Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad är du för typ av person?
Advertisements

Sexuella kränkningar och respekt Hur påverkar vi utvecklingen i rätt riktning? En powerpoint av S2m.
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Vad kännetecknar en novell?
Ett förslag på arbetsgång
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Välkommen till bildspelet om S2S Följ bara instruktionerna på skärmen För tränaren/ledaren: ett fullständigt videobibliotek av moment och övningar. förbered.
Kärlek Diskutera med den som sitter bredvid: VAD ÄR KÄRLEK?
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
Nedstämdhet Verktyg för ett nytt tankesätt. Innehåll Tillfällig eller allmän nedstämdhet Känslor och nom Kartlägg problemet Tankespöken Att hjälpa andra.
Hjärnan. Vill skapa mening – rätt reaktion Reflexer Söker efter samband Tolkar och fyller i När du ser en människa komma springande tolkar hjärnan det.
MÅL 2015 Vinna serien. Punkter för att nå vårt MÅL Ge järnet på träning Gör maximal insats i alla övningar och spelmoment på träningen. Använd samma energi,
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Studieteknik - tips och ideer
Inför nationella provet i svenska
Samtalsmetodik i ett ledarskap
PRAO vecka 16 & 17 ( april).
Försoningsläran, kärleksbudskapet
Inled med att presentera Raoul Wallenbergs dag
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
FRÅN MEDBEROENDE TILL MEDMÄNNISKA
Varför tycker jag som jag gör? Om våra informationskällor.
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
Företagspresentation
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
KORT KJOL Christina Wahldén.
4. Vad ska det bestämmas om?
Action Learning A group of peers, each seeking to bring about some change in the world, who meet regularly to discuss where they are each experiencing.
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
Hur blir ett lag BRA?  Vi i laget På match & träning Jag som spelare
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Steg för livet
LIVET Skruva upp volumen och klicka för att komma igång.
Studie- och yrkesvägledning
Information till alla regionens medarbetare
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Ha kul ihop man måste få något gott på avslutningen
Din lön och din utveckling
Om Jordklotets historia
Kurs mindfulness Studenthälsan
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Övning Tid: minuter Virala konsekvenser.
Skolrelaterad psykisk ohälsa bland unga tjejer och killar
Barnkonventionen.
Sång : Anne Murray. You Needed Me.
Träff 5 Välkomna!.
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
- Att vara personlig och beröra
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Samtalskort/ affirmationer
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Målkartor för utskrift
Kurs mindfulness Studenthälsan
Algoritmer.
Målformulering att sätta upp mål
Ta hand om dig själv.
Tips för det praktiska ledarskapet
Inför nationella provet i svenska
Catha Glaas Herrängens skola
5 stegsmodellen Utbildardagarna 2019
Om Tro.
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)

Jag är … del 1 Jag är en person som … Jag är en person som inte … Det jag gillar bäst med mig själv är … Det jag gillar minst med mig själv är …

Jag är … del 2 Jag har blivit hjälpt av andra genom att … Jag har fått problem för att andra … Jag är en person som är bra på … Jag är en person som är dålig på …

Varning! Vår hjärna/intellekt kommer inte att gilla detta! När vi tar berättelserna om oss själva som bokstavligen sanna så bevakar, skyddar och försvarar vi dem MED VÅRA LIV. Vi arbetar hela tiden på att bygga vår värld på ett sätt som bekräftar de etiketter vi sätter på oss själva som sanningen.

12 Har du någonsin tittat på en dokumentärfilm om Afrika?

En annan dokumentärfilm från Afrika …

Din hjärna/intellektet - dokumentärfilmsregissören ➻ timmar film om DIG (om du är 17 år) Dina tankar, känslor, relationer, minnen och upplevelser. ➻ Sammanfattade till en 5-minuters berättelse Koncentreras ner till … … några vanliga ord för att beskriva dig. … en välanvänd berättelse om varför du är som du är.

Dokumentärfilmen om dig ➻ Nu ska vi kolla på dokumentärfilmen om dig. ➻ Slut ögonen och se berättelsen om dig i ditt inre, i medvetandet. ➻ Fundera på hur du ska presentera dig på en minut för en främling (ska vara sanning). Vad vill du berätta om dig själv? ➻ Vänd dig till en partner och berätta om dig själv i en minut… Byt när jag säger till. ➻ Reflektera över vad du berättade och vad du valde att inte berätta!

Dokumentärfilmen om dig – version 2 ➻ En helt annan 1-minutsdokumentär. ➻ Använd helt andra fakta denna gång. - Fortfarande sanning – det är en dokumentär. - Välj andra scener. - Klipp ihop det på ett annat sätt.

Dokumentärfilmen om dig – version 3 ”Hur jag blev den jag är” ➻ Lägg till en minut till din dokumentärfilm. ➻ Väv in “fakta” om dig i en berättelse. ➻ Använd samma fakta, men väv in och lägg till anledningar till varför och hur du blev den du är. Anledningarna kan vara sanna eller påhittade, eller en mix. - Hur blev du den person du är? - Vilka upplevelser formade dig? - Hur var din barndom och din familj?

Dokumentärfilmen om dig – version 4 ”Hur jag blev den jag är” ➻ Använd samma fakta, men NYA anledningar. - Hur blev du den person du är? - Vilka upplevelser formade dig? - Hur var din barndom och din familj? ➻ Väv in “fakta” till en helt annan berättelse om hur du blev du. ➻ Berättelserna kan vara sanna eller påhittade, men alltid tänkbart möjliga.

Dokumentärfilmen om dig - sammanfattning ➻ The truth, the whole truth and nothing but the truth. ➻ I verkligheten serverar ditt medvetande dig en berättelse. - Sant, men inte hela sanningen. - Scener är valda för att bekräfta berättelsen och skapa en sammanhängande berättelse. - Berättelsen är inte DU.

Problemet med berättelser ➻ Våra berättelser fokuserar vår uppmärksamhet på vad som är viktigt och relevant. De sållar bland mycket information. ➻ Hur klipper hjärnan dokumentären för att få den att stämma (t ex för att få den att stämma in på att du får ångest bland andra människor)? ➻ Hur kommer det att påverka vilka scener ditt med- vetande väljer från ditt förflutna och vilka bilder ditt medvetande kommer att projicera på din tänkta framtid? ➻ Hur kommer det att påverka hur du agerar i dina framtida scener?

Berättelser hävdar att de förklarar vårt tidigare beteende Jag sov hela dagen Jag är en lat person Slutsats: Enda sättet att förändra din framtid är att förändra ditt förflutna (vilket såklart är omöjligt).

Berättelser kan påverka vårt framtida beteende ➻ Berättelser som orsak att göra saker: - Jag är en lycklig och framgångsrik människa (Jag måste låtsas att allt är toppen fast det inte är det) ➻ Berättelser som orsak att INTE göra saker: - Den personen skulle aldrig gilla mig, jag är inte tillräckligt snygg (Jag stannar hemma, talar inte med personen) - Jag kan inte bli psykolog, jag är inte tillräckligt smart. (Jag skriver inte högskoleprov, läser inte upp betyg, undersöker inte andra vägar)

Ditt observerande jag

Fördelarna med att vara DU ➻ Du är det enda som varit detsamma genom hela ditt liv. ➻ Du behöver inte förändra ditt JAG. ➻ Du kan förändra vad du gör, oberoende av vilka berättelser om vem du är som du har trott på eller följt.

Att skriva nästa scen ➻ Tänk på din roll i dokumentärfilmen om dig själv. ➻ För att vara den person du vill vara, vilka modiga steg skulle du behöva ta? ➻ Hur skulle du kunna ta ett steg i den riktningen den här veckan?