”Effektivare anläggningstransporter” Delprojekt Miljö Introduktion och status

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Leverantör.
Advertisements

Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Klimatsmart upphandling av fordon och transporter ”Ställ miljökrav”
Alla här vet kanske inte vilka Locum är
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Seminarium om kompetenskrav för arbete i underhåll och anläggning av väg och järnväg Problem med kompetenssäkringen För få formella kompetenskrav i väg-
Exempel från Göteborg Mats-Ola Larsson Miljörådgivare
Informationsnätverk för Vården
Energi BIM SBUF-projekt för effektivisering av indata från A-modell till energiberäkningssystem Presentation för buildingSmart Energi BIM
Fi2 –Språket som förenar
Håll hastigheten -behåll kunden
Mats Lenngren.
Projektet Effektivare varuförsörjning etapp
Kort om BEAst. Effektivare anläggningstransporter Standarden Nordic e-Construction (NeC) 6 mars 2013.
Per Redtzer Logistikchef maxit AB ordf. Beast
Föreningen för Förvaltningsinformation
Lokala teknikmiljöer Utredning GEM-0001-A NUAK Jenny H Svensson, Projektledare.
Beskrivning av processen för anläggningstransporter version 1
Projektet ”Effektivare varuförsörjning”
Skapa förutsättningar för e-arkiv och ett digitalt informationsflöde
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Tomas Vidmark Trafikverket Jörgen Simu Trafikverket
Presentation av BEAst verksamhet och projekt Peter Fredholm, vd på BEAst.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Sonny Myrefelt, Tekn lic, Skanska Teknik, Malmö
& Läget på vägarna Mobila tjänster -en ny kanal. Mobila tjänster -Området växer – många aktörer -Förhållningssätt – egen regi eller inte -Endast ny kanal,
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Agenda Kort om BEAst Om projektet Nordic e-Construction
Hobøl 13 oktober Nordiskt godkännande för VVS-produkter Thomas Helmerson vd Säker Vatten AB.
Förstudie: Hållbar konsumtion
Energiprojekt.blogspot.com FI2Energi Samordnad informationshantering för energi och media Informationsseminarium
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Logistik vid husbyggnad
Effektiva anläggningstransporter och maskintjänster
PEPPOL – en infrastruktur för effektivare e-kommunikation.
INFORMATIONSMÖTE Instruktioner De efterföljande PPT-bilderna kommer att lotsa gruppen genom informationsmötet för att presentera forum-året och undersöka.
The Capital of Scandinavia Artikelinformation förenklar handel med belysningsartiklar Anders Hedlund, Trafikkontoret.
Projektet ”Effektivare varuförsörjning” och standarden BEAst Supply
UFAB i Uddevalla och Shanghai
Hållbarhetsportalen är webbaserad, vilket möjliggör enkel, gemensam och kontinuerlig uppföljning av mål i Kalmar län. Inga installationer krävs.
Länsstyrelsernas uppdrag
BIM Alliance Sweden För ett obrutet informationsflöde i samhällsbyggandet.
GS1 systemet för elmarknaden. © 2009 GS1 Sweden Mest kända produkt 2.
Nätverket för Elektroniska Affärer: NEA Forum
Beskrivning av processen för anläggningstransporter Del av standarden BEAst Supply NeC Version 1.21,
Miljöbelastningsprofilen (MBP) Per Levin, Carl Bro AB
Gemensamt kartstöd för Blåljus Det kan bli verklighet ! Hitta rätt!
Beskrivning av processen för anläggningstransporter Del av standarden BEAst Supply NeC Version 1.3,
Nationell Elektronisk remiss Erica Määttä Lindblad 6 april 2016.
Kurs BEAst Supply Effektivare varuförsörjning Peter Fredholm, vd på BEAst, November 2015.
Erfarenheter Upphandling NVF 3-4 juni 2010 Konkurrensen Affärsformer Beställarstrategi BEMAG, version
Näringslivslunch 16 december. Varmt välkomna  Tillståndsguiden  Parkeringsplan  Ny bygglovschef.
Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst
Vägledning - 7 steg för ett lyckat genomförande av LIKA socialtjänst
Miljöeffektiva transporter i byggsektorn, Regionala miljödagen
Hur sprids utbildningsinformationen? Lisa Tönus Skolverket
Förstudie: Hållbar konsumtion
Autonom körning Per Öhgren.
Regionala handlingsplaner
Ändringar från tidigare version nr 1.3
Design i kollektivtrafiken
Uppdrag Ta fram länsgemensam rutin för avvikelsehantering
Programmet Stöd för första linjens digitala vård
Kund- och leverantörsstyrda lager
Processkarta Rekrytering av TA-personal
Linköpings universitet
Översyn av organisation 2019
Om standarden BEAst Supply Rental Laddas fritt ned på BEAst.se
Artvise Kundtjänst -Handläggarutbildning.
PORTEN Din väg till VIOL 3
Presentationens avskrift:

”Effektivare anläggningstransporter” Delprojekt Miljö Introduktion och status

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 2 Ett projekt för att standardisera rapportering av förbrukning och utsläpp från byggtransporter 1.Etapp inom BEAst:s projekt ”Effektivare anläggnings- transporter och maskintjänster 2.I arbetsgruppen ingår tillverkare av lastbilar (Volvo), åkerier (Foria, Haninge, Cliffton, Märsta Förenade, MLT), byggentreprenörer (NCC, Peab, Skanska och Svevia) och systemleverantörer (Hogia, Mobione) samt Sveriges Åkeriföretag. Trafikverket, Malmö, Göteborg och Stockholm i referensgrupp 3.Syftet är ett informationsflöde för rapportering av förbruknings- och miljödata, hela vägen från källan till en beställare, i ett obrutet standardiserat informationsflöde mellan alla inblandade aktörerna

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 3 Informationsflöde ”från maskin till beställare” där data adderas och förädlas stegvis Lastbil, maskin Mobil- system Entreprenör TA- system Byggherre Källdata Koppling till uppdrag Paketering till NeC NeC Miljökalkyl- system 1234

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 4 Steg 1: Läsa ut källdata från lastbil eller maskin  Avsändare: Maskin eller lastbil, i vissa fall manuell hantering  Standard för lastbil: FMS  Standard för maskin: AEMP  FMS Gateway: Databas med API för 3:e-partsprodukter  Mottagare: Mobilsystem, TA-system, eller direkt till kund  Format: anpassning till NeC miljömeddelande i grön pil Lastbil / Maskin Källdata 1 FMS Gateway TA- och mobil- system CAN Bus AEMP Kund direkt

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 5 Steg 2: Från mobilsystem för att komplettera data, koppla till uppdrag och skicka vidare  Avsändare: Mobilsystem  Komplettera data  Standard utfil: NeC ”miljömeddelande”  Mottagare: System hos åkeri eller direkt till kund  Samlastning en komplexitet  avgränsa  Framkörning  avgränsa Mobil- system Källdata Koppling till uppdrag 2 TA- system Data som skickas Källdata från FMS plus: Tid för start och stopp (R) Alt. GPS-data, geofencing (O) Avropsnummer (O) Drivmedel (O) Leverantör drivmedel (O) Tid för uppdrag (O) Vikt/volym (O) Beställare

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 6 Steg 3: Från TA-system för att komplettera data, koppla till uppdrag och skicka till kund  Avsändare: TA-system  Standard ut: NeC orderkvitto eller miljö- meddelande  Komplettera data  Sammanställa data, t.ex. till period eller projekt Data som skickas Förbrukningsdata från handdator/App plus: Tid för start och stopp Avropsnummer Drivmedel Leverantör drivmedel Slå samman till period Tid för uppdrag (O) Vikt/volym (O) TA- system Paketering till NeC Miljösystem hos: Kund Byggherre 3

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 7 Steg 4: Från miljösystem, SÅ Klimat Calc, NTM eller liknande, till kund  Standardmeddelande: Orderkvitto eller BEAst Eco miljömeddelande  Idag har miljösystem endast manuell input  Idag har miljösystem endast manuell output  Sammanställt per period, projekt etc Entreprenör Beställare Miljösystem 4 BEAst Eco

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 8 BEAst Eco: en standard för uppföljning av förbrukning och miljö, från maskin till kund Fordon Mobilsystem TA- system Entreprenör Miljö- kalkyl- system BEAst Eco nivå A BEAst Eco nivå A BEAst Eco nivå B+ BEAst Eco nivå B+ BEAst Eco Nivå C++ BEAst Eco Nivå C++ Rapport X Rap- port Y Rap- port Y Byggherre Kommun etc Rapport Z

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 9 Status och sammanfattning a.En beskrivning av nuläge, enkätsammanställning och den tänkta lösningen släpps vecka 35 b.En workshop den 16/9 för att lösa utestående frågor c.Ett förslag till en standard skickas på remiss i oktober d.Standarden publiceras i december e.Tester i pilotprojekt under vintern