Kognitiva processer och representationer n Propositionella representationer lagrar information i LTM n Aktivationsspridning möjliggör åtkomst n Men sen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utifrån entreprenöriellt lärande
Advertisements

Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Daniel Ståhl & Tomas Gustavsson
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Minnet -en funktion att räkna med
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Vad vet vi och hur hanterar vi den kunskapen?
En avancerad miniräknare
Struktur för självförbättrande system
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Sociala färdigheter I livslångt lärande har sociala färdigheter en viktig funktion. Vi har visat på fyra strategier för att främja livslångt lärande i.
Persondatorer Datorns internminne (Kapitel 6)
Objektorientering.
Ledning och förståelse
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Ramverk för patientmedverkan
Preventivt arbetssätt Mål/ målområde Åstadkomma förbättringar Påverkansanalys – Bättre liv för sjuka äldre Bättre liv för sjuka äldre 2013 Bättre liv för.
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
1. Konnektionism – grunderna
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
1 Introduktion till AI AI=“Få maskiner att göra sånt som, om…” AI kognitionspsykologi 3 viktiga områden: Kunskapsrepresentation Sökning (och kontroll)
Minne.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Idrottspsykologi.
Förmågan att koda in, lagra och plocka fram information
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
INTUITION OCH INTENTION. Intentionen arbetar som drömmen. Freud menar att vi bearbetar problemet genom att röra oss i en cirkelrörelse runt problemets.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Sinnesorgan, nervsystem, hjärna, hormoner
Att möta förändringar – adaptiv kapacitet i olika skalor
Kognition och teknik Beata Terzis
Konstgjord intelligens. Intelligens Vad är det? Vad är det? Kan det jämföras? Kan det jämföras? Kan det mätas? Kan det mätas? Hur gör vi det? Hur gör.
Lunds universitet / Datavetenskap / Jacek Malec Konstgjord intelligens.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Arbetsterapi i företagshälsovården ett hållbart arbetsliv med.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Vad är slöserier? Sådant vi gör som inte skapar något värde direkt eller indirekt för dem och det som vi är till för.
Kognitiva perspektivet
Spelförståelse Steg 3 Vad är spelförståelse? ”Förmågan att omsätta det man uppfattar i någon typ av snabb kognitiv bearbetning, d v s att man har en bild.
Elever skriver. Att läsa och skriva utvecklas parallellt. När vi läser lär vi oss att packa upp innehållet i en text för att förstå vad den som skrivit.
Epistemologiska frågor Epistemologi behandlar kunskapens natur, struktur och ursprung Traditionella frågor –Analys av begreppet kunskap –Grunder för berättigad.
Det kategoriska imperativ-testet: (i) Formulera din maxim. I situation S utför jag H i syfte att uppnå Ä.
Verksam i primärvården i Östergötland
4 processer att behärska:
Ramverk för patientmedverkan
Datorer och nätverk.
Coaching.
Grafisk visualisering
Introduktion till AI AI=“Få maskiner att göra sånt som, om…”
1. Konnektionism – grunderna
Psykiskt funktionsnedsättning
Kognitionspsykologi Kognition Psykologi Perception Minne Tänkande
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Övergripande ……………………………………….. Medvetande Orientering
FRIIDROTT ÅR TRÄNINGSLÄRA.
Datorer och nätverk.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Spelarutbildningsplan
Kognitiv ergonomi på arbetsplatsen
? ? ? ! 3 min (30 min ex prat) 35 min Nu ska vi tala om dilemman. Ett äkta dilemma är en svår situation som inte förefaller ha någon.
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Eller varför biter treåringen ?
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Kognitiva processer och representationer n Propositionella representationer lagrar information i LTM n Aktivationsspridning möjliggör åtkomst n Men sen då? Bedömning av relevans, sammansättning, slutsatser, beslut, lösningar… n Processer som behandlar aktiv information

Mål-orientering n Aktiv information u LTM u Sinnesintryck u Aktuella mål n Resonemang, planering, problemlösning u Indata: tillgänglig information u Utdata: slutsatser, beslut, handlingar n Dessa representationer måste kunna tas emot och skickas vidare av centrala processer n Mål-orientering framträdande drag u Även dessa propositionella representationer n Mål kan komma från flera håll u LTM u Resultat av kognitiva processer u Direkt från sinnesintryck

Flexibilitet n Flexibilitet u Kognitiva processer reagerar inte bara på sinnesintryck u Dessa kombineras med mål och minnen n Produktion av kedjor av delmål n Sekvensen av delmål och handlingar förändras beroende på u Resultat u Sinnesintryck u Scheman

Kognitiva processer n Vissa processer måste vara inbyggda i arkitekturen u LTM används ju aktivt som indata u Associationer och aktivationspridning räcker inte för mål- orientering n Mål-medelanalys u Aktiv struktur + aktuellt mål -> delmål n Interpretation av information i minnet u Möjliggör utökning u Data tolkas som instruktioner u Script + situation n Nya representationer måste kunna lagras i LTM u Ju längre de är aktiva, desto större chans att lagras n Konstruktion av scheman innebär abstraktion

Arbetsminne n Begränsningar u Aktivation avtar snabbt u En begränsad kapacitans delas upp u Ett begränsat antal sinnesintryck förmedlas n KTM u Innehållet bleknar snabbt u Måste ständigt ”frächas upp” u Omedelbar åtkomst u Mycket begränsad kapacitet u Fundamental inverkan på mänsklig kognition n Strategier u Omdefiniera uppgiften för att minska belastning u Externa lagringsmedier u Chunkning

Uppmärksamhet n Begränsad kapacitet + mål-orientering -> fokus n Ständigt flöde av aktiva representationer u Sinnen u LTM u Resultat av centrala kognitiva processer n Mål ”filtrerar” information n KTM ≈ medvetande u Introspektion u Flyktigt n Varför denna begränsning? u Optimalt tidigare under evolutionen? u Fortfarande optimalt? F Mindre irrelevanta fakta F Mindre ”overhead” för koordination u Träning och chunkning minskar begränsningarna

Automatiska och kontrollerade processer n Vissa processer överbelastar inte arbetsminnet n Uppgiften mindre viktig - erfarenhet viktigare! n Kontrollerade processer u Mål-orienterade u Flexibla u Använder både inbyggda processer och förmågan att interpretera representationer i LTM u Begränsade av KTM n Men också: automatiska processer

Automatiska processer n Inga (eller mycket små) krav på KTM n Interpreterar inte deklarativ information - kompilerade! n Kan utföras medan uppmärksamheten är riktad åt ett annat håll n ”Triggas” av kontext, signaler, mönster n Resurser frigörs n Svårt att kontrollera n Experiment: MFAST

Skicklighetsträning n Komplexa uppgifter kräver både kontrollerade och automatiska processer u Hög nivå: kontroll, mål, flexibilitet u Låg nivå: likformiga uppgifter utförs automatiskt n Ovana uppgifter kräver fler kontrollerade processer n Inlärning u Interpretation u Kompilering u Automatik

Interpretation n Upptäckt av relevana aspekter n Lagring av deklarativ kunskap som kan interpreteras av generella processer n Fel uppstår u Ofullständig deklarativ kunskap u Felaktig deklarativ kunskap u Överbelastning av arbetsminnets storlek u Överbelastning av arbetsminnets snabbhet

Kompilering n Delar chunkas tillsammans n En procedur som är specifik för uppgiften n Arbetsminnet belastas mindre u Mindre deklarativ kunskap behöver interpreteras u Svårare att verbalisera processerna

Automatisering n Skickligheten fortsätter att öka även då specifika procedurer bildats n Strengthening u Medvetet fokus på uppgiften förbättrar inte resultatet n Tuning u Optimal matchning av indata

Automatisering och den kognitiva arkitekturen n Skicklighet involverar lagring av procedurer n Hur representeras denna procedurella kunskap? u Skillnad mot deklarativ kunskap?