Debattmatchen. 1. Näthat Näthat är ett stort samhällsproblem. Många som uttrycker åsikter i sociala medier utsätts för hot och kränkande tillmälen. Men.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
Sv Aktuellt i antagningen Erik Kyhlberg.
Argumenterande text Retorik Arbetsgång Modell Stilfigurer.
LAG OCH RÄTT Brott och straff. Varför behöver vi lagar och regler? Lagarna är till för att : göra det lättare att leva tillsammans. De talar om vad som.
De utrikespolitiska målen & väpnade konflikter. * Vilken är den största konflikten i världen idag? * Vilket land spenderar mest pengar på sin militär?
Varför flyr människor? Krig, våld, fattigdom och politiskt förtryck. FN:s Genèvekonvention – Ett åtagande om att ta hand om och skydda människor som flyr.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Vad är kunskap Vetenskapsteori.
Guds utvalda folk - förbundsfolket
Inför nationella provet i svenska
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Svenska som andraspråk 1
Mellanhänder: Rätt eller fel? SOI 2017 Ann Fryksdahl, Konkurrensverket
Det spelar roll vad du gör och säger
Samhällsekonomi Linda Holmgren, Strömsnässkolan, Strömsnäsbruk –
Kolonialism/Imperialism
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
Ungdomarnas medieanvändning
Religion Vi ska jobba med två av de tre syskonreligionerna de kommande veckorna, Judendomen och Islam. Vi kommer ha föreläsningar, diskutera, läsa, se.
Debattmatchen.
Källkritik Källa – är det som finns kvar av det förflutna, det som används som en källa till det förflutna. Historisk litteratur – är framställningar.
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
ANNARS GÅR DET… SÅ HÄR… 
Lösningsförslag för ABB
4. Vad ska det bestämmas om?
LAG OCH RÄTT Samhällskunskap LPP.
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Vad är religion och vad är livsåskådningar?
De tre lagar Inlämningsuppgift 3 del 2
Argumenterande text.
Granska läromedel.
Att diskutera och argumentera!
Brottsförebyggande Information
Etik- planering.
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Religion.
Det nya medielandskapet och våra relationer
Upplysningen 1700.
Välkommen till informationskväll om Anna Whitlocks gymnasium
Rättigheter och skyldigheter
Våra medier.
Biblioteken speglar samhället
Subjekt, predikat, objekt Huvudsats, bisats
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Övning Tid: minuter Virala konsekvenser.
Journalistisk text.
Att tolka en källa Stormaktstiden.
SGUs årsredovisning 2017.
Barnkonventionen.
Övning Tid: 40 minuter Lagen och rättvisan.
En samling idéer om hur ett bra samhälle bör styras
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Bibliotekens grundläggande ändamål, 2 § BL
Demokrati, politik och val.
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Mänskliga rättigheter - gäller även barn?
Mänskliga rättigheter -
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Inför nationella provet i svenska
Presentationens avskrift:

Debattmatchen

1. Näthat Näthat är ett stort samhällsproblem. Många som uttrycker åsikter i sociala medier utsätts för hot och kränkande tillmälen. Men det är sällan någon som hotar och hatar döms för något brott. Lag 1 anser att sociala medier, som Facebook och Twitter, själva snabbt måste stänga av människor som uttrycker sig på ett sätt som kan tolkas som hotfullt eller rasistiskt. Lag 2 anser att företagen inte har något ansvar för vad som publiceras där.

Skämta om religion? Den 7 januari 2015 utfördes ett terrorattentat mot den franska satirtidningen Charlie Hebdo, där 12 personer dödades. Tidningen har under årtionden publicerat skämtteckningar med udden riktad mot politiska och religiösa makthavare. När tidningen publicerat teckningar som driver med religion på olika sätt har många människor blivit upprörda. Lag 1 anser att religion är ett känsligt ämne och måste skyddas från all kritik och satir. Lag 2 anser att religion måste få kritiseras och häcklas.

Handel och yttrandefrihet 2014 dömdes Raif Badawi från Saudiarabien till 10 års fängelse och piskrapp. Anledningen var att han drev nätforumet ”Saudi Arabian Liberals”. Där publicerade han sina egna och andras artiklar som bl a innehöll kritik mot religionens ställning i Saudiarabien. Sveriges utrikesminister kritiserade Saudiarabien och kallade straffet för ”medeltida”. Det ledde till en diplomatisk kris. Men våren 2015 besökte Sveriges näringsminister Saudiarabien för att öka den svenska exporten till landet. Lag 1 anser att Sverige bör bryta alla förbindelser med Saudiarabien –såväl diplomatiska som ekonomiska – tills den saudiska staten respekterar yttrandefriheten. Lag 2 anser att Sverige bör ha goda förbindelser med Saudiarabien, för att t ex gynna svensk ekonomi eller påverka situationen i landet.

Rätten till gympa… På Al-Azharskolan i Stockholm undervisas flickor och pojkar var för sig i idrott och hälsa. Skolinspektionen har gett skolans rektor rätt i att ha fortsatt könsuppdelning. Detta har lett till en diskussion kring om religionsfriheten ska gå föra jämställdheten. Lag 1 menar att könsuppdelningen är rätt och viktig för barnens utbildning. Lag 2 menar att skolan sviker sitt uppdrag att motverka traditionella könsmönster.

Förberedelser Förbered er i gruppen genom att skriva ner alla tänkbara argument för er ståndpunkt. Tänk på att vädja både till åhörarnas förnuft och känsla och försök ge fakta och exempel som stöd för er tes (den åsikt som ni står för). Sök fakta i olika källor för att hitta argument. Bestäm rollfördelningen inom gruppen. Vem ska säga vad? Försök ge alla gruppmedlemmar en roll i debatten. Bonus om ni får in retoriska knep från svenskan. OBS! Skriv ner de källor ni använder i en korrekt källförteckning.