Förvaltningsekonomi. Nationell nivå Sverige  Riksdagen, högsta beslutande organ, utses genom allmänna val  Regeringen, utsedd av riksdagen, verkställer.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Advertisements

EKONOMIUTBILDNING 2 OCH 8 DECEMBER 2009
Block 6: Bokföring – delar blir helhet
Veta - Episteme Kunna - Techne Förstå - Phronesis
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Dialogmöte 30 september DIALOGMÖTE 30 SEPTEMBER 2009 av ekonomichef Kjell Fransson.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Externredovisning Vi fortsätter där vi slutade sist…
Kapitel 23 Årsredovisning och analys.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Grundläggande redovisning
K16 Aktivitet ger resultat
Vår Kommun Samhällskunskap år 8.
Välkommen till Ekonomiutbildning!.
(L 1) Perspektiv på ekonomisk analys
Ekonomisk information och extern redovisning
Redovisningens kretslopp
Redovisningens syften
K17 Kontera verifikationer FÖR1
Bokföring repetition K17 För 2
Vad kostar verksamheten i din kommun 2009 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
Vad kostar verksamheten i din kommun Vad kostar verksamheten i din kommun 2010 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2011/
K15 För 1 Bokföring o balans
Kapitel 15 Budgeten.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet.
Julibokslut, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225.
Marsbokslut, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225.
Gemensamma anordningar Vägar och lokala grönområden VA Vatten och Avlopp (VAD) Fjärrvärme El Tele Fjärrvärme mm.
Oktoberbokslut, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
PERIODISERING. Periodisering - definition Fördelning av utgifter och inkomster till den period då resursen förbrukats (kostnad) eller då prestationen.
En ändamålsenlig kommunal redovisning (KomRed) Gunvor Pautsch.
Granskningsanteckningar av årsuppföljning 2015 Region Halland Rebecca Lindström Mars Driftnämnden Regionservice.
Kort information från årliga revisionen - inför årsredovisningen Anna Lagerkvist, Riksrevisionen
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Införande och erfarenheter av valfrihetssystem. Västerås – en del av Stockholm - Mälardalen regionen invånare (2008) – 6:e största kommunen Tre.
Föreläsning F1-F2 Grundläggande perspektiv. Grundläggande förmögenhetsbegrepp T = tillgångar S = skulder (främmande kapital) E = eget kapital (ägarkapital)
Avgifter skatt statsbidrag övrigt Kommunernas inkomster.
Budgetering Vision Verksamhetsidé Mål Nyckeltal. Konkreta mål kan uttryckas i form av nyckeltal Tex. antal personal per boende.
Demokrati Kommunens verksamhet beslutas av politiska församlingar, gemensamma angelägenheter och beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska.
Räkna ut resultat Intäkter − Kostnader = Resultat.
Konsument-ekonomi Ord och begrepp.
Olika affärshändelser
Ekonomi beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska fattas av folkvalda.
God ekonomisk hushållning
Vision Verksamhetsidé Mål Nyckeltal
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Ekonomiutbildning Lokalenheten
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Länspensionärsråd och tillgänglighetsråd
Information på Uppföljningsmöte
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
Tertialbokslut 1, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225
SÅ STYRS SVERIGE Demokratiska val vart fjärde år
Ekonomiska grundbegrepp
Rättvisande bild och vägledningen Bokföring
Årlig revision Ekonomidag Stockholms universitet
Balanskonton Resultatkonton Kontoklass 1 Tillgångar
SÅ STYRS SVERIGE Demokratiska val vart fjärde år
Demokrati Kommunens verksamhet beslutas av politiska församlingar, gemensamma angelägenheter och beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska.
Information på Uppföljningsmöte
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Intern styrning och kontroll
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Gnosjö kommuns styrmodell
Stat , Landsting och Kommun
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Förvaltningsekonomi

Nationell nivå Sverige  Riksdagen, högsta beslutande organ, utses genom allmänna val  Regeringen, utsedd av riksdagen, verkställer beslut från riksdagen  Länsstyrelse, lokal statlig förvaltning

Län/Regioner  Län/region landstingsfullmäktige, högsta beslutande organ, utses genom allmänna val  Landstingsstyrelse ” regering”  Län/ region sköter vissa uppdrag, främst Hälso- och sjukvård samt kommunikation

Kommun  Kommunfullmäktige, högsta beslutande organ, utses genom allmänna val  Kommunstyrelse ”regering”  Nämnder, politisk beslutsnivå per verksamhetsområde (förvaltning)  Ansvarar för nästan all basservice till sina medborgare som t.ex skola, barnomsorg, hemtjänst, kultur, fritid, gator, vägar m.m.

Finansieringen av den gemensamma sektorn  Skatt och statsbidrag (80%) och avgifter (20%)  Få medborgare betalar statlig skatt  Kommunalskatt c:a kr och Landstingsskatt kr = c:a kr per intjänad 100 kr.

Landsting och kommuner  Kommunalt självstyre  Olika förutsättningar, stad - landsbygd, norr – söder, åldersammansättning, arbetsmarknad m.m.  Valresultat och politiska ambitioner

Finansiering av tjänster Vem betalar kostnaden för: Förskoleplats, Hemtjänsttimme och Läkarbesök? Vatten- och avlopp? Hårklippning? Verkligt pris i förhållande till taxa?

Budget Kommunen/Landstinget  Budget = Plan  Politisk planering, en beskrivning av och resurser för en verksamhet  Budgeten beslutas på flera olika nivåer och med olika detaljerat innehåll

Budget Kommunen/Landstinget  KF beslutar om mål och medel- Rambudget  Vad ska uppnås?  Beskrivningar av mål på ett övergripande plan  För att uppnå de uppställda målen bifogas x kr

Budget Kommunen/Landstinget  Fördelning av ekonomiska resurser till de olika verksamheterna  Nämnden tar beslut om en mer detaljerad plan med fler mål och en ytterligare fördelning av pengarna.

Internbudget  Det är i den av nämnden beslutade fördelningen som det framgår hur mycket varje verksamhet har att använda för att nå de uppsatta målen för sin verksamhet.  Budgeten fördelas på personalkostnader, hyra, material

Fel budget?  Om pengarna inte räcker är det fel i budgeten då?  Utför vi vårt uppdrag eller har vi en högre ambitionsnivå?  Har väsentliga delar fördyrats?

Hur påverkar man en budget?  Ökade resurser förutsätter att verksamheten är prioriterad av den politiska ledningen.  Väl underbyggda argument, beskrivning av konsekvenser och kalkyler måste finnas.

Redovisning  Redovisning - Ett sätt att med ekonomiska termer beskriva verksamheten

Redovisningens roll  Ge god ekonomisk information  Medverka till ekonomisk styrning  Skapa underlag för kontroll (intern kontroll)

Lagar m.m. som styr redovisningen Kommunallagen Lagen om kommunalredovisning Normgivande organ Reglementen, policies och rutinbeskrivningar Praxis

Bokföringsskyldighet Kronologiskt och systematiskt löpande bokföra inträffade ekonomiska händelser och i samband med det se till att det finns verifikationer till alla bokföringsposter Upprätta beskrivning över det redovisningssystem som tillämpas samt arkivera allt räkenskapsmaterial

Viktiga dokument Årsredovisning Delårsrapport

Extern redovisning Företagets/Landstingets/Kommunens ekonomiska verksamhet i förhållande till omvärlden Syftar till att ge information om verksamhetens finansiella resultat och ställning

Extern redovisning För offentligt ägda myndigheter som t.ex. stat, landsting och kommun är det viktigt att redovisningen utformas så att den underlättar uppföljning och jämförelser

Intern redovisning Redovisning anpassad efter verksamhetens behov Kompletterar den externa redovisningen

Ekonomiskt resultat Resultaträkning, på kort sikt Balansräkning, på lång sikt

Balansräkning Tillgångar Mark, byggnader, inventarier, pengar på bank, div. värdepapper och kundfordringar Skulder och Eget kapital Lån, leverantörsskulder, viss del av pensionsåtagande och eget kapital

Resultaträkning Verksamhetens intäkter och kostnader Avskrivningar VERKSAMHETENS NETTOKOSTNADER Skatteintäkter Generella statsbidrag Finansiella intäkter och kostnader ÅRETS RESULTAT

Avskrivningar Kostnaden för en investering fördelas ut på en bestäms tidsperiod utifrån beräknad livslängd. Avskrivningen är resultatpåverkande Avsättning för reinvestering. Bokföringsmässig post, ingen utbetalning sker.

. Drift och Investering Driftredovisning – de kostnader och intäkter som nämnderna har för sin löpande verksamhet, budgetanslag per år. Investering – de utgifter och inkomster som nämnderna har för sina investeringar, budgetanslag per projekt. Leder till ökade tillgångar.

Ekonomisystem IT-baserade system Bokföra ek. transaktioner, betala fakturor, skicka fakturor, anläggningsredovisning, rapporter Integration med Verksamhetssystem Web och klient, olika gränssnitt för olika användare

Intern redovisning Mer detaljerad information och beslutsunderlag för den egna organisationen ( KF, KS, Nämnd, Förv.ledning, chefer, mfl) Informationen ska utformas så att den underlättar styrning och uppföljning

Ekonomimodell Konteringsbegrepp Obligatoriska och frivilliga KontoAnsvarProjAnlVerksFriMp

Konto plan - Kontoklasser 1-2 Tillgångar och skulder (BR) 3 Intäkter 4 Anläggning, entreprenad, konsulter m.m 5 Personalkostnader 6-7 Övriga verksamhetskostnader 8 Finansiella kostnader

Uppföljning/Prognos Centrala krav på uppföljning Facknämnders krav på uppföljning Uppföljningskrav utifrån eget budgetansvar

Avstämning av mål Har vi uppnått det mål som är uppställt för verksamheten? Fokus i rapporteringen ska vara kopplat till uppställt mål. Redovisning är ett av flera andra hjälpmedel för att kunna göra avstämning

Uppföljning egen verksamhet Avstämning av utförd verksamhet jämfört med mål och budget Kostnad för utförd verksamhet jämfört med budget Avvikelse? Orsaker? Åtgärder?

Chefens hjälpmedel Information från verksamhetssystem eller motsv. Information från ekonomisystem Information från lönesystem Analyshjälp från stabsfunktion inom resp.förvaltning

Personalkostnader Personalen är den viktigaste resursen Ofta stor andel av verksamhetens budget. Viktigaste posten att ha kontroll över.

Personalkostnader Lön, semesterersättning samt övriga ersättningar betalas enligt avtal Sociala avgifter 41,35 % 2010 Kostnader för sjukfrånvaro, rehabilitering, övertid, vikarier

Underlag för lön Anställningsavtal Tjänstgöringsrapport, reseräkningar m.m. Ska alltid attesteras av ansvarig chef Kostnaden för den anställdes lön bokförs i den verksamhet som arbetet har utförts. Från lönesystemet skickas en bokföringsfil till ekonomisystemet.

Inköp av material och tjänster LOU (lagen om offentlig upphandling) styr var och hur inköp får göras Krav på pris, kvalitet, miljö, leverantör m.m. att ta hänsyn till

Inköp av material och tjänster Verksamhetens inköp av varor och tjänster betalas oftast genom att leverantörerna fakturerar kommunen.

Faktura kontroll – Attest Innan betalning av en faktura måste ett antal kontroller göras Rätt vara/tjänst, pris volym? Har leverans skett? Rätt enligt avtal? Korrekt leverantör? efter till betalning samtidigt som bokföring sker.

Attesterad faktura Minst två handläggare ska ha granskat fakturan och sett att allt är rätt samt ha konterat fakturan. Konteringen innebär att man anger vad det är och var den ska redovisas. Betalning sker samtidigt som fakturan blir bokförd.

Rekvisition Rekvisition = värdehandling visar att du har rätt att handla på arbetsgivarens uppdrag och leverantören kan ge kredit.

Grundverifikat Originalfaktura/kvitto där det framgår vad som har köpts av vem Uppgifter om moms och F-skatt ska finnas Verifikationsnummer=”Personnummer ” = spårbarhet Avvägning mellan detaljgranskning och överslag/stickprovskontroller

Mervärdesskatt - Moms Skatt på varor och tjänster Skattesatser 25%, 12%, 6% Vissa varor och tjänster undantagna t.ex viss vård och utbildning

Ekonomi Privat och Offentlig Kom ihåg att det som gäller i den privata ekonomi ofta även gäller på jobbet. Du kommer långt på sunt förnuft!!