Verksamhetsplan 2010 NORDISKA LÄRARORGANISATIONERS SAMRÅD.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Staten och det civila samhällets organisationer
Advertisements

Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Presentation av Stiftelsen Tryggare Sverige. 2 Tryggare Sverige - en ny aktör inom trygghetsområdet •En professionell NGO (non governmental.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Hållbar nordisk välfärd - Ett program för nya välfärdslösningar till människor i Norden Hållbar nordisk välfärd – ett program för nya välfärdslösningar.
Som utvecklingskraft. Internationalisering: varför?
Samverkan mellan social ekonomi och Göteborgs stad
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
En kommunal forsknings- och förnyelsestrategi antogs av styrelsen 2009 Bakgrunden var följande: Kommunförbundet Skåne har sedan 1998 bedrivit en FoU verksamhet,
Sveriges lantbruksuniversitet GUR ska föreslå förändringar av anslagsfördelning och dimensionering av utbildningen på grundläggande och avancerad.
Kommunernas ordförandeskapsår 2012 Klimatsamverkan Skåne Länsmiljöträff, Höör, Jon Andersson, Energikontoret Skåne Bo Persson, Kommunförbundet.
Ungdomspolitiken i Sverige Ansvar nationellt: Integrations- och jämställdhetsdepartementet, Ungdoms- och folkrörelseenheten Ungdomsminister: Nyamko Sabuni.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Välkommen till ESF:s seminarium
Internationella programkontoret för utbildningsområdet.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Nationellt centrum för flexibelt lärande, CFL CFL är en statlig myndighet med uppgift att främja livslångt lärande för alla, genom att stärka och stimulera.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Prostitution i Norden. Uppdragsgivare och organisatorisk hemvist Nordiska ministerrådet Nordiskt Institut för Kunskap om Kön.
Läroplansträff fritidshem
Läroplansträff fritidshem
Vårdförbundets idé om en hälsosam vårdmiljö
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Internationalisering EU-frågor Internationell strategi.
Nordplus Ramprogram. Nordplus ramprogram Mobilitet, samarbete och nätverk i Norden och Baltikum Nordplus är Nordiska ministerrådets utbildningsprogram.
Vägledning och nätverk för vuxnas lärande inom nordiskt samarbete Carola Bryggman Regionförvaltningsverkens svenska enhet för bildningsväsendet.
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Medlemskapets värde Ett förbundsgemensamt initiativ av medlemsförbunden och TCO Bakgrundsinformation använd vid TCO-rådsmöten hösten 2007.
Ministry of Education and Research Framtiden för Europas forskning, det svenska ordförandeskapet prioriteringar Presentation av Olof Sandberg Utbildningsdepartementet.
Hur kan vi förstå begreppet?
Att möta förändringar – adaptiv kapacitet i olika skalor
Miljömålsberedningen Miljömålen – grunden för svensk miljöpolitik.
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015 Ann Wahlström Naturvårdsverket Miljömålsdagarna Stockholm 7 maj 2014.
Bergendal NORDISKA LÄRARORGANISATIONERS SAMRÅD.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Mål i Södertälje Miljökontorets mål för människors hälsa.
Hållbart företagande i Arktis Mikael Anzén Ordförande i Arktiska rådets arbetsgrupp för hållbar utveckling (SDWG) 1.
Program för NLS Sommarkurs 2006 TEMA Kvalitet i utbildningen – Dialog och reflektion Med målsättningen att förstå vad den professionella värdegrunden innebär.
Analysera mera Gunnar Gidenstam, Sveriges Kommuner och Landsting Marcel Moritz, Huddinge kommun Elisabeth Skoog Garås, Sveriges Kommuner och Landsting.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
NLS FÖRBUNDSSEMINARIUM 2007 TEMA Läraryrkets professionalisering - ett seminarium om forskares, beslutsfattares och de professionellas syn på vad som stärker.
Vitalis 2016 Rådet för statlig styrning med kunskap.
Mats Hellstrand, för temagrupp Indikatorer-Avtal-Ersättning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Indikatorresultat verksamhetsår 2014.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Medlemskapets värde Fackliga grundvärderingar för ett växande globalt kunskapssamhälle Några framtida perspektiv.
Trygg i Göteborg Introduktion för socialsekreterare 19 oktober 2016.
WP6D Lastbilsparkeringar med ITS
Nordiska rådets insatser på transportområdet
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
på personer i behov av hjälp
Heby kommuns kvalitetspolicy
Vision för rätt lön.

Vision för rätt lön
KPR april 2018.
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Vad blir vårt nästa steg?
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
Länsstyrelsens roll i funktionshinderpolitiken
Agenda 2030 i ett kommunalt perspektiv
Presentationens avskrift:

Verksamhetsplan 2010 NORDISKA LÄRARORGANISATIONERS SAMRÅD

Helsingfors  Uppföljning av politiska processer och tilltänkta åtgärder i Norden  Uppföljning av medlemsorganisationernas initiativ och reaktioner Informations- och erfarenhetsutbyte inom NLS Idéer och strategier för att skapa och stöda medlemsorga- nisationernas arbete

NORDISKA LÄRARORGANISATIONERS SAMRÅD Helsingfors  Strategi- och strukturarbete för NLS  Finanskrisen inverkan på politiken i de nordiska länderna  Skapande av motkraft och opinion mot tankesätt att utbildning ska mätas som produktion  Metod: djuplodning av ett land i taget

NORDISKA LÄRARORGANISATIONERS SAMRÅD Helsingfors Utbildningspolitiska utmaningar- Professionen i centrum Utformande av strategi (styrelse) Mer resultatinriktad verksamhet Strukturen bör överses och anpassas Värdering om och hur NLS kan stöda medlemsorganisationernas opinionsbildning Prioritetsområden under året: Privatisering och styrningen av utbildningsområdet Erbjuda alternativ till New Public Management filosofin Ledarpolitik och ledarstrukturer – styrningsformer som gynnar det professionella arbetet Internationell påverkan – hur kommer läraren i centrum? Den sociala dialogen i de nordiska länderna

NORDISKA LÄRARORGANISATIONERS SAMRÅD Helsingfors LEDARFORUM koncentrerar sig under året på: ledarskapets uppgift och villkor att sätta fokus på ledarna som viktig grupp i lärarförbunden utvecklande av strategier för nätverksbyggande

NORDISKA LÄRARORGANISATIONERS SAMRÅD Helsingfors Plats & tid:Naantali Spa i Nådendal Tema: Utbildningspolitiska utmaningar - Professionen i centrum Deltema: Klimat- och miljöarbete ”NLS Sommarkurs är ett starkt identitetsmärke för NLS organisationernas medlemmar och förtroendevalda ute på fältet. Sommarkursen ger ett stort antal nordiska lärare och fackligt aktiva möjlighet att samlas och utbyta erfarenheter.”

NORDISKA LÄRARORGANISATIONERS SAMRÅD Helsingfors GLOBALTEUROPANORDISKA ORGAN ”I den rådande lågkonjunkturen är bevakningen av de internationalla organens aktivitet viktigare än någonsin”

EUROPAGLOBALT  Hålla de europeiska frågorna på dagordningen  Bevaka viktiga utbildningspolitiska program efter Education & Training 2010  Diskutera frågor som anknyter till årets tema och är intressanta för organisationerna  Bereda och diskutera frågor till EI:s världskongress 2011 (speciellt Early childhood education)  Skapa opinion för att nordiska regeringar ska reagera på klimat och miljöförändringen  Balticum Skaffa kunskap om situationen Diskutera hur organisationerna kan stödas NORDISKA LÄRARORGANISATIONERS SAMRÅD Helsingfors

Nordiska rådet Bevakning av frågor som behandlas i sessionen Nordiska ministerrådet Uppföljning av vad som sker kring klimatfrågorna i de nordiska länderna → Informationsutbyte vid styrelsemötena Utveckla arbetet med gemensam medlemsservice över de nordiska gränserna Följa med följande fokusområden särskilt: ◦ Lärarutbildningen ◦ Spridning av forskningsresultat ◦ Språkpolitik ◦ Förskola, grundskola och vuxenutbildning → NLS ska påverka arbetet, rapportera till styrelsen för åtgärder och arbeta för att nordiska värderingar förs in i utbildningspolitiken.

Förskola och fritidshemGrundskolaGymnasie- och Yrkesutbildning NORDISKA LÄRARORGANISATIONERS SAMRÅD Helsingfors Den politiska utvecklingen gällande fritidshem följs gemensamt av sektorerna förskola och fritidshem och grundskola. Innehållet i verksamheten och behörighetsvillkor för personalen i fokus. Fokuserar på värdlandets kultur och tradition Jämförande analyser utgående ifrån yrkesspecifika intressen

 Uppföljning av förändring i området förskola-skola  Schools for the 21th century -uppföljning av trender  Fritidens betydelse  De yngsta barnens behov (0-3 år)  Stöd till EI:s arbetsgrupp Early childhood education NORDISKA LÄRARORGANISATIONERS SAMRÅD Helsingfors Sektorns arbete 2010 fokuserar på:

NORDISKA LÄRARORGANISATIONERS SAMRÅD Helsingfors Uppföljning av fritidshemmens utveckling - Understrykande av kompetensutveckling och forskning Specialundervisningens kvalitet och resultat - integrerande perspektiv, jämförelse av nordiska länderna Styringssystem (värdlandets tillägg) - målstyring, lagregelverk, ressurser/öronmärking, evalueringssystem, tillsyn Sektorns arbete 2010 fokuserar på:

NORDISKA LÄRARORGANISATIONERS SAMRÅD Helsingfors Sektorns arbete 2010 fokuserar på: Den politiska utvecklingen av gymnasie- och yrkesutbildning Fokus på Drop-out-trenden i Norden Förebyggande av utslagning Trenden: akademisk värld →yrkesutbildning New public management – följder för lärare och ledare IT-pedagogik, digitala läromedel Lärarutbildningen

 Privatisering och styrningen av utbildningsområdet togs fram som en gemensam prioritering. Viktigt är att skapa alternativ till New Public Management filosofin.  Ledarpolitik och ledarstrukturer bör vara ett av de viktigaste områdena för året. LEDARFORUM bör involveras i detta arbete. Vad är det för ledare vi vill ha och hur kan vi arbeta fram styrningsformer som gynnar det professionella arbetet. NORDISKA LÄRARORGANISATIONERS SAMRÅD Helsingfors

 Internationell påverkan, är nästa viktiga område. Hur ska vi som profession definiera vår roll, så att läraren kommer i centrum. Viktigt är, att agera och inte bara försvara oss mot alla internationella trender.  Privatisering, ledarfilosofi och internationell påverkan tillsammans med ordförandelandets profil bör utgöra stommen i verksamheten NORDISKA LÄRARORGANISATIONERS SAMRÅD Helsingfors

Anders Rusk NORDISKA LÄRARORGANISATIONERS SAMRÅD NORDISKA LÄRARORGANISATIONERS SAMRÅD Helsingfors