Ökad studentdemokrati på internationella masterprogram Anders Berglund 1, Arnold Pears 1, Michael Thuné Uppsala Computing Education Research Group, Uppsala.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Elevråd på SFI vad är det?. Du som är elev på SfI har möjlighet att påverka din utbildning. Det betyder att du kan tala om vad som fungerar bra och vad.
Advertisements

HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
LRKÖ FÖR VEM, NÄR OCH HUR?. LRK/Ö Strategi Hur skall vi nå målen! Uppdrag För vem, när och hur Värdegrund Så här skall vi förhålla oss till hundar, medlemmar,
Pedagogiskt program för Uppsala Universitet. Innehåll Förutsättningar för studenternas lärande Utveckling av utbildningen Pedagogisk kompetensutveckling.
Bengt-Ove Boström Vicerektor för kvalitetsfrågor Ledamot av SUHF:s expertgrupp för kvalitetsfrågor - som förberett det ställningstagande som.
What is to be changed? Equality projects in Swedish Higher Education Åsa-Karin Engstrand, Reader Senior Lecturer, Business Administration, Department of.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Att samarbeta pedagogiskt över språkgränserna Chloé Avril och Sara Ehrling Institutionen för Språk och Litteraturer.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Välkommen till lanseringsseminariet av EU:s program för livslångt lärande - LLP Erasmus och övriga möjligheter för högskolan.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Brunns skola ÅK5.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Etik Vad är rätt och vad är fel?. Vad är etik? Etiken, eller moralfilosofin som den också kallas, försöker svara på frågor om vad som är rätt och vad.
Barn som faller mellan stolarna
Programmet för personal och arbetsliv
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation
Mål v.4 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
IAAP Norden Susanna Laurin.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Elevråd på SFI vad är det?.
Elevråd på SFI vad är det?.
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Gymnasiearbete 100 p.
Samverkan – svårt men inte omöjligt?
Formativt lärande.
Regiongemensam elevenkät 2016
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
Regiongemensam elevenkät 2016
Erfarenhetsutbyte 25 november
Pierre Bourdieu.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
- Geografi - Att studera helheten.
Valideringsdelegationen 2013
Ett schyst arbetsliv med mångfald och likabehandling
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
RISKBEDÖMNINGAR Inför ändringar i verksamheten
PRAO Praktisk arbetslivsorientering Datum x/x – x/x
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Regiongemensam elevenkät 2018
STUDENTSTÖDET Ger studierelaterat stöd till studenter med psykiska eller neuropsykiatriska funktionshinder som läser vid Uppsala Universitet
Barnkonventionen.
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Regiongemensam elevenkät 2016
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
Regiongemensam elevenkät 2016
Linnébarometern 2018 Efter uppdateringen 2017 – därför den är viktig för kvalitetsarbetet vid Linnéuniversitetet.
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Insatser i öppenvården för att förebygga ungdomars återfall i brott
Gun Hedström Att fungera som egenlärare
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Övergripande struktur för
Mänskliga rättigheter -
Gymnasiearbete 100 p.
Barnkonventionen och barnrättslagen
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Maria Eidenskog Föreståndare CMTS
Utbildning och teknik är grunden till välstånd.
Språkombud En språkstödjande funktion inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvård.
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Friskis&Svettis Friskis&Svettis är dess människor.
Projektplan: Samverkan kring barn och ungas psykiska hälsa
Presentationens avskrift:

Ökad studentdemokrati på internationella masterprogram Anders Berglund 1, Arnold Pears 1, Michael Thuné Uppsala Computing Education Research Group, Uppsala Universitet Moa Eriksson Uppsala teknolog- och naturvetarkår (UTN) Uppsala Universitet 1 också Teknisk-naturvetenskapliga fakultetens Universitetspedagogiska Råd (TUR)

Informationsteknologi Anders Berglund, Moa Eriksson, Arnold Pears, Michael ThunéNU2012 Ökad studentdemokrati på internationella masterprogram Kvalitetsfråga för alla. Studenterna kan sin egen utbildning och kan bedöma den mot sina studiemål. Internationella studenter kan bidra med andra erfarenheter. Rättvisefråga. Alla studenter ska ha lika möjligheter. Träning för alla i demokrati och medbestämmande

Informationsteknologi Anders Berglund, Moa Eriksson, Arnold Pears, Michael ThunéNU2012 Masterprogram på Institutionen för informationsteknologi Förutsättningar Svenska och internationella studenter Internationella studenter från hela världen På vissa kurser fler internationella studenter, på andra fler svenska De internationella studenterna är ofta mycket duktiga Våra masterprogram Masterprogrammet i datavetenskap Masterprogrammet i beräkningsvetenskap Masterprogrammet i inbyggda system Svensk-kinesiska masterprogrammet i datavetenskap och programvaruutveckling

Informationsteknologi Anders Berglund, Moa Eriksson, Arnold Pears, Michael ThunéNU2012 Tanketraditioner, ett tankeexempel Väst Grekisk tradition Individen Vetenskap är förklaring Abstraktion Debatt Objektet i isolering Öst Konfuciansk tradition Kollektivet Mänskliga relationer Konkreta resultat Harmoni Helhetsperspektiv Hjälp denna student - Respektera hans/hennes kultur - Förklara våra värden och traditioner - Ta tillvara hans/hennes kompetens och tankar

Informationsteknologi Anders Berglund, Moa Eriksson, Arnold Pears, Michael ThunéNU2012 Studentdemokrati är svårt för (internationella) studenter 1(2) 1. Normer och regler: Kan man kritisera sina lärare och sin institution? Vad händer då? Är det dåligt för mig? 2. Kunskap: Hur fungerar det svenska systemet? Vad kan man påverka? Och hur?

Informationsteknologi Anders Berglund, Moa Eriksson, Arnold Pears, Michael ThunéNU2012 Studentdemokrati är svårt för (internationella) studenter 2(2) 3. Språk: Törs jag argumentera på engelska? Svenska och internationella studenter är ofta blyga på engelska 4. Sociala frågor: Känner jag mig som en del av studentkollektivet? Är jag en av ett ”vi”?

Informationsteknologi Anders Berglund, Moa Eriksson, Arnold Pears, Michael ThunéNU2012 Åtgärder, kvällsträffar Kvällsträffar för internationella och svenska studenter, kopplade till frågorna Informella former Middag för att ge kraft och energi I vissa fall gäster, såsom en expert på internkulturell kommunikation

Informationsteknologi Anders Berglund, Moa Eriksson, Arnold Pears, Michael ThunéNU2012 Innehåll, kvällsträffar 1. Arbeta med mottagning av nya studenter och sammanhållning 2. Interkulturell kommunikation 3. Studentdemokrati: vad betyder det egentligen och hur går det till? 4. Gruppdiskussioner för att ta reda på vad studenterna tycker för att föra vidare till programansvariga.

Informationsteknologi Anders Berglund, Moa Eriksson, Arnold Pears, Michael ThunéNU2012 Goda effekter, under projektet 1. Förjupad kontakt mellan studenterna 2. Nya insikter i frågor som diskuterats. 3. Tydliga steg mot ökat studentdemokratiskt engagemang bland de internationella studenterna. 4. Frågorna synliggjord bland studenter och institutioner

Informationsteknologi Anders Berglund, Moa Eriksson, Arnold Pears, Michael ThunéNU2012 Goda effekter, efter projektet 1. Fler arrangemang för internationella studenter och/eller på engelska ht Fortsatta möten kring dessa temata, exempelvis en diskussion om interkulturell kommunikation i höst. 3. Uppföljande lunchmöte med svenska och internationella studenter för utbyte av erfarenheter 4. Utveckling av programråden (programmens formella demokratiska organ)

Informationsteknologi Anders Berglund, Moa Eriksson, Arnold Pears, Michael ThunéNU2012