Akutteamets arbete på BUP Barnskyddsteamet vid Akademiska sjukhuset Charlotta Fornwall Leg psykolog
Generella mål för kursen Kunna redogöra för utredning och insatser för barn som far illa Kunna redogöra för hur ansvaret är fördelat mellan olika vårdinstanser
Mål med kursens delmoment Ni ska känna till vårdorganisationen kring barn och föräldrars möjligheter att få stöd Ni ska kunna genomföra ett hälsosamtal som kartlägger eventuella vårdbehov samt reagera på varningstecken på svår sjukdom
Agenda Mål Barnskyddsteamet Akutteamet/Barn- och ungdomspsykiatrin Barnpsykiatrisk bedömning Exempel
Sonja, 14 år Fallbeskrivning, en blandning av olika fall för att inte kunna identifieras Skolpsykolog gör en anmälan enligt SoL kap 14 §1 Akut omhändertagen enligt LVU Fysisk och psykisk status?
Barnskyddsteamet Multidisciplinärt team på barnsjukhuset Misstanke om sexuella övergrepp, fysisk eller psykisk misshandel i familjen samt försummelse Bistå vid medicinsk utredning Bistå vid anmälan till socialtjänst och polis Samverkan med Barnahus
Akuta barnpsykiatriska bedömningar inklusive suicidriskbedömningar Remiss Telefonrådgivning Akutmottagning Akutteam Remissbedömningsgrupp Slutenvård Öppenvård Annan verksamhet t.ex. skolhälsovård, Råd och stöd, primärvårdens barn- och ungdomspsykologer
BUPs akutteam Akuta barnpsykiatriska bedömningar och kortare interventioner Suicidriskbedömning- och prevention Samarbete med telefonrådgivning och primärjourslinje Skötare, sjuksköterska och psykologer
Akutteamet Ökad patientsäkerhet och tillgänglighet Ökat helhetsomhändertagande och helhetsbedömning Förbättrad uppföljning och kontinuitet
Akutteamets ärenden Vanligaste anledningen till besök är depression (40%) och suicidriskbedömning (30%) Ungefär 35% skickas vidare till öppenvård specialiserad på depression och ångest Ca 20% av patienterna avslutas
Dygnet runt, alla dagar Fokus för arbetet: - prevention - rådgivning och upplysning - strukturerade bedömningar - beslut om åtgärder Remiss Telefonrådgivning Akutmottagning Akutteam Remissbedömningsgrupp Slutenvård Öppenvård Annan verksamhet t.ex. skolhälsovård, Råd och stöd, primärvårdens barn- och ungdomspsykologer
Vilka råd får de som ringer?
Prioriterar och fördelar ärenden Bedömning av inkommande remisser två gånger per vecka Remissmall på hemsidan Remiss Telefonrådgivning Akutmottagning Akutteam Remissbedömningsgrupp Slutenvård Öppenvård Annan verksamhet t.ex. skolhälsovård, Råd och stöd, primärvårdens barn- och ungdomspsykologer
Åter till Sonja Somatisk undersökning Psykiatrisk bedömning Psykologisk behandling
Psykisk hälsa BUP Akutteamet Barnsjukhuset Barnskyddsteamet Barnahus Polis Skola Elevhälsa VITS Socialtjänsten Primärvårdens barn- och ungdomspsykologer Kommun Råd och stöd, familjeenheter Habilitering Barn och föräldrar Internet
”Äter dåligt. Sover dåligt. Allmänt trött. Vill komma till BUP snarast.” Beskriv problematik - i skola, hem, hälsoproblem försök till åtgärder frågeställning och önskemål
Barnpsykiatrisk bedömning S-I-R-S-E (Goodman & Scott) Symptoms - problem, bekymmer Impact - funktionsnedsättning Risks - riskfaktorer Strengths - friskfaktorer Explanatory model - familjens förklaringsmodell
Impact - funktionsnedsättning DSM-IV ”signifikant lidande” 1. Socialt: familj, klassrum, vänskap, fritid 2. Lidande för barnet 3. Störande för andra
Children´s global assessment scale - C-GAS Generell funktionsnivå Barn- och ungdomar år Skatta funktionsnivå
Exempel på ärenden Peter, 7 år ”tänk om hissen stannar”
Exempel på ärenden Lina, 15 år ”jag vill bara dö”
Children´s Global Assessment Scale - C-GAS Synnerligen god funktionsförmåga inom alla områden (hemma, i skolan och med kamrater), involverad i flera olika aktiviteter och har många intressen (t.ex. har hobbies eller deltar i aktiviteter utanför skolan eller tillhör en organiserad grupp såsom scouter, etc). Sympatisk, gott självförtroende, vardagliga bekymmer blir aldrig ohanterliga. Klarar sig bra i skolan. Inga symtom.
Children´s Global Assessment Scale - C-GAS God funktionsförmåga inom alla områden. Trygg i familjen, skolan och med kamrater. Det kan förekomma tillfälliga svårigheter och vardagsbekymmer som ibland blir ohanterliga (t.ex. Oro i anslutning till ett viktigt prov, sporadiska vredesutbrott mot syskon föräldrar eller kamrater).
Children´s Global Assessment Scale - C-GAS Endast lindriga funktionssvårigheter hemma, i skolan eller bland kamrater. Viss beteendestörning eller vissa känslomässiga problem kan förekomma som reaktion på stressframkallande livshändelser (t.ex. föräldrars separation, dödsfall eller ett syskons födelse), men dessa är kortvariga och funktionssvårigheterna övergående. Dessa barn är ytterst lite störande för andra och anses inte avvikande av personer som känner dem.
Children´s Global Assessment Scale - C-GAS Varierande funktionsförmåga med sporadiska svårigheter eller symtom inom flera, men inte alla, sociala områden. Störningen skulle vara uppenbar för dem som träffar barnet i ett dysfunktionellt sammanhang eller vid en dysfunktionell tidpunkt, men inte för dem som ser barnet i andra sammanhang.
Children´s Global Assessment Scale - C-GAS Måttlig störning av funktionsförmågan inom de flesta sociala områden eller allvarlig störning av funktionsförmågan inom ett område, vilket kan orsakas av t.ex. suicidal upptagenhet eller suicidala grubblerier, skolvägran och andra former av ångest, tvångsmässiga ritualer, allvarliga konversionssymtom, täta ångestattacker, ofta förekommande aggressivt eller annat antisocialt beteende med visst bibehållande av meningsfulla sociala relationer.
Sammanfattning Barnskyddsteamet Akutteamet Olika verksamheter för att främja barns psykiska hälsa Olika kontaktvägar: internet, remiss och telefon S-I-R-S-E Funktionsnedsättning/-nivå
Tack för mig!