Grundkurs MI Åhörarkopior Helena Linder Socionom Psykiatriska kliniken Östersunds sjukhus Region Jämtland Härjedalen Katarina.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samtala om böcker.
Advertisements

Läkaren och det rådgivande samtalet
Coachande ledarskap som mentor
A survey with a focus on periodontology.
Grundkurs MI Åhörarkopior
Motivation och förändring
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
MOTIVERANDE SAMTAL EN INTRODUKTION
Handledare in progress
Motiverande samtal - MI
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Samtalet På Arbetsplatsen.
Kontakt: Steve Wicks
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Grundkurs MI Åhörarkopior
Att samtala med ungdomar om tobak
JME Johan Möller Education
Implementering Det slutliga resultatet av ett implementeringsarbete bestäms av interaktionen mellan - de som vill introducera metoden - tänkta användare.
Motivational Interviewing William R. Miller & Stephen Rollnick
Vad är du för typ av person?
Föreläsning i fortbildningsserien ”Tidiga insatser” i Nacka maj 2014
Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg
AGENDA dag Repetition dag 1+2 Motstånd Selfefficacy
VÄLKOMNA! till fyra dagars utbildning i Motiverande Samtal
Kunskapskrav och matriser
Det professionella samtalet Olikheter Skydda sigMotsättningar Lära Försvara sigKonflikter Tåla obehag en tid StängdÖppen Diskussion.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Alkohol och hälsa, Göteborg, 2011 Fredrik Spak, lektor, docent Enheten för socialmedicin Sahlgrenska akademin Göteborgs universitet Specialist.
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Socialpsykologi.
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
AGENDA dag Repetition dag 1+2 Motstånd Selfefficacy Förändringsprat Värderingar Övningar Filmer Fm fika Lunch –
Att stötta en kollega som lär sig svenska Delegationen för arbetsplatslärande vid yrkesintroduktionsanställningar (YA)1.
Teamwork med tolk ” En icke evidensbaserad Hanna-metod” Hanna Stålarv Lundberg verksamhetsledare/socialkonsulent Samordningsteamet Hallsta/Sura Telefon:
Motiverande samtal - MI en samtalsmetodik för beteendeförändring
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Motiverande samtal MI Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Motiverande samtal (MI). Vad är MI? Samtalsmetod Väcka och stärka motivation till förändring eller utveckling.
AGENDA dag Repetition dag 1+2 Motstånd Selfefficacy Förändringsprat Värderingar Övningar Filmer Fm fika – Lunch –
Lösningsfokus och tolk Sara Walsöe Pedersen Verksamhetschef Västmanlands Tolkservice ek förening Telefon: E-post:
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Kommunikationsprocesser
Att stötta en kollega som lär sig svenska
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
4 processer att behärska:
Tips för det praktiska ledarskapet
Samtalsmetodik Rambeslut och IBIC (ÄO)
Kundanalysen har flera syften
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Argumenterande tal i en np-version
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
Inför NP Svenska Våren 2019.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Grundkurs MI Åhörarkopior Helena Linder Socionom Psykiatriska kliniken Östersunds sjukhus Region Jämtland Härjedalen Katarina Lundqvist Medlem i MINT Socionom Centrum mot våld östersunds kommun Anna-Lena Morén ST-läkare MI-tränare Järpens Hälsocentral Region Jämtland Härjedalen

Motivational Interviewing is a collaborative goal oriented style of communication with particular attention to the language of change. It is designed to strengthen personal motivation for a movement and commitment to a specific goal by......eliciting and exploring the person's own reasons for change within an atmosphere of acceptance and compassion.

”Motiverande samtal är en samarbets- och målinriktad kommunikationsstil som riktar särskild uppmärksamhet mot förändringens språk. Den är avsedd för att stärka personlig motivation och åtagandeför ett specifikt förändringsmål genom att framkalla och utforska personens egna skäl för förändring inom en accepterande och medkännande atmosfär.”

MI-andan Samarbete Acceptans Absolut värde Autonomi Reflektivt lyssnande Bekräftelse Framlockande Medkänsla

Gordons vägspärrar 1. Ge order, styra eller befalla 2. Varna, mana till försiktighet eller hota 3. Ge råd, föreslå eller komma med lösningar 4. Övertala med logik, argumentera,eller föreläsa 5. Tala om för människor vad de borde göra, moralisera 6. Uttala annan uppfattning, döma, kritisera eller klandra 7. Samtycka, ge uttryck för gillande eller berömma 8. Skambelägga, förlöjliga eller etikettera 9. Tolka eller analysera 10. Uppmuntra, sympatisera eller trösta 11. Fråga eller grundligt undersöka 12. Vara reserverad, distraherade, skämtsam eller byta samtalsämne

Rättningsreflexen En naturlig tendens att korrigera och lägga tillrätta Omsorgsreflex? Vill klientens bästa Riskerar att bli till en ordduell med försvarstal och anklagelser

Förändringshjulet Transteoretiska modellen Stages of change Överväger Förberedelser HandlingVidmakthålla Återfall Före övervägande

Förändringsprat InsiktBehovViljaKunna Ta steg Göra

4 processer i samtalet Engaging Focus Evokate Planning

Engaging Skapa relation Innan vi börjar med......berätta lite om vem du är och vad som är viktigt i ditt liv...hur känns det att komma hit idag?

Grundläggande samtalsmetodik B Bekräfta Ö Öppna frågor R Reflektivt lyssnande S Sammanfatta

Bekräfta Att se och reflektera på det friska i stället för det sjuka Beröm vs affirmation Självkänsla vs Självförtroende

Öppna frågor Sluten - givet svar -ja, nej, substantiv, tid etc Är du (inte)…? Har du tänkt…? Tycker du…? Kan du (inte)…? Hur många…? Hur länge…? Öppen fråga – svaret är fritt att formulera Hur kommer det sig att…? Hur tänker du om…? Vad känner du till om…? Vad vill du göra med…? Hur skulle det vara att…?

Reflektivt lyssnande Reflektivt lyssnande hjälper dig att lyssna för att förstå, hellre än att lyssna för att svara Papegojreflektion Enkla reflektioner Komplexa reflektioner – Dubbelsidiga reflektioner

Sammanfatta Samlande (sånt som hör ihop) Länkande (med tidigare samtal) Överbryggande (avslutar ett ämne) Samtalsmelodin ÖBRRRSÖBRRRSen

1.Förändringsmålet är tydligt 2.Flera mål att välja bland 3.Fokus är oklart Focus

Meny och Agenda Avgränsar samtalet Kan vidga perspektiv och ge fler lösningar Skapar struktur i samtalet/en Förebygger motstånd och skapar arbetsallians Vad ska vi prata om idag? Görs gemensamt med hen Hen prioriterar först Du kan sedan förhandla om dina viktiga delar

Alkohol och … hänger samman, är det OK att vi pratar om det? Sätt ämnet på kartan, och Be om Lov Vad känner du till om…? Utforska Får jag berätta lite (mer)…? Erbjud information Ge neutral, anpassad info Vad/hur tänker/ känner du nu när du hört det här? Utforska vilket avtryck informationen gjort Informera i dialog U-E-U

Evoke Locka fram och öka motivation Det är inte att så ett frö, utan att hitta det som redan finns

DARN Desire Vad vill/önskar/hoppas/söker du? Ability Hur skulle du kunna…? Vilken tilltro har du att…? Reason Hur kommer det sig att du vill…? Vilka fördelar skulle du få av att…? Vilka nackdelar har du? Need Hur viktigt är…? Vad är nödvändigt? Vad måste hända för att…?

Bedöma motivation ”Skalfrågor” Vikt- Hur viktigt är det för dig att… Beredd- Hur beredd/intresserad är du att… Egen tilltro- Hur tänker du om din förmåga att…

Skalfrågor Ställ följdfrågor ”nedåt” på skalorna: – ”Vad är det som gör att du inte säger en lägre siffra?” Ställ följdfrågor ”uppåt” på skalorna: – ”Vad skulle behöva hända för att du skulle säga en högre siffra?” Formulera dig så du lockar fram mer förändringprat!

Ambivalenskorset FörändraFörändra Missnöje med nuet Fördelar med förändring Status Quo Axel Nackdelar med förändring Fördelar med beteendet Förändringsaxeln

Planning Engagemanget för saken är tillräckligt högt När förändringsmålet är tydligt När klientens motivation är stark nog, dvs förändringsprat i många olika kategorier

Stimulera till åtagande Vad tänker du nu om det här? Vad blir ditt nästa steg? När skulle det vara rimligt att börja? För vem tänker du berätta om det här? Hur vill du att vi ska följa upp detta? Vad kan/tänker du göra tills nästa gång? Vad kan jag bidra med?

Sätta SMARTA (uppnåbara) mål Specifikt Mätbart Acceptabelt (achievable) Relevant Tidsbestämt

När samtalet inte går framåt… Dissonans –Uppstår inte ensamt! – Relationellt! Rättningsreflexen aktiverad? Ambivalens Status Quo Motstånd? – Vem äger ansvaret?

Veta mer => kurser & utbildningar => kursdokumentation