SKOLKULTUR OCH SYMBOLISKT LEDARSKAP BENGT-ÅKE GUSTAFSSON Om organisationskulturens möjligheter och utmaningar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Heart to Change – att leda förändringsarbete
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Förskolan i fokus Malmö 15 oktober
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Pedagogisk dokumentation
Forskning som påverkar vår fritid – exempel från informationstekniken Kristina Höök, Professor SU.
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Kommunikation Studieteknik: Presentationsteknik
SET Social Emotionell Träning
U can’t buy happiness BUT and that is pretty close
Lösningsfokuserat arbetssätt
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
UPPGIFT: På din skola har ni bestämt- du fått i uppdrag- att stärka/utveckla den lokala lärkulturen på skolan. Vilka skall engageras? Vilka berörs? Och.
Modul 7 Kulturell medvetenhet
Skolkulturer Bengt-Åke Gustafsson.
Föreläsning Sandvika
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
Systemdesign som process
Organisationskultur: Hur värderingar syns och verkar
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Skriv en kort uppsats med rubriken
ABB och Caterpillar 1 Marcus Larsson marla419. Problem CAT-ABB sour relationship: CAT felt ABB Turbo Systems held them hostage. In CAT:s view ABB dictated.
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
SKOLANS KULTUR & LEDARSKAP
SKOLKULTUR & LEDARSKAP
Ruralitet som global utmaning
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Funktionshinderforskning Föreläsning 10 februari 2011, SQ1135, Fysiskt funktionshinder och långtidssjukdom – livsvillkor och sociala sammanhang.
BENGT-ÅKE GUSTAFSSON Fil dr. Bildspel om värdegrund B-Å Gustafsson © Bengt-Åke Gustafsson.
Prototyping. Lärmål Kunskap och förståelse – Känna till två metoder för prototyping Färdighet och förmåga – Kunna använda två metoder för prototyping.
SKOLKULTUR OCH SYMBOLISKT LEDARSKAP BENGT-ÅKE GUSTAFSSON.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Yvonne H:son Tapper. Ledarskap – en kommunikativ nyckelfunktion Vad är ledarskap? Personlighet / Egenskaper Talanger? En ”god” pedagog: ett demokratiskt.
Språkinlärning, HT2016 Lotta Plejert Kurshemsida:
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
SKOLLEDARSKAP OCH SKOLANS KULTUR
Välkomna till styrd helpdesk
Grafisk visualisering
Work of a Family law attorney Jagianilaw.com. A Family Law Attorney basically covers a wide range spectrum of issues that a family may face with difficulty.
Sociologi Introduktion.
DET-Uppgifter.
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
We are the world There comes a time When we head a certain call When the world must come together as one There are people dying And it's time to lend.
Situated action ”Plans and Situated Actions – The Problem of Human -Machine Communication” - Lucy A. Suchman etnometodolog ”Varje utförande av aktivitet.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Action Learning.
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Verksamhetsbeskrivning
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Samverkan med föräldrar med ett annat språk och kultur
Socialpedagogisk handling – i teori och praktik (Molin & Bolin, red
Presentationens avskrift:

SKOLKULTUR OCH SYMBOLISKT LEDARSKAP BENGT-ÅKE GUSTAFSSON Om organisationskulturens möjligheter och utmaningar

UPPLÄGG 1.INTRODUKTION (OCH MOTIVATION?) 2.TEORI OCH MODELLER 3.EXEMPLIFIERINGAR 4.LEDARSKAP OCH KULTUR 5.DISKUSSION

DAGENS FRÅGOR: Vilka är de särskilt viktiga ”beståndsdelarna” som formar kulturen på min arbetsplats? [byggstenar] Vad gör att en specifik kultur utvecklas på en (för-)skola?[processer] Kan (för-)skolans kultur försvåra/underlätta utveckling av verksamheten? [bra/dålig kultur] Kan (för-) skolans kultur försvåra/underlätta att vara ledare på (för-) skolan [ledarskapets möjligheter] Relation mellan en skolledares/rektors tid och förankring på skolan och möjligheten att påverka kulturen? [legitimitet] Vad kan du som ledare försöka påverka avseende kulturens innehåll och betydelse på (för-)skolan? [symboliskt ledarskap]

ALLA ORGANISATIONER OCH GRUPPERINGAR UTGÖR”VÄXTMILJÖ”, DVS EN KULTUR DÄR FRÖ OCH PLANTOR [IDÉER, KUNSKAPER FÖRMÅGOR ] GES MÖJLIGHET ATT UTVECKLAS) T EX …….

GRUNDSKOLAN I Y-STAD… FÖRSKOLAN ”FLÖJTEN” I LUND… IKEA JOHANSSONS TRÄVARUFABRIK BANK- OCH FINANSVÄRLDENS KULTUR (NORDEA, SWEDBANK …) FÖRORTSKULTURER (NO-GO- ZONES) NATIONELLA KULTURER

“ Culture is an abstraction, yet the forces that are created in social and organizational situations that derive from culture are powerful. If we don ’ t understand the operation of these forces we become victim of them. ” Schein, E. (2004) Organizational Culture and Leadership, Third Edition

TVÅ SÄRSKILDA UTMANINGAR 1.PROFESSIONSKULTURER 2.TÄTA REKTORSBYTEN

STRUKTURELLT KAPITAL SOCIALT KAPITALSYMBOLISKT/KULTURELLT KAPITAL LEDARSKAP ( G. Ahrne och A. Papakostas, 2002/2014 Organisationer, samhälle och globalisering : tröghetens mekanismer och förnyelsens förutsättningar. Studentlitteratur) ORGANISATIONERS RESURSER (JFR Pierre Bourdieu )

BUDGET, FYSISKA LOKALER, LAGAR, LÄROPLAN ETC MÄNNISKOR (LÄRARE, ELEVER FÖRÄLDRAR) KULTUREN PÅ SKOLAN -VÄRDE -TRADITION -MYTER, RITUALER -SYMBOLER LEDARSKAP (G. Ahrne och A. Papakostas, 2002/2014 Organisationer, samhälle och globalisering : tröghetens mekanismer och förnyelsens Förutsättningar. Studentlitteratur) ORGANISATIONERS RESURSER

EDGAR SCHEIN: “A pattern of shared basic assumptions that a group has learned as it solved its problems of external adaptation and internal integration, that has worked well enough to be considered valid and therefore, to be taught to new members as the correct way to perceive, think, and feel in relation to those problems.” Edgar Schein: Culture and Leadership (1995) ORGANISATIONSKULTUR

KULTURENS KONSEKVENSER Tänkandet (kognition) Seendet (perception) Känslor (emotion)

VÄRDEN & NORMER (rätt och fel) SPRÅK OCH MENINGSSKAPANDE IDENTITET/SJÄLVBILD (ELEVERNAS, LÄRARNAS, DIN EGEN) MÖJLIGHET/SVÅRIGHET ATT NÅ VISSA RESULTAT VILLKOR FÖR ATT UTÖVA LEDARSKAP KULTURENS KONSEKVENSER (forts.)

KULTURENS TRE VÄRDENIVÅER ( EDGAR SCHEIN, ORGANIZATIONAL CULTURE AND LEADERSHIP, 1995) (SYNLIGA ”VÄRDE- YTTRINGAR”) (PROKLAMERADE VÄRDEN) (OMEDVETNA VÄRDEN)

Formellt uttryckta SPRÅK HANDLINGAR OBJEKT UPPTÄCKS NÄR VI HAMNAR I KRIS, NÄR ALLT KOLLAPSAR NÄR VI ”RESER BORT” FRÅN OSS SJÄLVA

Byråkratins principer och värden (Max Weber)

VAD SATSA PÅ OM VI VILL PÅVERKA ELLER FÖRÄNDRA KULTUREN PÅ SKOLAN? 1.VÄRDEANALYS 2.STYRFAKTORER (PROCESSER) 3.SYMBOLISKT LEDARSKAP

STYRFAKTORER (PROCESSER)

SYMBOLISKT LEDARSKAP SKALL INTE FÖRSTÅS SOM PERSONORIENTERAT LEDARSKAP (T EX INGVAR KAMPRADS LEDARSKAP) SYMBOLISKT LEDARSKAP ÄR ETT STRATEGISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT TILL LEDNING, STYRNING, ORGANISERING, BEMANNING ETC SYMBOLISKT LEDARSKAP ARBETAR MED SPRÅKET (SKAPAR TYDLIGA BILDER OCH BERÄTTELSER SOM GER MENING SYMBOLISKT LEDARSKAP SYNLIGGÖRS I HANDLING SOM KORRESPONDERAR MED SPRÅKET. SYMBOLISKT LEDARSKAP KOMMER TILL UTTRYCK OCKSÅ VIA OLIKA FYSISKA OBJEKT. BYGGNADER, UTRUSTNING, TEKNIK ETC

NYCKELOMRÅDEN: SPRÅKET HANDLINGAR OBJEKT/MATERIALITET

SYMBOLISKT LEDARSKAP SPRÅKLIGA FAKTORER (RETORIK, METAFORER OCH BERÄTTELSER) HANDLINGAR -VARDAGSHANDLINGAR (RUTINER) -DRAMATISERADE (”SYNLIGGÖRANDE” ”STARKA” VÄRDEHANDLINGAR) OBJEKT/MATERIELLA FAKTORER -DESIGN -TEKNIK -BILDER

SPRÅKET RETORIK METAFORER BERÄTTELSER

HANDLINGAR VARDAGENS HANDLINGAR (RUTINER) DRAMATISERADE HANDLINGAR (synliggör de värden som är särskilt signifikativa/viktiga.. Att våga sätta sig själv ”på spel”)

OBJEKT / MATERIALITET HUR ANVÄNDA SIG AV DEN FYSISKA MILJÖN SOM LEDARSKAPSINSTRUMENT? OLIKA SYMBOLER ( VIMPLAR, FLAGGOR, MÄRKEN ETC) KLÄDSEL MÖBLERING AV RUMMET ÖPPEN/STÄNGD DÖRR ETC

BERÄTTELSENS LOGIK INTRIG (PLOT) HJÄLTE-BOV (OND-GOD) BINDER SAMMAN ENSKILDHETER TILL HELHETER. SAMMANHANG, KONTEXT BRA INFORMATIONSINSTRUMENT VI KOMMER IHÅG BERÄTTELSER LÄNGRE ÄN POWER-POINTS FÖR ATT BERÄTTELSER GER MENING… DET VI ALLA LÄNGTAR EFTER …

MIN SKOLAS (FÖRSKOLAS) KULTUR (byggstenar) VERKLIGA VÄRDEN SPRÅK UTTRYCK HANDLINGAR OBJEKT DOKUMENTERADE VÄRDEN