Zinkutsläpp från biltvättar Granskning av examensarbete (1) : Sanna Ekström, KTH 2005
Bakgrund till projektet Mål – hållbar lösning Syfte – Optimera zinkreduktion Uppdragsgivare – Kemibolaget AB Metoder – Litteraturstudier/teorier om reningsmetoder Experiment på biltvättar Laborationer i labmiljö
Zink Miljögift 7 miljoner ton / år Galvaniseringar Gummi, kosmetik
Biltvättar i Sverige 1100 biltvättar (Personbilar) >5000 tvätt/år - anmälningsplikt 300 lastbilstvättar >1000 tvätt/år – anmälningsplikt Zink – <10 mg/personbil – <150 mg/lastbil
Vattenreningen i projektet Alaska - biologisk rening För funktion finns krav på rengöringsmedel Grovslam – sediment Mellanslam – sediment Finslam – Underspolning Biologiska reaktorer 2 st Skumplastkuber (biobärare) Återvinning via lamellseparator
Utvärderingar vattenrening Sweco 2003 (2) IVL 2004 (3) Slutna system klarar zinkvärdena Kemisk behandling – Ok enligt IVL, ej Ok enligt Sweco Biologisk – Ej ok enligt Sweco, IVL kollade inte
Teorier zinkreduktion Partikulärt zink kan avskiljas/sedimenteras pH värde styr om zink är komplex form eller jonform Påverkan av komplexbildare
Polersteg för reduktion av zink Polersteg efter befintlig rening Sandfilter Torvfilter Jonbytare Membranfilter Indunstare
Prover Dygnsprover från biltvättar pH justerades i labskala Optimalt pH 8,6-9,2 (Minskar zink med 60%) NTA påverkan (ingen) Sandfilter (51-68% reduktion) Torvfilter (85% reduktion)
Problem och felkällor Kontaminerade prover Ej exakta anlaysmetoder Lagring av prover Temperatur och salthalter varierar under året. Engagemang i branschen
Slutsatser Sedimentera zink maximalt pH 8,6-9,2 Tillsätta buffertkemikalier (karbonater/fosfater) Sandfilter – bra polermetod. Billig. Torvfilter – bra polermetod. Dyrare i drift. NTA – påverkar inte zink i biologiska reningsverk.
Källförteckning (1) Zinkutsläpp från Fordonstvättar (2005) portal.org/smash/get/diva2:411381/FULLTEXT01.pdf portal.org/smash/get/diva2:411381/FULLTEXT01.pdf (2) Sweco 2003 Rapport Biltvättanläggningar 20och%20%C3%85tervinning/Milj%C3%B6skydd/SPIs%20rekomm endationer.pdf 20och%20%C3%85tervinning/Milj%C3%B6skydd/SPIs%20rekomm endationer.pdf (3) IVL (2004) Utvärdering av fordonstvättar ur ett bredare perspektiv /B1554.pdf /B1554.pdf Tack för mig – David Löwenstein,