Barns delaktighet Helene Elvstrand, fil dr i pedagogik, Linköpings universitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Subjekt i ”mitt” eget liv
Men det här är väl ingenting nytt?
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Hög kvalitet?? Hög kvalitet – förutsättning för barns lärande och utveckling – vad är hög kvalitet i förskolan? Barns bästa – en god start i livet! Internationellt.
Föräldramöte 12 september 2011
som underlag för skolutveckling och eget lärande
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Dept. of Design Sciences, Lund University
SET Social Emotionell Träning
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
RÄTTEN TILL BÄSTA MÖJLIGA FYSISKA OCH PSYKISKA HÄLSA
Vad innebär ett barnperspektiv
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Utvärdering av BBIC på Södertörn
i kommuner, landsting/regioner
Föreläsning i fortbildningsserien ”Tidiga insatser” i Nacka maj 2014
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Områdesutveckling Torpa
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
Perspektiv på ungdomsmottagningarna i Värmland Daniel Foxhage Verksamhetsutvecklare för ungdomsmottagningarna i Värmland.
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
20 april 2010 Inflytande, kreativitet och innovation i Nackas skolor!
En arena för lek och kompisskap
UNGDOMARS DELAKTIGHET
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Gör barn starkare i kommuner, landsting/regioner Vägledning politiker.
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
Barns rätt till delaktighet FNs barnkonvention: varje barn har rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör barnet. Plan- och bygglagen:
Barnkonsekvensanalys Om att systematiskt fatta beslut för barnets bästa.
Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
Idrottslyftet – mer och fler Utformning av kommande arbete.
En trygg famn – om Anknytning och Familjerådgivning Christina Hänström Legitimerad psykolog och familjerådgivare.
Barns behov eller Vem tolkar barns behov?. I behov av särskilt stöd I skollagen: I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn.
Barns Röst. För och med: Barn med NPF år och yrkesverksamma inom BUP & Hab Mål: Ökad delaktighet i den egna vården Av: Riksförbundet Attention i.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Barnkonventionen i förskolan
Coaching.
Integritet läroplansanalys.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Delaktighet i utvecklingen av tjänster för barn, unga och familjer
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Psykiskt funktionsnedsättning
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Omställningen av hälso- och sjukvården
ATTENTION! Nelli Kalnak, leg logoped, PhD
”Ester Arg och Daisy Galej” och Babblarna
”Förskolebarnens röst”
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Konventionens innehåll och struktur
Konventionens innehåll och struktur
Barnkonventionen svensk lag – vad innebär det?
Kognitivt perspektiv.
Barnombudsmannen Fanny Davidsson.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Att vara idrottsförälder FC Gute PF 05/06 18 mars 2018
Presentationens avskrift:

Barns delaktighet Helene Elvstrand, fil dr i pedagogik, Linköpings universitet

Min forskning bygger på Avhandlingsstudie Delaktighet i skolans vardagsarbete Pilotprojekt, Barns rättigheter i förskolan Delaktighet på fritidshem FOKUS PÅ PROCESSER OCH MED UTGÅNGSPUNKT I BARN/ELEVERS PERSPEKTIV

Utgår från ett barnrättsperspektiv FN:s konvention om barnets rättigheter & styrdokument fsk/skola Delaktighet här och nu och lära om för framtiden. Komplexitet mellan individ/kollektiv

4 huvudartiklar i konventionen Art 2 Ickediskriminering Art 3 Barns bästa i främsta rummet Art 6 Rätt till liv och utveckling Art 12 Barns rätt att göra sin röst hörd VAD Betyder dessa rättigheter i barns vardag?

Delaktighetens dimensioner Social delaktighet, ”att få vara med” Politisk delaktighet, ”att få göra sin röst hörd”

SOCIAL DELAKTIGHET Centralt utifrån barns perspektiv Inneslutning uteslutning – vilka inkluderande möjligheter skapar vi? En ständigt pågående process Något som barn kommer ihåg

ARTIKEL 12 Konventionsstaterna skall tillförsäkra det barn som är i stånd att bilda egna åsikter rätten att fritt uttrycka dessa i alla frågor som rör barnet, varvid barnets åsikter skall tillmätas betydelse i förhållande till barnets ålder och mognad (Art 12, FN:s konvention om barnets rättigheter, Utrikesdepartementet, 2009)

Motiv för barns delaktighet Ratificerat FN:s konvention om barnets rättigheter Utveckla barns färdigheter Motivationshöjande Förbättra service Erhålla viktig information – förbättra beslutfattande

Barns delaktighet handlar till stora delar om förändra synsätt på barn Synsätt att vi vill kompensera för barns olika brister (Barndomen som bristtillstånd) Synsätt att vuxna alltid vet bäst. (Blir kaos om barn får ha inflytande) Synsätt på barn i ett framtidsorienterad perspektiv (från Qvarsell)

POLITISK DELAKTIGHET Att få göra sin röst hörd Delaktiga framförallt i ett gränsland Informell delaktighet genom att inflytandeförhandla – en individualiserad akt Delaktighet i form av olika val Olika barn – olika möjligheter

BARNS bilder av delaktighet Barn har inte en önskan att ”bestämma om allt” men det handlar om att lyssna in vad som kan vara viktiga frågor Barns negativa bilder av sin egen kompetens som beslutsfattare Svårt att se det vardagliga inflytandet – stärka upp synliggöra inflytandet Delaktighet handlar också om bemötande och hur man svarar på barns funderingar och sätter ramar för deras agerande.

BARN OM SIG SJÄLVA SOM BESLUTSFATTARE - Fröknarna vad det är vi ska göra på matten Tror du att barn skulle kunna vara med och bestämma om det? -Va? Tror du att barn skulle kunna vara med och bestämma vad man skulle göra på matten? -Jag vet inte, näe.. varför inte då? - För tänk om de inte tar det svåra då och sen kan de ju inte om de tar det lätta…

Delaktighet är också relationell Delaktighet är ett subjektivt begrepp – en känsla av. En förutsättning för barns delaktighet är att känna TILLIT Vill bli behandlade på ett rättvist sätt

Eller barns röster från förskolan 16 På samlingen får killarna alltid skäll för de inte kan sitta still och för att de bråkar. Men Anton har fröknarna aldrig skrikit på för han lyder (Emma, 5år) Det är viktigt att en fröken är snäll och lyssnar på barnen (Dino, 4 år) Min fröken är snällast för hon skriks inte och hon gör roliga saker (Moa, 4 år)

Det finns inga barn, bara människor med olika fattningsförmåga, olika erfarenheter, olika behov, olika känslomässiga reaktioner. Kom ihåg att vi inte känner dem. (Janusz Korczak)

Frågor? 18 Hur kan vi arbeta för att tillvarata barns delaktighet i olika arenor? Vad krävs? Möjligheter och hinder för barns delaktighet?