Ekonomisk Geografi HT09 Introduktion till övning 3: Regional utveckling – platsmarknadsföring och policy Johan Jansson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Material för projektarbetet
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Gymnasiearbetet p..
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Kartläggning av energirådgivningen Stockholms län
NP-fysik.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Mål och betygskriterier
Rapportskrivning – rep.
Att skriva projektrapport
Grundkurs i marknadsföring
Lokalgrupper och temagruppers organisering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Branding Strategimöte den 3 maj , 2010.
Riktlinjer för presentationer
HS-utmaningen Kickoff
Det svenska politiska systemet: Introduktion
MITTUNIVERSITETET FRAMGÅNG FÖR UNIVERSITETET GENOM REGIONAL MOBILISERING OCH SAMVERKAN.
Konferens och evenemang
Hur presentera och opponera?
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
Varför reklam? Öka försäljningen
W EBQUEST Vad är det?. W EBQUEST : HISTORIA OCH DEFINITION Konceptet Webquest utvecklades 1995 av Bernie Dodge i samarbete med Tom March vid San Diego.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
Entreprenörsregionen AB Divisioner: Värdegrund? Vad står vi för? FlowPower Vårt erbjudande? Vad är varumärket laddat med? Service- och tjänsteavdelning.
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Susanna Heldt Cassel Docent i kulturgeografi, Tourism Studies, Högskolan Dalarna. Attraktiva platser och regioner – vad säger forskningen och hur kan vi.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Besöksnäringar och konkurrerande städer Johan Jansson Kulturgeografiska institutionen Uppsala universitet CIND – Centrum för studier av innovationer och.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
7 april. Temat i årets NP: Att göra gott? Hur kan vi göra livet gott för oss själva och för andra? Ge exempel! Resonera två och två – finns det något.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
From Great To Excellent
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Svenska dagstidningar står i en brytpunkt
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Tips för det praktiska ledarskapet
Exjobbsmässa för elkraftingenjörer
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Att vara 15 år Det var bättre förr!.
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Att skriva CV och ansökningsbrev Intervju – hur kan det gå till?
Forskaren är den nya superstjärnan
Geografi / samhällskunskap
Delat beslutsfattande och SIP
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Programstruktur Civilekonomprogrammet HT 17
Regional utveckling och samverkan i miljömålssystemet
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Dialogmaterial om Arbetstider och arbetsbelastning
Regional utveckling och samverkan i miljömålssystemet
Presentationens avskrift:

Ekonomisk Geografi HT09 Introduktion till övning 3: Regional utveckling – platsmarknadsföring och policy Johan Jansson

Konkurrerande regioner/städer Regioner/Städer konkurrerar i allt högre utsträckning med varandra…!? Detta beror bl.a. på strukturförändringar, ökade internationella relationer (globalisering) Städer/platser/regioner har kommit att ses som centrala drivkrafter/tillväxtcentrum Politiker, akademiker och praktiker har diskuterat och agerat i frågan: Hur konkurrera med lokala resurser (klusterstrategier etc)? Fokus på städers möjlighet att locka investeringar, turister, befolkning etc.

Konstruerade fördelar Från ’competitive’ eller ’comparative advantages’ till ’constructed advantages (Cook & Leysdesdorff 2006) För städer räcker det inte att vara attraktiva och funktionella – andra måste bli varse och övertygad om stadens attraktivitet och en starkt varumärke/image är det mest effektiva sättet att kommunicera detta på.

Branding Regioner och städer konkurrerar allt mer genom symboliska, immateriella värden, image etc. Branding – marknadsföring/varumärkes- byggande (svårt att översätta och exakt definiera); materiella och immateriella attribut; funktionella och emotionella kännetecken. ”A brands value is in the way people end up thinking and feeling about it and the product it is linked to.”

Vad konkurrerar städer om? 1. Attrahera ingående investeringar och internationellt riskkapital 2. Attrahera nya och behålla existerande företag 3. Attrahera och behålla högkvalificerad arbetskraft 4. Attrahera nya invånare 5. Attrahera turister och besökare 6. Försäljning och marknadsföring av lokalt producerade varor och tjänster

Framgångsrika exempel Manchester Barcelona Bilbao Dublin

Vem konkurrerar med vem? Tre nivåer av konkurrens: – Globala städer – Regional centra – Mindre perifera städer Vem konkurrerar Uppsala med? Vem konkurrerar Stockholm med? Vem konkurrerar New York med?

Strategier för ’branding’ ’Branding’ genom signaturbyggnader, events, och större (flaggskepps)projekt. ’Branding’ genom planeringsstrategier, stadsutvecklingsprojekt samt institutionellt och infrastrukturellt stöd. ’Branding’ genom marknadsföring, myter, slogans, logotyper etc.

’Branding’ genom signaturbyggnader, events, och större (flaggskepps)projekt. Copyright (c)

’Branding’ genom planeringsstrategier, stadsutvecklingsprojekt samt institutionellt och infrastrukturellt stöd.

’Branding’ genom marknadsföring, myter, slogans, logotyper etc.

Har platsmarknadsföring någon betydelse? En majoritet av Sveriges kommuner är engagerade i marknadsföring Vanligare i små kommuner än stora Initiativtagare (kommunala politiker och tjänstemän) ofta positiva, men statistiken (för antalet inflyttade) mer negativ

Baksidan av ’branding’ Vem gagnar marknadsföringen (och/eller klusterstrategierna)? Gynnas alla av den bild/image som konstrueras? Skillnad på att marknadsföra en produkt och en stad/region Kritik mot idén om att städer/regioner konkurrerar med varandra – inget nollsummespel, samarbeten

Instruktioner: Övning 3 Detta är en fallstudie som genomförs i grupper. I denna fallstudie har ni fått i uppgift av er kommun/stad/region att skapa en utvecklingsstrategi för er hemkommun/hemstaden/hemregion.

Ni ska inom den utsatta arbetstiden: Skriva en rapport på mellan ord där ni kortfattat beskriver den plats/region ni har valt samt de identifierade utvecklingsprojekt ni har valt att lyfta fram. Planera och genomföra en 15 minuter lång PowerPoint-presentation (eller motsvarande) där ni redogör för ert projekt.

Ni kan organisera er text och presentation relativt fritt, men följande punkter bör vara inkluderade: Identifiera (minimum) fem saker i er kommun som är betydelsefulla/intressanta/roliga att presentera som en bra image eller representation för er valda kommun. Motivera era val – gärna med utgångspunkt i de teorier och frågeställningar som aktualiserats under kursens gång. Identifiera fem strategier som ni tycker att staden/kommunen/regionen ska fokusera på i deras arbete att stärka sin image/varumärke/brand. Motivera era val.

Även andra frågor kan vara av intresse att fundera över till exempel: Finns det industrier, grupper och andra frågor som ni har valt (medvetet eller omedvetet) att bortser ifrån i er identifiering av viktiga faktorer för er kommuns/regions regionala ekonomiska utveckling? Motivera era val.

Krav Inför denna uppgift har ni relativt gott om tid och därmed krav på er att ta fram ett gediget bakgrundsmaterial. Leta upp material från källor som internet, artiklar, böcker. Intervjuer? Väl strukturerad och genomarbetad presentation och inlämningsuppgift. (Var noga med att fördela arbetet inom gruppen. Samtliga i gruppen ska bidra både till presentationen och den skriftliga rapporten.)

Utöver inlämningsuppgiften och PowerPoint- presentationen vill vi att varje grupp förbereder: En kort (ca. 5 minuter) kritiskt granskande opposition. Ni ska även aktivt lyssna och ge kommentarer till den muntliga presentationen. Oppositionsordning: Grupp 1 läser PM och lyssnar aktivt på grupp 2, grupp 2 läser och lyssnar på grupp 3, grupp 3 läser och lyssnar på grupp 4, grupp 4 läser och lyssnar på grupp 1. Varje grupp ska även läsa samtliga case/PM i gruppen och vara beredd att delta i diskussionen, ge konstruktiv kritik och komma med kommentarer.

Inlämning: datum och tider Redovisning av fallstudien sker måndagen 14 december. Se tid för respektive grupp i schemat. Den skriftliga inlämningsuppgiften ska lämnas in senast fredag 11 december kl