Akutteamets arbete på BUP Barnskyddsteamet vid Akademiska sjukhuset Charlotta Fornwall Leg psykolog.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
Samverkan runt barn och unga för psykisk hälsa Rapport från ett projekt genomfört 2015.
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID.
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
Första linjen för barn och unga med psykisk ohälsa.
HEMTAGARTEAM. SYFTE Det övergripande syftet är att brukaren ska kunna återvända till hemmet efter en sjukhus- eller korttidsvistelse på ett tryggt och.
Process - MMR Dagens tema, , Förnamn Efternamn.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Trygg hemma Förstärkt samarbete i öppenvård Arbetsgrupp Gällivare träff 2.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Socialtjänstlagen Pernilla Thunander verksamhetschef myndighetsutövning Vård- och omsorgskontoret.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Rehabilitering vid komplex smärtproblematik
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Barn som faller mellan stolarna
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Sjukgymnastik/Fysioterapi inom palliativ vård
Rehabiliteringsgarantin
Länsgemensam ledning i samverkan
Tandvårdsstöd - en god tandhälsa är livskvalité
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Hälsosamtal hos socionomen
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
En plats att kalla hemma - Barnfamiljer i bostadskrisen skugga
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Tandvårdsstöd-översikt
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Rätt stöd i rätt tid på rätt plats!
Vecka 1-3 Vecka 4-6 Vecka 7……….. 12
Skol-BIM- barn till föräldrar med missbruksproblem med fokus på skolan
Barnskyddsdokumentation
Lag (2017:612) om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Prioriteringar i vardagen
VÄLKOMNA!.
Barn – och ungdomspsykiatriska kliniken
Standardiserat vårdförlopp Peniscancer
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2014?
Gränsöverskridande Prehospital Samverkansutbildning November 2006
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Skolledningskonferens
Uppdrag Psykisk hälsa – hur skulle vi vilja ha det
Hur kan vi följa psykisk hälsa bland barn och unga i Jönköpings län?
Dagrehabilitering Lasarettet i Ystad Information 2018 –
Stöd till riktade insatser inom psykisk ohälsa 2014 (PRIO) - lägesrapport GRUNDKRAV Grundkrav 1: Överenskommelse om samarbete och upprättande.
Planering inför utskrivning på kvällar och helger
Spelmissbruk/spelberoende
Diagnos och delaktighet
Graviditet-förlossning-eftervård-BVC
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Elevhälsa nytt begrepp i skollagen
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Insatser i öppenvården för att förebygga ungdomars återfall i brott
Standardiserat vårdförlopp Akut leukemi (AML och ALL)
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Led- och muskelmottagning
Projekt Unga Vuxna Syfte Erbjuda arbetslösa ungdomar individuellt stöd omkring hens psykiska ohälsa till självförsörjande situation/rätt i välfärden Utveckla.
Primärvårdens hälsoenhet
Klas Johansson och Linda Grinndal
Projektledare Ann-Sofi Medin
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
En lokal handlingsplan för psykisk hälsa BAKGRUND År 2016 slöt regeringen och SKL överenskommelse som syftar till att stärka regioner i arbetet.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Hjälp, vad skall jag göra…
Presentationens avskrift:

Akutteamets arbete på BUP Barnskyddsteamet vid Akademiska sjukhuset Charlotta Fornwall Leg psykolog

Generella mål för kursen Kunna redogöra för utredning och insatser för barn som far illa Kunna redogöra för hur ansvaret är fördelat mellan olika vårdinstanser

Mål med kursens delmoment Ni ska känna till vårdorganisationen kring barn och föräldrars möjligheter att få stöd Ni ska kunna genomföra ett hälsosamtal som kartlägger eventuella vårdbehov samt reagera på varningstecken på svår sjukdom

Agenda Mål Barnskyddsteamet Akutteamet/Barn- och ungdomspsykiatrin Barnpsykiatrisk bedömning Exempel

Sonja, 14 år Fallbeskrivning, en blandning av olika fall för att inte kunna identifieras Skolpsykolog gör en anmälan enligt SoL kap 14 §1 Akut omhändertagen enligt LVU Fysisk och psykisk status?

Barnskyddsteamet Multidisciplinärt team på barnsjukhuset Misstanke om sexuella övergrepp, fysisk eller psykisk misshandel i familjen samt försummelse Bistå vid medicinsk utredning Bistå vid anmälan till socialtjänst och polis Samverkan med Barnahus

Akuta barnpsykiatriska bedömningar inklusive suicidriskbedömningar Remiss Telefonrådgivning Akutmottagning Akutteam Remissbedömningsgrupp Slutenvård Öppenvård Annan verksamhet t.ex. skolhälsovård, Råd och stöd, primärvårdens barn- och ungdomspsykologer

BUPs akutteam Akuta barnpsykiatriska bedömningar och kortare interventioner Suicidriskbedömning- och prevention Samarbete med telefonrådgivning och primärjourslinje Skötare, sjuksköterska och psykologer

Akutteamet Ökad patientsäkerhet och tillgänglighet Ökat helhetsomhändertagande och helhetsbedömning Förbättrad uppföljning och kontinuitet

Akutteamets ärenden Vanligaste anledningen till besök är depression (40%) och suicidriskbedömning (30%) Ungefär 35% skickas vidare till öppenvård specialiserad på depression och ångest Ca 20% av patienterna avslutas

Dygnet runt, alla dagar Fokus för arbetet: - prevention - rådgivning och upplysning - strukturerade bedömningar - beslut om åtgärder Remiss Telefonrådgivning Akutmottagning Akutteam Remissbedömningsgrupp Slutenvård Öppenvård Annan verksamhet t.ex. skolhälsovård, Råd och stöd, primärvårdens barn- och ungdomspsykologer

Vilka råd får de som ringer?

Prioriterar och fördelar ärenden Bedömning av inkommande remisser två gånger per vecka Remissmall på hemsidan Remiss Telefonrådgivning Akutmottagning Akutteam Remissbedömningsgrupp Slutenvård Öppenvård Annan verksamhet t.ex. skolhälsovård, Råd och stöd, primärvårdens barn- och ungdomspsykologer

Åter till Sonja Somatisk undersökning Psykiatrisk bedömning Psykologisk behandling

Psykisk hälsa BUP Akutteamet Barnsjukhuset Barnskyddsteamet Barnahus Polis Skola Elevhälsa VITS Socialtjänsten Primärvårdens barn- och ungdomspsykologer Kommun Råd och stöd, familjeenheter Habilitering Barn och föräldrar Internet

”Äter dåligt. Sover dåligt. Allmänt trött. Vill komma till BUP snarast.” Beskriv problematik - i skola, hem, hälsoproblem försök till åtgärder frågeställning och önskemål

Barnpsykiatrisk bedömning S-I-R-S-E (Goodman & Scott) Symptoms - problem, bekymmer Impact - funktionsnedsättning Risks - riskfaktorer Strengths - friskfaktorer Explanatory model - familjens förklaringsmodell

Impact - funktionsnedsättning DSM-IV ”signifikant lidande” 1. Socialt: familj, klassrum, vänskap, fritid 2. Lidande för barnet 3. Störande för andra

Children´s global assessment scale - C-GAS Generell funktionsnivå Barn- och ungdomar år Skatta funktionsnivå

Exempel på ärenden Peter, 7 år ”tänk om hissen stannar”

Exempel på ärenden Lina, 15 år ”jag vill bara dö”

Children´s Global Assessment Scale - C-GAS Synnerligen god funktionsförmåga inom alla områden (hemma, i skolan och med kamrater), involverad i flera olika aktiviteter och har många intressen (t.ex. har hobbies eller deltar i aktiviteter utanför skolan eller tillhör en organiserad grupp såsom scouter, etc). Sympatisk, gott självförtroende, vardagliga bekymmer blir aldrig ohanterliga. Klarar sig bra i skolan. Inga symtom.

Children´s Global Assessment Scale - C-GAS God funktionsförmåga inom alla områden. Trygg i familjen, skolan och med kamrater. Det kan förekomma tillfälliga svårigheter och vardagsbekymmer som ibland blir ohanterliga (t.ex. Oro i anslutning till ett viktigt prov, sporadiska vredesutbrott mot syskon föräldrar eller kamrater).

Children´s Global Assessment Scale - C-GAS Endast lindriga funktionssvårigheter hemma, i skolan eller bland kamrater. Viss beteendestörning eller vissa känslomässiga problem kan förekomma som reaktion på stressframkallande livshändelser (t.ex. föräldrars separation, dödsfall eller ett syskons födelse), men dessa är kortvariga och funktionssvårigheterna övergående. Dessa barn är ytterst lite störande för andra och anses inte avvikande av personer som känner dem.

Children´s Global Assessment Scale - C-GAS Varierande funktionsförmåga med sporadiska svårigheter eller symtom inom flera, men inte alla, sociala områden. Störningen skulle vara uppenbar för dem som träffar barnet i ett dysfunktionellt sammanhang eller vid en dysfunktionell tidpunkt, men inte för dem som ser barnet i andra sammanhang.

Children´s Global Assessment Scale - C-GAS Måttlig störning av funktionsförmågan inom de flesta sociala områden eller allvarlig störning av funktionsförmågan inom ett område, vilket kan orsakas av t.ex. suicidal upptagenhet eller suicidala grubblerier, skolvägran och andra former av ångest, tvångsmässiga ritualer, allvarliga konversionssymtom, täta ångestattacker, ofta förekommande aggressivt eller annat antisocialt beteende med visst bibehållande av meningsfulla sociala relationer.

Sammanfattning Barnskyddsteamet Akutteamet Olika verksamheter för att främja barns psykiska hälsa Olika kontaktvägar: internet, remiss och telefon S-I-R-S-E Funktionsnedsättning/-nivå

Tack för mig!