Workshop kring klassificering Syftet med processorienterad arkivredovisning Sammanfattning av verkSAM och exempel på andra klassificeringar Minsta gemensamma.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Framtidens detaljplaner Vad görs för att möta kraven?
Nödvändiga perspektivskiften
Gallring i Stockholms stad
Nyttorealisering på 10 min
Visionen för Regionalt cancercentrum väst:
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Projektet KLASSA -så hittar du din information
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
En plattform för samhällsekonomisk analys
Välkomna till en dag om eArkiv
Utvärdering av processmognad
MEDBORGARKONTORETS UPPGIFT Information Vägledning Rådgivning Blanketter Handläggning av vissa ärenden Ärenderegistrering, upplysning i alla ärenden.
TF Grundlag Allmän handling Utlämnande ArkF Skrivmateriel och förvaringsmedel Arkivering Tillsyn Arkivbildning vid förändrad organisation Utlån Utlämnande.
Moment 3: Att kartlägga och klassificera information
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Projektledning.
Arkivprojektet vid Socialt arbete. Skillnad mellan diarium och arkiv Diarium = register över inkomna och utgående handlingar. Arkiv = Samling av handlingar.
AVESTA KOMMUNS ORGANISATION 2015
Nya föreskrifter och allmänna råd
Regionalt koloncancerprojekt "Mer patientfokuserad och sammanhållen cancervård"
Välkommen till den nya hemsjukvården KOMHEM – vård, omsorg och rehab nära dig
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Organisationsförändring -hur påverkas arbetet med intern kontroll
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Finansiell samordning
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING JÄMTLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Rickard Broddvall, eHälsomyndigheten Tove Gemzell, Inspektionen för vård och omsorg Verksamhets- och utförardomän – ett samordningsarbete.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Regionbildning på gång? 18 augusti Lång dags färd mot ……? ?
Utmaningar med flyktingarbetet - tio ideella organisationers erfarenheter.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Välkommen!. Välkommen! Fortsatt utveckling av e-tjänsten Stöd och behandling Anette Cederberg Programansvarig SKL Rebecca Anserud (H)järn kolls ambassadör.
PROCESS GENOMFÖRANDEPLAN
Processkartor i praktiken
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Detta är havsplanering
Guide till processer Vård och omsorg HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Validering inom Lärarlyftet
Detta är havsplanering
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Processutveckling vid MALMÖ HÖGSKOLA Per Hillbur, PROCESSÄGARE (prorektor) Charlotte Kipowsky, PROCESSLEDARE (tf. chef studentcentrum) Birgitta Magnusson,
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Risk- och sårbarhetsanalyser
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Bakgrund Efter bildandet av VMF Qbera år 2000 fanns ett flertal olika transporthandledningar och avlastningsinstruktioner från de tidigare virkesmätningsföreningarnas.
Regionalt cancercentrum Sydöst - platsbesök 30 september 2014
Bakgrund Efter bildandet av VMF Qbera år 2000 fanns ett flertal olika transporthandledningar och avlastningsinstruktioner från de tidigare virkesmätningsföreningarnas.
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Program för attraktiv arbetsgivare HRC-möte
Utvecklingsgrupp Social
Introduktion till processen för balanserad styrning
Processorienterad informationsredovisning
VÄLKOMNA! Bakgrund För att stadsdelsförvaltningen ska kunna arbeta på ett effektivt sätt med arkivfrågor ska det finnas både arkivansvarig och.
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Gnosjö kommuns styrmodell
Erfarenheter av jobba med klassificering och Klassa
Införande av Samrådsgruppens klassificeringsstruktur för kommunala verksamheter i Sundsvalls kommun
Samordnad utveckling för god och nära vård
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

Workshop kring klassificering Syftet med processorienterad arkivredovisning Sammanfattning av verkSAM och exempel på andra klassificeringar Minsta gemensamma nämnare

Behovet av en ny arkivredovisningsmodell Allmänna arkivschemat + diarieplanen = den perfekta tvångströjan (Den egna verksamheten känns inte igen)

Syftet med processorienterad arkivredovisning Återspegla moderna organisationer bättre -Kontextualisera informationen som skapas eller inkommer inom organisationens verksamheter - Kunna anpassas till föränderlighet inom den organisatoriska strukturen Vara bättre anpassad för digital information och fler databärare än bara pappret Ökad spårbarhet och insyn Originaliteten respekteras

Med detta i åtanke… verkSAM (bakgrund och nuläge) Samarbete mellan representanter från ITSAM, Sydarkivera, Sösk, Jönköping och Kalmar kring en gemensam dokumenthanteringsplan ITSAM (deras tillämpning av klassa) (slide 10)

Utgångspunkt för processkartläggning Många förespråkar att man ska ”glömma” den organisatoriska strukturen när man processkartlägger: Förvaltning Process Nyttigt för organisationer som styrs för mycket av revirtänk. Men i verkligheten meningslöst, eftersom samarbete mellan förvaltningsgränser sker hela tiden. Och även om handlingar i en process skapas i fler förvaltningar är ändå en förvaltning/enhet i slutändan huvudägare av den processen/informationen.

RA-FS 2008:4 Alla (statliga) myndigheter ska kartlägga sina processer och dessa ska delas upp i: Styrande verksamheter, Stödjande verksamheter och Kärnverksamheter

Från processkartor till klassificeringsstruktur Varje identifierad process genererar ett handlingsslag, dessa ska struktureras i klassificeringsstrukturen: den samlade representationen av verksamheten

Från klassificeringsstruktur till dokumenthanteringsplan Ett handlingsslag är de handlingar som tillsammans skapas i en process. Varje process består av ett antal aktiviteter. Varje handlingsslag består av ett antal handlingstyper. En handlingstyp ska kunna härledas till en aktivitet. Aktiviteterna återfinns i processkartorna, handlingstyperna (och deras hantering) återfinns i dokumenthanteringsplanen.

Skillnader i tillämpning beroende på kommunstorlek I en mindre kommun: Få förvaltningar med breda uppdrag och liten organisatorisk självständighet/tydligare koppling till kommunstyrelsen. I en större kommun: Fler förvaltningar med smalare uppdrag och större självständighet/självstyre.

Förvaltning Kommunstyrelse E-arkivsystem Ärendehanteringssystem Förvaltning Styrande verksamhet Stödjande verksamhet Kärn- verksamhet Mindre kommun kontra större kommun Verksamhets- område Verksamhets -typ

Ytterligare exempel på klassificeringsstrukturer: Huvudprocesser/processgrupper

Malmö stads klassificerings- struktur för styrande och stödjande verksamheter Gemensam för alla nämnder och förvaltningar inom Malmö stad

Varför en gemensam klassificeringsstruktur? För att underlätta för en framtida sammanslagning av kommunerna, eller en framtida export till ett regionalt e-arkiv? Kommer resultatet leda till att varje kommun känner igen sin egen verksamhet, eller kommer vi bara ha skapat en ny tvångströja?

Att göra-lista Utgå ifrån organisationschemat, ta avstamp från enheterna/avdelningarna som representerar ett visst verksamhetsområde Intervjua den person som bäst kan beskriva vad som sker inom respektive verksamhetsområde; vilka processer finns/vilka ärenden handläggs/vilka insatser görs (vilken information skapas därur) Beskriv processerna grafiskt eller i text (helst både och) Kategorisera processerna utifrån de tre verksamhetstyperna, dvs upprätta en klassificeringsstruktur Upprätta en dokumenthanteringsplan/anpassa befintlig dokumenthanteringsplan utifrån klassificeringsstrukturen

Vad kan vi göra tillsammans? -Hitta de minsta gemensamma nämnarna Alla kommuner har: Kommunfullmäktige En kommunstyrelse En valnämnd En överförmyndarnämnd/överförmyndare En revision Kan vi beskriva processerna i dessa verksamheter tillsammans? (Oavsett var i klassificeringsstrukturen de hamnar hos varje kommun).

Exempel på processer inom Melleruds och Bengtsfors kommuner

Viktigt att tänka på: Vilken är triggern/katalysatorn för varje process? Beskrivs processen bäst utifrån ett medborgarperspektiv eller från verksamhetens perspektiv? Hur detaljerad ska processbeskrivningen vara? (var lyhörd för verksamhetens behov; jämf. Plan- och byggenheten med vård och omsorg)