Framtidens Framtidens Vårdinformation Nuläge och framtid maj 2016.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Advertisements

Skane.se Förnyelse inom varumärkesprojektet 2012.
Ett arbete med att etablera
Tekniken i människans tjänst – hur hittar man balansen?
Processorienterat förbättringsarbete
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Framtidens bästa primärvård
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Folktandvården Norrland
Välkommen till Ledardagen!
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
W w w. s k a n e. s e / r c c Regionalt cancercentrum syd - ett projekt för hela Södra sjukvårdsregionen! En central uppgift för Regionalt cancercentrum.
Rätt information till rätt person i rätt tid
Välkomna till en dag om eArkiv
Trender inom statsförvaltningen
Ann Söderström, Hälso- och sjukvårdsdirektör
Modell för Utveckling av ledningssystem
Kompetens KUB Kvalitet. IFLA:s beskrivning av bibliotekens uppdrag Bibliotek inspirerar människor till att drömma och att förverkliga sina drömmar, att.
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
DIVISION Landstingsdirektörens stab Förstudie – virtuell ögonsjukvård Planering av aktiviteter och tidsplan Studieresor Kartläggning och marknadsanalyser.
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Gemensam plan landstingsgemensamt Respektive avdelnings uppdrag Fördelar de särskilda uppdragen från landstingsstyrelsen till landstingsdirektören.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Breddtjänster - ett nytt skede i IT-politiken IT-kommissionen och Region Skåne Lund 26 september 2002.
E-ARKIV Johan Kjernald eSamordnare.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Framtidens vårdinformationsmiljö
Ledningssystem på 60 minuter
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Framtidens Framtidens Vårdinformation Informations- och dialogmöte.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Innovationer för framtidens sjukvård i Stockholms läns landsting Daniel Forslund (L) innovationslandstingsråd Innovationsroteln, Liberalerna i SLL.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Vårdsamverkan Valdemarsvik
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
MOBIL DOKUMENTATION I ARVIKA KOMMUN
Kvalitet i administrationen verksamhetsstödet på KTH – effekterna av AAE:n SUHF-konferens – Kvalitets- och utvecklingsarbete inom administrationen.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
”Hur arbetar vi i ambulanssjukvården som en del i framtidens sjukvård”
Omställningen av hälso- och sjukvården
Material för socialtjänsten
Vi står inför en stor digital förändring som ger oss nya möjligheter att skapa en smartare välfärd. Utbildningen "Att leda digital förändring” syftar till.
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Nationellt kliniskt kunskapsstöd
Regionalt cancercentrum Sydöst - platsbesök 30 september 2014
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
E-identitet för offentlig sektor, Efos
Introduktion till processen för balanserad styrning
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Kommundirektören och digitaliseringen
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Länsstyrelsens roll i funktionshinderpolitiken
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Samordnad utveckling för god och nära vård
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
PoPS: Processkartläggning av, och pilotutredning inom, utveckling av stödtjänster Driftrådet 28 maj 2019.
Träning.
Presentationens avskrift:

Framtidens Framtidens Vårdinformation Nuläge och framtid maj 2016

Framtidens Framtidens Vårdinformation Ett komplett system för patientbaserad vård En inloggning för medarbetaren En journal per patient. All information på ett ställe Ett gränssnitt för alla bokningar, resurser och scheman Mobila arbetssätt. Information, registreras & signeras omedelbart Stöd för framtidens eHälsolösningar Intuitivt system uppbyggt utifrån medarbetarnas arbetsflöden Situationsanpassade vyer beroende på arbetsprocess

Drivkrafter 3 Snabba samhällsförändringar Tekniska utvecklingen går allt fortare Mobila lösningar, eHälsa Ny forskning, nya metoder, nya arbetssätt Patienternas förväntningar förändras Digitalisering – även i patientmötet Vi måste utnyttja möjligheterna och sluta översätta pappersmiljön till IT!

Utmaningar 4 Föråldrad teknik Många system som inte talar med varandra ”Pappersjournal” i datorn Svårt att hitta livsviktig information Olika inloggningar i olika system Spårbarhet saknas Onödig dubbel- eller trippeldokumentation stjäl tid Föråldrade beslutsstöd Omoderna lösningar försvårar verksamhetsutveckling Uppfyller inte kraven i Patientdatalagen

Framtidens vårdinformation = paradigmskifte 5 Information samlad på ett ställe Matas in en gång Information kan återanvändas och presenteras Stöd för hantering av processer och aktiviteter Beslutsstöd Konfigurering av ”mallar” ner på användarnivå  Standardisering av termer och ”mallar”  Region Skåne – Sverige - Internationellt

Informatiken är viktig – nationell samordning 6 Internationell standard i Sverige Principer och regelverk Översätta internationella mallar Anpassa och skapa nytt Personal, patient, organisation, utbud Verktyg och bibliotek Övergripande struktur - karta Mallar – system och termer Masterdata och innehåll Idag har vi krav på vilken information som utbyts mellan två system Imorgon ställer vi krav på att systemen ska arbeta tillsammans – därför måste informationen inuti systemen hanteras på samma sätt

Framtidens Vårdinformation i Sverige 3R Sussa Cosmic kundgrupp 108 K 4D Vinnova – otaliga projekt Nationella eHälsosatsningar – MVK, Journalen, MVF, HFM Regionala eHälsosatsningar Europeiska eHälsosatningar 7

Näringslivet Forskning och utveckling Inom vård och omsorg Invånare, patienter och anhöriga Vård och omsorg I offentlig verksamhet Myndigheter, övriga landsting och kommuner Vård och omsorg i privat verksamhet Målgrupper 8

Omvärldsbevakning 9 Danmark Sundhetsplattformen Finland Apotti Kanada Health Infoway Storbritannien Cambridge University Hospital

Framtidens Vårdinformation i Region Skåne 10 Strategi Program Delprojekt Vision och målbild Bakgrund och analys Framgångsfaktorer Vägval Sekvens för införande Hantering av beroenden Arkivering / avveckling gamla system Övergripande planering och kommunikation Aktiviteter Tider Resurser Budget

Vision och målbild 11 Vision Framtidens vårdinformation bidrar till vårdens säkerhet och kvalitet. Systemen bär all kunskap och är hjärtat i verksamheten. Informationen finns där den behövs, när den behövs. Inga patienter skadas som följd av bristfällig kommunikation, arbetsmiljön är god, processerna effektiva och verksamheten har de stöd som behövs för ständig utveckling. Målbild Modern vård och verksamhetsutveckling utgår från patienten som del av teamet. Framtidens vårdinformation ska stötta denna utveckling och säkra en modern, mobil, snabb och säker IT-miljö som gör vårdens digitaliserade dokumentation och kommunikation enhetlig, enkel och effektiv. Strategi Vision och målbild

System 12 Strategi Bakgrund och Analys 2 huvudjournalsystem 6 specialsystem 136 system i beroende 240 småsystem

13 BASNIVÅ Standardiserade funktioner som täcker vårdens grundbehov Mer funktioner läggs på för varje mottagning/yrkesroll efter införande av ny basfunktionalitet Funktionerna kan skapa skräddarsytt stöd för t ex läkarens och sjuksköterskans arbetsflöde Viktigt att vårdens medarbetare är med på hela resan från kravställning till systemet är infört i hela Region Skåne VIDAREUTVECKLING En sömlös helhet Strategi Vägval och framgångsfaktorer

Vägval 14 Strategi Vägval och framgångsfaktorer Prioritera standardisering framför specialfunktioner Implementera ny basfunktionalitet snabbt Vidareutveckla med till exempel mobilitet så snabbt som möjligt Upphandla självständigt och småskaligt

Framgångsfaktorer 15 Strategi Vägval och framgångsfaktorer Högsta ledningens absoluta engagemang - kan ej delegera bort ansvar för projektet Kraftfullt ledarskap inom vårdorganisationen, regiondirektör, förvaltningschef och politik Behandla det inte som ett IT- projekt utan som ett projekt för förändrat ledarskap Dedikerat projektteam/grupp med operativt huvudansvar Delaktighet & kommunikation Ledarskap och ägarskap Investeringar och kompetens Samverkan med vård och annan personal så tidigt som möjligt Övertyga visuellt att systemet kommer att fungera enligt de krav som behövs för en fungerande process eller arbetssätt i vården Tillräckligt lång förankringsperiod med ambassadörer och engagerad verksamhet Massiv kommunikation med både lång- och kortsiktiga planer Hela organisationen/förvaltningen måste var delaktig Ytterst värdefullt att det finns projektmedlemmar som redan genomfört ett eller flera liknande projekt Stora investeringar i infrastruktur, servrar, nät, standardisering av system och innehåll. Detta måste ske innan nytt vårdsystem implementeras Investeringar i utbildningsinsatser och dedikerade stödorganisationer.

280 anmälda medarbetare 16 Program Planering och kommunikation

Gamla system 17 Konsolidera så långt som möjligt, minska eller slå ihop gamla system Inrikta alla utvecklingsprojekt mot Framtidens vårdinformation Stäng gamla system snabbt under implementering Använd separat läsläge – migrera sparsamt Mellanlagra Arkivera smart Program Beroenden och avveckling

Byggs steg för steg 18 Heltäckande utbud av standardfunktioner som täcker vårdens behov. Vi säkerställer att basen finns för att kunna bygga. De rätta funktionerna för olika processer och arbetsuppgifter identifieras i samarbete med vårdens representanter. Funktionerna sätts samman så att de stödjer varje arbetsflöde och bidrar till nya vårdprocesser och arbetssätt. Program Sekvens för införande

Omfattning 19 Program Sekvens för införande medarbetare 10 sjukhus 2 större: Lund och Malmö 3 mellanstora: Helsingborg, CSK och Ystad 5 mindre: Hässleholm, Ängelholm, Landskrona, Trelleborg och Simrishamn Primärvård – 162 enheter Psykiatri – 7 verksamhetsområden Habilitering & Hjälpmedel – 4 verksamhetsområden

Införande 20 Steg 1 18 månader för första vårdförvaltningen Steg 2 12 månader för resterande vårdförvaltningar Program Sekvens för införande

Förankring 21 Samtliga ledningsgrupper för vårdens divisioner besökta 9 stora informations- och dialogmöte med vårdprofessionen i Skåne 10 grupper med sakkunniga besöks under våren Månatlig ledningsinformation Månatliga bildspel med talmanus Löpande artiklar på intranät Referensgrupp med facken Resursägargrupp med vårdförvaltningarna Program Planering och kommunikation

Professionens tankar viktiga 22 Program Planering och kommunikation Interaktivt dialogverktyg/mentometer-app med frågor om vägval för strategi och program har använts vid samtliga dialogmöten 10 grupper med sakkunniga besöks under våren Dokumentation för utvärdering och beslut

Resultat dialogmöten 23 ”En patient – en journal” är den viktigaste principen Integrerade beslutsstöd som varnar när något är fel bör prioriteras Mobilitet intressant, men inte nödvändigt i första steget Stor efterfrågan på kommunikation Relativ hög vilja att lära nytt Program Planering och kommunikation

Tidplan 24 Delprojekt Tider och aktivitet Resurser MarsAprilMajJuniJuliAugusti Flera delprojekt Flera delprojekt Förstudie Förstudie Nominering - start rekrytering Förankring och kommunikation Förankring och kommunikation Styrgruppsarbete Styrgruppsarbete

Framtidens Framtidens Vårdinformation Tack för er tid!