Förvaltningsekonomi
Nationell nivå Sverige Riksdagen, högsta beslutande organ, utses genom allmänna val Regeringen, utsedd av riksdagen, verkställer beslut från riksdagen Länsstyrelse, lokal statlig förvaltning
Län/Regioner Län/region landstingsfullmäktige, högsta beslutande organ, utses genom allmänna val Landstingsstyrelse ” regering” Län/ region sköter vissa uppdrag, främst Hälso- och sjukvård samt kommunikation
Kommun Kommunfullmäktige, högsta beslutande organ, utses genom allmänna val Kommunstyrelse ”regering” Nämnder, politisk beslutsnivå per verksamhetsområde (förvaltning) Ansvarar för nästan all basservice till sina medborgare som t.ex skola, barnomsorg, hemtjänst, kultur, fritid, gator, vägar m.m.
Finansieringen av den gemensamma sektorn Skatt och statsbidrag (80%) och avgifter (20%) Få medborgare betalar statlig skatt Kommunalskatt c:a kr och Landstingsskatt kr = c:a kr per intjänad 100 kr.
Landsting och kommuner Kommunalt självstyre Olika förutsättningar, stad - landsbygd, norr – söder, åldersammansättning, arbetsmarknad m.m. Valresultat och politiska ambitioner
Finansiering av tjänster Vem betalar kostnaden för: Förskoleplats, Hemtjänsttimme och Läkarbesök? Vatten- och avlopp? Hårklippning? Verkligt pris i förhållande till taxa?
Budget Kommunen/Landstinget Budget = Plan Politisk planering, en beskrivning av och resurser för en verksamhet Budgeten beslutas på flera olika nivåer och med olika detaljerat innehåll
Budget Kommunen/Landstinget KF beslutar om mål och medel- Rambudget Vad ska uppnås? Beskrivningar av mål på ett övergripande plan För att uppnå de uppställda målen bifogas x kr
Budget Kommunen/Landstinget Fördelning av ekonomiska resurser till de olika verksamheterna Nämnden tar beslut om en mer detaljerad plan med fler mål och en ytterligare fördelning av pengarna.
Internbudget Det är i den av nämnden beslutade fördelningen som det framgår hur mycket varje verksamhet har att använda för att nå de uppsatta målen för sin verksamhet. Budgeten fördelas på personalkostnader, hyra, material
Fel budget? Om pengarna inte räcker är det fel i budgeten då? Utför vi vårt uppdrag eller har vi en högre ambitionsnivå? Har väsentliga delar fördyrats?
Hur påverkar man en budget? Ökade resurser förutsätter att verksamheten är prioriterad av den politiska ledningen. Väl underbyggda argument, beskrivning av konsekvenser och kalkyler måste finnas.
Redovisning Redovisning - Ett sätt att med ekonomiska termer beskriva verksamheten
Redovisningens roll Ge god ekonomisk information Medverka till ekonomisk styrning Skapa underlag för kontroll (intern kontroll)
Lagar m.m. som styr redovisningen Kommunallagen Lagen om kommunalredovisning Normgivande organ Reglementen, policies och rutinbeskrivningar Praxis
Bokföringsskyldighet Kronologiskt och systematiskt löpande bokföra inträffade ekonomiska händelser och i samband med det se till att det finns verifikationer till alla bokföringsposter Upprätta beskrivning över det redovisningssystem som tillämpas samt arkivera allt räkenskapsmaterial
Viktiga dokument Årsredovisning Delårsrapport
Extern redovisning Företagets/Landstingets/Kommunens ekonomiska verksamhet i förhållande till omvärlden Syftar till att ge information om verksamhetens finansiella resultat och ställning
Extern redovisning För offentligt ägda myndigheter som t.ex. stat, landsting och kommun är det viktigt att redovisningen utformas så att den underlättar uppföljning och jämförelser
Intern redovisning Redovisning anpassad efter verksamhetens behov Kompletterar den externa redovisningen
Ekonomiskt resultat Resultaträkning, på kort sikt Balansräkning, på lång sikt
Balansräkning Tillgångar Mark, byggnader, inventarier, pengar på bank, div. värdepapper och kundfordringar Skulder och Eget kapital Lån, leverantörsskulder, viss del av pensionsåtagande och eget kapital
Resultaträkning Verksamhetens intäkter och kostnader Avskrivningar VERKSAMHETENS NETTOKOSTNADER Skatteintäkter Generella statsbidrag Finansiella intäkter och kostnader ÅRETS RESULTAT
Avskrivningar Kostnaden för en investering fördelas ut på en bestäms tidsperiod utifrån beräknad livslängd. Avskrivningen är resultatpåverkande Avsättning för reinvestering. Bokföringsmässig post, ingen utbetalning sker.
. Drift och Investering Driftredovisning – de kostnader och intäkter som nämnderna har för sin löpande verksamhet, budgetanslag per år. Investering – de utgifter och inkomster som nämnderna har för sina investeringar, budgetanslag per projekt. Leder till ökade tillgångar.
Ekonomisystem IT-baserade system Bokföra ek. transaktioner, betala fakturor, skicka fakturor, anläggningsredovisning, rapporter Integration med Verksamhetssystem Web och klient, olika gränssnitt för olika användare
Intern redovisning Mer detaljerad information och beslutsunderlag för den egna organisationen ( KF, KS, Nämnd, Förv.ledning, chefer, mfl) Informationen ska utformas så att den underlättar styrning och uppföljning
Ekonomimodell Konteringsbegrepp Obligatoriska och frivilliga KontoAnsvarProjAnlVerksFriMp
Konto plan - Kontoklasser 1-2 Tillgångar och skulder (BR) 3 Intäkter 4 Anläggning, entreprenad, konsulter m.m 5 Personalkostnader 6-7 Övriga verksamhetskostnader 8 Finansiella kostnader
Uppföljning/Prognos Centrala krav på uppföljning Facknämnders krav på uppföljning Uppföljningskrav utifrån eget budgetansvar
Avstämning av mål Har vi uppnått det mål som är uppställt för verksamheten? Fokus i rapporteringen ska vara kopplat till uppställt mål. Redovisning är ett av flera andra hjälpmedel för att kunna göra avstämning
Uppföljning egen verksamhet Avstämning av utförd verksamhet jämfört med mål och budget Kostnad för utförd verksamhet jämfört med budget Avvikelse? Orsaker? Åtgärder?
Chefens hjälpmedel Information från verksamhetssystem eller motsv. Information från ekonomisystem Information från lönesystem Analyshjälp från stabsfunktion inom resp.förvaltning
Personalkostnader Personalen är den viktigaste resursen Ofta stor andel av verksamhetens budget. Viktigaste posten att ha kontroll över.
Personalkostnader Lön, semesterersättning samt övriga ersättningar betalas enligt avtal Sociala avgifter 41,35 % 2010 Kostnader för sjukfrånvaro, rehabilitering, övertid, vikarier
Underlag för lön Anställningsavtal Tjänstgöringsrapport, reseräkningar m.m. Ska alltid attesteras av ansvarig chef Kostnaden för den anställdes lön bokförs i den verksamhet som arbetet har utförts. Från lönesystemet skickas en bokföringsfil till ekonomisystemet.
Inköp av material och tjänster LOU (lagen om offentlig upphandling) styr var och hur inköp får göras Krav på pris, kvalitet, miljö, leverantör m.m. att ta hänsyn till
Inköp av material och tjänster Verksamhetens inköp av varor och tjänster betalas oftast genom att leverantörerna fakturerar kommunen.
Faktura kontroll – Attest Innan betalning av en faktura måste ett antal kontroller göras Rätt vara/tjänst, pris volym? Har leverans skett? Rätt enligt avtal? Korrekt leverantör? efter till betalning samtidigt som bokföring sker.
Attesterad faktura Minst två handläggare ska ha granskat fakturan och sett att allt är rätt samt ha konterat fakturan. Konteringen innebär att man anger vad det är och var den ska redovisas. Betalning sker samtidigt som fakturan blir bokförd.
Rekvisition Rekvisition = värdehandling visar att du har rätt att handla på arbetsgivarens uppdrag och leverantören kan ge kredit.
Grundverifikat Originalfaktura/kvitto där det framgår vad som har köpts av vem Uppgifter om moms och F-skatt ska finnas Verifikationsnummer=”Personnummer ” = spårbarhet Avvägning mellan detaljgranskning och överslag/stickprovskontroller
Mervärdesskatt - Moms Skatt på varor och tjänster Skattesatser 25%, 12%, 6% Vissa varor och tjänster undantagna t.ex viss vård och utbildning
Ekonomi Privat och Offentlig Kom ihåg att det som gäller i den privata ekonomi ofta även gäller på jobbet. Du kommer långt på sunt förnuft!!