Med tjänstedesign som verktyg: Förstår vi kundens behov och våra utmaningar på djupet innan vi hittar på nya lösningar. Bjuder vi in kunden och olika aktörer.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Advertisements

Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Arbetslivsintroduktion
Hur tänka och göra som processtödjare
Inlärningsmiljö för att öka motivation
STANNA Ett projekt för ökat stöd och delaktighet i etablering i Gävleborgs, Jämtlands och Västernorrlands län Projektet STANNA ska utveckla mottagandet.
Etableringsreformen – att utreda och bedöma prestationsförmåga
TRIS En struktur/organisation för rehabiliteringssamverkan i Sörmland. Utvecklad sedan Fullt implementerad i ordinarie verksamhet från Landstinget,
Vad kan du göra för att underlätta för patienter/brukare/…….. så att de kan få ett avlönat arbete. De flesta svaren handlade om vad som erbjuds i era respektive.
Sjukskrivningsmiljarden
Information om rehabiliteringsgarantin (till vänster i menyn rehabiliteringsgarantin) -Överenskommelsen -Frågor och svar om.
I Ledningssystem för en kvalitetssäker och effektiv sjukskrivningsprocess i VGR anges att: Regionens verksamheter ska ha en aktiv roll i en kring individen.
Rehabiliteringsgarantin
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Samordningsplan Rutiner 2012
Försäkringskassans roll i samverkan
Vilket stöd finns vid rehabilitering?
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
AT-utbildning februari 2014 Försäkringskassans ansvar och uppdrag i sjukförsäkringsprocessen Camilla Nohammar, Försäkringskassan.
VÄLKOMNA TILL MALMKÖPING.
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Case management I Svenljunga, Tranemo och Ulricehamn.
1 Vilket stöd finns vid rehabilitering?. Arbetsplatsnära stöd Mars 2014 Sida 2 Arbetsplatsnära stöd Nytt bidrag till arbetsgivare för att förebygga och.
Hur fungerar sjukskrivningsprocessen i praktiken
Arbetslivsinriktad rehabilitering på Arbetsförmedlingen
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Rehabiliteringsgaranti riktlinjer 2013
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
En enklare sjukförsäkringsprocess
AT-läkarutbildning augusti 2015 PHL Samordning - hur arbetar vi? Försäkringskassan Småland Nordväst Åsa Smedberg Personlig handläggare samordning.
Läget i Sverige Sverige har högsta andelen sjukskrivna i Europa. Vår kostnad för förtidspension och sjukskrivning ligger.
Rehabsamordnare 2015 Vårt uppdrag kommer från riksdag och regering Arbetsförmedlingen Har rehabiliteringsansvar Två kundgrupper - Arbetsgivare - Arbetslösa.
Kompetensförsörjning lärare och socialsekreterare ”Verktygslådan” AttraheraRekryteraIntroduceraEngageraVäxla.
Hur ska sjukvården medverka till kortare sjukskrivningstider? Ilija Batljan, landstingsråd (s)
Tjänsteresa för iKBT Västerbotten. Kontakt 1177.se Kontakt enhet Bedömning Läkare/ psykolog Remittera patient Bedöma/informera/ komma överens med patient.
Region Östergötland Rehabsamordnare Dagens tema, , Förnamn Efternamn.
Landstingets ledningskontor IFB-projektet Intensiv familjebehandling.
Välkommen!. Sen sommaren 2012 finns en övergripande överenskommelse BUS Gotland för arbetet med barn och unga i behov av särskilt.
Projekt Rehabkoordinator. Sjukskrivnings miljarden Pågår – Riktar sig till sjukskrivna eller personer med risk för sjukskrivning.
BRIA Bättre Rustad Inför Arbetslivsintroduktionen 1 KARTLÄGGNING FÖRE UNDER UPPFÖLJNING EFTER BRIA.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
Upprop för ett friskare Tidaholm Tidig samverkan i rehabiliteringsarbetet.
Mobiliseringsinitiativet för att förebygga sjukfrånvaro 1 Mobiliseringsinitiativet.
Information från Försäkringskassan
Förebyggande arbete och smarta samarbeten
VÄLKOMMEN! Upplägg idag
VÄLKOMNA! Lärandekonferens 2017 LEVEL UP.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
”Jag ljög om att jag hade magsjuka”
Förhindra – Förebygga – Förkorta
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Förhindra – Förebygga – Förkorta
Ny Remissrutin till BUP
Tidig kontakt med arbetsgivare vid arbetsrelaterad ohälsa
Centrum för Förberedande Arbetsträning
Rehabiliteringskoordinering
Utvidgad SIP – ”Jobb SIP” Samordnad individuell plan
Rehabiliteringskoordinering
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Utvidgad SIP Samordnad individuell plan
Den här presentationen innehåller:
Försäkringsmedicin Hälsovalsråd Pia Ahlström, Caisa Hedlund
Läkarintyg för sjukpenning
Rehabkoordinator Försäkringsmedicinsk utbildning, , Annika Landewall, Rehabkoordinator, Kardiologkliniken ViN.
Inkluderande Rehabilitering
Flyktingbarnmottagningen Göteborg
Presentationens avskrift:

Med tjänstedesign som verktyg: Förstår vi kundens behov och våra utmaningar på djupet innan vi hittar på nya lösningar. Bjuder vi in kunden och olika aktörer för att tillsammans nå insikt om kundens behov, problemen och för att skapa nya lösningar. Testar vi och gör inom ramen för processen och skriver inga rapporter om vad andra ska göra. Utvecklingsmetod

Vem är kunden? – vi möter Anna Ålder: 36 år Familj: Sambo och 2 barn Boende: Villa utanför Karlstad Arbete: Sjuksköterska (drivs av att ta hand om och möta människor) Intressen: Kreativt arbete, tex pyssel, renovering, fotografi Diagnos: Utmattningssyndrom. Är idag sjukskriven 75% placeholder Social Ogillar orättvisa Målinriktad Perfektionist Pliktrogen Glad & positiv Empatisk Omtänksam Envis Prestations- inriktad Ansvars- tagande Projekt- ledare 2 Internt arbetsmaterial Som en del i utvecklingsarbetet har en så kallad persona tagits fram genom 14 djupintervjuer med utsedd målgrupp. En persona är ett personporträtt skapat av kundinsikter. Personan ska ge de involverade aktörerna en samsyn om vem kunden kan vara genom att förstå dess behov, drivkrafter, attityder och beteenden. Kundresan utgörs av personans resa genom systemet.

Kundresan beskriver vilka aktiviteter, känslor och tankar ”Anna” går igenom längs vägen samt vilka aktörer som hon har varit i kontakt med och som är viktiga för henne under den här tiden. Kundresan är uppdelad i olika faser. Hur länge varje fas pågår beror delvis på aktörernas förmåga att möta ”Anna” och hennes behov. ”Anna” kan också pendla fram och tillbaka mellan de olika faserna, vilket påverkar resans slutliga omfattning. Fasernas tidsangivelser är ungefärliga och varierar stort från person till person. Kundresan och varje fas finns noga beskriven i rapporten: Försäkringskassan – Persona Anna, från Augur Hur ser kundresan ut idag – ”Anna”s väg Ca. 1-6 mån Ca. 6 mån - 3 år Ca. 6 mån-1 år Ca. 1-2 mån Från 1 år  1 dag FÖREUNDER EFTER Arbetsgivare Vård Arbetsgivare FK Vård Arbetsgivare Vård Arbetsgivare Vård FK Arbetsgivare Vård FK

Rekommendationer/utvecklingsområd en Lösning: Larm – fånga signaler om psykisk ohälsa på vårdcentraler Idén ska göra det lättare för Anna att möta rätt kompetens när hon söker hjälp hos vården. Genom att vårdens koordinator guidar henne rätt och tar kontakt med berörda hos arbetsgivare, företagshälsovård, Försäkringskassa etc kommer Anna uppleva att ”någon håller henne” och hjälper henne vidare. Insatserna är behovsanpassade, flexibla och timade utifrån Annas behov.

Larm-modellen RK = Rehabkoordinatorn i LiV RS = Rehabsamordnare på Arvika kommun MBT = Medicinskt bedömningsteam 1. Individen söker hjälp på vårdcentralen (e-tjänst, besök eller rådgivningstelefon) 1b. Signal från Arvika kommuns RS till RK på vårdcentralen 1c. Signal från Arvika kommuns chefer till kommunens RS. 3. RK tar kontakt med patienten för ett kartläggnings- samtal. Ställer frågor utifrån mall. 4b. Bedömning av patientens behov av medicinsk behandling sker i MBT inkl psykiatriker. 4c. Insats utifrån bedömning: 1.Läkarbesök 2.Remiss till kurator 3.Remiss till sjukgymnast/fr iskvård/ annat 4.Remiss till EFSO 5.Läkemedel 6.Sjukskrivning 7. Återkoppling till patient. 8. Eventuella avstämnings- möten. (Patient/AG/ Vård och FK.) Rehabiliterings- plan. 2. Personal på vårdcentral uppmärksammar signaler på psykisk ohälsa och erbjuder patienten kartläggnings- samtal hos vårdcentralens RK. 4a. I samtycke med patienten tar RK de externa kontakter som bedöms behövas för att tillgodose patientens behov. Ex RS hos arbetsgivaren för ev anpassning av arbetsuppgifter och /eller involvering av FHV.