Välkommen VIRTUELLA REFERENSTJÄNSTER, LUND, 19 MAJ 2016.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
DIGITALA MEDIER I #ALMEDALEN Maj Innehåll  Digitala medier – grunderna  Digitalt PR-arbete  Digitala medier i Almedalen.
Advertisements

OM professioner (exempelvis följeforskare)
NÄTBIBLIOTEKET Daniel Gunnarsson, kontaktbibliotekarie för distansstudenterna Magnus Ilvered, projektledare Ulf-Göran Nilsson, bitr bibliotekschef.
Kvalitetssäkring - det digitala referenssamtalet
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
The Swedish Library of Talking Books and Braille DAISY Direkt – Egen nedladdning av talböcker Vad är det och hur gör man?
IFLA manifest för bibliotekstjänster till personer med läsnedsättning Framtaget av LPD/ IFLA Godkänd av IFLA styrelse april 2012 Antagen av Unesco nov.
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Sociala medier Maria Holm
Barnspåret inom LIM-IT-projektet
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
Projekt Bemötande Växjö universitetsbibliotek Hösten 2006 – våren
Gabriella Johansson, Sambib, Lunds universitet
Sammanfattning Vi gjorde ett studiebesök i Kista Service Hus. Två pensionärer pratade om problem i deras vardagsliv. Utifrån det tänker vi skapa en digital.
Teman VEGA Verksamhetsutveckling genom eget arbete.
Resultat av dialogforum våren Syfte Väcka nya tankar Tillvarata den tysta kunskapen Synliggöra skillnader i synsätt mellan kollegor Förstå vad ett.
Branding Strategimöte den 3 maj , 2010.
Utmaningar av etablerade gränser mellan discipliner
Personalmöte Handlingsplaner Värdegrund.
U/H Cloud Håkan Dahlberg Ingemar Fällman.
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
Hur tänker Handisam om sociala medier?
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Alla erbjuds en likvärdig service genom att dela policy och regelverk
Myndighetsbibliotek i Sverige Förutsättningar, problem, utmaningar
Utmaningar i en digital tid
1 Mötesplats för framtiden oktober 2005 Speciella tjänster för speciella frågor - att skapa ”virtual desks” – eller virtuella tjänster: Elektronisk.
Fråga bibliotekarien. De finska bibliotekens gemensamma digitala referenstjänst Befinner sig i portalen Biblioteken.fi.
Egenintresset som drivkraft i politiken Marcia Grimes, fil dr Statsvetenskapliga institutionen Göteborgs universitet Democracy’s Infrastructure: The role.
Grupp 5 Hur samarbetar lärare, lärocenter och bibliotek i undervisning av informationskompetens?
Guö Disposition Pass 1 Dagsläget Biblioteksmodeller Pass 2 Strategifrågor Metodfrågor.
Läsplattor på Göteborgs stadsbibliotek. Därför startade vi  Stort intresse  Ge låntagarna chans att pröva på riktigt  Marknadsföra bibliotekets e-böcker.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Biblioteken.fi Robin Fortelius. Biblioteken.fi Kort historia Finansieras av undervisningsministeriet och administrerades först vid Finlands biblioteksförening,
Mötesplats inför framtiden pedagogik - en studie av det instruktiva arbetssättet i chattbaserad referenstjänst Magisteruppsats.
© Regionförbundet i Kalmar län 2008Sidan 1 - Fria fjärrlån - Transporter, 3 ggr / v - Lämna / låna på 25 bibliotek -”Katalog”, via SeSim och Z Bokupphandling,
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Gå till första sidan Omvärldsbevakning – Länsbiblioteket i Värmland och Säffle bibliotek Kan biblioteket vara en resurs i kommunens omvärldsbevakning?
Bibliotek
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
DIREKTIVET Arbetsgrupp: Polarbibblo.se Polarbibblo.se är en viktig del av Biblioteken i Norrbottens e-resurser.
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Projekt SAM-verkstad - ett verktyg för samtal om livsstilsfrågor
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Sidnummer 1 En biblioteksstrategi för hela Sverige om KB:s uppdrag och arbete Christina Jönsson Adrial 2015 Foto: Jens Gustavsson/KB.
Min verksamhet som mentororganisation. Att vara mentororganisation Associationer till betydelsen av ”mentor” Ledare Föreläsare Hjälp-stöd-stöttning Rådgivning.
Tredje uppgiften - umgänget med pressen Vad ska man tänka på? Presentation av Cecilia Sjöholm, Informationschef, Medicinska fakulteten, Lunds universitet.
Kunskapsprogram inom digital affärsutveckling
Beredskap på kvällar och helger
Företagsklimatet i Oskarshamns kommun
Självständigt arbete 1 för gymnasielärare
Spontana boksamtal Om att arbeta läsfrämjande under bemannad tid på ett meröppet bibliotek.
Sociala medier & högskoleutbildning
Den digitala resan är påbörjad
Heby kommuns kvalitetspolicy
Produkt, pris, plats och påverkan
The ABB - FG Wilson and Caterpillar case
Måndag den 22 januari 2018.
Handbok för studentambassadörer
Syftet meden central Kundservice Effektivare kundkontakter
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Linköpings universitets Studentundersökning
Utveckla former för medborgardialog
Bubblan i Bibblan Bibliotopia 2019 Robert Hagström Enhetschef Bibliotek och Bubblan samt Folkhälsostrateg.
KRUT ATT GE PLATS.
Läsåret [Infoga år] Skolans namn Lärarens namn Årskurs
Läsåret [Infoga år] Skolans namn Lärarens namn Årskurs
Presentationens avskrift:

Välkommen VIRTUELLA REFERENSTJÄNSTER, LUND, 19 MAJ 2016

UB:s bildsamlingar, Hagblom, 1989

Virtuella referenstjänster Finns det nånting innan? När började vi prata om detta? Definition Målgrupper?

Exempel på analoga referenstjänster Analoga dialoger i analoga kanaler –Bibliotekens läsesalar (personligt, brev, telefon) Faktabaserade. Bemannade med bibliotekarier (= generalister med specialiseringsförmåga) –Tidningarnas informationstjänster – t ex Politikens Oplysning (brev, telefon) Faktabaserade. Bemannade med personal med bibliotekariekompetens –Fråga Lund / Spörg Århus (brev. Experter ger förberedda svar och diskuterar dessa)

När började vi prata om virtuella referenstjänster? När det digitala biblioteket blev större och för vissa discipliner viktigare än det fysiska När det digitala biblioteket blev tillgängligt 24/7 När användarna började bära med sig sin egen digitala infrastruktur varsomhelst närsomhelst

Virtuell – vad betyder det?

Ann Lipow: The virtual reference librarian’s handbook. 2002

Exempel på tidiga virtuella referenstjänster Bibblan svarar – (aka Fråga biblioteket) DK: Biblioteksvagten Svar direkt – projekt på MaH 2003

Nuläget Chatt Mail Sociala medier Telefon –Tillgängligheten och kanalerna ökar, men i grunden är det fortfarande samma service vi ska ge

Vem är de virtuella referenstjänster till för? Varje individ som har behov –Vi har olika lärstilar –Alla har ett legitimt behov att ta del av våra tjänster utifrån sina specifika behov

Kompetenskrav för att kunna arbeta i en virtuell referenstjänst Pedagogiskt förhållningssätt Kännedom om sitt egen biblioteksorganisations informations- och litteraturresurser, rutiner, regler… Kännedom om sitt eget universitets ämnen, fakulteter, … Aktiv omvärldsbevakning Jobbar kontinuerligt med sitt bemötande, sin självinsikt (medvetenhet om egna styrkor och begränsningar)

Den pedagogiska aspekten: Vilken typ av svar ska vi leverera? Det som gagnar användaren på kort sikt och på långt sikt Beror på individen –fyrkantig regel: student - hjälp till självhjälp –allmänheten: svaret –van allmänhet: hjälp till självhjälp Ställ gärna krav på användaren utifrån dennas behov, sätt gränser, vis respekt, etablera en jämlik relation i dialogen, nyttja inte informationsövertaget