Ur lärarhandledningen till Organisation och Ledarskap © Författarna och Liber ABKopiering tillåten Human Relation-skolan Produktionsnivån bestäms delvis.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Heart to Change – att leda förändringsarbete
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
Examensarbete - ett projekt
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
OPEN INNOVATION Hur man organiserar och lyckas med ett Open Innovation-projekt.
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
Sociala färdigheter I livslångt lärande har sociala färdigheter en viktig funktion. Vi har visat på fyra strategier för att främja livslångt lärande i.
Ledarstilar och gruppdynamik
Estetisk kommunikation
Fattigdom och ett gott liv
Socialpsykologi.
Building Bridges and Breaking Bonds
Behovsanpassat ledarskap
Hur lyckas vi med förändringsarbete?
PRODUFORUM STORMÖTE TAMMERFORS. Tankar, Axplock och Reflektioner om regionalt samarbete och samarbete i SF Gräv där du står! Var aktiv, vänta inte att.
Gemensamma mål Mål En gemensamhetskänsla Lagmål Individuella mål
Gruppens utveckling i sju faser
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
2011 Replik AB Den vertikala linjen betonar Affärsplaner Mål och prioriteringar Ansvarsgränser Rutiner och instruktioner Roller, befattningar Den horisontella.
AFS 2001:1 Om kunskaper och kompetens Chefer och arbetsledande personal har avgörande betydelse för att arbetsförhållandena skall vara tillfredsställande.
Föreläsning 5 Konflikthantering
Berth Danermark, Örebro Helhetssyn och Interprofessionell kommunikation (IPK)
Liselotte Ohlsson: Pedagogiskt ledarskap (1996)
Diversity in the Swedish Industry Cecilia Ramberg, projektledare IVF Industriforskning och utveckling AB Projekttid juni 2002-oktober 2005.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
PROJEKTLEDARSKAP (Kort sammanfattning från kursboken)
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
MOTIVATION.
BESTÄLLARE Avses den person eller organisation som i förväg försäkrar sig om ett visst resultat fokus på effektmål För beställare startar projektets livscykel.
Vad är ett projekt? En grupp projektdeltagare utför under ledning av en projektledare en klart definierad uppgift, på en viss tid, med givna resurser.
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
Hälsofrämjande arbetsplats
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Västerås stad Medarbetarundersökning 2007 Konsult och service Västerås stad:Anneli Jansson Synovate Sweden:Christer Siwertz Anna Fransas Projektnummer:S
Tema: Folkmord Du kommer att få skriva en uppsats om ett specifikt folkmord Arbetet med folkmord kommer att pågå både under samhällskunskapen och Historieundervisningen.
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
Leder etnisk mångfald till kontakt eller konflikt? Andrej Kokkonen.
Politiskt deltagande: Ideal och normer för politiskt deltagande
Vilken typ av konflikt står du inför?
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Projekt eller uppdrag? Syftet med denna guide är att hjälpa dig strukturera ditt arbete och vägleda dig i valet om uppgiften ska hanteras som ett uppdrag.
Medarbetarskapets innebörd
Samverkan.
Grupputveckling ”En grupps utveckling brukar följa ett rimligen konsekvent mönster som innefattar en orienteringsperiod, konfliktlösning rörande auktoriteter.
Förändringsarbete Bo Ahrenfelt
PERIOPERATIVT TEAMARBETE
Kännetecknande för det goda arbetet
Processen att samarbeta för att uppnå ett gemensamt mål.
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Kvalitet i administrationen verksamhetsstödet på KTH – effekterna av AAE:n SUHF-konferens – Kvalitets- och utvecklingsarbete inom administrationen.
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Rapport psykosocial skyddsrond
Vad är grupper och roller?
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Projekt eller uppdrag? Syftet med denna guide är att hjälpa dig strukturera ditt arbete och vägleda dig i valet om uppgiften ska hanteras som ett uppdrag.
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Drömarbetsplatsen.
Rapport psykosocial skyddsrond
Framgång genom lagarbete
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Utveckling av aktörssamverkan på lokal nivå
SOCIALPSYKOLOGI   SPEGELJAGET ROLL/ROLLKONFLIKTER/ FÖRVÄNTNINGAR.
Elevhälsa Vilka behov ser vi? Hur kan vi förebygga? Marie Aspfors
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Ur lärarhandledningen till Organisation och Ledarskap © Författarna och Liber ABKopiering tillåten Human Relation-skolan Produktionsnivån bestäms delvis av sociala normer Icke ekonomiska belöningar påverkar i hög grad beteendet Individer reagerar inte alltid som individer, utan ibland som gruppmedlemmar Den informelle ledaren spelar en avgörande roll när det gäller att bestämma gruppens normer OH 8:1

Ur lärarhandledningen till Organisation och Ledarskap © Författarna och Liber ABKopiering tillåten Projektarbete Arbetet sker i grupp Det är en klart definierad uppgift som ska utföras Det finns tydliga tidsmål och en klar budget Flera kompetenser medverkar Gruppen upplöses och arbetet avslutas när uppgiften är utförd OH 8:2

Ur lärarhandledningen till Organisation och Ledarskap © Författarna och Liber ABKopiering tillåten Framgångsrika projekt bygger på klara mål förtroende god kommunikation tillräcklig kompetens projektstyrning tillräckliga resurser OH 8:3

Ur lärarhandledningen till Organisation och Ledarskap © Författarna och Liber ABKopiering tillåten Gruppens dynamik Orienteringsfasen Konfliktfasen Närmandefasen Samarbetsfasen Separation OH 8:4

Ur lärarhandledningen till Organisation och Ledarskap © Författarna och Liber ABKopiering tillåten Olika konflikter Sakkonflikter Värderingskonflikter Relationskonflikter OH 8:5

Ur lärarhandledningen till Organisation och Ledarskap © Författarna och Liber ABKopiering tillåten Konfliktlösning Skapa dialog Sök samförstånd Konfrontation kan vara nödvändig Tvång kan vara nödvändigt Inga syndabockar Kompromiss inte alltid bra Ibland rätt att avvakta Kompetens förebygger OH 8:6