Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Framtidens detaljplaner Vad görs för att möta kraven?
Seminarium 26 november 2013 Maria Khorsand, vd SP Sveriges Tekniska Forskningsinsitut och ordförande i rådet.
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Teknikdalen, Borlänge, Fossiloberoende fordonsflotta 2030: transporternas del i Dalarnas energiomställning Hållbara transporter, Teknikdalen,
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
nooil. Fossilbränslefri region Klimatmål för regional utveckling
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
Fossilbränslefri region
Erik Langby Källa: watersecretsblog.com Utmaningar kring klimatfrågan i den regionala utvecklingsplaneringen Erik Langby Ordförande i Regionplane-
Norrbottens energikontor AB (Nenet) Ulrika Lundberg Projektledare nenet.se.
Långsiktigt hållbart samhälle Miljöstrateg Margareta Örn-Liljedahl.
Västsvenska paketet.
Handlingsprogram för hållbara transporter Handlingsprogram för hållbara transporter är ett program för tillväxt och utveckling i.
Västra Götalandsregionens handlingsprogram för energi
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg,
ELBILSSALONG 23 oktober Gavlerinken i Gävle ”Hur vill vi transportera oss – och kan vi göra det hållbart” Intressanta föreläsningar Utställning av Miljöfordon.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Regionalt Godstransportråd i Skåne och Blekinge  Ordförande  Banverket, sammankallande  Vägverket  Luftfartsverket  Sveriges Hamnar  Transportindustriförbundet.
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
KICK OFF för en ny samverkans- och innovationsarena för miljöteknikföretag!
Inriktningsplanering för
Thore Sahlin Ordförande Svensk Fjärrvärme
Näringsdepartementet Fossiloberoende fordonsflotta Utredningen Remissutfallet Det fortsatta arbetet.
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Viktiga händelser Förstärkning Tillsättning av miljösamordnare 50% nov Tillsättning av folkhälsosamordnare 50% feb Uppdrag Undersöka,
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
Bussplan Stockholm - vad är syftet? -Att på tio år byta ut alla bussar i innerstadstrafik mot eldrivna bussar och erbjuda stockholmarna en busstrafik som.
Vem blir kollektivtrafikmyndighet? 4 regioner 8 landsting 6 samverkansorgan 3 kommunalförbund REGIONALA TRAFIKFÖRSÖRJNINGSPROGRAM.
Effektiva hemtjänstresor - Effektiv planering i hemtjänsten ger energieffektiva transporter Workshop 13 mars Uppsala.
Chalmers, Energi och miljö, Fysisk Resursteori
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Mål och vision BRANSCHEN ● Vision ● Idé ● Strategiska områden ● Framgångsfaktorer.
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
1 Strategier för minskad klimatpåverkan - framtidsbilder för markanvändning på landsbygden Rebecka Milestad, Åsa Svenfelt & Kalle Dreborg.
1 Klimatberedningen Region Skånes klimatberedning.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Energieffektiviseringsstöd, Pilotlänsuppdrag, Färdplan 2050 och Klimatsamverkan Skåne.
Färdplan 2050 – ett Sverige utan klimatutsläpp. Nationell färdplan till 2050 Klimatvisionen Sverige ska ha en hållbar och resurseffektiv energiförsörjning.
Europa 2020 Sabine Mayer. Utmaningar Ekonomiska krisen Arbetslöshet Fattigdom Högutbildade kvinnor måste välja mellan jobb och familj Lågt barnafödande.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
VÄLKOMNA Klimatsamverkan Skånes Fossilfrihet på väg – i Skåne! Johannes Elamzon Social hållbarhet
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Miljödepartementet Fossiloberoende fordonspark 2030 Leif Holmberg Politiskt sakkunnig Miljödepartementet.
Infogad sidfot, datum och sidnummer syns bara i utskrift (infoga genom fliken Infoga -> Sidhuvud/sidfot) Innovationer uppstår ofta i samverkan – vi vill.
Den stora utmaningen – ett energisnålare transportsystem
Fossilfria drivmedel och hållbara transporter
Biodiesel Lennart Sjögren Lennart Sjögren Analys & Utveckling AB.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Kraftsamling för ökat bostadsbyggande
Nobelmötet 2016 Ingela Valeur, Miljöstrateg
Pilotlän för grön utveckling

Produktion, handel och transport
Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson
Teknikdalen, Borlänge, Fossiloberoende fordonsflotta 2030: transporternas del i Dalarnas energiomställning Hållbara transporter, Teknikdalen,
Ställ krav för klimatsmartare godstransporter Sektorn Håkan Johansson Nationell samordnare klimatfrågor
DET BLIR VARMARE PÅ JORDEN VARFÖR? VAD SPELAR DET FÖR ROLL?
Presentationens avskrift:

Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet på väg seminarium den 16 oktober Thomas B Johansson

Användning av fossil energi efter åtgärder

Några viktiga trender: IT utvecklingens alla dimensioner Resfria möten Hälsofrågor, inkl cykel och gang Tätare och attraktivare städer Ökad kollektivtrafik “peak car”? Körkortsinnehav

Undersök fem åtgärdsområden för att se hur långt åtgärder skulle kunna leda mot fossiloberoende: 1.Stimulerad fortsatt positiv samhällsomställning med minskade och effektivare transporter som följd 2.Infrastrukturåtgärder och byte av trafikslag 3.Effektivare fordon och ett energieffektivare framförande av fordon 4.Eldrivna vägtransporter 5.Biodrivmedel

Vägtrafikens användning av fossil energi med och utan åtgärder (TWh)

Personbilarnas (vänster) och stadsbussarnas och distributionsbilarnas (höger) trafikarbete fördelat på olika framdrift i åtgärdspotential A

Källa: Trafikverkets klimatbarometer, Sept 2015

Vägtrafikens utsläpp: Källa: Trafikverkets klimatbarometer, Sept 2015

Andel körkortsinnehavare i olika åldersgrupper 1990–2010 (Procent) Källa: Transportstyrelsen (delvis opublicerad statistik).

Nyregistrerade bilar genomsnittliga utsläpp i CO2/km Källa: “VAD AVGÖR?” Nya bilars koldioxidutsläpp – analys marknad för marknad.“VAD AVGÖR?” 2030-sekretariatet, Fores

Biodrivmedel -- potential och teknik Vi har idag god kunskap om hur biodrivmedelssystem bör utformas och lokaliseras för att uppfylla olika hållbarhetskriterier Potentialen för svenska hållbara biodrivmedel uppgår till ungefär en tredjedel av dagens användning av bensin och diesel, och kan öka ännu mer i framtiden Produktionskostnaden för nya storskaliga biodrivmedel i en utvecklad, mogen kommersiell marknad bedöms bli ungefär lika med nuvarande pris för bensin, inklusive koldioxidskatt

Klimatrådet Ett nationellt råd för minskad klimatpåverkan från vägtrafiken i syfte att samordna och engagera berörda intressen Berörda myndigheter, de nationella samordnare som utredningen föreslår för elektrifiering (2 st) och biodrivmedel, företrädare för Sveriges kommuner och landsting samt berörda branscher och andra intressen, inklusive akademi och forskning. Med inspiration från det nationella trafiksäkerhetsråd som Vägverket bildade i mitten av 1990-talet.

Systematiskt utnyttjade synergier Stora delar av svensk industri har kompetens i världsklass och kan både bidra till och dra nytta av ett målmedvetet klimatarbete Genom att ge förutsättningar för svensk processindustri att utveckla avancerade biodrivmedel kan utbudet av fossilfri energi ökas Svensk fordonsindustri har lösningar för energieffektivisering, motorer för biodrivmedel och elektrifiering. Det är viktigt att fortsatt främja den utvecklingen.

Tillbaka till helheten: andra nyttor Tryggare energiförsörjning Fler arbetstillfällen Förbättrad tillgänglighet Mindre emissioner av luftföroreningar och buller Ökad fysisk aktivitet och förbättrad hälsa Ökat underlag för kollektivtrafiken Minskat markanspråk för transporter Ökad social integration och jämställdhet Högre trafiksäkerhet Långsiktigt lägre kostnader Koalitioner borde kunna förstärka utvecklingen!

Tack!