Cristian Abrahamsson. Lärares berättelser om engagerande NO-undervisning En Delphistudie om lärares syn på faktorer som skapar engagemang i klassrummet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Advertisements

Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
1 Innan Du börjar … angående Internetbaserade kurser /15 Källa:
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Marina Lundquist, universitetsadjunkt, Örebro universitet, Ledamot Riksföreningen för skolsköterskor Kvalitetsmått för elevhälsans medicinska insats Skolsköterskekongress.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Svenska som andraspråk 1
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Nätverket Svenska nus skolbesök
Catrin Eriksson Biblioteksdagarna Växjö 2017
Ungdomarnas medieanvändning
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
Källkritik Källa – är det som finns kvar av det förflutna, det som används som en källa till det förflutna. Historisk litteratur – är framställningar.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Kritiskt förhållningssätt
Den retoriska arbetsprocessen
Föräldraråd Välkommen på föräldraråd.
Skolutvecklingskonferens Den 14 oktober 2017
Gymnasiearbete 100 p.
Öppet hus Skolans namn Datum.
Målbild och strategi för effektiv och nära vård år 2030
Veckans mål: Slutsats och diskussion Material och metod Källförteckning.
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Programmeringsträff 2. Programmeringsträff 2 Lgr 11 om programmering Centrala innehållet matematik Algebra 1-3 – Hur entydiga stegvisa instruktioner.
Etik- planering.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Elev- och Föräldraenkät
Välkommen till informationskväll om Anna Whitlocks gymnasium
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Hur mycket använder ungdomarna olika beroendeframkallande ämnen i Helsingborg, Skåne, Sverige & Europa? Arbetsmaterial med diskussionsfrågor i klassrummet,
Värdering och urval (Internt utvecklingsprojekt – Cissela Genetay)
Välkommen till infomöte den 18 november
Delrapport SAM 3.0 Vuxenutbildningsnätverket
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Skolledningskonferens
VFU VERKSAMHETSFÖRLAGD DEL AV UTBILDNINGEN
En modell för flerspråkighet i förskola och förskoleklass
Enkät i gymnasieskolan 2015
Lärare som forskar Samarbete mellan Malmö stad och Malmö högskola
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Enkät i gymnasieskolan
Systematiskt kvalitetsarbete
Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling.
Gymnasiearbete 100 p.
Tips för det praktiska ledarskapet
Enkät i gymnasieskolan
Utveckling och samordning av virkesmätningen
Bakgrund Sedan 2018 har staden ett program för en jämlik stad som sträcker sig fram till Programmet har en bred politisk förankring.
Återkoppling.
Struktur i modellen, 5 steg
Framgångsfaktorer - Kvalitetsutveckling på sfi
Presentationens avskrift:

Cristian Abrahamsson

Lärares berättelser om engagerande NO-undervisning En Delphistudie om lärares syn på faktorer som skapar engagemang i klassrummet Cristian Abrahamsson Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds Universitet Handledare: Ann-Marie Pendrill, Claes Malmberg

Varför engagemang?  Flitigt använt begrepp, men vad betyder det?  Viktigt begrepp. Elevernas beteende tolkas av läraren och blir en faktor som påverkar olika undervisningsval.  Användbart begrepp: ­ Kan förstås av elever, föräldrar lärare, rektorer, chefer, beslutsfattare, media etc ­ Elevers engagemang kan till exempel följas över tid, utvärderas, användas i utvecklingsarbete  Önskvärd egenskap, både att skapa och upprätthålla.

Forskningsfrågor  Hur beskriver lärare undervisning som har engagerat eleverna?  Hur resonerar de kring det engagemang som eleverna uppvisar? Finns det gemensamma drag i deras resonemang?

Vad är engagemang? ”a student´s active involvement in classroom learning activities” (Wang 2014) ”engagement refers to the behavioral intensity and emotional quality of a person´s active involvement during a task” (Reeve 2004) eller ”the outward manifestation of motivation” (Skinner&Pitzer 2004)

Kommunikation Relation till andra begrepp? Engagemang Innehåll Relevans Attityd Motivation Intresse

Delphimetoden Deltagare Enkät Steg 1 Sammanställning Analys Feedback Nya frågor Steg 2 Konsensus Stabilitet i svaren Bestämt antal rundor Steg 3

Hur långt har jag kommit? Utformning av enkät Förstudie Urvalsgrupp deltagare, förvaltningar i alla skånska kommuner kontaktade Enkätundersökning inledd i 18 kommuner

Resultat Vad säger berättelserna om undervisningens innehåll? Vilka faktorer spelar stor roll för elevernas engagemang? Vad finns det för tecken som visar elevers engagemang?  Innehållsanalys av berättelser  Klassificering av faktorer som påverkar engagemang  Klassificering av tecken på engagemang  Diskussion om elevers engagemang på klassrumsnivå kopplat till lärarnas beskrivning av undervisningen

 Didaktisk inriktning, syfte att stärka undervisningen  Licentiandnivå hp (4 år – halvtid), behörig lektor  Tio forskarkollegor (från förskola till gymnasium) Forskarskola - Naturvetenskapskommunikation