Hur styrs andra länder? Arena 50-59. 1. Representativ eller direkt demokrati? 2. Statschef: Republik eller monarki? 3. Statsbildning: Enhetsstat eller.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger. THE BIG FIVE.
Advertisements

Närvaro!!.
Fördjupning i historia
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Så Styrs Sverige Regering Myndigheter Folket väljer Politisk Parti
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
STATSSKICK.
Betyg och förmågor.
Så styrs Sverige.
Främmande länders statsskick
Parlamentarismen Demokratins kärna.
Så Styrs Sverige Regering Myndigheter Folket väljer Politisk Parti
Vad är en demokrati Formulera kriterier för ett demokratiskt styre
Demokrati, politik och val.
Etik & Moral RELIGION HT-14.
Debattera.
Kunskapskrav och matriser
Statsskick.
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
Centrala innehåll och kunskapskrav
SÅ STYRS SVERIGE.
Rektorsområdet 800 barn/elever mellan 1-16 år 150 vuxna Vi talar 42 språk 25% av eleverna bor sitt första år i Sverige.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Demokrati och diktatur
Hur styrs länder? Samhällskunskap vt 2014.
Det amerikanska statsskicket
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Sveriges politiska system Parti och ideologi
Sveriges grundlagar Regeringsformen – hur Sverige styrs
Institutioner och aktörer
Demokrati och vår Riksdag
Samhällskunskap 1b Bedömning.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Massmedia.
UR CENTRALT INNEHÅLL Massmediers och informationsteknikens roll i samhället. Deras möjligheter att påverka människor och samhällsutvecklingen samt de möjligheter.
Demokrati, politik och val. Demokrati = folkstyre För att ett land ska kunna kallas demokratiskt måste det ha: 1.Återkommande fria val. Folket ska fritt.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Politiska system Demokrati & diktatur.
Demokrati, politik och val. Demokrati = folkstyre För att ett land ska kunna kallas demokratiskt måste det ha: 1.Återkommande fria val. Folket ska fritt.
Olika styrelsesätt Direkt demokrati – Alla får vara med och bestämma genom folkomröstningar ex Schweiz Representativ demokrati – folkvalda politiker.
FINANSMARKNADER Med fokus på kreditmarknaden. CENTRALT INNEHÅLL OCH KUNSKAPSKRAV Centralt innehåll  Finansiella marknader i den internationella ekonomin.
Välkommen till svenska 1
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Kränkning av mänskliga rättigheter
Vem är det som bestämmer?
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Inställning till Skogsindustrin resp Skogsbruket
Sociologi Introduktion.
Idrott måndag: Teori i G3
Träna svenska A och B Häfte 9 Familj Relationer.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Måste du veta vem jag är? Om anonymitet.
Formativ undervisning – Workshop 2 - Lärandemål
Vem är det som styr oss? Om konspirationsteorier.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Politiska partier och ideologier
Hur styrs länder? Samhällskunskap vt 2014.
Utredande text Labbrapport.
Demokrati, politik och val.
GRNMATC – KAP 6 NEGATIVA TAL.
Sverige är en parlamentarisk demokrati och en monarki.
Demokrati och diktatur
Främmande länders statsskick
Sveriges grundlagar Regeringsformen – hur Sverige styrs
Främmande länders statsskick
POLITIK FORMINNEHÅLL Hur?Vad? STATSSKICKIDEOLOGI demokrati diktatur enhetsstat förbundsstat monarki republik regering valsystem konstitution parlament.
Presentationens avskrift:

Hur styrs andra länder? Arena 50-59

1. Representativ eller direkt demokrati? 2. Statschef: Republik eller monarki? 3. Statsbildning: Enhetsstat eller federation? 4. Maktdelning: Parlamentarism eller presidentstyre? 5. Valsystem: majoritetsval eller proportionellt val

Sverige jämfört med andra länder Vad innebär …? Hur är det i Sverige? Varför? (om det går att svara på) Hur ser det ut i något/några andra länder? Vad får de olika varianterna för konsekvenser? o Positiva o Negativa Vilken variant är bäst? Motivera. Lämna in gemensam sammanfattning till mig. Presentera för varandra i tvärgrupper.

Gruppindelning 1.Erica, Erik, Ruut, Elin, 2.Samuel, Maiwenn, Sajad, Hanna, Anton 3.Mikaela, Axel, Amelie, Rasmus, Albin 4.Erika, Carola, Lucas, Tymek 5.Josefin, Moa, Gabriella, Emma

Kunskapskrav Redogöra för centrala teorier Och hur de påverkar (konsekvenser) Diskutera styrkor och svagheter Argumentera för sina ståndpunkter Söka, granska och tolka information Presentera