LÄSS huvudmål 1.Design av fyra fartyg med lättviktskonstruktioner +Skiss av fraktfartyg och design av offshore LQ 2.Demonstration av tekniska lösningar som innebär minst 30% lättare objekt med 25% lägre totalkostnad, jämfört med konventionellt stål 3.Demonstration av praktiskt användbara metoder och tillvägagångssätt för att kunna utnyttja lättviktsmaterial till sjöss
Lightweight material Shapable aluminium Fibre High-strength composite material Core material Polymer
LÄSS konceptkonstruktioner Ro-ro Ro-pax HSC
LÄSS konceptkonstruktioner Fraktfartyg Offshore LQ Dry cargo
LÄSS deltagare 20 ursprungliga+9 associerade
Huvudsakliga hinder för lättvikt till sjöss 1.Tekniska –Många men lösbara. Största problemet är brandsäkerheten. 2.Tradition –Traditioner och regelverk baserade på stål hindrar användandet av nya material. 3.Kostnad –Initialkostnaden är högre. LCC är nödvändig för argumentationen.
Funktionskrav SOLAS HSC HSCSOLAS MSC 40(64) Ekvivalenskrav
Brandtester nödvändiga F.R.D. - A.754(18) Brandtest skott. 60 min. Efter avslutted brandtest Vertical load 700KG/LM (1780 kg)
Brandtest i stor skala
FRD 60; däck
Brandtester nödvändiga F.R.D. - A.754(18) 60 min. deck ( last 4620 kg fordelt) Etter avslutted branntest
Brandtester i liten skala
Fire restricting material: ISO 9705 Room-corner
Fullskala ISO 9705 Room Corner 300 kw. Efter branntest
Genomförda certifieringar Thermal Ceramics –FRD 60 däck och skott, 100 mm, 6.9 kg/m 2 –FRM i Room-Corner, mm, kg/m 2 Rockwool (SAFEDOR-samarbete) –FRD60 skott, 100 mm, 8.75 kg/m 2 Isover/Saint-Gobain –FRD60 skott, 100 mm, 7.5 kg/m 2 Genomföringar (MCT-Brattberg) –60 minuters skott och däck; kablar, rör etc Dörrar och fönster –monterad i FRP sandwich konstructioner
Planerade certifieringar: ISOVER/Saint-Gobain –FRD60 däck –FRD30 skott –Fire Resisting Material x 2 Thermal Ceramics –FRD60 skott med högtemp-kärna –(H60-aluminium + explosionstest)
Resultat Ritningar till 4 konceptfartyg framtagna Brandcertifierade konstruktionslösningar framtagna Lättvikts- och kostnadsmål uppnådda LCC indikerar återbetalningstid < 5 år Metod att hantera SOLAS Regel 17 utarbetad i samarbete med SAFEDOR. >20 artiklar publicerade, varav 7 vetenskapliga 1 Teknisk Licentiat, 9 examensarbeten
Viktreduktion:
Referänser Tidligare bygda överbygnader i “DIVINYCELL” FRP Sandwich
FRP- sandwich superstructure MY “ Princess Mariana “ – Luxury yacht Yard: Royal Denship/Danyard Aalborg A/S Superstructure: FRP-sandwich Hull: Steel LOA: m Beam: m Launch: 2003
FRP Sandwich superstructure Yard: AB Åsi-verken / Kockums AB (refit) Superstructure: FRP-sandwich Hull: Steel LOA: m Beam: m Launch: Refitted with new composite superstructure and wheel house 1996 “ ASPÖ III “ Passenger / Car ferry
Superstructure and Bowgate build in FRP Sandwich Yard: Hjörungavaag Verksted A/S Superstructure/Bowgate: FRP-sandwich Hull: Steel LOA: m Beam: m Launch: “ Torghatten “ Passenger / Car ferry
FRP Sandwich superstructure Yard: Båtservice Verft A/S Superstructure: FRP-sandwich Hull: Steel LOA: m Beam: 9.60 m Launch: 1987 “ Dronningen “ Passenger ferry
. Activities Roadshow om energieffektiva färjor 15 maj i Stockholm, KTH, Osquarsbacke 14, 3 tr. Lokal E maj i Göteborg, Chalmerska huset, Södra Hamngatan 11 Inbjudan och agenda Autumn meeting, theme: Fire and fire regulations Date: Oktober, 2013 Place: SP Brinellgatan 4, Borås.
Statusrapport LASS oppstart Resultat:Har vist at lettvektsmaterialer (Alum / FRP/ -SWC gir store økonomiske og miljømessige fordeler i fartøy Senere:LASS-k prosjekt. Studier av komposittkonstruksjoner i kryssningsfartøy i samarbeid med det Tyske verftet Meyer-Werft. SP Brandteknikk deltar i EU prosjektet ( ”BESST”, ” Fire Resist” ) i samarbeid med andre EU prosjekt ” Safedoor”, Delight Transport” og i det internationale prosjektet ”Convince” som studerer anvendelse av FRP- kompositter i fartøy.
For mer informasjon!