Neuropsykiatriska funktionshinder Ylva Malm leg psykolog Allmänpsykiatrin, Hallsberg.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Advertisements

Barnanpassad utredning
Neuropsykiatriska diagnoser Kristina Darfeldt leg. psykolog kristina
22q11 deletionssyndrom hos vuxna - kognitiva och psykiska symtom Kunskapscentrum för ovanliga genetiska sjukdomar Informationsdag om 22q11 Rolf Luft.
Else Waaler Leg.psykolog, Neuropsykiatriska enheten för vuxna,
Introduktion till NPF Jag tänkte ge en kort introduktion till NPF
Diagnos- ADHD, Asperger och Borderline
JOHANNA BJÖRK Konsulent
OM ASPERGER SYNDROM/AUTISM
bristande uppmärksamhet hyperaktivitet bristande impulskontroll
NEUROPSYKIATRISK COACH
Heléne Stern leg psykolog
Hanterbar Meningsfull SENSE OF COHERENCE – KÄNSLA AV SAMMANHANG
Neuropsykiatrisk funktionshinder
JOHANNA BJÖRK
Annelie Dahlberg Arbetsterapeut i Pyramiden
Beroende och den växande hjärnan
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Grundkriterium för psykisk sjukdom/störning Tillståndet leder till funktionsnedsättning och/eller lidande.
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Aspergers syndrom – Vad är det ?
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
Autism och autismliknande tillstånd Autismspektrum
Michael Karlsson leg psykolog
Valideringsprocessen
Samsjuklighet Pascal Borgström, Marie Hagnell & Erling Thernström
Tidsramar Start Fika Lunch Fika Slut.
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Läkaren beskriver de medicinska förutsättningarna
Dolda funktionsnedsättningar
Scouter med behov av stöd
Jan Weibring FMK februari 2010 Hur uppnå användbara medicinska underlag?
Livsstil och återhämtning
Missbruk/beroendet Neuropsykiatriska störningar
Marie Hagnell, Sylvia Mellfeldt Milchert & Erling Therström
Handikapp & Habilitering
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Autism och Asbergers Syndrom
Marie Hultén Demenssköterska i Mora Författare Utbildar/föreläser Baseboll.
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Kognition och teknik Beata Terzis
Solveig Santanen Koncentration, uppmärksamhet och uthållighet Mattliden Solveig Santanen skolpsykolog
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
1 Ersta Vändpunkten Mottagning för anhöriga till missbrukare/beroende.
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Barn med ADHD kan uppfattas som: högljudda, störande, besvärliga eller bråkiga Pratar mycket Rastlös.
Psykisk ohälsa. Exempel på olika psykiska sjukdomstillstånd Psykos Vanföreställningar Dålig Verklighets- uppfattning Personlighetsstörning Affektiv störning.
Autism spektrum Autism Aspergers syndrom. Ett spektrum!! IQ 70 asperger ”högfungerande autism” 80% av barn med autism autism.
Psykolog i VUB Maria Larsson Beteendeproblem : Spottar, kladdar med avföring, slår, förstör saker, skriker..
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
Psykiatri och Primärvård Diagnosfördelning och remittering.
PSV – OCD-programmet Huddinge
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Depression hos barn och ungdomar
Psykiskt funktionsnedsättning
Sandra Mulaomerovic Överläkare i psykiatri
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Föreningen kognitivt stöd
Presentation av avd. Rehabilitering till arbete
Funktionsvariationer
Livstilsprojekt unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning
Centrum för Förberedande Arbetsträning
Kognitiv ergonomi på arbetsplatsen
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Rehabilitering av kognitiv funktion vid Stressrehabiliteringen, NUS
Läkarintyg för sjukpenning
Autism Tre symtomkomplex socialt samspel språk/kommunikation beteende.
Presentationens avskrift:

Neuropsykiatriska funktionshinder Ylva Malm leg psykolog Allmänpsykiatrin, Hallsberg

Neuropsykiatriska funktionshinder  ADHD/ADD  Autism/Aspergers syndrom  Tourettes syndrom  (Tvångssyndrom, dyslexi)

ADHD- en tvådelad diagnos  Uppmärksamhetsproblem (ADD om enbart eller huvudsakligen)  Hyperaktivitet/impulsivitet

Vanliga symtom hos vuxna med ADHD:  Lättdistraherade av yttre stimuli  Fattar beslut impulsivt  Har svårt att avsluta aktiviteter eller beteenden i tid  Startar projekt eller uppgifter utan att läsa igenom eller lyssna på instruktioner ordentligt  Har svårt att hålla löften/åtaganden gentemot andra  Har svårt att genomföra uppgifter i lämplig ordning  Kör ofta motorfordon fortare än andra, har svårt att göra saker lugnt  Har svårt att bibehålla uppmärksamheten vid uppgifter och aktiviteter  Har svårt att organisera uppgifter och aktiviteter

Vuxna med ADHD, ökad risk för  Sämre hälsa (ökad risk för t ex hjärtbesvär, droganvändning, sömnproblem)  Relationsproblem (dubbelt så mycket skilsmässor och föräldrarelaterad stress)  Svårigheter i utbildning (signifikant färre med examen från universitet/högskola)  Anställning (byter jobb oftare, blir uppsagda oftare, fler konflikter, mer frånvaro)  Ekonomi (tjänar mindre, sparar mindre, har svårare att sköta sin ekonomi, större risk för impulsköp)  Trafik (fler trafikolyckor, oftare ”värre” olyckor, böter för fortkörning, indraget körkort)

Fördelar då?  Kreativitet, flexibilitet, musikalitet, o s v  Nej, tyvärr, inte mer än i kontrollgrupper trots många studier  Men hos enskilda individer finns förstås förmågor och talanger

Autismspektrum- diagnoser under förändring Autistiskt syndrom (DSM-IV), Autism i barndomen (ICD-10)  Debut före tre års ålder (socialt, kommunikativt eller begränsade, repetitiva och stereotypa mönster) Aspergers syndrom  Nedsättning i social interaktion och begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter  Ingen försening av språkutveckling, kognitiv utveckling eller färdigheter (utöver socialt)

I DSM-V, som gavs ut 2013  I kategorin Utvecklingsrelaterade funktionsavvikelser(tillsammans med ADHD, Tourettes, dyslexi, intellektuella nedsättningar m m):  Autism (svårighetsgrad1-3 )

Autism  A, B, C och D krävs för diagnos  A. Stadigvarande nedsättning i social kommunikation och social interaktion som visar sig genom samtliga följande:  1. Nedsättning i social och emotionell ömsesidighet  2. Nedsatt förmåga till icke-verbal kommunikation (t ex ögonkontakt, gester)  3. Svårigheter att utveckla och behålla relationer, adekvata för utvecklingsnivån

Autism, forts  B. Restriktiva, repetitiva beteendemönster, intressen eller aktiviteter som visar sig genom minst två av följande:  1. Stereotypt eller repetitivt tal eller användande av objekt  2. Ägnar mycket tid åt rutiner, ritualiserade mönster av verbalt och icke-verbalt beteende eller stort motstånd mot förändringar (t ex matvanor).  3. Fixering vid begränsade intressen, med onormal intensitet eller fokus  4. Hyper- eller hypo-känslighet för sinnesintryck eller ovanligt intresse för stimuli i omgivningen

Autism, forts  C. Symtomen måste finnas redan från tidig barndom (men visar sig kanske inte fullt ut förrän sociala krav överstiger den begränsade förmågan)  D. Symtomen måste tillsammans begränsa och försämra det vardagliga fungerandet.

Vanligt vid Aspergers syndrom  Bristande mentaliseringsförmåga  Annorlunda sinnesintryck  Specialintressen  Svårt att förstå och uttrycka känslor  Brister i motorik och koordination  Kognitiv ”ojämnhet”, ofta talang för det logiska och fysiska  Detalj på bekostnad av helhet  Säreget språk (betoning, röst, sätt att uttrycka sig)

Tourettes syndrom  Tics  Både vokala och motoriska har förekommit  Ej längre krav på signifikant lidande eller försämrad funktion

Andra tillstånd med delvis liknande symtom  Tvångssyndrom (ritualer, rigiditet, ångest)  Schizofreni (exekutiva svårigheter)  Bipolär sjukdom (humörväxlingar, ”infall”)  Borderline personlighetsstörning (impulsproblem, relationssvårigheter)  Schizoid personlighetsstörning (begränsat känsloregister, saknar vänner)  Lindrig utvecklingsstörning (dåliga beslut p g a brist på planeringsförmåga eller oförmåga att göra konsekvensanalys)

Samsjuklighet vanligt  Ångest  Depression  Missbruk  Tvångssyndrom  Ätstörningar

Gemensamt bekymmer vid neuropsykiatriska tillstånd: Exekutiva svårigheter; planering, igångsättning, organisation, arbetsminne, ”självövervakning”, tidsplanering, prioritering, avslut, utvärdering

Neuropsykiatrisk utredning Önskvärt:  Samarbetsprojekt med patienten (motivation, patientens frågeställningar, väl anpassad återkoppling, uppföljning)  Tvärprofessionellt (läkare, psykolog, arbetsterapeut) Psykologdelen:  Journalgenomgång, rekvirera material  Intervju  Självskattningsformulär  Anhörigintervju  Psykologiska test  Återkoppling med rekommendationer

Behandling?  Utbildning/information, till exempel Pegasus (i grupp, tillsammans med anhörig)  Psykologisk behandling- olika typer av psykoterapi, t ex KBT, ofta i grupp  Medicin  Miljöanpassning (arbetsplats, närstående, hjälpmedel)  Kombinationer av ovanstående

Exempel på behandling, KBT i grupp för ADHD, 13 sessioner (Hesslinger)  Information om ADHD  Medveten närvaro  Färdighetsträning; kom-ihåg, organisation, tidsplanering  Hitta stöd i omgivningen  Beteendeanalys, problembeteenden deltagarna vill förändra  Problemlösningsstrategier  Värderingar och målsättningar  Acceptans  Känsloreglering  Missbruk  Anhörigsamtal  Erfarenhetsutbyte  Självkänsla; konsekvenser av ADHD för relationer och självförtroende  Reparera relationer, ”gottgörelse”

Exempel på utmaningar i vuxenlivet, i relationer ADHD  Impulskontroll  Temperamentsutbrott  Minnesproblem  Tidsuppfattning  Missbruk Aspergers syndrom  Att ta andras perspektiv  Förstå andras uttryck  Samspel med barn, partner, andra  Bristande flexibilitet  Svårt att prova nya strategier  Rigiditet, t ex matvanor

Viktigt i mötet ADHD:  Tydlig struktur  Skriftlig och muntlig information/instruktion  Påminnelser  Undvik bullrig miljö och störningar  Arbetspaus/paus vid långa möten  Hjälp med planering Aspergers syndrom:  Lugn miljö, begränsa stimuli  Konkret och tydligt språk, utan ironi och underförstådda meningar, ärlighet  Undvik tidspress  Förvarning vid beröring  Rutiner  Förberedelse inför förändringar

Frågor, diskussion?