Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring. Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skola och arbetsliv i samverkan
Dolda kunskaper avslutande möte
Den nya skollagen.
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Skoljuridik för lärare
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Vardaglig observationer
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Tillsyn Varberg våren 2013 Tillsynsprocessen.
Dagordning föräldraråd 2/6
Utbildningsinspektion i Göteborgs kommun. Skolverkets utbildningsinspektion Vi inspekterar för att förbättra!
Nya samlade läroplaner
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Hälsa, lärande och trygghet
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Skollagen - innehåll Inledande bestämmelser, kapitel 1
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Planering och genomförande av undervisningen
Läroplansträff Välkomna!.
Disposition och utgångspunkter
”Draghjälp” kring implementering av allmänna råd för fritidshem
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Bättre skola Södra Berget Sundsvall Lars Thorin
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Skollagen och Delegation Syfte, reglering och fackliga aspekter Stockholm
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Klagshamns rektorsområde
Varför just ämnet fysik?
Skolinspektionens tillsyn av [HUVUDMAN] den [DATUM]
Skolinspektionens tillsyn av [SKOLENHET] den [DATUM]
Varannan i mål - En kvalitetsgranskning av gymnasieskolors förmåga att få alla elever att fullfölja sin utbildning Skolinspektionens dag 2009.
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Systematiskt kvalitetsarbete
Nyheter i skollagen från och med
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Huvudmannauppdrag 7 maj , 13 maj
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Specialpedagogisk samordnare, Örebro Kommun Malin Nilsson
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring

Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM

Syfte med tillsynen Bidra till regelefterlevnad och utveckling av verksamheten. Kontrollera att lagar, förordningar, läroplaner och andra författningar följs. Återrapportera resultat, trender och utvecklingsbehov på nationell nivå till regeringen.

Tillsyn 2015–2017 Tillsyn av alla kommuner Besöker inte alla skolor – 20 procent prioriterade skolor/enheter Mer fokus på huvudmannanivån och ansvarstagandet för alla skolformer Huvudmannabeslut för respektive skolform Skolenhetsbeslut för prioriterade skolor Alla grundsärskolor och gymnasiesärskolor är prioriterade Skolbesöken kan innehålla lektionsobservationer och intervjuer med olika grupper Tillsynsprocessen

Tillsyn 2015 i Timrå kommun Tillsyn på huvudmannanivå Prioriterade skolenheter: Grundskola och grundsärskola på Bergeforsens skola Grundskola och grundsärskola på Arena skola Ala grundskola Sju huvudmannabeslut – ett per skolform Fem beslut på skolenhetsnivå

Vad vi har sett i Timrå kommun

Bedömningar – förelägganden på huvudmannanivå Förskola Utvecklande av modersmålsstöd Kvalitetsarbete Fritidshem Kvalitetsarbete Grundsärskola Kvalitetsarbete

Bedömningar – förelägganden på huvudmannanivå Förskoleklass och grundskola Organisation och arbete för att främja närvaro och motverka långvarig frånvaro Elevhälsans främjande och förebyggande arbete Organisation och erbjudande av modersmålsundervisning och studiehandledning på modermål Kvalitetsarbete

Bedömningar – förelägganden på huvudmannanivå Gymnasieskolan Modersmålsundervisning och studiehandledning – lärare anställd av Timrå kommun Erbjuda och fatta beslut om studiehandledning Elevhälsa –förebyggande och hälsofrämjande, psykologisk kompetens Kvalitetsarbete

Bedömningar – förelägganden på huvudmannanivå Vuxenutbildningen Målinriktat arbete mot kränkande särbehandling Utbildning bedrivs kontinuerligt under hela året Sfi – kombinera studier med förvärvsarbete och andra studier inom vux Kvalitetsarbete

Skolenhetsnivå Sex bedömningsområden: 1.Undervisning och lärande 2.Extra anpassningar och särskilt stöd 3.Bedömning och betygsättning 4.Trygghet, studiero och åtgärder mot kränkande behandling 5.Förutsättningar för lärande och trygghet 6.Styrning och utveckling av verksamheten Samt vid behov - Ytterligare brister

Förelägganden på skolenhetsnivå Grundskolan Undervisning och lärande Extra anpassningar och särskilt stöd Nyanlända elever Arbete mot kränkande behandling Samverkan Elevhälsans arbete Kvalitetsarbete Svenska som andraspråk

Föreläggande på skolenhetsnivå Grundsärskolan Särskilt stöd Arbete för att motverka kränkande behandling Elevhälsans arbete Kvalitetsarbete Rektors beslut angående kursplaner och timplaner

Huvudmannanivå Varje huvudman ska på huvudmannanivå systematiskt och kontinuerligt planera, följa upp och utveckla verksamheten (4 kap. 3 § skollagen) Inriktningen på kvalitetsarbetet ska vara att de nationella mål som finns för utbildningen uppfylls (4 kap. 5 § skollagen ) Kvalitetsarbetet ska dokumenteras (4 kap. 6 § skollagen) (Kravet på kvalitetsredovisning är borttaget)

Systematiskt kvalitetsarbete Struktur Rutiner Dokumentation Här har vi sidfoten

Kvalitetsarbete Uppföljning och utvärdering - resultat – analys – åtgärder – nya mål

Huvudmannanivå Ska bygga på de uppgifter som framkommer i verksamheternas kvalitetsarbete och andra uppgifter. Ska också ske utifrån ett huvudmannaperspektiv: Följa upp resultat Analysera Planera Genomföra

Huvudmannanivå Förutsättningar för verksamhetens genomförande -God miljö för lärande -Personal -Nödvändiga insikter -Kompetent personal -Kompetensutveckling -Organisation -Resurstilldelning

Analys kunskapsresultat För att huvudmannen ska kunna göra analyser måste kvalitetsarbetet på huvudmannanivå hänga ihop med kvalitetsarbetet på skolnivå.

Följa upp kunskapsresultat Årskurs 3 Årskurs 6Årskurs 9 Läraren följer kunskapsutvecklingen (formativ bedömning /summativ bedömning) RektornRektorn Rektorn HM HM HM

Kvalitetsarbete - enhetsnivå Rektorn/förskolechefen ansvarar för att motsvarande kvalitetsarbete genomförs på enhetsnivå (4 kap. 4 § skollagen) (Planera, följa upp och utveckla) (Nationella mål) (Dokumentera) Ska ske under medverkan av lärare, förskollärare, övrig personal och elever.

Kvalitetsarbetet startar i klassrummet Planering av undervisningen -Syfte, Centralt innehåll och Kunskapskrav. Genomförande av undervisning Uppföljning av elevers kunskapsutveckling -Kartlägga kunskaper, värdera kunskaper, återkoppla för lärande och synliggöra kunskaper. Utvärdering av undervisningen - Ger läraren en återkoppling på hur den egna undervisningen fungerar och vad han eller hon behöver ändra på eller utveckla för att nä bättre resultat. Här har vi sidfoten

Analys av kunskapsresultat Hur ser kunskapsresultaten ut? Skillnader mellan kön? Skillnader mellan ämnen/program? Skillnader mellan olika läsår? Skillnader nationella prov – kunskapsresultat? Fördelning betygssteg? Meritvärden/betygspoäng? Resultat av särskilda stödinsatser

Analys kunskapsresultat Vad beror dessa resultat på? Hur fungerar undervisningen? Särskilt stöd. Vad ger det för resultat? Lärarnas kompetens? Har undervisning inriktats mot alla kunskapskrav? Är det någon förutom läraren som egentligen vet detta… Elevernas uppfattning…

Analys kunskapsresultat Vad beror dessa resultat på? Nu börjar det bli intressant… … och svårt…

Analys kunskapsresultat Metod (stryk två bokstäver…) Mod!

Sammanfattning Se till att enheternas kvalitetsarbete omfattar kunskapsresultaten och demokrati- och värdegrundsresultat. Se till att dessa sammanställs och att de analyseras på enhetsnivå Bygg huvudmannens kvalitetsarbete på dessa uppgifter Analysera utifrån huvudmannens perspektiv Vidta åtgärder på båda nivåerna

Vad händer sen? Uppföljning av beslut 30 oktober- redovisa vidtagna åtgärder vid Ala grundskola, Arena grundskola, Bergeforsens grund- och grundsärskola 15 november– redovisa vidtagna åtgärder för Arena grundsärskola och huvudmannabesluten för förskola, fritidshem, förskoleklass och grundskola, gymnasieskola samt vuxenutbildning

Uppföljning efter tillsyn Uppföljningskrav riktas till huvudmannen Varierande uppföljningstider Vid behov görs delredovisning Utgår från huvudmannens redovisning Kan kombineras med återbesök där intervjuer, observationer och enkäter används Om tillräckliga åtgärder inte vidtas tillkommer sanktioner

Uppföljning efter tillsyn Protokoll -Fortsatt uppföljning -Ev. uppföljningsbesök Beslut - Tillsynen avslutas Huvudmannens svar Beslut - Tillsynen avslutas Skolinspektionens beslut

Råd och vägledning  Vi ger råd och vägledning när - skol eller huvudmannabeslut är fattat  Råd och vägledningen utgår från vad vi sett i tillsynen samt från skolans styrdokument  Syftet med råd och vägledningen är att ge huvudmännen en möjlighet att med hjälp av tillsynen komma till rätta med de problem som konstaterats  Skolinspektionen ska inte uppträda som konsulter och ge råd om hur en skola eller huvudman ska lösa ett enskilt problem

Råd och vägledning

Råd och vägledning - inspiration till fortsatt utvecklingsarbete NÅGRA AVSLUTADE OCH PÅGÅENDE KVALITETSGRANSKNINGAR…. Rektors ledarskap Många ämnesgranskningar… Rätten till kunskap Skolsituationen för nyanlända elever Särskilt stöd i enskild undervisning och särskild undervisningsgrupp Undervisning i förskoleklass Huvudmannens styrning mot nationella mål Elevhälsan