Teknik Vad ska vi göra i tekniken?. Vad är skolans uppdrag? När vi lär oss inom skolan kommer vi att arbeta utifrån olika tankesätt  Historia  Internationellt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11 och Gy 11 - en sammanfattning Välkomna! Lars Thorin Utvecklingsledare.
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Centrala innehåll och kunskapskrav
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Tema boende hösten 2006 Stora arbetslaget Klicka med vänster musknapp för att byta bild © ptra06.
Föräldramöte 12 september 2011
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
DITT BOENDE.
Vad är teknik?.
1 Begreppssekvens Varför ?. 2 Att beskriva de naturvetenskapliga begrepp som ingår i temat Att definiera den ”röda tråden” i temat Att ge en grund för.
Förmågor & Centralt innehåll
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Med rätt teknik kan vi rädda miljön
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
[Byt ut Avfall Sverige mot egna organisationen alternativt svensk avfallshantering där så är lämpligt.]
Teknisk rapportskrivning
HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAP
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Tenhults Pressgjuteri AB
Fantasin sätter inga gränser. Det gör inte vi heller.
Livscykelanalys Livscykelanalys eller LCA är en metod för att åstadkomma en helhetsbild av hur stor den totala miljöpåverkan är under en produkts livscykel.
Tekniken i Kristvallabrunn ur ett historiskt perspektiv
Från vardagskunskap till vetenskap
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Tema Kär och galen.
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
Kunskapskrav och matriser
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Hållbart!. …måste vi ta ansvar för det viktigaste vi har. För att skapa en bättre vardag för de många människorna…
Men vad händer då? Ett brott har begåtts…….. Arbetsområde: Lag & rätt.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Ulrika Palme, Hållbara urbana VA-system Ulrika Palme Miljösystemanalys, Energi & Miljö Chalmers tekniska högskola.
V ÄLKOMMEN !. V ÅRT UPPDRAG att i nära samarbete med medlemmarna, organisera, driva och utveckla arenor och nätverk för dialog, kunskaps- utveckling och.
Teknik – System – Samhälle – Individer Teknikens inbäddning i samhället De enklaste problemen är lösta – de svåraste finns kvar Linköpings Universitet.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Tema: Hållbar utveckling
Marknadsföring och försäljning
Optik Läran om ljuset.
Rörelse och konstruktion
ÅRSKURS 5.
ÅRSKURS 4.
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Individer och grupper Samhällskunskap åk 5 ht 2015.
TEKNIK BEHÅLLARE OCH FÖRPACKNINGAR
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Elev Här är några av de bilder jag pratade kring första tillfället ni hade HKK-ämnet nu i åk.8.
Hållbar utveckling av skogen. Tekniska lösningar inom skogsbruk  Vilka tekniska lösningar har man gjort inom skogsbruket?  Exempel på lösningar som.
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
1 Lärande för hållbar utveckling inom NTA Gerd Bergman, utvecklingschef
Material Delas in i 5 grupper: Polymerer – långa molekyler som egentligen många korta och likadana molekyler som sitter ihop. Keramer och glas – oorganiskt.
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Rädda klassrummet.
Förvaring Du kommer att få skapa en egen produkt med hjälp av de tekniker och material du provat på de senaste veckorna!
Projektnamn Företagsnamn Presentatör
IBSE Viktiga punkter i IBSE
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Rädda klassrummet SLÖJD.
Produktion, handel och transport
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Nytt uppdrag sedan årsskiftet
Returpapper i Sverige Förbrukning, insamling, import och export
Sammanfattning presentationer
Presentationens avskrift:

Teknik Vad ska vi göra i tekniken?

Vad är skolans uppdrag? När vi lär oss inom skolan kommer vi att arbeta utifrån olika tankesätt  Historia  Internationellt  Etiskt  Miljö

Arbetsområde Temat på vårt arbetsområde kommer att vara Papperstillverkning Vi kommer att studera papperstillverkningen genom alla olika delar utav den och tänka på: Miljö Historia Etik Internationellt

Centralt innehåll Tekniska lösningar  Bearbetning av råvara till färdig produkt och hantering av avfall i någon industriell process, till exempel papperstillverkning och livsmedelstillverkning. Bearbetning av råvara till färdig produkt och hantering av avfall  Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar. Ord och begrepp Teknik, människa, samhälle och miljö  Samband mellan teknisk utveckling och vetenskapliga framsteg. Hur tekniken har möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer. Samband mellan teknisk utveckling och vetenskapliga framsteg  Återvinning och återanvändning av material i olika tillverkningsprocesser. Hur tekniska lösningar kan bidra till hållbar utveckling. Återvinning och återanvändning av material i olika tillverkningsprocesser

Syfte Efter detta arbetsområde kommer ni utvecklat kunskaperna inom  värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö, och  analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.

Planering  Vecka 2 Vad är en tillverkningsprocess?  Vecka 3 Kort historik om papperstillverkningen  Vecka 4 Miljöperspektiv på papperstillverkningen  Vecka 5 Tillverkning av papper Diagnos & Utvärdering

Diskussions frågor?  Vad är en tillverkningsprocess  Vad är en råvara?  Vad är avfall?  Vad tänker ni när man säger återvinning?

Papperstillverkning från råvara till produkt Hur går det till när man tillverkar papper? 