BIOMIMETIK ANN-KRISTIN JONSSON 2015. George de Mestral  I början av 1900-talet levde en liten pojke i Schweiz som hette George de Mestral. Han älskade.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Det första du bör göra är att rita horisonten
Speldosan.
Material för projektarbetet
Bildspel om våra fjärilslarver
Hur det kom sig att vi började studera generna (arvet)
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Nedbrytning av plast i Naturen
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Flygplanets Historia Nutidens flygplan Leonardo Da Vincis.
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Människans äldsta historia
Våren På våren känns solen varmare. Snön smälter bort och dagarna blir längre.
Projekt pinnar.
DEL 1: DE FÖRSTA HÖGKULTURERNA
Vattnet i växtriket Solrosfest på hela förskolan: Tidigt på våren delas solrosfröer ut till alla avdelningar. Varje avdelning, barn och vuxna, diskuterar.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
MILJÖ.
Ekosystem Ekosystem.
Kemins grunder 1 Kemi förr och nu.
Mjukt, hårt och blandat -formgivning för din vardag
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Typiskt för saga Handling Personer Hjälpare och ”stjälpare” Miljöer
Naturvetenskaplig undersökning
Evolutionens fader Charles Darwin
Informationssöknings- processen En lärande process med lärare och bibliotekarie i samverkan med elevens informationskompetens i centrum Carol Kuhlthau.
1800-talet.
Det var en gång....
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
BI p Vårterminen 2011 BIOLOGI-BREDDNING. Mål ha fördjupat eller breddat sina kunskaper inom valt ämnesområde samt ha fördjupat sin förståelse av.
Europas sista vildmark
Studiematerial till ”prov”-provet i biologi
Naturlandskap blir kulturlandskap
Indelning av olika levande varelser
Biologi - Livets former.
Vad är slöserier? Sådant vi gör som inte skapar något värde direkt eller indirekt för dem och det som vi är till för.
NATUREN PÅ VINTERN Hur gör djuren för att klara vintern?
 a) Elevsvar 1 (E)  ”Vi blev mer bofasta eftersom vi skulle skörda maten som vi sått var vi tvungna att stanna kvar där eller komma tillbaks.”  Kommentar:
Ett av de fyra elementen Vilka är de fyra? Vatten Eld Luft Jord.
Studieteknik – Konsten att plugga mindre Fredrik Stenmark Plugga hårdare.
Vem tror du att du är? (Fritt efter introduktionen på Sveriges släktforskarförbunds hemsida) Värmlands Släktforskarförening Okt. 2015/AJ 1.
Ekologi Liv på olika villkor.
Ekologi Liv på olika villkor. Ekologi = läran om huset Vad är ekologi? –Läran om samspelet i naturen –Samspelet mellan alla organismer (levande varelser)
Inkluderar även viktiga youtube-klipp på bloggen:
Kroki Kroki (av franska croquis ’skiss’) är en skissartad teckning efter levande modell. Krokiteckning har utgjort en central roll inom konstnärlig utbildning.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att läsa och förstå.
Fotosyntes. Ungefär för 3 miljarder år sedan var jorden en ganska dyster plats. Inte den gröna plats fullt av växter och andra organismer som vi idag.
När du tar en gammal sak och ger den ett nytt användningsområde När du tar en trasig sak, kompletterar med nytt material och gör om prylen När du använder.
BIOSFÄRUTMANINGEN 2017 Skräp – vad är det?.
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Kommunikation och information
Evolutionens fader Charles Darwin
Djuren möter ungdomskulturen
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
På den här bilden, marken (vattnet) stannar där linjen är
Svampar Svampar är närmare släkt med djur än med växter
Filmtajm!.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Företags-namn Produkter och tjänster
Evolutionen – Hur har det gått till?
Djuren möter ungdomskulturen
Helhet och allsidighet
INTRODUKTION SKOLKLASSIKERN
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Jesu lidande och död.
Presentationens avskrift:

BIOMIMETIK ANN-KRISTIN JONSSON 2015

George de Mestral  I början av 1900-talet levde en liten pojke i Schweiz som hette George de Mestral. Han älskade två saker mer än allting annat, att uppfinna saker och att vara utomhus.  Redan som liten bestämde han sig för att bli ingenjör. Inte en sådan som arbetar med tåg, telefoner eller datorer, utan en ingenjör som skapar nya saker.  Eftersom han alltid gillat att vara utomhus visste han att naturen är den bästa ingenjören och upp- finnaren av alla. ANN-KRISTIN JONSSON 2015

Den kloka naturen  Som vuxen var han en kväll ute och promenerade med sin hund. När han kom hem hade både han och hunden fått massor av kard- borrar på sig. Han blev först irriterad, eftersom de satt så hårt fast. Men så började han fundera på hur det kom sig att de var så svåra att få bort. Han studerade kardborrarna i mikroskop och fick se att de hade hundratals små krokar. De här krokarna grabbade tag i små trådöglor i hans byxor och i hundens päls. Naturen hade skapat en fästanordning som var både snillrikt enkelt och säker. Han beslöt att utveckla det naturen hade skapat till något nyttigt för människan. ANN-KRISTIN JONSSON 2015

Att inte ge upp  I nästan tio år sysslade han med att testa och utveckla det naturen hade skapat. Många skakade på huvudet åt idén och skrattade till och med ut honom. Ändå fortsatte han. Resultatet blev kardborre- bandet som han fick patent på  Idag finns kardborrebandet överallt. Det används på och i saker som gymnastikskor, ryggsäckar, jackor, armband och leksaker.  I rymdskepp använder man kardborreband för att hindra utrustningen från att sväva omkring. ANN-KRISTIN JONSSON 2015

Allt har en funktion och ett syfte  Många forskare har gjort som George de Mestral. Inom biologin kan man alltid fråga varför något är ordnat på ett visst sätt. I naturen är ingenting skapat i onödan.  Allt har en funktion och ett syfte. Ibland ser vi växter och djur som uppför sig på det konstigaste vis utan att vi förstår varför.  Men studerar vi dem närmare hittar man nästan alltid en förklaring. ANN-KRISTIN JONSSON 2015

Lär av naturen  Vi har mycket att lära av naturen och allt levande i den.  Naturen har arbetat med svåra problem under mycket längre tid än vad vi har gjort.  Många arter har anpassat sig för att överleva på bästa sätt. Ibland har det gett dem egenskaper vi kan bli väldigt avundsjuka på. ANN-KRISTIN JONSSON 2015

Gräshoppor hindrar flygplan från att krocka Skalbagge och hund förebild för skogsmaskinen Stina. Havstulpanernas klister Hur man fångar vatten ur luft Spindeltråden-världens starkaste fiber Myror löser svåra problem Bakterier ger bättre solskydd Superhörsel hos fluga Lotusblomman tvättar sig själv Nyckelpigan inspirerar till nya flygplan Exempel på produkter/företelser som utvecklats genom studier av naturen. ANN-KRISTIN JONSSON 2015

Vad är det ni ska göra? ANN-KRISTIN JONSSON 2015  Vad?  Ni ska välja ut ett ämnesområde, som ni arbetar med som enskilt arbete. Till exempel att arbeta med spindeln och dess tråd. Vad har studier av denna insekt lärt oss och vad har det lett fram till inom teknisk utveckling.  Hur?  Ni ska samla in fakta, bilder mm. Detta skall ligga till underlag för en tredimensionell modell som ni ska tillverka av lämpligt format. Modellen ska kompletteras med två A4 sidor med information.  Den första sidan ska ge en introduktion till arbetet samt en fakta- beskrivning av t.ex. spindeln. På den andra sidan ska ni göra en teknisk beskrivning av hur spindeltråden fungerar och dess användningsområde. Detta ska resultera i en utställning om Biomimetik på skolan.  Varför?  Ni ska lära er detta eftersom det är ett stort område inom teknik och olika typer av forskning. Människan har genom alla tider studerat naturen och där hittat lösningar på olika problem. Här får ni möjlighet att träna er inom olika områden som att arbeta 3-dimensionellt, kombinera bild och text, beskriva en teknisk process/lösning, samt presentera era resultat på ett tilltalande sätt.

Arbetsgång ANN-KRISTIN JONSSON 2015  Välj ut ett område du vill arbeta med  Gör en planering, tänk på att utnyttja tiden väl så du kommer igång snabbt.  Samla fakta (nätet, böcker etc.)  Gör skisser på hur du vill utforma din modell  Skriv ner vilka material du tänker använda  När du samlat in tillräckligt med material kan du börja välja bland text och bilder.  När du skriver ska du använda egna ord, inte copy + past från wikipedia!  Lycka till!  Anki och Susanne

Länkar/läsa mer ANN-KRISTIN JONSSON 2015