Autism spektrum Autism Aspergers syndrom. Ett spektrum!! IQ 70 asperger ”högfungerande autism” 80% av barn med autism autism.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Advertisements

Barnanpassad utredning
Neuropsykiatriska diagnoser Kristina Darfeldt leg. psykolog kristina
Vårdalinstitutet, Psykologiska Institutionen, Göteborgs Universitet
Att hantera två eller flera språk
Björn Kadesjö, barnläkare, UPP-centrum Socialstyrelsen och
Introduktion till NPF Jag tänkte ge en kort introduktion till NPF
Övertag av unga vuxna med funktionshinder
Diagnos- ADHD, Asperger och Borderline
Välkomna till Introduktionsdag
OM ASPERGER SYNDROM/AUTISM
Tankar kring utsatthet vid funktionshinder
bristande uppmärksamhet hyperaktivitet bristande impulskontroll
Heléne Stern leg psykolog
Hanterbar Meningsfull SENSE OF COHERENCE – KÄNSLA AV SAMMANHANG
Neuropsykiatrisk funktionshinder
JOHANNA BJÖRK
Annelie Dahlberg Arbetsterapeut i Pyramiden
Dövblindhet och Usher syndrom
Vanliga problem Eva Nordin-Olson 2007.
Grundkriterium för psykisk sjukdom/störning Tillståndet leder till funktionsnedsättning och/eller lidande.
Malin Green Landell, Avd för BUP/HU/LiU
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Aspergers syndrom – Vad är det ?
Tove Filén, psykolog Jenny Huhta, kurator
SKL och Socialdepartementets riktlinjer
Habiliteringsprogram för barn och ungdomar med autismspektrumstörningar i Region Skåne 2002, reviderat Viviann Nordin.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
En metod som ger jobb IPS ökar aktivitetsförmågan hos psykiskt sjuka. Det visar sig genom att fler får jobb, de har längre anställningstid och fler arbetade.
Autism och autismliknande tillstånd Autismspektrum
Utredning och behandling/rehabilitering
Michael Karlsson leg psykolog
Psykolog utan gränser, september 2013
Varför? Hur? om autismspektrumstörningar
25 januari 2007 Lena Olson och Lydia Springer - Vuxenhabiliteringen, Landstinget Sven-Erik Pistol - Regionförbundet Ann Nilsson -Tierps kommun Inger Selling.
Hannah Jakobsson, leg. psykolog;
Livsstil och återhämtning
Konsultmottagningen I 66
Missbruk/beroendet Neuropsykiatriska störningar
Marie Hagnell, Sylvia Mellfeldt Milchert & Erling Therström
HABILITERINGEN VÄSTER
Tourettes syndrom Tourettes syndrom kännetecknas och diagnostiseras utifrån förekomsten av tics. Motoriska och vokala tics är tydligast. Man skiljer mellan.
Handikapp & Habilitering
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Autism och Asbergers Syndrom
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Bemötande och förhållningsätt
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Barn med ADHD kan uppfattas som: högljudda, störande, besvärliga eller bråkiga Pratar mycket Rastlös.
Habiliteringen för barn och vuxna i Uppsala län Studiebesök Marie-Louise Åkerlund kurator.
- Hur ser stress ut bland barn och ungdomar i jämförelse med vuxna? - Hur många drabbas av stressrelaterad ohälsa och varför? - Hur kan skola och hem samarbeta.
Svenska Dyslexiföreningen Andra samtidiga diagnoser hos flickor med autism och ADHD Stockholm Svenny Kopp, överläkare, med.dr. Gillbergcentrum,
Psykisk ohälsa. Exempel på olika psykiska sjukdomstillstånd Psykos Vanföreställningar Dålig Verklighets- uppfattning Personlighetsstörning Affektiv störning.
Psykolog i VUB Maria Larsson Beteendeproblem : Spottar, kladdar med avföring, slår, förstör saker, skriker..
Psykiatri och Primärvård Diagnosfördelning och remittering.
Neuropsykiatriska funktionshinder Ylva Malm leg psykolog Allmänpsykiatrin, Hallsberg.
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Måste man vara ledsen när man är äldre?
Psykiskt funktionsnedsättning
Sandra Mulaomerovic Överläkare i psykiatri
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Föreningen kognitivt stöd
Funktionsvariationer
Livstilsprojekt unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning
Kognitiv ergonomi på arbetsplatsen
Läkarintyg för sjukpenning
Autism Tre symtomkomplex socialt samspel språk/kommunikation beteende.
Presentationens avskrift:

Autism spektrum Autism Aspergers syndrom

Ett spektrum!! IQ 70 asperger ”högfungerande autism” 80% av barn med autism autism

Autism Nedsatt förmåga att interagera socialt Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter Nedsatt förmåga att kommunicera Försening eller abnorm funktion inom: a. social interaktion b. språk som syftar till social kommunikation eller c. symboliska lekar eller fantasilekar

Nedsatt förmåga att interagera socialt Bristande förmåga att använda icke-verbala uttryck Oförmåga att etablera kamratrelationer Brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra Brist på social eller emotionell ömsesidighet

Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter Fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är abnorma i intensitet eller fokusering Oflexibel fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer Stereotypa och upprepade motoriska manér Enträgen fascination inför delar av saker

Nedsatt förmåga att kommunicera Försenad talutveckling eller talar inte alls Nedsatt förmåga att inleda eller upprätthålla samtal med andra Stereotypt tal med många upprepningar eller idiosynkratiskt språk Brist på varierad, spontan låtsaslek eller socialt imitativt lekbeteende

Aspergers syndrom Nedsatt förmåga att interagera socialt Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter Nedsättning av funktionsförmågan Ingen kliniskt signifikant försening av språkutveckling Ingen signifikant försening av kognitiv utveckling eller utveckling av åldersadekvata vardagliga färdigheter

Svårigheter Avvikande ögonkontakt Svårt att förstå andras perspektiv Fixeringar och låsningar i beteendet Konkret tänkande; uppfattar saker bokstavligt Problem med tidsuppfattning Svårt att planera och organisera tillvaron Svårt att acceptera ändringar i livet Fokus på detaljer, tappar helhet Speciellt intresse Stereotypier – Ritualer Överkänslig för ljud, ljus, lukt, material

Asperger - Styrkor Starkt intresse för hur saker och ting fungerar och samverkar Bra tålamod med specialområden Insamling av information Starkt logiskt tänkande Detaljseende

Prevalens Autism: 3-4 upp till 16/ pojkar > flickor: 3-4/1 Aspergers syndrom: 2–4 upp till 7/1.000 pojkar > flickor: 3-6/1

Orsak Gener eller Kromosomanomalier Prenatalt (infektioner, toxiner) Postnatalt (encephalit) Högre risk om det finns hereditet i familjen

Att ställa diagnos Anamnes – Psyckiatrisk/psykologisk bedömning Observation Skattningsskalor (t.ex. ASSQ, 5-15) Psykologisk utredning (begåvningsprofil, ADI-intervju mm) Somatisk undersökning

Differentialdiagnos Mental retardation Depression Psykosocial understimulering Dövhet Synnedsättning Specifika språkstörnigar Epilepsi Selektiv mutism

Samsjuklighet ADHD/ADD Tics/Tourettes syndrom Inlärningssvårigheter Motoriska svårigheter Depression, ångest, tvång, bipolär sjukdom Ätstörning Enures, enkopres Epilepsi

Bemötande Till barn: tydlighet, ramar och struktur Till föräldrar: föräldrarutbildning - stöd Lärare: specialkunskap Neuropedagogisk anpassning

Behandling Träning av social kompetens KBT Att jobba med Beteendeförändringar: att stimulera normalt beteende och bryta olämpligt beteende Kommunikationsträning, självförtroende, rollspel, observationsinlärning, beteendekontroll mm Farmakologisk behandling bara mot specifika symptom (t.e. agressivitet, ångest, depression) Arbetsterapeut, sjukgymnast, logoped

Hur går det för barn med Autism?  Det växer inte bort  Ökad förekomst av andra psykiatriska tillstånd  Högre IQ ger bättre prognos  Adekvat språkutveckling ger bättre prognos  Asperger ger bättre prognos

Vuxna med autism Många är omhändertagna inom vårdformer enligt LSS Autism eller Aspergers syndrom med normal begåvning eller lindrig utvecklingsstörning. -Ibland odiagnostiserade -I senare kontakt med psykiatrin identifierade med andra diagnoser eller finnas bland dem som inte svarar på sedvanlig terapi eller som väcker förundran med sin annorlunda problembild Autism och måttlig eller grav utvecklingsstörning - En liten men särskilt vårdkrävande grupp som kräver personal med specialkunskaper på området - Svårtolkade såväl psykiska som medicinska hälsoproblem