Projektarbete – tips och idéer. 2 Definition Ett projekt är en avgränsad uppgift som ska färdigställas under en begränsad tid, med en tydlig början och.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Projektplan, milstolpar och organisation OL 108A Ht 2012
Processkartläggning.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Nyttorealisering på 10 min
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Examensarbete - ett projekt
Utvärdering av projekt
Introduktion till projektledning
KUB-projektet och koppling till informationsverige.se
Handlingsprogram mot övervikt och fetma i VGR Förslag till projektplan
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Samverkan kring förebyggande barn- och ungdomsarbete Dokumentation
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
Att styra stora projekt Den svenska projektkoden
Processorienterat förbättringsarbete
PROJEKTETS LIVSCYKEL Projektaspekter Definitionsfas Planeringsfas
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
i kommuner, landsting/regioner
Intressenter OL108A.
Välkommen till ESF:s seminarium
Kort om att arbeta i projekt
Riskhantering Säkrare resultat genom systematisk riskhantering
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Utvärdering – av vad, för vem och varför? SPARC-konferens 16 maj 2014
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Självutvärdering av projekt
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
+ Projektledarens lilla blå
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Lärande utvärdering genom följeforskning
BESTÄLLARE Avses den person eller organisation som i förväg försäkrar sig om ett visst resultat fokus på effektmål För beställare startar projektets livscykel.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Vad är ett projekt? En grupp projektdeltagare utför under ledning av en projektledare en klart definierad uppgift, på en viss tid, med givna resurser.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Anders Hammar Rickard Hinsell Sharooz ArashGohar
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04. Agenda Kursregistrering Personal, roller Åtagande Om projekt –Projektkalender Tidrapportering.
Finansiell samordning
Handlingsplan för utveckling av exploateringsprocessen Ansvar och befogenheter I exploateringsprojekt Utkast 3 Exploateringsgruppen /Susanne Ek.
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Introduktion till projektledning Projektledning med inriktning mot social innovation och samhällsentreprenörskap Fredrik Björk, Malmö högskola.
Planering och organisering Projektledning med inriktning mot social innovation och samhällsentreprenörskap Fredrik Björk, Malmö högskola.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Riksförbundet Attention: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Projekt eller uppdrag? Syftet med denna guide är att hjälpa dig strukturera ditt arbete och vägleda dig i valet om uppgiften ska hanteras som ett uppdrag.
Att starta, planera och driva projekt
Projekt eller uppdrag? Syftet med denna guide är att hjälpa dig strukturera ditt arbete och vägleda dig i valet om uppgiften ska hanteras som ett uppdrag.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Utveckla lönebildningen
Projekt eller uppdrag? Syftet med denna guide är att hjälpa dig strukturera ditt arbete och vägleda dig i valet om uppgiften ska hanteras som ett uppdrag.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Planering och organisering
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Arbetssättet i Skara under projekttiden
Presentationens avskrift:

Projektarbete – tips och idéer

2 Definition Ett projekt är en avgränsad uppgift som ska färdigställas under en begränsad tid, med en tydlig början och slut, av en tillfällig organisation, med en viss, budgeterad kostnad och ett förutbestämt mål och förväntat resultat.

3 Definitioner, forts. En kraftsamling utöver den vanliga verksamheten som syftar till att föreslå och genomföra: Förändringar Förbättringar Förnyelse Utveckling En arbetsform, en organisationsform, en läroform samt en ledningsform. Från latinets ”projicere” = kasta fram.

4 Varför projekt? En avgränsad uppgift ska lösas Fokusering på uppgiften Förenklar besluts- och informationsvägar Effektivare genomfört Pröva nya arbetssätt och metoder Etablera nya samarbeten Korsbefruktning av olika kompetenser Olika kompetensområden behövs Resurskrävande uppgift som kräver styrning Behov av samordning Tids- kostnads- och resursramar skall hållas Förutbestämt resultat skall uppnås Vad är viktigast hos er?

5 Olika typer av projekt Förändringsprojekt IT-projekt Informationsprojekt Utbildningsprojekt Utredningsprojekt Produktutvecklingsprojekt Administrativa projekt Anläggningsprojekt/byggen Forskningsprojekt Andra sätt att definiera: Öppna projekt Konkreta t.ex. tekniska projekt Synligt (byggnader/produkter) eller dolt Externt el. internt

6 Förändring och utveckling Projekt startar i regel p.g.a. nya idéer och otillfredsställda behov Projektformen ger kraft och energi Kräver förankring och bra processledning Förutsätter också ett medvetet arbete med alla intressenter Implementeringen i fokus!

7 Initiering Vad är anledningen? Otillfredsställda behov Aktiviteter hos andra aktörer Beställningar uppifrån Ny teknik Utveckling av befintlig verksamhet Innovationer Egna exempel? Vem initierar? UTOMSTÅENDE: Regering och riksdag Koncernledning Samarbetspartners Medlemmar Annan INTERN BESTÄLLARE: Ledningen Linjechef Projektledaren

8 Test av projektidén Angelägenhet Vilket behov ligger bakom? Hur prioriterad är idén? Genomförbarhet Behövs ett projekt? Finns det tillräckligt med tid, kompetens och personal? Vilka kan hjälpa till? Hur ska finansieringen gå till? Vilket motstånd kan väntas? Nyttan Står nyttan i proportion till insatsen? Möjlighet till samordning med andra projekt? Är det rätt tid att starta? Starta inte innan du har svaret på dessa frågor!

9 Projektets olika faser Idéfasen Idékläckning - initiering Analys av behov & förutsättningar Ev. förstudie? Projektdirektiv från beställaren alt. Projektplan för ansökningar Projektstart Utse/samla de berörda i projektorganisationen Gör en operativ budget för rörliga kostnader Planeringsfasen Tidplan/metoder/aktiviteter Planeringsverktyg Riskanalys Genomförandefasen Arbetsfördelning tydliggörs Aktiviteter påbörjas o. genomförs Infoplan & dokumentation Administration Uppföljning och avstämning Marknadsföring – spridning Spridningskonferens Avslutning Slutgranskning Överlämnande av resultatet Implementering Projektutvärdering – godkännande Revision och avrapportering Uppföljning (om det finns resurser)

10 Planering av projekt Underlag för styrning, arbetsfördelning, samordning, beslutsfattande och uppföljning Utgår från projektmålen och milstolparna Anger vilka aktiviteter som ska utföras Preciserar tids- och kostnadsramarna Klargör vilka resurser som kan tas i anspråk Resulterar i en projektplan el. projektkontrakt

11 Checklista projektplan Beslutsunderlag, vilka resurser behövs för att nå ett visst mål, när? Projektidén, beskriv Bakgrund. –förståelse, sammanhang. Varifrån kom idén varför? Mål –vad ska åstadkommas? Avgränsningar – vad ska inte behandlas Syfte – varför göra detta, nu som projekt? Risker/osäkra faktorer, vilka är de och hur beaktas de? Strategi, metod och aktiviteter – hur och vad? Tidsram – när starta och sluta? Samarbetspartners – vilka kan bidra Budget. – resursförbrukning och finansiering

12 Projektplan, forts. Personella resurser – vad behövs och vad kostar det Organisation och bemanning – anpassa efter behovet Förankring/marknadsföring – plan för implementering Uppföljning – regelbundna avstämningar Dokumentation – beslutsunderlag, kontrakt, kravspecifikationer etc. Planeringsverktyg – vilka ska användas Information – till vem och på vilket sätt Avrapportering – hur ska styrgrupp/uppdragsgivare följa projektet Utvärdering – Varför? Vad? För vem? Av vem? När? Hur?

Metoder och aktiviteter, exempel Litteratur/omvärldsstudier Enkäter och intervjuer Workshops, fokusgrupper Utbildningar, seminarier och konferenser Skapande aktiviteter Informationsmöten Uppsökeri Stödgrupper INFORMATION: Studiematerial Artiklar i olika kanaler Trycksaker och böcker Filmer Webb Sociala medier Mer? 13

14 Projektledaren hanterar Intressenterna; uppåt & utåt Få accept Marknadsföra Bygga upp trovärdighet Livscykeln; framåt & bakåt Planera & kontrollera Informera & kommunicera Följa upp och utvärdera Prestationerna; inåt & nedåt Hålla ihop arbetet Bygga ett bra klimat Bevaka kvalitén Ta tag i problem och svårigheter Utveckla framgångskriterier Leverera resultat

15 Projektledarens checklista Varje fas i projektet – från idé till utvärdering kräver avstämning. Utgå från checklistan och fundera hur den skulle kunna hjälpa dig i ditt arbete? Analys av projekt och hur problem kan förebyggas i de olika faserna

16 Resursinventering - prioritering För att lyckas med projektet måste det råda balans mellan: Målen Tiden Budgeten Övriga resurser Att undersöka:  Har ditt projekt den nödvändiga balansen?  Om inte hur ska du åtgärda det?  Testa ballongmetoden på din projektidé

17 SMARTA mål Projektmål skall vara: Specifika Mätbara Avgränsade Realistiska Tidsbestämda Accepterade Dela gärna upp i: Huvudmål Delmål De senare anges i milstolparna

18 Planeringsverktyg Skapar struktur och underlättar uppföljning Ger överblick Underlag för prioritering & justering Mest använda är: GANTT-schema (se Microsoft Projekt) Milstolpeplanering WBS – bra för komplicerade projekt

19 Milstolpeplan Beskriver VAD som ska vara GJORT etappvis Ger överblick över viktiga händelser Styr mot målet Logisk följd från projektstart till avslutning Tar upp kontroll-, besluts- och kritiska punkter Tas fram av hela projektgruppen Formuleras från målet och bakåt Viktigt redskap för kontinuerlig uppföljning

20 Projektorganisationen Tillfällig organisation för ett tillfälligt uppdrag Olika intressen och kompetenser samlas Kompletterar annan organisation (linje) Anpassas till projektets karaktär Kräver tydlig rollfördelning mellan Uppdragsgivare Styrgrupp Referensgrupp Projektledare Projektgrupp Övriga intressenter

21 De olika rollerna, forts. Uppdragsgivare Styrgrupp Projektledare Projektgrupp Referensgrupp Styrande funktion  Uppdragsgivare  Styrgrupp Verkställande funktion  Projektledaren  Projektgruppen Rådgivande funktion  Referensgrupp  Intressenter Intressenter

22 Övriga intressenter Viktigaste intressenterna är de fem kategorierna Definiera vilka de övriga är, t ex: Projektets målgrupper Specialister Samarbetspartners Beslutsfattare Opinionsbildare Slutanvändare eller annan mottagare

23 Intressentanalys Vilka är just dina intressenter? Vilka förväntningar tror du att de har? Vilken erfarenhet har de? Hur engagerade kan de tänkas vilja vara? Vilken ställning och inflytande har de? Hur uppfattar de sin roll? Kommer de att vilja vara med och påverka? Hur mycket information vill de ha? I vilken form? Vilka kan du ha mest nytta av?

24 Nu startar vi! Lär känna varandra Gå igenom vad som motiverat projektet Tolka ansökan (direktiven) tillsammans Diskutera, metoder, aktiviteter & spelregler Klargör roller, arbetsfördelning, ansvar  ”Vem gör vad” Granska projektbudgeten Gör en gemensam riskanalys Gör en detaljerad tids- och aktivitetsplan

25 Riskanalys = att ha beredskap Riskhantering = Berörda personer värderar riskerna och väger samman sannolikhet – påverkan för att finna projektets akilleshälar : Lista alla tänkbara risker Ge dem ett värde för S = sannolikhet resp. I = inverkan på projektet Rita in dem på en fyrfälts-karta med variablerna sannolikhet – konsekvenser Gör en reservplan för högriskfaktorer

26 Projektfällor - exempel STYRNING Arbetet startar utan analys och planering Brister i styrdokument Oklar beställare Orealistisk tidplan För lite resurser Oklar roll- och ansvarsfördelning Olika förväntningar (internt och externt) LEDNING Oförståelse från linjen Dålig kommunikation Oklara spelregler Svårigheter att hantera nya förutsättningar Bristfällig uppföljning Dålig kontakt med kund/beställare Bristande ledning

Framgångsfaktorer Rätt avgränsning och prioritering Mål- och resultatorientering Tydlig planering - överblick Engagerade partners - starka kontaktnät Kunskaper inom projektets sakområden Engagerande aktiviteter Kreativitet - idérikedom 27

28 Vanliga konfliktorsaker Otydliga mål Orealistiska förväntningar Bristande ledning Bristande förståelse för olikheter Resursbrist Oklar roll- och ansvarsfördelning Dålig kommunikation Konkurrens Missförstånd Sätter egna regler Revirstrider

29 Att avsluta Utvärdera erfarenheter från projektarbetet för framtida projekt Avveckla projektorganisationen Avsluta alla projektkonton Göra efterkalkyl Tacka alla som bidragit Skriva projektrapport

30 Avslutande aktiviteter Lika viktigt att sluta rätt som att börja rätt Hela projektets livscykel och alla processer ska nu granskas Vad har gjorts bra? Vad blev mindre bra? Vad lär vi av det? Vad återstår att göra? Många saker att tänka på, se checklista Viktigt tillfälle för alla att lära

31 Eftergranskning Framgångskriterier? Fanns de formulerade? Kunde de tillämpas? Projektets livscykel? Var arbetade man effektivt? Var uppstod problem? Styrmedel? Fungerade planerings- och styrinstrument? Ev. svårigheter? Ändringshantering? Höll alla förutsättningar? Vad justerades? Projektorganisation? Fungerade den enligt plan? Ev. svaga länkar? Informationen? Blev alla informerade på rätt sätt? Togs synpunkter till vara?

32 Två begrepp UPPFÖLJNING Då redovisas vad som hänt – vilka aktiviteter har genomförts, kostnader, tidsåtgång & prestationer. UTVÄRDERING Då försöker man bedöma och förklara varför det blev som det blev.

33 Handlingsplan för framtiden Vår modell och rutiner för projektarbete Vilka förbättringar behövs när det gäller: Dokumenthantering Förmåga att planera, styra, följa upp Beställarkompetens Utvärdering Projektledarkompetens Projektkunskaper hos medarbetarna

Pågående Attentionprojekt ATTENTIONS EGNA Min skola ADHD på jobbet Barns röst Idrott för alla SAMVERKANSPROJEKT Nätkoll (Attention Hisingen Kungälv 34

Pågående Attention-projekt Min skola – elevinflytande och anpassningar ADHD på jobbet - stärka våra gruppers position på arbetsmarknaden Barns röst – ungas delaktighet i vård och stöd Idrott för alla – bredda och öppna idrotten för fler grupper Nätkoll – om unga på nätet, i samverkan med Attention Hisingen-Kungälv, som driver projektet