Riksrevisionens årliga revision HfR 7-8 maj
Innehåll Ny uppdragsorganisation för årlig revision från 2009 Iakttagelser från granskning av årsredovisningar för 2008 Effektivitetsrevisionen
Ny uppdragsorganisation från 1 april 2009 Områdesindelning motsvarande departementsindelningen En ansvarig revisor för samtliga myndigheter inom resp: departementsområde Vissa departementsområden flera ansvariga revisorer, t.ex. för universitet och högskolor och länsstyrelser
Syfte med den nya uppdragsorganisationen Förbättra samordningen av revisionen för samtliga myndigheter under ett departement, samordning av granskning och bedömning Samla ansvar och kunskap hos samma revisor Skapa en tydlig kontakt för departementet
Ansvariga revisorer för universitet och högskolor 2009 Claes Backman Christina Fröderberg Veronica Hedlund Lundgren Carin Rytoft Drangel Dan Pederson m fl arbetar fortsatt med samordningsfrågor
Invändningar Av alla myndigheter fick fem myndigheter invändning 2008 2006 och 2007 fick 11 myndigheter invändning Inget lärosäte fick invändning 2008
Revisionsåret 2008 – universitet och högskolor Revisionsrapporter (15 totalt varav 9 ISK) Förordning (2007:603) om intern styrning och kontroll 16 högskolor omfattas av bestämmelserna. Även andra ska ha en betryggande ISK enligt högskoleförordningen Riksrevisionens interna kvalitetssäkring 9 har fått rapport (styrelsefråga) Sen start – de flesta Riskanalyser genomförda, förbättringspotential Kontrollåtgärder påbörjade eller beslutade (+befintliga) Uppföljning och utvärdering brister Samlad dokumentation brister
Revisionsåret 2008 – universitet och högskolor Revisionsrapporter (15) Process för årsredovisningen – kvalitetssäkring, bokslutsdokumentation, konsekvenser -> brister i ÅR Relation med holdingbolag – affärsmässighet och ägarstyrning Engagemang utan regeringens medgivande, tveksamhet kring samarbetsavtal Lagen om offentlig upphandling (intern styrning och kontroll, rutiner, regelefterlevnad) Upplupna bidragsintäkter redovisas utan avtal Oreglerad övertidsskuld i balansräkningen (äldre balanser)
Former för samverkan Centrumbildningar Brister i intern styrning och kontroll på några håll (muntlig rapportering, revisionspromemoria) Interna riktlinjer bör finnas (kriterier, beslutsbefogenhet, lärosätets ansvar, finansiering, ekonomisk redovisning) Utvecklingsarbete har genomförts eller genomförs Relation med holdingbolaget Affärsmässighet – tydlighet i avtal, fakturor etc. Ägarstyrning – ägardirektiv m.m. Andra former för samverkan, engagemang i privaträttsliga organisationer Regeringsbeslut 1996 – styrelserepresentation, tillskjuta resurser i någon form kräver regeringens medgivande Avvägning – viktigt med forum för att samverka och risker förknippade med exv. styrelserepresentation Uppdatering av regeringens styrning? Exempel regeringsbeslut styrelserepresentation
Brev rörande LOU – upphandling från holdingbolag och Akademiska hus Regeringsrättens domar 2008 (kommun – bolag) Två typfall universitet och högskolor – holdingbolag och Akademiska Hus (byggentreprenad) Konsultrapport – LOU ska tillämpas. Vissa undantag inom ramen för LOU kan vara aktuella Brev till samtliga lärosäten – rekommendation att se över hur detta påverkar lärosätet I rapport eller PM till några lärosäten Skrivelse till regeringen – kan ha betydelse för regeringens styrning
Att uppmärksamma 2009 Ny redovisningsmodell indirekta kostnader Förändring i regleringsbrevet avseende kostnadstäckning i bidragsfinansierad verksamhet – några aspekter behöver förtydligas Ändringar i FÅB, förordningen om årsredovisning och budgetunderlag Fortsatt arbete med FISK Planering av den årliga revisionen av enskilda högskolor under våren Ev. ytterligare gemensamma insatser
Effektivitetsrevision våren 2009 Insatser för studenternas anställningsbarhet Resursstyrning inom den grundläggande högskoleutbildningen Uppehållstillstånd för studier