Talspråk - kommunikation
Språk är “ett mänskligt system för kommunikation”. I talande språksystem skapar man mentala symboler (tänker i bilder) som representeras av ljuden. Dessa mentala symboler (bildtänkande) representerar händelser
Kommunikation kan beskrivas som två människor som pratar (det kan självklart vara flera!). Men i regel är det inte så enkelt som att man bara pratar. Tittar man på situationen mellan t.ex. två individer i ett samtal så kan man se följande:
Exempel på kommunikationsmodell:
Störningar som kan uppstå när man kommunicerar: Tekniska – Oväsen runt omkring, dålig mottagning i mobiltelefonen Fysiologiska – trötthet, hunger, nedsatt hörsel Psykologiska – stress, koncentrationssvårigheter Språkliga – svåra ord, dialekt, accent Kulturella – kan uppträda olika på grund av olika kulturella bakgrunder
Vad kan man göra när man inte har uppfattat eller förstått vad som sägs? Be den som pratar att prata långsammare. Be den som pratar att upprepa det den har sagt om du inte förstår. Ställ frågor för att försäkra dig om att du har förstått. Gör en sammanfattning för att försäkra dig om att du har förstått.