Management Support Consultants 1 Dilemma eller möjlighet? Ledningsgruppen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Heart to Change – att leda förändringsarbete
Advertisements

Mall organisationsbild
Från idé till lönsamt företag. 2. Från idé till lönsamt företag 3. Definitionen av Mentorskap för ALMI •Mentorskap är en ömsesidig relation där båda.
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Strategi för styrning av Transportstyrelsens internationella arbete inom järnvägsområdet Mats Andersson Stabschef Väg- och järnvägsavdelningen
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Processorienterat förbättringsarbete
Samverkan - grundläggande begrepp och struktur i samverkan
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
Ramverk för patientmedverkan
Utvärdering av processmognad
En metod som ger jobb IPS ökar aktivitetsförmågan hos psykiskt sjuka. Det visar sig genom att fler får jobb, de har längre anställningstid och fler arbetade.
FYRA VÄGAR TILL MEDBORGARMAKT. Brukarinflytandets olika nivåer: ■ INDIVIDNIVÅ När du som individ själv deltar i planering och val av vård (lagstadgat.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Egenintresset som drivkraft i politiken Marcia Grimes, fil dr Statsvetenskapliga institutionen Göteborgs universitet Democracy’s Infrastructure: The role.
Utbildning ICF som redskap vid samverkan
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
JOBBET SOM FRISKFAKTOR Alltid varit betydelsefullt..... yrkesstolthet haft mening... men de psykosociala verksamhetsfrågorna har ändrat karaktär.
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
2011 Replik AB Den vertikala linjen betonar Affärsplaner Mål och prioriteringar Ansvarsgränser Rutiner och instruktioner Roller, befattningar Den horisontella.
ST inom FK Arbetsplatsfacket
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Samverkan – hindrande och främjande förhållanden Örebro 27 januari 2012 Berth Danermark
Inventeringssamordning Nationell EBH-träff 6-7 september 2012 CJ Carlbom 6 september
Management Support Partners 1 Styrkor SvagheterHot Möjligheter SWOT.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Page 1 Lapplands Bästa Gymnasium En Vild och Vacker vision Nästa Steg- Malgomajskolan 2,0.
(B) Lokal samverkan. Frågans lydelse: ’Har kommunen en lokal överenskommelse (LÖK) med Arbetsförmedlingen för 2014 om insatser för nyanlända som omfattas.
Diskussion om samgående mellan Djarfur och Vaengur Medlemsmöte
Förslag på ny organisation för EFS Presentation vid årsmöte 2016 inför remissutskick.
Samverkansavtalet 2011 Material APT Personalstaben, HR Arbetsgivarfrågor och support Samverkansavtalet Bygger på: FAS 05 Medbestämmandelagen (MBL) Arbetsmiljölagen.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
GLOBALA TRENDER I ARBETSLIVET Smarta maskiner VUCA Gränslöshet Virtuella team.
Enig ledning som skickar samma signaler
Ramverk för patientmedverkan
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
HELHETSTÄNK - Ger effektiv operationssjukvård med bra arbetsmiljö!
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
Att starta, planera och driva projekt
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Gruppens utveckling FIRO-modellen.
Brukarinflytandets olika nivåer: FYRA VÄGAR TILL MEDBORGARMAKT. Brukarinflytandets olika nivåer:   ■ INDIVIDNIVÅ När du som individ själv deltar i.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
Samarbetsbeteenden i ledningsgrupper är positivt relaterade till produktiv energi hos medarbetarna. Det i sin tur är positivt relaterat till.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Brukarinflytandets olika nivåer:
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Styrgruppen Vårdsamverkan Skaraborg, 8 november 2017
För-och nackdelar flytta DV till område BpS
Medarbetarundersökning 2018
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
Ulrika Persson-Fischier,
Introduktion till processen för balanserad styrning
Medelvärde, samtliga utvärderingar 2010 – 2017
- att kartlägga psykosociala risker
Brukarinflytandets olika nivåer: FYRA VÄGAR TILL MEDBORGARMAKT. Brukarinflytandets olika nivåer:   ■ INDIVIDNIVÅ När du som individ själv deltar i.
Bedömningsmodell Nytta Genomförbarhet 1. Ökad kvalité
Forskning om implementeringen av barnets rättigheter
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Management Support Consultants 1 Dilemma eller möjlighet? Ledningsgruppen

Management Support Consultants 2 Många ledningsgrupper ser sig själva som: Gruppen arbetar med fel frågor Gruppen fattar beslut på ett oklart sätt Gruppen är för stor Medlemmarna är för dåligt förberedda Medlemmarnas engagemang är för lågt

Management Support Consultants 3 Orsakerna beskrivs så här Medlemmarna har behov av information och operativ samordning. Man vill utnyttja gruppen som bollplank. Man vill att gruppen ska avlasta en ansvar. Man har svårt att hitta formerna för strategiskt ledarskap. Medlemmarna uppfattar sig själva som representanter för sina avdelningar – inte för hela företaget.

Management Support Consultants 4 Den minsta gruppstorlekens princip En ledningsgrupp ska vara så stor att den har resurser som är tillräckliga för att lösa den givna uppgiften men den får inte vara större än att allas resurser fullt ut tas i bruk. Dvs. en bra ledningsgrupp innehåller ofta fler än fyra men färre än åtta medlemmar.

Management Support Consultants Två axlar Behovet av öppenhet Frågans komplexitet 5

Management Support Consultants 6 Problemens natur avgör hur gruppen ska arbeta Enkla pussel: Svaren finns, det gäller bara att hitta dem, mindre komplexa frågor. Komplexa pussel: Svaren finns, det gäller bara att hitta dem, mer komplexa frågor. Open Ended Problems: Det finns inga givna eller kända svar. Ett steg in i det okända. Att arbeta inom områden av osäkerhet, ambivalens och tvetydigheter.

Management Support Consultants 7 Open Ended Problems Strategiska problem ligger nästan alltid på nivån Open Ended Problems

Management Support Consultants 8 Tre nivåer av delaktighet och effektivitet, I Forum: –En stor grupp som möts mer eller mindre frekvent. Delges information och rapporterar från sina respektive områden. Man löser samordningsproblem av typen enkla pussel. Inget behov av öppenhet eller ömsesidighet föreligger.

Management Support Consultants 9 Tre nivåer av delaktighet och effektivitet, II Samarbete: –En mindre grupp som möts ganska ofta för att lösa svårare problem av typen komplexa pussel. För att nå resultat krävs en högre grad av öppenhet, ömsesidighet och tillit.

Management Support Consultants 10 Tre nivåer av delaktighet och effektivitet, III Team: –En mindre grupp som möts ganska ofta och under längre tid än några timmar varje gång. Gruppen löser open ended problems av strategisk karaktär. Gruppen har en hög nivå av öppenhet, ömsesidighet och tillit. –Tilliten i gruppen är så hög att gruppens medlemmar vågar trotsa det okända, det ovissa, det ambivalenta. Svåra strategiska problem löses bäst av denna sortens grupp.

Management Support Consultants 11 Ledningsgruppens effektivitetsnivåer Stort behov av öppenhet Visst behov av öppenhet Inget behov av öppenhet FORUM TEAM SAMARBETE Perceptions- och känslobarriär Osäkerhets- barriär Enkla pussel Komplexa pussel Open Ended Problems

Management Support Consultants 12 FIRO - teambuilding Tillhöra Kontroll Öppenhet Idyll Konstlat gemyt