Barns behov eller Vem tolkar barns behov?. I behov av särskilt stöd I skollagen: I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Advertisements

Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Den nya skollagen 1985 års skollag skollag var på olika sätt föråldrad
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Skollagen 2010:800 Betygens primära funktioner
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Välkomna Information om utredning Utredningen syftar till att kartlägga och föreslå eventuella justeringar i de insatser och den organisation som Lidköpings.
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
Organisationsstruktur för Elevhälsan. Arbetsgång
Planering och genomförande av undervisningen
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
BASUTREDNING enligt VÄSTBUS riktlinjer
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Östermalsmsskolans föräldramöte
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Förordningstext Speciallärarexamen
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Nämndplan 2015.
Barn och elever i behov av stöd Barn- och utbildningsnämnden
Barnperspektiv Introduktionsprogram Göteborgs Stad 13 oktober 2015
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Skollagen och Delegation Syfte, reglering och fackliga aspekter Stockholm
© Agneta Hellström Strategi – barn Lektion 5. Samhällets stöd
Idrottslyftet – mer och fler Utformning av kommande arbete.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
(För-)Skola 2011 Annika Zetterström Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier Uppsala universitet
Barns delaktighet Helene Elvstrand, fil dr i pedagogik, Linköpings universitet.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Specialpedagogiska skolmyndigheten Wern Palmius, RBU Konferens 2017
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Barnperspektiv Introduktionsprogram Göteborgs Stad 19 oktober 2016
Integritet läroplansanalys.
Bedömning och betygsättning
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Elevers frånvaro CB+AL Vilka är vi varför är vi här idag.
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Inkludering och skolans uppdrag
Ny Remissrutin till BUP
Vad ser Skolinspektionen?
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Längre eller upprepad frånvaro
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Nyheter i skollagen från och med
Samverkansråd
Specialpedagogisk samordnare, Örebro Kommun Malin Nilsson
Presentationens avskrift:

Barns behov eller Vem tolkar barns behov?

I behov av särskilt stöd I skollagen: I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt. En strävan ska vara att uppväga skillnader i barnens och elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen (SFS 2010:800, 4§ )

Ur nya skollagen (SFS 2010: 800) Utredning 8 § Om det inom ramen för undervisningen eller genom resultatet på ett nationellt prov, genom uppgifter från lärare, övrig skolpersonal, en elev eller en elevs vårdnadshavare eller på annat sätt framkommer att det kan befaras att en elev inte kommer att nå de kunskapskrav som minst ska uppnås, ska detta anmälas till rektorn. Rektorn ska se till att elevens behov av särskilt stöd skyndsamt utreds. Behovet av särskilt stöd ska även utredas om eleven uppvisar andra svårigheter i sin skolsituation (min fetstil). Samråd ska ske med elevhälsan, om det inte är uppenbart obehövligt. Om en utredning visar att en elev är i behov av särskilt stöd, ska han eller hon ges sådant stöd.

Åtgärdsprogram 9 § Ett åtgärdsprogram ska utarbetas för en elev som ska ges särskilt stöd. Av programmet ska det framgå vilka behoven är, hur de ska tillgodoses och hur åtgärderna ska följas upp och utvärderas. Eleven och elevens vårdnadshavare ska ges möjlighet att delta när ett åtgärdsprogram utarbetas

Vad innebär det att ha behov av något? Behov kan vara primära eller sekundära (förvärvade) De kan vara av fysiologisk-biologisk eller av social karaktär Behov - ett inneboende krav på att en viss brist skall upphävas. Detta krav kan vara medvetet eller omedvetet och bristen kan vara verklig eller upplevd (NE, 2007)

Behov är något som det är illa att inte få tillfredsställt (von Wright, 2005).

Teoretisk ram Nancy Fraser – amerikansk filosof och feminist Tes: Begreppet behov används ofta utan att det ifrågasätts. Fraser anser att: Människors behov är alltid föremål för tolkning och debatt Behov är aldrig absoluta - alltid tolkade

” Alla pedagogiska handlingar är resultat av våra tolkningar av det vi ser hos barnet eller i barngruppen. Det är viktigt att vi är medvetna om denna tolkningsprocess, så att vi förstår att våra handlingar grundas i vår tolkning gav de människor vi har framför oss. (Askland och Sata¢en)

Tvärtom anser Fraser att: Människors behov är alltid föremål för tolkning och debatt Behov är aldrig absoluta - alltid tolkade

När det uppstår diskussion om en människas behov… Vem tolkar behovet? Hur tolkas behovet? Var tolkas behovet? JAT-modellen

Tre pojkar: Alfred 7 år Birger 12 år Cesar 15 år Intervjuer med eleven, föräldrar, klasslärare, specialpedagoger, speciallärare, rektor

Hur uttrycker sig de olika personerna om elevernas behov?

Hur kan de uppvisade problembeteendet förstås i termer av behov?

Hur tar sig de professionellas tolkning av elevernas behov uttryck i skolans verksamhet

Hur ser elevers/föräldrars inflytande ut när det gäller tolkningen av deras barns behov?

Vilken repertoar av åtgärder finns på förskolan/skolan? Vad brukar vi föreslå (skriva i åtgärdsprogrammen?) Varför just dessa förslag (åtgärder)?

Särskild hänsyn till barnets bästa 10 § I all utbildning och annan verksamhet enligt denna lag som rör barn ska barnets bästa vara utgångspunkt. Med barn avses varje människa under 18 år. Barnets inställning ska så långt det är möjligt klarläggas. Barn ska ha möjlighet att fritt uttrycka sina åsikter i alla frågor som rör honom eller henne. Barnets åsikter ska tillmätas betydelse i förhållande till barnets ålder och mognad.