetssäkring ISO 9000.
Vad är arbetsmiljö-/kvalitets-/miljörevision?
Presentation vid Internrevisionsdagarna
Guide till Punktprevalensmätning Trycksår och Fall
”Ett ledningssystem är ett verktyg för företaget att nå framgång”
Vill du bli Sundsvalls kommuns leverantör?
Organisationsförändring -hur påverkas arbetet med intern kontroll
Gjutning-, skärande bearbetning och montering av aluminiumkomponenter
Från hyresrätt till bostadsrätt. Förberedelse Registrera förening Göra intresseanmälan till Svenska Bostäder.
Anpassning av den ekonomiska hanteringen och anpassning mot e- handel.
Revision av årsbokslutet i Stockholms Stadshus AB Magnus Fagerstedt.
Intern styrning och kontroll Förordning (2007:603) om intern styrning och kontroll Med intern styrning och kontroll avses den process som syftar till att.
Vad är informationssäkerhet?
Ska du lämna anbud eller utföra arbete för Renova AB?
Skötsel av läkemedelsförråd/Läkemedelsservice
Vem som helst kommer kunna söka efter arbetskraft som är tillgänglig
Processer och verktyg för effektivisering av spårbarhet av livsmedel.
Lathund TI Tekniska Konsulter B Innan du gör ett avrop läs:
Lathund TI Tekniska Konsulter A Innan du gör ett avrop läs:
MedControl Hantering av händelse och avvikelse samt teknik och övrigt
En muntlig eller skriftlig överenskommelse
Tillgängliga Samordnade Individuella Planer
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Beställningsrutiner för tekniska konsulttjänster via eWork
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
IT Databas Göran Wiréen
Projektet Vårddatalager
Då är det bra om du känner till att vård- och omsorgsförvaltningen
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Övergång Möbler Möbler 2017 Regionalt inköpsstöd Anna Törnqvist
Valfrihet i hemtjänst (LOV)
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Skötsel av läkemedelsförråd/Läkemedelsservice
Dynamiskt inköpssystem (DIS)
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
I offentlighetens tjänst
Skötsel av läkemedelsförråd/Läkemedelsservice
Följsamhet till riktlinjer
Information om SCB:s Export-/importregister 2015
Följsamhet till riktlinjer
Valfrihet i hemtjänst (LOV)
LSG Uppföljningsrapport
KSau Styrelsemöte KSau Styrelsemöte
MedControl Instruktion för ärendeansvarig
Avropsvägledning – Boknings- och bidragslösningar
KSau Styrelsemöte KSau Styrelsemöte
Presentationens avskrift:

Inköp Dokument- information 20. Reservdelar / artiklar 20. Reservdelar och artiklar planeras utifrån behov i Pyramid (”Bristlistan”). 30. Övriga varor och tjänster 10. Produktions- planering 40. Inköpsspecifikation 50. Leverantörsval 10. Planering av instrument sker varje månad och delges leverantörer. 30. Övriga varor och tjänster 80. Godkända leverantörer 50. Produkter/reservdelar köps från anvisad leverantör i Pyramid. Övriga varor och tjänster köps från lämplig leverantör. Inleverans 90. Inköpsorder 100. Leverantörs- orderbekräftelse 60. Har köpet skett >1 år sen, bör bedömning ske om samma leverantör kan användas. Detta är ett krav när det gäller ATEX- och IECEx-leverantörer. 40. Produkter/reservdelar = BOM, se N:\ST dokumentation\BOM Övrigt = situationsanpassat 60. Länge sen köp? OK ? Ja Nej 70. Leverantörs- bedömningLeverantörs- bedömning 70. Leverantörs- bedömningLeverantörs- bedömning 70. Beslut av vilka kontraktsleverantörer Perten Instrument AB skall använda, beslutas formellt av ledningsgruppen. Vid byte av leverantör skall lämplig leverantörsbedömning ske. 80. Lista över godkända leverantörer, se I:\Inköp\Instruktioner\Godkända leverantörer.xls 90. Inköpsorder registreras huvudsakligen i affärssystemet. Inköpsorder kan även ske på annat vis, ex Orderbekräftelse granskas, ev avvikelser hanteras omgående. Inköpspolicy ver JaNej Trade Compliance Gällande alla transaktioner måste Trade Compliance beaktas och följas. International Trade Compliance Corporate Policy Statement samt övriga Trade Compliance dokument finns under sökväg: I:\Försäljning\Trade Compliance

Inköp – Val av leverantör 30. Beslut av vilka kontraktsleverantörer Perten Instrument AB skall använda är ytterst ett beslut som fattas i styrelsen. Vid byte av leverantör skall lämplig leverantörsbedömning ske. 30. Styrelsebeslut 10. Val av leverantör, varor och tjänster, se även inköpspolicy och prokura. 40. Valfri leverantör. 20. Om produkten/artikeln/tjänsten skall/kommer att köpas från kontraktsleverantören, bör kommande kontraktsleverantör anlitas. 40. Om produkt/vara/tjänst väljs att inte köpas från kontraktsleverantören, får beställare köpa detta från av beställaren bestämd leverantör. 10. Val av leverantör 20. Kontrakts- leverantör? Ja Nej ver Dokument- information

Inköp - Leverantörsbedömning 10. Leverantörsbedömning 10. Leverantörsbedömning skall ske för tilltänkta nya kontrakts leverantörer, samt viktiga leverantörer som används i exempelvis utvecklingsprojekt. Leverantörsbedömning sker oftast av flera personer/funktioner inom företaget. Leverantörsbedömning av kontraktstillverkarens underleverantörer sköts i huvudsak av kontraktstillverkaren själv. Då vi på Perten styr kontraktstillverkaren till en viss leverantör (Ex verktygsbundna artiklar), ansvarar Perten för att eventuell initial bedömning sker av respektive leverantör. Om leverantörsbedömning skall ska ske, beslutas detta i utvecklingsprojektet. Leverantörer som utför kvalitetspåverkande/kritiska konsulttjänster skall också bedömmas. 40. Godkända leverantörer 20. Leverantörsbedömning sker då behov uppstår, ex nya affärer, utökade volymer, konjunkturpåverkande faktorer. För artiklar/produkter som är ATEX- eller IECEx-beroende, skall leverantörsbedömning ske innan serieleveranser påbörjas, samt om det är mer an ett år sen artikeln/produkten köptes. Revision av ATEX- eller IECEx-beroende kritiska artiklar/produkter, uppföljning av leverantörsbedömning, ska ske varje kvartal*) av produktion där i förekommande fall kontroll inte kan ske i efterhand, ex limning. *) Optronic utför internrevision varje kvartal map ATEX/IECEx och Perten gör uppföljande bedömning av Optronic halvårsvis. När detta skall ske framgår av ”Lista över godkända leverantörer”, se I:\Inköp\Instruktioner\Godkända leverantörer.xls ( I normala fall sker kontinuerlig leverantörsbedömning i samband med leverantörsutveckling) 20. Behövs leverantörs- bedömning? Ja 40. Lista över godkända leverantörer, se I:\Inköp\Instruktioner\Godkända leverantörer.xls 30. Leverantörsbedömning sker enligt mall, se I:\Inköp\Mallar Inköp. Kriterier för bedömning framgår i mallen. 30. Leverantörs- bedömning Nej ver 05 – Dokument- information