Förbättringsområde Personer, listade på Wetterhälsan, med akuta vårdbehov ska söka akut vård på rätt vårdnivå.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett gott liv i ett livskraftigt län
Advertisements

Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Qulturum Bergeling 2014 Frågor att besvara i varje steg av processen Vilken information behöver vi ha för att ta beslut om åtgärd i detta steg av processen?
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
1. Detta är ett förslag på upplägg/rubriker som ni kan använda er av när ni ska dokumentera/presentera vad ni gjort i ert.
Vad menar vi med begreppet behov?
Välkommen till Ledardagen!
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Ramverk för patientmedverkan
Utvärdering av processmognad
/1 Landstinget Kronoberg 2009 – 2015 Strategisk utvecklingsplan, delrapport april 2009.
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Medicinsk Vårdplan.
Utveckling av besök maj-okt. Utveckling av täckningsgrad.
Motions- och Idrottskadeenhet
Det ständiga förbättringsarbete
Vårdval Kronoberg /1 Vårdval Kronoberg - fakta om modellen.
Patientsäkerhetsarbete
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS1 – LS3 Ledningsteam Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister 2013.
Detta är God Vård
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Regionledningen CVPA/SR Konflikteffekter och tillgänglighet.
Region Östergötland Regelbok för vårdcentraler Regionens garanti till medborgarna Regionens krav till vårdgivarna Konkurrensneutralitet
Inspirationsdag Hälsofrämjande primärvård, Lund 15/ Vårdcentralen Drottninghög - en del av Primärvården Skåne.
Förbättringsområde KOL. Bakgrund KOL (kroniskt obstruktiv lungsjukdom) är en folksjukdom som oftast är en följd av mångårig rökning. Rökstopp är enda.
Introduktion till hälso- och sjukvården i Sverige April 2016 Hälso- och sjukvård för nyanlända Finns även tillgänglig digitalt på
Vad är landstinget? I Värmland finns tre sjukhus. De finns i Arvika, Karlstad och Torsby. Det finns cirka 30 vårdcentraler. Några är landstingets och några.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Patientförening för.
Vård på rätt vårdnivå – ett projekt i integrerad vårdutveckling inom ambulanssjukvård.
Förbättringsområde folkhälsa Matvanor hos föräldrar till minderåriga barn och vissa utvalda övervikts- och/eller diabetespatienter.
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
Sammanställning synpunkter remisskonferens. Övergripande målsättning Starkt stöd för den övergripande målsättningen att bättre anpassa vården för de mest.
UTÖKADE ÖPPETTIDER!. Direktiv: Utökade öppettider inom förskolan Direktivram Utredning som genomlyser behovet av eventuellt utökade öppettider inom Kristianstads.
Förhindrande av Tuberkulos smittspridning i röntgensjuksköterskans arbete Samir Alic, Tatiana Fedorova.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Göra pgsa hjul Förbättringsområde: E-hälsa.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Bättre omhändertagande av patienter med psykisk ohälsa
Leila Chanko Färre besök på akuten
Ökat samarbete med FaR-recept
Ramverk för patientmedverkan
Succé för Gislehälsans café för äldre
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
X-mottagningen: Väntetider 2001
Förbättringsområde: Förbättrade förutsättningar för goda levnadsvanor
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Förbättringsarbete- tillgänglighet på Hälsans vårdcentral 1 år 2016
Bättre diabetesvård med nytt personcentrerat arbetssätt
Hemblodtryck istället för mätning på vårdcentral
Förbättringsområde Effektiv mottagning – rätt patient till rätt vårdgivare vid Bankeryds vårdcentral.
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Drop-in mottagning för provtagning
Samtalsterapeut direkt
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Omställningen av hälso- och sjukvården
Hälso- och sjukvård i Region Östergötland Hur söker jag vård?
Tidig kontakt med arbetsgivare vid arbetsrelaterad ohälsa
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Min Vård - Landstinget Dalarnas digitala vårdcentral
Stefan Segerman Emma Borgstrand
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Samordnad utveckling för god och nära vård
Rapport Q angående sömnmedelsförskrivningen för äldre personer i Västmanland Gunnar Dahlberg Informationsläkare Läkemedelskommittén.
Översyn Jour och Beredskap inom Område Allmänmedicin
För få KOL patienter kommer på planerade besök efter exacerbationer - resultat från TIE-studien Lise-Lotte Sundgren1, Marieann Högman2, Andrei Malinovschi2,
Presentationens avskrift:

Förbättringsområde Personer, listade på Wetterhälsan, med akuta vårdbehov ska söka akut vård på rätt vårdnivå

Bakgrund och mål Beskriv vad ni vill åstadkomma med detta förbättringsområde med koppling till ert uppdrag som vårdcentral och God vård (patientfokuserad, jämlik, i rimlig tid, kunskapsbaserad och ändamålsenlig, säker, effektiv) Antal besök på regionens akutmottagningar har ökat de senaste åren. Detta är inte unikt för Jönköping utan samma trend ses i hela Sverige, särskilt gäller detta i större städer. Vård på akutmottagningen är mer kostsamt än annan vård och kvaliteten riskerar att försämras för de som verkligen behöver akut vård om alltför många söker på akuten. Det finns därför önskemål att styra om så att färre söker på akutmottagningarna. Orsakerna till ökade besök på akuten är många och har studerats på flera olika sätt. Dels är det relaterat till ett ”äkta” vårdbehov; vårdtiderna har blivit kortare och patienter återkommer pga att de ej blivit färdigbehandlade/utredda. Många behandlingar ges polikliniskt och patienten får söka akut vid behov. Flera studier visar dock att vårdsökandet beror på andra faktorer än sjuklighet; väntetider på andra håll inom vården, bristande förtroende för annan vård, oro för sjukdom och okunskap om alternativa mottagningar. Wetterhälsan har mer än genomsnittligt många listade personer som söker akutmottagningen. Förbättringsarbetet syftar till att ta reda på bakomliggande orsaker och i möjligaste mån ändra vårt arbetssätt så att vårdbehov kan tillgodoses utan att söka på akuten.

Nuläge beskriv ert nuläge kopplat till ert övergripande målområde för: Personer listade på Wetterhälsan gör i genomsnitt 23 besök/1000 listade/månad på akuten. Mediantalet för regionen är 20 besök/1000 listade. Antal listade på Wetterhälsan har under 2015 ökat från till personer. En hel del besök på akuten görs kvällar och helger, men en stor andel görs dagtid på vardagar när vårdcentralen är öppen. Sökmönstret finns ej redovisat i Diver per vårdcentral. Endast en mindre del av besöken, som personer listade på Wetterhälsan gör, prioriteras av akutens personal vara av akut karaktär. (Ser relativt lika ut för andra vårdcentraler).

Analys av nuläget beskriv orsaker till att nuläget ser ut som det gör utifrån fakta och inhämtade synpunkter från personal och patienter kopplat till: Orsaker som kan tala för att det finns en högre ”äkta” sjuklighet: Personer listade på Wetterhälsan skiljer sig från de flesta andra vårdcentraler i och med att de aktivt valt att lista sig på Wetterhälsan. Wetterhälsan har ett ACG-index som är högre än genomsnittligt. Det kan vara så att Wetterhälsan har en sjukare befolkning som har högre behov av vård. Orsaker som talar för att färre borde söka akuten av tillgänglighetsskäl: Wetterhälsan har en Drop-in mottagning som har öppet vardagar och tillgängligheten till sjuksköterska och läkare bedömer vi vara högre än vad andra vårdcentraler kan erbjuda. Okända orsaker: Patienter har i tidigare studier angett en genuin oro för sjukdom, samt att de blivit hänvisad av vårdpersonal som de största anledningarna till att söka akuten. Vi ska överväga möjligheterna att undersöka om detta stämmer för Wetterhälsans patienter.

Tidigare genomförda eller planerade aktiviteter/förbättringsarbeten beskriv de aktiviteter/förbättringsarbeten ni tidigare genomfört eller planerar att genomföra kopplade till: Tidigare genomfört:  Drop-in mottagning startade våren 2014 och har öppet vardagar. Patienter kan söka direkt eller hänvisas dit efter telefonkontakt. Wetterhälsan har ca besök till läkare på Drop-in per månad. Väntetid är i genomsnitt drygt 30 min.  Bemanning av telefon är anpassad till behovet och utökad bemanning har gjorts för att ha rätt kapacitet i rätt tid.  Nyanställning av personal har gjorts för att bibehålla god tillgänglighet.  Regionen har under hösten 2015 haft kampanj om att söka på rätt vårdnivå, Wetterhälsan har använt det materialet i vårt väntrum och på hemsidan. Planeras under 2016:  Intervju med patienter som sökt akuten utan att bli inlagda  Samarbete med akuten för att de ska hänvisa till vårdcentralen, eventuellt även kunna boka i vår kalender.  Via annonser i JP har vi informerat om våra öppettider och vikten av att söka rätt vårdnivå.

Tidigare genomförda eller planerade aktiviteter/förbättringsarbeten beskriv de aktiviteter/förbättringsarbeten ni tidigare genomfört eller planerar att genomföra kopplade till: decPlaneringsmöte Mari, Leila, Mats, Sofia och Elise febFörsta uppföljningsmötet Mari, Leila 29 febForts. uppföljningsmötet Mari, Leila, Mats, Lotta, Anders 8 marInternt möte Leila, Mats, Anders 22 marEmelie presenterar akut-projektet på ST-kurs 30 marInternt möte Leila och Mats 31 marInternt möte Leila och Anders AprTräff med chef för akuten? AprEmelie presenterar en forskningsplan för akut-projektet MajEmelie genomför intervjustudien