Ur lärarhandledningen till Organisation och Ledarskap © Författarna och Liber ABKopiering tillåten Human Relation-skolan Produktionsnivån bestäms delvis av sociala normer Icke ekonomiska belöningar påverkar i hög grad beteendet Individer reagerar inte alltid som individer, utan ibland som gruppmedlemmar Den informelle ledaren spelar en avgörande roll när det gäller att bestämma gruppens normer OH 8:1
Ur lärarhandledningen till Organisation och Ledarskap © Författarna och Liber ABKopiering tillåten Projektarbete Arbetet sker i grupp Det är en klart definierad uppgift som ska utföras Det finns tydliga tidsmål och en klar budget Flera kompetenser medverkar Gruppen upplöses och arbetet avslutas när uppgiften är utförd OH 8:2
Ur lärarhandledningen till Organisation och Ledarskap © Författarna och Liber ABKopiering tillåten Framgångsrika projekt bygger på klara mål förtroende god kommunikation tillräcklig kompetens projektstyrning tillräckliga resurser OH 8:3
Ur lärarhandledningen till Organisation och Ledarskap © Författarna och Liber ABKopiering tillåten Gruppens dynamik Orienteringsfasen Konfliktfasen Närmandefasen Samarbetsfasen Separation OH 8:4
Ur lärarhandledningen till Organisation och Ledarskap © Författarna och Liber ABKopiering tillåten Olika konflikter Sakkonflikter Värderingskonflikter Relationskonflikter OH 8:5
Ur lärarhandledningen till Organisation och Ledarskap © Författarna och Liber ABKopiering tillåten Konfliktlösning Skapa dialog Sök samförstånd Konfrontation kan vara nödvändig Tvång kan vara nödvändigt Inga syndabockar Kompromiss inte alltid bra Ibland rätt att avvakta Kompetens förebygger OH 8:6