BARNPERSPEKTIV OCH BARNS PERSPEKTIV - Några barnkulturella tankar och nyckelbegrepp.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Advertisements

Föräldramöte 12 september 2011
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Masterprogram i intersektionalitet ÅR 1 ÅR 2 UPPSATS (INLEDANDE FAS) GENUS VALBARA KURSER/ SPECIALLITTERATUR SJÄLVBILDS- KONSTRUKTIONER TEORETISKA PERSPEKTIV.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
VÄLKOMNA ALLA RÖRELSEINSPIRATÖRER!. Friskis&Svettis för barn Familjejympa Lekfull jympa för barn och vuxna tillsammans. Från 2 -6 år. Knatte För barn.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Svenska kyrkan i utlandet Ett folk i rörelse Våra resor går allt längre bort i världen och varar allt längre tid. Fler och fler svenskar bosätter.
SÅ HÄR VILL JAG HA DET! Ökat inflytande för de äldre i centrums hemtjänst – så här gör vi! Hemtjänsten Guldheden & Johanneberg SDF Centrum, Göteborgs Stad.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
”funktionsrätt” ett nytt begrepp i svenska språket 1 Begreppet ”funktionsrätt”
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Funktionstillstånd Funktionshinder Aktivitetsnedsättning.
Centrala Barnhälsovården Södra Älvsborg
Barn och ungdomars utveckling
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Svenska som andraspråk 1
Startsida.
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation
Sociala medier & högskoleutbildning
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
Påverkansanalys Version 2 mars 2017
Action Learning A group of peers, each seeking to bring about some change in the world, who meet regularly to discuss where they are each experiencing.
Välkomna! INNEHÅLL Skolan berättar om vilka utmaningar de har haft under terminen. Socialtjänstens förebyggarteam presenterar vilka problem de upplever.
Elevers erfarenheter och förväntningar i förskoleklass Ett elevperspektiv på förskoleklassens undervisning Lina Lago, lektor i pedagogiskt arbete, Linköpings.
Kan man förutsäga vem som blir brottsling?
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Practice and challenges in involving fathers
Valideringsdelegationen 2013
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Samtalsgrupper - ett sätt att främja hälsa!
Föräldramöte Fredrik fihn | linda helgesson | anders NÄS | ANNA JOHANSSON | mikael bergeby.
Barn och ungas delaktighet
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Skolrelaterad psykisk ohälsa bland unga tjejer och killar
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Lärare som forskar Samarbete mellan Malmö stad och Malmö högskola
Barnkonventionen.
FRIIDROTT 7-10 ÅR INTRODUKTION.
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Samordnad individuell plan (SIP)
Mänskliga rättigheter - gäller även barn?
Mänskliga rättigheter -
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Barnrättsperspektiv inom socialtjänsten
Dokumentera rätt i vården
Alla drabbas inte av cancer men alla blir berörda av cancer.
KÄNGURUNS FÖRSKOLA. KÄNGURUNS FÖRSKOLA Mölndals vision 2022 Mölndal är den hållbara staden där alla får chansen. Med mod och kreativitet förstärker.
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Feber hos barn Hälsa i Sverige
UppföljningsDialog XX VC
Samverkan och samordning
Presentationens avskrift:

BARNPERSPEKTIV OCH BARNS PERSPEKTIV - Några barnkulturella tankar och nyckelbegrepp

BARNKULTUR: Kultur för barn Kultur av barn (barns kultur) Kultur med barn

VAD ÄR ETT BARN?

Barn är individer mellan 0-18 år

Det finns ingen neutral eller universell definition av barndomen

Konstruktionen av barndomen Barn Beskriver en specifik åldersgrupp Barndom Beskriver denna åldersgrupps sociala och kulturella värden Skapas och omskapas beroende av sitt specifika sociokulturella sammanhang, den plats och den tidsepok som studeras

Barn som… ”Human becomings” ”Human beings”

“vuxenbarn” och “barnvuxna”

Det kompetenta barnet: “Children are actors who should be studied in their own right. They are participating co-constructors of childhood and society. Hence, children are not passive objects of institutional or adult purposes.” (Jens Qvortrup)

”Man föds inte till barn – man blir det” (Jeanette Sundhall, 2012, s 43ff)

Några barnkulturella nyckelbegrepp Barnperspektiv – barns perspektiv Generationssystemet Barndomsdiskurser

Det naturliga barnet

Barn och natur Om olika sätt att konstruera naturen i barndomen Naturen som: Klassrum Hem Sagovärld (Eva Änggård, 2009)

BARNS PLATSER OCH PLATSER FÖR BARN Reflektionsfrågor: 1.Vad är skillnaden mellan en plats och ett rum? (Place and space) 2.Hur kan man tolka benämningarna platser för barn och barns platser? 3.Hur kan man förstå begreppet lek? Var sker leken och vilka lekvillkor erbjuder vi Göteborgs barn idag? 4.Beskriv en barndomsplats som varit viktig för dig och dina erfarenheter av utomhuslek.

Child Culture Design (HDK) – några reflektioner kring barns delaktighet och inflytande i designprocesser

Vig tid åt att etablera goda relationer med delatagarna. Glöm inte att medföljande vuxna (pedagoger, föräldrar, andra som känner barnen väl) kan vara behjälpliga i relationsbygget. Fundera på om de delaktiga barnen är hemma i miljön sedan tidigare? Identifierar de sig som ”besökare” eller som ”invånare” av platsen? Planera in många träffar över tid (hellre kortare och fler). Våga experimentera och utforska skilda metoder och arbeta gärna med många olika material. Reflektera över syftet med barnens deltagande. Varför och på vilket sätt ska de ha inflytande i processen? Vad får barnen själva ut av att vara med? Reflektera löpande över ditt barnperspektiv. Försök att ha roligt under tiden. Lek, lust och kreativitet går ofta hand i hand.

Tack!