Inlärningsteorier Klassisk betingning Instrumentell betingning Social modellinlärning Kognitiv inlärningsteori.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kognitiv psykologi Introduktion Tobias Johansson
Advertisements

©BLIND 2006.
Det kognitiva perspektivet
Informationsteknologi och didaktiska perspektiv
Det behavioristiska perspektivet
Problemcentrerad undervisning metod Hokkaido lärarhögskolan (Asahikawa) Professor Kazuhiko Souma
Processtödjare 16/
REVOLUTIONERNAS ÅR 1848 OCH DAS KAPITAL
Mänskliga Rättigheter - i möte med människan
AKADEMI BÅSTAD GYMNASIUM OCH VUX
Självförvaltningsfärdigheter
Tillämpad Beteendeanalys
Filosofiska tankar om smärta (Existensiella aspekter vid långvarig smärta) Richard Levi Svenskt smärtforum Lund 19 oktober 2012.
Agenda Tankar/funderingar sedan sist? Förtydligande formalia
Vad är läsförståelse? Vilka olika faktorer påverkar möjligheten att förstå det man läser? Vad är lässtrategier? Vilka strategier använder sig en god läsare.
Teorier om metaforer Olika teorier ersättningsteori (substitutionsteori) jämförelseteori anomaliteori interaktionsteori domäninteraktionsteori spänningsteori.
VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Inlärning ? en förutsättning en utgångspunkt en process ett resultat.
Learning study / Lesson study. Lesson Study började i Japan i organiserat skick för mer än 50 år sedan. Det är en process där ett lärarlag arbetar tillsammans.
Marianne Fredriksson
Instrumentell betingning
Behaviorism (Beteendepsykologi)
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Vet vi lärare vad som händer på andra sidan? Grundskolan – gymnasiet – Högskolan Bråkräkning och ekvationslösning Elevernas tid upplevs som mer begränsad.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Psykologins historiska framväxt
Beteendeperspektivet
1. Konnektionism – grunderna
Kognitivt perspektiv.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Buddhism  Åk 6 1.
Att förstå beteenden- grundläggande inlärningsteori
SW Ledarskap bland frivilliga1 Seminariets mål Att identifiera skillnader mellan en chef och en ledare Att genomföra aktiviteter som involverar medlemmarna.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Alfred Nobel- Nobelpriset
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
Man lär så länge man lever
Vilka är vi och vem är jag?
Informationssöknings- processen En lärande process med lärare och bibliotekarie i samverkan med elevens informationskompetens i centrum Carol Kuhlthau.
Resultat av klassrumsbesök
Tolkningsverktyg Historia är inte “det som har hänt” utan tolkningar av det som har hänt. För att kunna organisera historisk information finns olika verktyg.
Det behavioristiska perspektivet
IT-pedagogik Inlärning och utbildning med stöd av IT och Internet
KONFLIKTER.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Peter Brusvik Fotbollsavdelningen Barn & ungdomsfotboll - filosofi - förhållningssätt - spelarutbildning - tränarutbildning Futsal Beach soccer Tel
Föräldrakraft oktober 2006 Föräldrakraft. ”Moderna familjen” – dagens föräldrar har sällan tillgång till andra vuxna.
Inlärningspsykologi.
Synligt lärande Yvonne H:son Tapper
Kognitiva processer och representationer n Propositionella representationer lagrar information i LTM n Aktivationsspridning möjliggör åtkomst n Men sen.
KRISTENDOM Källa. KRISTENDOMENS SKRIFT Kristendomens heliga Skrift var Bibeln och den består av Gamla testamentet och nya testamentet. I gamla testamentet.
VANANS MAKT – ETT HINDER FÖR FÖRÄNDRING?
Att fånga ett lärande Vi lär oss att berätta!. Lyssnar Här berättar jag om Struttistrantstruttilul. Barnen ville hela tiden vara med och berätta och var.
Behaviorismen Hoppa där borta Fido, så får du en godisbit! Hoppar jag så får jag godisbiten!!
EVA-LENA HAPPSTADIUS Yrkesroll & Didaktiska konsekvenser.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Barnkonventionen i förskolan
Psykologi Introduktion.
MOTIV… = den psykiska drivkraften bakom en handling
Psykologins historiska framväxt
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
En kort introduktion Göran Brante
Psykiskt funktionsnedsättning
LÄROPLANEN 2014 (2016) Vad är nytt?
Pedagogiska teorier Janeth Leksell.
Kommundirektören och digitaliseringen
Kognitivt perspektiv.
Elevhälsa Vilka behov ser vi? Hur kan vi förebygga? Marie Aspfors
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Inlärningsteorier Klassisk betingning Instrumentell betingning Social modellinlärning Kognitiv inlärningsteori

Ivan PavlovIvan Petrovitj Pavlov ( ). Klassisk betingning Behaviorismen

En av Pavlovs hundar

B. F. Skinner ( ) Instrumentell betingning

Skinnerbox

Social inlärningsteori

Albert Bandura föddes den 4 december 1925 i Kanada. Han började undervisa vid Standford Univerity Hans första bok skrev han tillsammans med en av sina studenter, Richard Walters och hette Adolescent Aggression, 1959.

Bobo-dockan

Kognitiv inlärningsteori Handlar om att förstå hur det mänskliga sinnet fungerar samtidigt som en person som är lärande. En student lär sig när han aktivt gör en insats för att organisera, lagra och finna sambandet mellan gamla och nya uppgifter, manus och schema. Handlar om hur informationen behandlas i aktiva tankeprocesser. Jean Piaget: barnet aktiv i inlärningen Jerome Bruner: fokus på hur mentala processer kan vara anslutna till undervisning, betonade att lärande skedde genom upptäckt. Robert M Gagne identifierade 8 former av lärande. Idag, kognitiv inlärningsteori är en dominerande kraft i psykologi.