Orebro.se Basgrupper Grupp 1 Anna Bengtsson, Anja Leszczynska, Maria Lander, Ulrika Wedding, Malin Myhrberg, Anders Hallman, Anna Eva Ohlsson, Erik Sundeman,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Välkommen att höra av dig till Petra Lindström, Arbetet sker i samverkan mellan: Söderhamns kommun, Arbetsförmedlingen.
Samtala om böcker.
Dolda kunskaper avslutande möte
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Energiintelligent Dalarna Nätverksträff Dalakommunernas Energi- och klimatgrupp 30 januari 2014.
Skolutveckling i samverkan
CF:s och STF:s julfest 2002 började traditionsenligt med lokala förfester som tex hos FST enligt nedanstående bildbevis.. Bild ID 1-O08.
Lärarutbildning på HiG bakgrund 1100 platser mindre på förskollärar- och grundlärarutbildningen i riket Högskolan tappar totalt 300 platser Avgörande.
Lund Studentlitteratur
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff förskolan
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
Gymnasiechef Vendela Lehn
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
för att synliggöra fritidshemspedagogiken?
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
BFL-piloter Rektorer UTVÄRDERING BFL 19/4. BREDARE BILD=SÄKRARE ANALYS Kvalitetsavstämning från alla rektorer ger ett bra underlag för analys.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
Skolutveckling via digitala medier
Christian Olsson, projektchef Emma Anderberg, förstelärare
Tillsammans gör vi Finansförbundet starkare!
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Genomlysning av vår organisation
Skolkompassen Ett verktyg för skolutveckling
Beredd att undervisa? Elisabeth Nilsson, GU fysik LTH
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Förstudie: Hållbar konsumtion
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Skolutveckling genom aktionsforskning
Orebro.se Basgrupper Grupp 1 Anna Bengtsson, Anja Leszczynska, Maria Lander, Ulrika Wedding, Malin Myhrberg, Anders Hallman, Anna Eva Ohlsson, Erik Sundeman,
Lönekriterier – ett stöd till chefer. Varför lönekriterier?  Att ha tydliga lönekriterier är en förutsättning i samband med lönesättning.  Kriterierna.
Orebro.se Basgrupper Grupp 1 Anna Bengtsson, Anja Leszczynska, Maria Lander, Ulrika Wedding, Malin Myhrberg, Anders Hallman, Anna Eva Ohlsson, Erik Sundeman,
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
ForskarFredag Vetenskapsrådet 18 april 2007 Cissi Askwall och Anders Sahlman.
Orebro.se Basgrupper Grupp 1 Anna Bengtsson, Anja Leszczynska, Maria Lander, Ulrika Wedding, Malin Myhrberg, Anders Hallman, Anna Eva Ohlsson, Erik Sundeman,
Vi satsar på chefs- och ledarskapet - nyckeln till framgång! Örebro kommun SVERIGES VIKTIGASTE CHEFSJOBB. Stärkt ledarkultur för resultat!
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 2 – 30 sep-1 okt 2015.
Orebro.se Vilket uppdrag har du som förstelärare idag? Om du inte har något specifikt uppdrag, vad brinner du för? Logga in på classlab.com och svara!
När du tar en gammal sak och ger den ett nytt användningsområde När du tar en trasig sak, kompletterar med nytt material och gör om prylen När du använder.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
F-möte F00/F01 Agenda Presentation nya tränarstaben
VÄLKOMNA! Lärandekonferens 2017 LEVEL UP.
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Formativ undervisning – Workshop 2 - Lärandemål
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
Action Learning.
- Basgrupper och handledare
Svenska – skriva berättelser
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Workshop Arbetsplatslärande.
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Välkommen till handläggarträff!
Karriär för lärare Nuläge Anställningsvillkor Roll o Ansvar
Vid vår konstdragning 2017 den 5/12 vann följande personer
Vid vår konstdragning den 1/12 vann följande personer
Undervisning i förskolan 12 okt juni 2018
Best Service TILLSAMMANS SKAPAR VI VÄRDE! Genom att dela kunskap och erfarenheter utvecklar vi servicefunktionerna i vården.
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Dialogmaterial om Arbetstider och arbetsbelastning
NÄTVERK Lärare på fritidshem.
Vill du vara med och bidra till verksamhetens
Presentationens avskrift:

orebro.se Basgrupper Grupp 1 Anna Bengtsson, Anja Leszczynska, Maria Lander, Ulrika Wedding, Malin Myhrberg, Anders Hallman, Anna Eva Ohlsson, Erik Sundeman, Eeva Matikainen Grupp 2 Anna Lena Kanto, Jörgen Larsen, Ann-Christin Heerman, Daniel Broadley, Camilla Andersson, Christina Kjellsdotter Ander, Bertil Eliasson, Peter Stenberg, Liselotte Bragd Grupp 3 Maria Lemon, Sofie Holmqvist, Bodil Holmström, Christer Blom, Marie Åhrling, Petronella Ekström, Christer Backlund, Magnus Riseby Grupp 4 Lisa Fredriksson, Ewa Lena Therus, Liselotte Höppe Persson, Anneli Carlsson Starmark, Anders Hagsten, Ola Åkerlund, Peter Larsson, Torbjörn Jansson Grupp 5 Rickard Pauly, Anna Karin Hedlund, Mårten Persson, Anna Larsson, Per Johansson, Therese Viberg, Joacim Zetterman, Magnus Åkerblad, Grupp 6 Maria Ersmark, Annika Walter, Anne-Sophie Skalin, Therese Maran, Anne Granfelt, Ola Jävergård, Kenth Rohlén, Åke Lindqvist Grupp 7 Kerstin Eklund, Malin Granath, Erland Skommevik, Jessica Hallonqvist, Magdalena Stenman, Marie Gilbertsson, Helena Salo-Ohlsson, Emma Strömqvist Lund Grupp 8 Anna Forsman, Marie Rex, Lars Tuvestad, Ulrika Duvman Rydén, Pernilla Pettersson, Malin Myhrberg, Elisabeth Lindgren Röjler, Emma Herou

orebro.se Dagens syfte Att få konkreta verktyg för kollegialt lärande. Reflektera över hur min roll som förstelärare är idag, hur kan den se ut framöver? Kollegialt lärande utifrån basgruppens egna behov och önskemål.

orebro.se Program för dagen 13:00 Inledning: återkoppling från första nätverksträffen 13:15 Glädje framgång i försteläraruppdraget- verktyg för att leda kollegialt lärande 14:00 Uppdrag utifrån glädje framgång ”Formulera mitt försteläraruppdrag” 15:00 Fika 15:30 Arbete i basgrupperna 16:45 Summering och avstamp inför nätverksträff 3

orebro.se Förstelärarnas nätverk, återkoppling 9/9 Nätverk med kunskaps och erfarenhetsutbyte Kollegialt lärande, pedagogiska diskussioner, utrymme för initiativ Vidgade perspektiv, input inspiration Förståelse för uppdraget, kompetenshöjning, verksamhetsutveckling Tydliggöra och synliggöra uppdraget.

orebro.se Arbetsgång Träff 1 Träff 2 Träff 3 Träff 4 -Summering och analys -Återkoppling till processledningsgruppen -Planering av nätverksträffar -Omvärldsbevakning

orebro.se Glädje och framgång i försteläraruppdraget- samtalsmodell för att leda kollegialt lärande ”Lärandet tar utgångspunkt i forskning om skolan, om lärande och skolutveckling, men också i de samlade erfarenheter och goda exempel på utvecklingsarbete som finns i skolan.” Att använda som verktyg för att leda kollegialt lärande men också för att belysa vad som är gemensamt för framgångsrikt utvecklingsarbete.

orebro.se Glädje framgång i försteläraruppdraget- verktyg för att leda kollegialt lärande Beskriv kortfattat en erfarenhet från en situation där du upplevt glädje, framgång och tillfredsställelse i din yrkesutövning som lärare kopplat till ditt uppdrag som förstelärare. 1. En av deltagarna får börja med att berätta sin berättelse utan att bli avbruten, under tre minuter. Under tiden skriver deltagarna ner nyckelord eller kortare fraser, t.ex.: ”gillar utmaningar”. 2. När deltagaren är klar med sin berättelse får de övriga ställa en fråga till den som berättat. Gå laget runt, börja med personen som sitter närmast till höger om deltagaren som berättat. Om man inte har någon fråga så säger man pass. De övriga fortsätter att skriva ner nyckelord/fraser. 3. Nu får deltagaren närmast till vänster om den som berättat berätta sin berättelse, tre minuter. Därefter samma procedur som tidigare. 4. När alla har berättat sina berättelser, går ni igenom ni igenom allas nyckelord från samtliga berättelser: vilka ord/fraser är återkommande? Vilka ord hade ni inte väntat er? Vilka ord tycker ni är särskilt viktiga? 5. Välj gemensamt ut minst tre, max fem ord/fraser som ni anser centrala utifrån ”framgång och glädje i läraryrket kopplat till försteläraruppdraget”. Ungefär så här: ”Gillar utmaningar”

orebro.se Framgångsfaktorer i skolutvecklingsarbetet Skolverkets framgångsfaktorer, konkreta exempel på lyckade uppdragsbeskrivningar för förstelärare på programnivå, skolnivå och förvaltningsnivå.

orebro.se Exempel 1 - Idrottsläraren

orebro.se Exempel 2 - Språkläraren

orebro.se Exempel 2 - Språkläraren

orebro.se Exempel 2 - Språkläraren

orebro.se Exempel 2 - Språkläraren

orebro.se Exempel 3 - Matteläraren

orebro.se Exempel 3 - Matteläraren

orebro.se Exempel 3 - Matteläraren

orebro.se Exempel 3 - Matteläraren

orebro.se Exempel 3 - Matteläraren

orebro.se Socrative.com

orebro.se Uppdrag ”Formulera försteläraruppdraget” Vad skulle du vilja se i ett försteläraruppdrag? Rektors förlängda arm kontra förvaltningsuppdrag? Förstelärare bör ha en nyckelroll i det kollegiala lärandet! -Skolverket Förslag på uppgifter i uppdragsbeskrivningen; Diskussioner Seminarier Coachning Spegling Uppföljande samtal Stödja kolleger Glädje, framgång; ta utgångspunkt i dessa områden! Programnivå, skolnivå, central nivå

orebro.se Fika

orebro.se Arbete i basgrupper Kollegialt lärande utifrån basgruppens egna behov och önskemål.

orebro.se Summering och avstamp inför nätverksträff 3 Dagens syfte Att få konkreta verktyg för kollegialt lärande. Hur är min roll idag, hur kan den se ut framöver? Kollegialt lärande utifrån basgruppens egna behov och önskemål.

orebro.se Övriga datum för träffarna under läsåret: 20 januari kl lokal Handskmakaren 21 april kl lokal Studion (+rektorer)