Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring
Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM
Syfte med tillsynen Bidra till regelefterlevnad och utveckling av verksamheten. Kontrollera att lagar, förordningar, läroplaner och andra författningar följs. Återrapportera resultat, trender och utvecklingsbehov på nationell nivå till regeringen.
Tillsyn 2015–2017 Tillsyn av alla kommuner Besöker inte alla skolor – 20 procent prioriterade skolor/enheter Mer fokus på huvudmannanivån och ansvarstagandet för alla skolformer Huvudmannabeslut för respektive skolform Skolenhetsbeslut för prioriterade skolor Alla grundsärskolor och gymnasiesärskolor är prioriterade Skolbesöken kan innehålla lektionsobservationer och intervjuer med olika grupper Tillsynsprocessen
Tillsyn 2015 i Timrå kommun Tillsyn på huvudmannanivå Prioriterade skolenheter: Grundskola och grundsärskola på Bergeforsens skola Grundskola och grundsärskola på Arena skola Ala grundskola Sju huvudmannabeslut – ett per skolform Fem beslut på skolenhetsnivå
Vad vi har sett i Timrå kommun
Bedömningar – förelägganden på huvudmannanivå Förskola Utvecklande av modersmålsstöd Kvalitetsarbete Fritidshem Kvalitetsarbete Grundsärskola Kvalitetsarbete
Bedömningar – förelägganden på huvudmannanivå Förskoleklass och grundskola Organisation och arbete för att främja närvaro och motverka långvarig frånvaro Elevhälsans främjande och förebyggande arbete Organisation och erbjudande av modersmålsundervisning och studiehandledning på modermål Kvalitetsarbete
Bedömningar – förelägganden på huvudmannanivå Gymnasieskolan Modersmålsundervisning och studiehandledning – lärare anställd av Timrå kommun Erbjuda och fatta beslut om studiehandledning Elevhälsa –förebyggande och hälsofrämjande, psykologisk kompetens Kvalitetsarbete
Bedömningar – förelägganden på huvudmannanivå Vuxenutbildningen Målinriktat arbete mot kränkande särbehandling Utbildning bedrivs kontinuerligt under hela året Sfi – kombinera studier med förvärvsarbete och andra studier inom vux Kvalitetsarbete
Skolenhetsnivå Sex bedömningsområden: 1.Undervisning och lärande 2.Extra anpassningar och särskilt stöd 3.Bedömning och betygsättning 4.Trygghet, studiero och åtgärder mot kränkande behandling 5.Förutsättningar för lärande och trygghet 6.Styrning och utveckling av verksamheten Samt vid behov - Ytterligare brister
Förelägganden på skolenhetsnivå Grundskolan Undervisning och lärande Extra anpassningar och särskilt stöd Nyanlända elever Arbete mot kränkande behandling Samverkan Elevhälsans arbete Kvalitetsarbete Svenska som andraspråk
Föreläggande på skolenhetsnivå Grundsärskolan Särskilt stöd Arbete för att motverka kränkande behandling Elevhälsans arbete Kvalitetsarbete Rektors beslut angående kursplaner och timplaner
Huvudmannanivå Varje huvudman ska på huvudmannanivå systematiskt och kontinuerligt planera, följa upp och utveckla verksamheten (4 kap. 3 § skollagen) Inriktningen på kvalitetsarbetet ska vara att de nationella mål som finns för utbildningen uppfylls (4 kap. 5 § skollagen ) Kvalitetsarbetet ska dokumenteras (4 kap. 6 § skollagen) (Kravet på kvalitetsredovisning är borttaget)
Systematiskt kvalitetsarbete Struktur Rutiner Dokumentation Här har vi sidfoten
Kvalitetsarbete Uppföljning och utvärdering - resultat – analys – åtgärder – nya mål
Huvudmannanivå Ska bygga på de uppgifter som framkommer i verksamheternas kvalitetsarbete och andra uppgifter. Ska också ske utifrån ett huvudmannaperspektiv: Följa upp resultat Analysera Planera Genomföra
Huvudmannanivå Förutsättningar för verksamhetens genomförande -God miljö för lärande -Personal -Nödvändiga insikter -Kompetent personal -Kompetensutveckling -Organisation -Resurstilldelning
Analys kunskapsresultat För att huvudmannen ska kunna göra analyser måste kvalitetsarbetet på huvudmannanivå hänga ihop med kvalitetsarbetet på skolnivå.
Följa upp kunskapsresultat Årskurs 3 Årskurs 6Årskurs 9 Läraren följer kunskapsutvecklingen (formativ bedömning /summativ bedömning) RektornRektorn Rektorn HM HM HM
Kvalitetsarbete - enhetsnivå Rektorn/förskolechefen ansvarar för att motsvarande kvalitetsarbete genomförs på enhetsnivå (4 kap. 4 § skollagen) (Planera, följa upp och utveckla) (Nationella mål) (Dokumentera) Ska ske under medverkan av lärare, förskollärare, övrig personal och elever.
Kvalitetsarbetet startar i klassrummet Planering av undervisningen -Syfte, Centralt innehåll och Kunskapskrav. Genomförande av undervisning Uppföljning av elevers kunskapsutveckling -Kartlägga kunskaper, värdera kunskaper, återkoppla för lärande och synliggöra kunskaper. Utvärdering av undervisningen - Ger läraren en återkoppling på hur den egna undervisningen fungerar och vad han eller hon behöver ändra på eller utveckla för att nä bättre resultat. Här har vi sidfoten
Analys av kunskapsresultat Hur ser kunskapsresultaten ut? Skillnader mellan kön? Skillnader mellan ämnen/program? Skillnader mellan olika läsår? Skillnader nationella prov – kunskapsresultat? Fördelning betygssteg? Meritvärden/betygspoäng? Resultat av särskilda stödinsatser
Analys kunskapsresultat Vad beror dessa resultat på? Hur fungerar undervisningen? Särskilt stöd. Vad ger det för resultat? Lärarnas kompetens? Har undervisning inriktats mot alla kunskapskrav? Är det någon förutom läraren som egentligen vet detta… Elevernas uppfattning…
Analys kunskapsresultat Vad beror dessa resultat på? Nu börjar det bli intressant… … och svårt…
Analys kunskapsresultat Metod (stryk två bokstäver…) Mod!
Sammanfattning Se till att enheternas kvalitetsarbete omfattar kunskapsresultaten och demokrati- och värdegrundsresultat. Se till att dessa sammanställs och att de analyseras på enhetsnivå Bygg huvudmannens kvalitetsarbete på dessa uppgifter Analysera utifrån huvudmannens perspektiv Vidta åtgärder på båda nivåerna
Vad händer sen? Uppföljning av beslut 30 oktober- redovisa vidtagna åtgärder vid Ala grundskola, Arena grundskola, Bergeforsens grund- och grundsärskola 15 november– redovisa vidtagna åtgärder för Arena grundsärskola och huvudmannabesluten för förskola, fritidshem, förskoleklass och grundskola, gymnasieskola samt vuxenutbildning
Uppföljning efter tillsyn Uppföljningskrav riktas till huvudmannen Varierande uppföljningstider Vid behov görs delredovisning Utgår från huvudmannens redovisning Kan kombineras med återbesök där intervjuer, observationer och enkäter används Om tillräckliga åtgärder inte vidtas tillkommer sanktioner
Uppföljning efter tillsyn Protokoll -Fortsatt uppföljning -Ev. uppföljningsbesök Beslut - Tillsynen avslutas Huvudmannens svar Beslut - Tillsynen avslutas Skolinspektionens beslut
Råd och vägledning Vi ger råd och vägledning när - skol eller huvudmannabeslut är fattat Råd och vägledningen utgår från vad vi sett i tillsynen samt från skolans styrdokument Syftet med råd och vägledningen är att ge huvudmännen en möjlighet att med hjälp av tillsynen komma till rätta med de problem som konstaterats Skolinspektionen ska inte uppträda som konsulter och ge råd om hur en skola eller huvudman ska lösa ett enskilt problem
Råd och vägledning
Råd och vägledning - inspiration till fortsatt utvecklingsarbete NÅGRA AVSLUTADE OCH PÅGÅENDE KVALITETSGRANSKNINGAR…. Rektors ledarskap Många ämnesgranskningar… Rätten till kunskap Skolsituationen för nyanlända elever Särskilt stöd i enskild undervisning och särskild undervisningsgrupp Undervisning i förskoleklass Huvudmannens styrning mot nationella mål Elevhälsan