Kontakt anbudsgivare- beställare under upphandlingstiden? ”Får man prata med varann? I så fall när och om vad?” Vad säger reglerna ? Hur hanterar man det.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En översikt och introduktion till den nya lagstiftningen Offentlig upphandling och e-affärer Stockholm den 17 januari 2008 Advokat Elisabeth Legnerfält.
Advertisements

Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
Hur länge har vi haft vi regler?
Ritteknik.
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Kvarnholmsförbindelsen
Samordnad upphandling av elenergi Upphandlingssamverkan Elenergi, upphandlingssamverkan Kommunförbundet Skånes upphandling av elenergi 2007 Slutsatser.
Upphandling av stöd till bredband
Offentlig upphandling SFÖ-konferensen i Göteborg 20 april 2013
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Fysik Materia Del 2.
Erfarenheter Partnering Ny Vårdbyggnad, Västerås
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
1 Offentlig upphandling och e-affärer, seminarium den 17 januari 2008 i Stockholm Vilka krav och möjligheter innebär de nya lagarana för upphandlande enheter?
Om upphandling och arbete i EU-rätt och svensk rätt
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
SOI:s årskonferens 1 april 2008 Örebro ”Hur befrämjas konkurrensen av nya LOU?” Ulrica Dyrke Företagarna.
INKÖP/ UPPHANDLING.
Avtalsrätt och offentlig upphandling SOI 22 april 2015
GRUPPUTVECKLING & INDIVIDUTVECKLING
Äldreboende på gång….
Från Undersökning till åtgärder - Förändras länsstyrelsens roll? Tobias Berglin.
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
 Prata om två former av demokrati.  Prata om vad ett parti har för uppgift och hur de jobbar.  Diskutera begreppet lycka och uttrycket ”största möjliga.
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Telefoni ” i korthet
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Upphandling i Skövde kommun Upphandlingsverksamhet Central upphandlingsenhet Varor, tjänster och driftentreprenader exkl. bygg- och anläggningsentreprenader.
Västra Mälardalens kommunalförbund Jan Eriksson Inköpschef Tfn:
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Datakommunikation 2014” i korthet
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet – Avfallskärl 2014.
”Nu ska ni få visa vad ni lärt er. För att det ska bli rättvist får alla samma uppgift att lösa – klättra upp i trädet!”
Föräldramöte - Anteckningar från mötet
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:5
billån betalningsanmärkning
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:2
Ska du lämna anbud eller utföra arbete för Renova AB?
LOV och LUF.
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:4
Lathund TI Tekniska Konsulter B Innan du gör ett avrop läs:
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Lathund TI Tekniska Konsulter A Innan du gör ett avrop läs:
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Upphandling Therese Klaar, inköpschef.
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
VIK P03:1 Regler på träning & match
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Dynamiskt inköpssystem för bränslepellets i korthet
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Ramavtalet i korthet Vitvaror 2016
Europeisk utredningsorder Dir
Algoritm för insättning av ett tåg i en befintlig tidtabell
Förgröningen och upphandlingen
Dataskyddsförordn ing GDPR- ny lag som gäller
1 1.
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015
Upphandlingsprocessen
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Socialt ansvarsfull upphandling
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Överklagningar av tvärvillkorsbeslut
Dialog och samarbete – vad ska det vara bra för
Presentationens avskrift:

Kontakt anbudsgivare- beställare under upphandlingstiden? ”Får man prata med varann? I så fall när och om vad?” Vad säger reglerna ? Hur hanterar man det praktiskt?

Tillåtet? Lämpligt? Regelperspektivet v.s. inköpsperspektivet?

De direkta reglerna? Indirekt – 1 kap. 9 § LOU: ”Upphandlande myndigheter skall behandla leverantörer på ett likvärdigt …sätt…” Kontakter som hanteras fel kommer lätt i konflikt med likabehandlingsprincipen… …vilket vi måste förhålla oss till Regelperspektivet?

Oftast: bra! Givetvis ställer anbudsgivare frågan i sitt eget intresse, men inte sällan sammanfaller det med vårt. Kanske bättre lösning? Bättre priser på andra dimensioner, material, förpackningsstorlekar än de som vi utgått ifrån? Dessutom en möjlighet för oss att uppmärksamma misstag och felaktigheter! Risken att vi viker ner oss finns, men är hanterbar Inköpsperspektivet? ”Bra eller dåligt med kontakt sett från upphandlande myndighets synvinkel?”

Sedan förfarandet påbörjats via upphandlingssystemet, TendSign. Frågor- och svarsfunktion är till för att användas. Telefon kan vara bra för vissa typer av kontakter, initialt och även om ett svar på en fråga landar fel. Men vi kan ”aldrig” lämna ändrade förutsättningar den vägen! Rättsliga och faktiska problem ligger i farans riktning! Vem som lägger in svaret, om det är via frågor och svar eller som informationsmeddelande, är av underordnad betydelse. Hur bör kontakt ske?

Livsmedelsupphandling – kan komma 300 frågor i Tendsign. Inom ett par veckor! Många andra upphandlingar – inte ett knyst. Vad beror skillnaden på? Skillnad - olika typer av upphandlingar?

Tänker man ”frågor” så är det ofta att potentiell anbudsgivare vill ha tvetydigheter förklarade, att nödvändig information saknas etc. Men ofta syftar frågorna till att FFU ska ändras, tex; ”ni efterfrågar 10-pack rakblad, kan 20-pack godtas?” Frågor som syftar till?

I nära anslutning till annonsering, om inte kontakten har skett öppet Mellan sista anbudsdag och tilldelningsmeddelandet i stort sett bara svara på: ”när kommer tilldelningsmeddelandet?” Samt sånt som rör anbudsgivares eget anbud Ev förtydliganden hanterar vi i särskild ordning! När är kontakt känsligt?

I viss utsträckning: ja. Större förändringar innebär dock problem. Utrymmet här och nu för att diskutera detta närmare räcker dock inte till. Men kan man justera en förfrågan under anbudstiden?

Mer kontakt! På rätt sätt! En tumregel är: ”ju tidigare desto bättre”. Slutsatser?

Frågor?

Någon som vill delge sina reflektioner? Ja, vad säger ni?