Har organisationen någon betydelse – och i så fall vilken? - Om organisationsforskning inom socialt arbete Staffan Johansson Den 2010-11-16.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Staten och det civila samhällets organisationer
Advertisements

Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Kvalitet och utvärdering Några reflektioner bakåt och framåt
Aktör / Struktur.
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Olika villkor Socialstyrelsens rapport 2010
Ledarskap och arbetsliv
Samverkan – himmel eller helvete?
Samordning – samverkan - samarbete Falkenberg 21 november 2011 Berth Danermark
AU Digital samverkan LO Process
Kollegiedialog inom personlig assistans - som aktionsforskning
Sveriges lantbruksuniversitet GUR ska föreslå förändringar av anslagsfördelning och dimensionering av utbildningen på grundläggande och avancerad.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
I en professionell verksamhet utgör samverkan en del av uppdraget.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Att skapa vägar in – arbete, utbildning och unga i utanförskap Leif Klingensjö Sveriges Kommuner.
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Välkommen till ESF:s seminarium
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
Berth Danermark Karlstad SAMVERKAN Himmel eller helvete.
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Välkomna till kursen Grupprocesser och interpersonell dynamik, 7,5 hpoäng Delkurs 1 inom magisterprogrammet Medical Management/ Ledarskap och Organisationsutveckling.
Regional utveckling möter socialtjänst -lärdomar och reflektioner från utvärderingen av URBAL i Härryda kommun. Anna Johansson FoU i Väst/GR.
JOBBET SOM FRISKFAKTOR Alltid varit betydelsefullt..... yrkesstolthet haft mening... men de psykosociala verksamhetsfrågorna har ändrat karaktär.
Politiskt deltagande: demokrati och mänskliga rättigheter
Varför är det viktigt med lagar i ett samhälle? (7C tänker)
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Samverkan – hindrande och främjande förhållanden Örebro 27 januari 2012 Berth Danermark
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Lärande utvärdering genom följeforskning
Håkan Gille Kunskap till praktik 2010 Samverkan främjande och hindrande faktorer (Berth Danermark)
Välkommen till den nya hemsjukvården KOMHEM – vård, omsorg och rehab nära dig
Organisatoriska förändringar i sjukvården
Ledningsfunktion i omvandling Maria Wolmesjö
Det folkliga givandet Resultat från befolkningsstudiens givandedel Johan Vamstad Ersta Sköndal högskola.
Samverkan – främjande och hindrande faktorer
Den offentliga sektorn och idéburna organisationer hand i hand - utvärdering i en tid av partnerskap. Josephine Massie Förvaltningshögskolan.
Introduktion till FREDA Eslöv 28 januari 2014 Om utredning enligt socialtjänstlagen.
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Den sociala barn- och ungdomsvården
Gustav Lidén och Jon Nyhlén, Mittuniversitetet Kommunalt flyktingmottagande - bosättning och integration.
Rektorn och styrkedjan Stockholm Januari -16 Lars Werner.
Leder etnisk mångfald till kontakt eller konflikt? Andrej Kokkonen.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Möjlighet till Egen Kraft!
Politiskt deltagande: Ideal och normer för politiskt deltagande
Barn- och ungasatsningen
Pressen på planerarna Exempel från Danmark Kristina Grange Mariestad,
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Organisationsteori: Introduktion
Varför all denna utvärdering?
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Lisa Fröst Björnsdotter Leg. Psykolog Föräldra- barnhälsan
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Jämställdhet inom idrotten Forskarfrukost 27 september 2017 Jenny Svender, Fil. Dr Forsknings- och jämställdhetsansvarig Riksidrottsförbundet.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
Kvinnohistoria Strukturperspektiv.
NÄR VÄLFÄRDEN GÅR FRÅN DELTID TILL HELTID
Skyddsfaktorer Riskfaktorer Livsvillkor Levnadsvanor Hälsa Ekonomiska konsekvenser Vårdkontakter Jämställdhet Jämlikhet Skyddsfaktorer Riskfaktorer.
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Den sociala barn- och ungdomsvården
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Verktyg (analysfrågor) i det strukturella perspektivet
Introduktion till processen för balanserad styrning
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Bakgrund Överenskommelsen Aktuellt just nu
Presentationens avskrift:

Har organisationen någon betydelse – och i så fall vilken? - Om organisationsforskning inom socialt arbete Staffan Johansson Den

Disposition Kort om min tidigare och nuvarande forskning om socialtjänstens organisation Några teoretiska perspektiv vid organisationsforskning Ett snapshot från ett pågående projekt om maktfördelning och delegation inom IFO Gemensam diskussion om organisationsfrågornas – och organisationsforskningens - relevans för socialt arbete

Genomförda och pågående studier Hur bedömer/utvärderar ledare inom socialtjänst sina verksamheter? Hur använder ledare inom socialtjänst forskning? Hur fungerar och hur förändras ”Human Service-organisationer” (i en svensk välfärdspolitisk kontext)? - Vad vet vi om socialtjänsten som organisation? - Studier av projekt som organisation för utvecklings- och förändringsarbete - Studier av implementering av ny policy/ nya verksamhetskoncept Hur fungerar och vilken roll spelar ideella organisationer inom (det sociala) välfärdsområdet? Kan de bibehålla sin särart och självständighet när de samverkar med offentliga myndigheter? Makt och handlingsutrymme inom individ- och familjeomsorgen

Några centrala teoretiska perspektiv vid organisationsforskning Strukturperspektiv (vad menas med struktur och hur påverkar den beteendet i organisationer)? Kulturperspektiv (vad menas med kultur och hur påverkar den beteendet i organisationer?) Omvärldsperspektiv (vad menas med omvärld och hur påverkar den beteendet i organisationer?)

Exempel på teman och områden som studeras Ledarskap Professioner och handlingsutrymme vs politisk styrning Förändringsarbete och implementering av ny policy/nya reformer (t ex ”New Public Management”) Organisatorisk samverkan och ”Governance” Intersektionalitet

Domänteorin – ett populärt sätt att beskriva människobehandlande organisationer (Kouzes & Mico, 1979)

Makten över välfärdstjänsterna – En studie av lokala variationer i politisk styrning och professionell diskretion i ”gatuplansbyråkratier Syfte: oAtt beskriva maktfördelningen mellan olika aktörer inom den kommunala individ- och familjeomsorgen oAtt analysera hur, varför och med vilka implikationer handlingsutrymme (diskretion) varierar mellan dels olika aktörsgrupper, dels olika kommuner, och dels mellan olika funktioner och enheter inom den kommunala individ- och familjeomsorgen. oAtt undersöka hur och varför sådan diskretion förändras över tid med avseende på hur lokala relationer och samspel mellan politisk, administrativ och professionell styrning gestaltar sig.

Frågeställningar:  Hur fördelar sig makten över centrala verksamhetsområden inom socialtjänstens individ- och familjeomsorg mellan olika aktörsgrupper?  Hur skiljer sig politiskt beslutade delegationsordningar och professionellt handlingsutrymme åt mellan olika kommuner? I vilken grad är sådana variationer avhängiga strukturella faktorer?  Hur och varför skiljer sig på motsvarande vis delegation och diskretion mellan olika typer av ärenden (t.ex. inom missbrukarvård, familje-, barn- och ungdomsvård resp. försörjningsstödsärenden)?

Varför forska om detta? Grundläggande demokratiproblem – avgör möjligheten för medborgarna att via politiska beslut implementera välfärdspolitisk policy Förändrade organisations- och styrformer inom den offentliga sektorn med åtföljande maktförskjutningar mellan politik, administration och profession Välfärdssektorns organisering och gatuplansbyråkraternas yrkesutövning är av teoretiskt intresse (organisationsteori, professionsteori och implementeringsforskning).

Makt-/inflytandeområden Policyfrågor (Mål, strategier, budgetallokering, ambitionsnivåer, prioriteringar) Organisationsfrågor (Styrsystem, enhetsgruppering, ansvarsområden, specialiseringslogiker, befattningsstruktur) Beslutsfördelning/formell delegation (Vem får tilldela ekonomiskt bistånd, vem får inleda utredning, vem får fatta beslut om tvångsvård eller omhändertagande av barn etc) Val av arbetssätt och arbetsmetoder (Val av teknologi, etiska förhållningssätt, t ex systemiskt socialt arbete, BBIC) Verksamhetsrutiner (Tidbokning, caseload, informationshantering, journalföring, IT-system)

Aktörsgrupper med potentiell makt Politiker förväntas (som följd av demokratisk styrning, kodifierad i lagstiftningen) ha inflytande över policy och delegation och organisationsprinciper (styrsystem) Professionella grupper förväntas (i kraft av kunskap, etik och legitimitet) ha inflytande över arbetssätt och arbetsmetoder Chefer på strategisk och operativ nivå förväntas (i kraft av administrativ- och ledningskompetens) ha inflytande över verksamhetsrutiner och tekniska organisationsfrågor

Metod för datainsamling Enkät till ett stratifierat urval av 79 svenska kommuner/motsv. 13 utvalda respondenter i varje*) kommun: – 2 Politiker i socialnämnderna (ordf och vice ordf) – 2 Förvaltnings-/avdelningschef – 3 Arbetsledare (förste socialsekreterare) – 6 Socialsekreterare Sammanlagt 941 enkäter sändes ut, 726 besvarades (77 % ) *) Gäller ej de minsta kommunerna som inte har samtliga dessa befattningar

Enkätens struktur Bakgrundsdata (om kommunerna och respondenterna) Beslutsfördelning och delegationsrätt inom barnavård, missbrukarvård och ekonomiskt bistånd enligt vinjetter(makt och handlingsutrymme i avgränsad betydelse) Uppfattningar om nuvarande delegationsordning Inflytande och påverkansmöjligheter (makt och handlingsutrymme i utvidgad betydelse)

Respondenternas uppfattningar om eget inflytande över olika områden (balansmått, dvs andelen med stort – andelen med litet inflytande)

Respondenternas uppfattningar om eget inflytande över olika områden (balansmått )

Politikernas uppfattningar om eget inflytande över olika områden (balansmått)

Respondenternas uppfattningar om olika gruppers faktiska inflytande över olika områden (balansmått)

Skillnader mellan det egna inflytandet och samlade uppfattningar om gruppens faktiska inflytande

Respondenternas uppfattningar om eget inflytande vs deras uppfattningar om den egna gruppens inflytande

Respondenternas uppfattningar om eget inflytande vs uppfattningar om den egna gruppens inflytande

Respondenternas uppfattningar om eget inflytande vs deras uppfattningar om den egna gruppens inflytande

Observationer om maktfördelningen så här långt Relativt stor enighet bland aktörerna om den rådande maktfördelningen inom IFO Chefer är den grupp som anses ha (och anser sig ha) mest makt över policy, organisation och delegation Arbetsledare är den grupp som anses ha mest makt över arbetsmetoder och verksamhetsrutiner Politiker har inte störst inflytande över något område De operativa professionella har jämförelsevis liten makt utom över val av arbetsmetoder; ingen tydlig skillnad mellan olika verksamhetsområden

Vilken betydelse har andra faktorer än position? Strukturella faktorer: - kommuntyp? - politisk majoritet? - organisationsmodell? Personrelaterade faktorer: - kön? - anställningstid? - utbildningsnivå?

Hur ser delegationsstrukturen ut och vad förklarar den? Nio vinjetter - exempel på vanligt förekommande fall Tre inom respektive område: barn och familj; missbruk samt ekonomiskt bistånd Konstruerade med avsikt att spegla en ökad grad av ”svårighet” inom respektive område

Exempel på vinjett inom ekonomiskt bistånd Elsa, är en ensamstående kvinna i 55-års åldern, som flyttat till kommunen för att komma närmre sina barn. Elsa har sedan ett par år sjukpension och hon har nu kommit i ekonomiskt trångmål. Hon har en hyresskuld på ca kronor då hon inte har kunnat betala sina hyra de tre senaste månaderna. Hon har bl.a. haft en del extra utgifter i samband med flyttningen. Den lägenhet hon har fått i kommunen visar sig också vara något för dyr i relation till den gängse norm som finns inom socialkontoret. Givet denna situation, vem är det då som har formell rätt att bevilja (resp inte bevilja) ansökan om bistånd till hyresskulden?

Vad förklarar delegationsstrukturen? Kostnader – Ju kostsammare ärende, desto mindre delegation Risker – Ju större risker för försummelse/ skada, desto mindre delegation Kommunstorlek - Ju större kommun, desto större delegation Professionell status – Ju högre professionell status, desto större delegation Större delegation för negativa beslut

Att diskutera Ger undersökningsresultatet anledning att problematisera bilden av den demokratiska styrningen av socialtjänsten? Vad säger undersökningsresultatet om socialtjänsten som en professionsstyrd verksamhet? Varför är variationen mellan kommunerna så liten? Vem bör ställas till ansvar vid uppdagade missförhållanden/skandaler inom socialtjänsten, eller när reformer inte implementeras på avsett vis? Vilket organisationsteoretiskt perspektiv har ni mest nytta av i vardagen, på era praktik-/arbetsplatser? Vad är angeläget att beforska som rör socialtjänstens organisation?