FL 1 Vad är marknaden?
Marknaden som fenomen Säljare och köpare möts Auktionsförfarandet Marknadsekonomi kontra planhushållning Gåvoekonomin?
Marknadsekonomin Perfekt fungerande marknader Institutionella förutsättningar av både informell och formell karaktär
Marknadsekonomi – två varianter Marknadsekonomi före industrialisering – Braudel Typ A: Lokal marknadsekonomi i region Handel landsbygd – stad Reglerad handel – städer har monopol Jordbruksekonomi – sällan överskott Inget vinstintresse
Marknadsekonomi före industrialisering – Braudel Typ B: Handelmän rör sig över större områden Kapital, vinstintresse, risker Köper/säljer varor Kapital = uppskjuten konsumtion Marknadsekonomi – två varianter
Tidig marknadsekonomi Fjärrhandel 2000 f.Kr. Fenicierna, grekerna Ej typ B. Del av statlig maktutövning
Marknadsekonomins föregångare Venedig 1200-tal Kommersiell revolution Förutsatte agrar tillväxt Stadsstaterna Oligarki med handelsmän Europa – Bysans Handelskapitalismen
Marknadsekonomins föregångare Städerna Garanterad handelsfrihet Skrån Finansiella institutioner bl.a. stärkt äganderätt bank, aktie, reverser bokföring m.m.
Marknadsekonomins föregångare Nationalstaterna talen N.V. Europa - centrum för världshandeln Osmanska riket stänger vägen österut Expansion österut via kolonier Stark vilja öka handeln Braudels typ A och B växer samman
Varför är marknaden attraktiv! Begär och åtrå Behov och preferenser Sociala aspekter
Varför köper vi? Maslows behovstrappa Sociala varelser (Veblen) Avund, status, kopiering (Easterlin) Konsumtion som kommunikation (Bordieu)
Marknadsekonomin Selektionsprocess Marknadens roll bjuda ut varor säljare - köpare utbud, efterfrågan, pris Informationsproblemet Ekonomisk darwinism Schumpeter – utslagning Kritik
Marknadsekonomi Institutioner Marknaden en kollektiv plats Formella och informella Tillit Ständig förändring Regleringar får eget liv, tröghet Rationellt – följer regler för att det minskar transaktionskostnaderna (sparar tid, pengar, kraft, minskar risk)