Konfiguraitonshantering EN KORT SAMMANFATTNING AV KONFIGURAITONSHANTERING.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Advertisements

Varför är det viktigt att mäta?
Hugo Pettersson & Sara Bodin
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Nyttorealisering på 10 min
• Förvaltningsplanerna är navet i ett informationssystem och kan beskrivas som ett samlingsinstrument för all relevant information knuten till enskilda.
TEAMARBETE Ref. Boken om Team LF 2004.
Vår tekniska plattform, vår lyhördhet för kundens processer och affärer, vår förmåga att dra till oss rätt kompetens och vår kraftfulla satsning på.
Systemkarta.
VILKA VAR DE VIKTIGASTE LÄRDOMARNA FRÅN CASET?
U can’t buy happiness BUT and that is pretty close
Introduktion Välkommen till Borås och Högskolan i Borås och tack för visat förtroende Trivas och vara framgångsrik Grundat 1977, idag studenter.
Sociala medier idag – några synpunkter Peter Höglund.
Process utbildning Lager & Terminal Kärnprocesser Lager
Bättre utbildningsresultat.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 7. Manuell ansökan om projektmedel 21-22/ Sofia Wallgren Nyps utbildning- Projektmedel.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
IT-UPPHANDLING Föredrag vid SFMI:s konferens den 4 november 2014
BILDA + SENSUS SENSUS + BILDA. Beslut och vision Utgångspunkter för en vision -att möta en omvärld i förändring -tillsammans är vi så mycket mer -utgångspunkter.
Utvärdering av processmognad
Lite sånt vi redan vet Världen vi lever i förändras allt snabbare
Sahlgrenska Universitetssjukhuset
Maintenance Management
Sammanfattning av utgångspunkter och frågeställningar koppade till aktuella uppsatser.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Dataföreningen verkar under två deviser – För IT i Sverige – För Kunskap och Kontakter Sveriges största förening för individer som har anledning att följa.
Systemkarta hälso- och sjukvård
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Struktur för att värdera strategiskt viktiga processer (enligt Cliff Norman, Texas, USA, API, Assositation in process Improvement) och uppdaterad och översatt.
Hitta nyckelfrågorna direkt! Ett erbjudande som skapar samsyn och handlingsberedskap utifrån affärs- och kommunikationslogikens samverkan.
Troubleshooting Your Network (Felsökning) Troubleshooting And The Helpdesk (Helpdesk och felsökning)
nov 06 Samordnad vårdplanering - projektet Ett gränsöverskridande verksamhetsutvecklingsprojekt C. Wisser
Implementering ISO David Wilde GNS – Väg, Baserad på information hämtad ur ISO/FDIS 39001:2012(E)
Navision – RIM Rapid Implementation Methodology – användning David Knezevic, Stockholm,
Quality Counts in Services, Too Leonard L. Berry, Valarie A. Zeithaml, and A. Parasuraman Julia Bengtsson, Aira Genyte, Clara Linde, Marielle Schullström.
Some new thoughts on conceptualizing perceived service quality: a hierarchial approach Journal of Marketing 2001 Michael K, Brady & J. Joseph Cronin Jr.
Strategisk dialog kring tillgänglighet och användbarhet i it
PGSA.
Från händelsstyrd till processtyrd IT-verksamhet ITIL / SLA i verkligheten Inge Hansson IT-chef Gunnar Kartman IT-arkitekt
Replik AB Tankar kring förändring The Neuroscience of Leadership David Rock and Jeffrey Schwartz.
Nöjdare kunder med tydliga servicenivåer Therese Bülow BiTA Service Management AB Callcenter i fokus, Stockholm qpril 2012.
Konfiguraitonshantering EN KORT SAMMANFATTNING AV KONFIGURAITONSHANTERING.
Hur du bidrar till ett lyckat generationsskifte i ditt eget företag Annika Hall Skapa förutsättningar för den framtida utveckling du önskar.
Callcenter i fokus 2012 Att tänka nytt kring syftet med Call Centers Siv Liedholm Neil Sandy The Systems Design Group.
1 © copyright Aim 4 knowledge AB Referensmodell för en enklare väg till service management.
Introduktion till The Rational IT Model
Enig ledning som skickar samma signaler
Metodbilder Utveckling och införande av ny teknik och nya metoder för virkesmätning Process med delprocesser Delprocess med aktiviteter.
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Analytics - Vad ni kan göra
Presentation av ledningssystemet
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Nära Vård A game changer? Dagens tema, , Förnamn Efternamn.
Sälja en produkt eller tjänst
Design, strategi, management
En workshop framtagen av Scillani Information AB
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Intern styrning och kontroll
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Aktivera administrationsmodulen i Business Online
Systemkarta hälso- och sjukvård
National Implementation of the GSBPM – The Swedish Experience
Förbättra klubbkvalitet
Gnosjö kommuns styrmodell
Den här presentationen innehåller:
John Norling / Sales Manager
MedControl Instruktion för ärendeansvarig
Presentationens avskrift:

Konfiguraitonshantering EN KORT SAMMANFATTNING AV KONFIGURAITONSHANTERING

Vad är konfigurationshantering och konfigurationsenheter  Konfigurationshanteringsprocessen är en stödprocess för flera andra processer.  Den tillhandahåller information om olika konfigurationsenheter och hur de är konfigurerade.  Allting som kan installeras, bytas ut eller modifieras är en konfigurationsenhet och som där med kan registreras i ett konfigurationssystem.  Processen hanterar inte konfigurationsenheter i sig utan informationen om dessa.

Konfigurationshanteringsprocessens sex steg  Planera : definera syfte, mål, omfattning. Vad som ska indentiferas.  Identifiera.  Registrera eller uppdatera.  Kontrollera.  Rapportera.  Revidera.

Principle 4: Enabling a Holistic Approach  Enablers är faktorer som individuellt och kollektivt påverkar huruvida styrning och ledning över företagets IT kommer fungera.

ITIL  The IT Infrastructure Library (ITIL) togs fram av brittiska Central Computer and Telecommunications Agency (CCTA).  ITIL är en samling av bästa praxis, råd och riktlinjer som publicerats som böcker, pocket guides, CD-ROM och on-line (tillgängligt via internet)..  ITIL har IT som primär focus, COBIT har företag perspektiv  COBIT beskriver VAD som borde göras medan ITIL beskriver HUR man gör det.

ITIL 5 faser  Service Strategy  Syfte: Att besluta om en strategi för att tjäna kunderna.  Service Design  Syfte: Att utveckla nya IT-tjänster.  Service Transition  Syfte: Att bygga och driftsätta IT-tjänster.  Service Operation  Syfte: Att se till att IT-tjänster levereras effektivt  och efter överenskommelse.  Continual Service Improvement – CSI  Syfte: Att användametoder för att lära av tidigare  framgångar och misslyckanden.

SLUT!