Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
1 Följeforskning i KOM-INN! Hanne Randle HSS-konferens, Karlstads universitet, den 4-6 maj 2011.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Kvalitetsarbetet och redovisningen
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Systematiserat sunt förnuft En idéskrift om intern styrning och kontroll Översiktligt presentationsmaterial.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Tillsammans för världens säkraste vård
Mål Vad skall åstadkommas? Resultat Blev det som vi ville?
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Arbetsordning, LTH.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Nämndplan 2015.
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Kvalitetsmått för elevhälsans medicinska insats
Kvalitetsarbete i Fomas datahantering Webbinarium
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Nytt kvalitetssäkringssystem höjer ribban – studenternas bästa i sikte Universitetskansler Harriet Wallberg.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
GUL-ADM – ett samarbetsprojekt mellan tre universitet om kvalitet i administrationen Delprojekt 1 (Malin Östling, GU): Stöd kring extern forskningsfinansiering,
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Varför ska vi undvika bildanalys som enskilt moment? Formativ bedömning och bildanalys som en röd tråd genom bildundervisningen.
HUR KVALITETSSÄKRAS LÄRARUTBILDNINGARNA I EN NY ORGANISATION OCH HUR LÄNKAS DE IN I UNIVERSITETETS NYA KVALITETSSÄKRINGSSYSTEM? HEARING 18/5 OCH 19/5 BRITT-MARIE.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Hur kan ett Trackitperspektiv bidra till kvalitetsarbetet?
Resursstyrning i högskolans grundutbildning . RiR 2009:25
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Kvalitet i administrationen verksamhetsstödet på KTH – effekterna av AAE:n SUHF-konferens – Kvalitets- och utvecklingsarbete inom administrationen.
Automatiserade kursvärderingar och analysmallar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Miljömålen består av tre slags mål
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Uppföljningen vid bristande kvalitet
Verktyget Utmärkelsen….
Välkommen till chefsmötet!
Toppkompetens/ Gruppmentorskap för rektorer
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Miljömålen består av tre slags mål
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet

KARLSTADS UNIVERSITET Kvalitetsarbetet differentierat och decentraliserat

KARLSTADS UNIVERSITET Utvärderingarna kom som en kalldusch

KARLSTADS UNIVERSITET Så här kan det väl ändå inte vara!!

KARLSTADS UNIVERSITET Det är fel på systemet … bedömningarna … utvärderarna …

KARLSTADS UNIVERSITET Vi har ett problem … som måste lösas!

KARLSTADS UNIVERSITET Kvalitetsarbetet splittrat struktur, systematik, analys, bedömning, uppföljning, ansvar, engagemang, resultat

KARLSTADS UNIVERSITET

Process vid ”bristande kvalitet” STEG 1Analys och åtgärder För varje examensmål som fått omdömet ”bristande kvalitet” ska följande frågor besvaras konkret, tydligt och kortfattat: Vilka är orsakerna till att utbildningen brister vad gäller detta examensmål? Vilka konkreta åtgärder har vidtagits/kommer att vidtas för att komma tillrätta med dessa orsaker, så att examensmålet nås? På vilket sätt kommer dessa åtgärder att göra att examensmålet nås? Hur kommer detta examensmål att examineras?

KARLSTADS UNIVERSITET STEG 2Erfarenhetsutbyte och benchmarking kontakt med minst ett lärosäte STEG 3Åtgärdsplan regelbundna diskussioner med och feedback från dekanus och rektor godkänns av rektor Arbetet genomförs på institutionsnivå STEG 4 Återrapportering

KARLSTADS UNIVERSITET Kvalitetsmodell med fyra ”pelare”

KARLSTADS UNIVERSITET Hur jobbar vi för att studenten ska nå mål? Målmatriser - alla program Alumnundersökningar Kompetensutvecklingsenhetens utbildningar för lärare - studentcentrerad undervisning och ESG Systematisk granskning/revidering av kursplaner ”Utvärderingsautomaten” – med lärandemålen i centrum

KARLSTADS UNIVERSITET Hur jobbar vi för att studenten ska nå mål? ”Utvärderingsautomaten” – med lärandemålen i centrum Kursens lärandemål Möjligheten att under kursen utveckla förmågor i relation till kursens lärandemål Möjligheten att i examinationsuppgifter visa förmågor i relation till kursens lärandemål Egen arbetsinsats Bemötande och information

KARLSTADS UNIVERSITET Intern kvalitetssäkring – för Kau viktiga framgångsfaktorer Ledningen visar engagemang - i tal och handling Ansvaret för utveckling ligger hos ”verksamheten” Kontinuerliga dialoger mellan rektor och fakultetsledningar Systematiska redovisningar av kvalitetsarbete

KARLSTADS UNIVERSITET Vi kämpar på – och vi är på väg!

KARLSTADS UNIVERSITET Dessutom …. Nära, systematiskt och långsiktigt samarbete för ökad kvalitet i utbildningarna